Modellstudio Ka8b 1:4

Zo hoog durf ik in de sleep niet joh!:rofl::rofl: achter Terence ga ik er altijd rond de 200 vanaf...vind ik hoog zat!

Ik zag laatst op instagram een filmpje van die 6meter Ka8 van Derkum die achter een 35cctje omhoog gaat dus verwacht ik geen probleem met onze elektroslepertjes;)

Maar als hij zo ver is en we kunnen een veldje vinden waar we beiden mogen vliegen zal ik best eens achter jouw Paf omhoog willen hoor (als je maar niet te veel gas geeft:p:p)
Een asw 24 van 4kg gaat er ook heel prima achter met half gas.... Vertikaal... Mar met iets minder gas kun je ook mooi rustig omhoog.
En electro slepertje valt ook reuze mee, als deze vergelijkbaar is met die van Raymond dan is het een beste powerhouse. Die heb ik in vught al best leuk spul zien wegslepen .
 
Raymond sleept met zijn EcoBoomster op 10S en wij op 8 dus zo heftig als dat gaan wij niet omhoog. Maar onze ongeveer 1500Watten zijn ruim voldoende voor bijvoorbeeld een 4meter ASK18 (die van Jan Brilman ging qua stijgen goed mee omhoog)

Met de Pawnee sleepte ik de Ka8 van Arjan op 6S en 1100W en die is vergelijkbaar qua span en gewicht als wat deze gaat worden.
 
Ik sleep met 12S en zo'n 3,5 kW. De EcoBoomster en Valkenburg zijn ook beschikbaar als de tijd daar is ;). Rustig half gas omhoog, en dan nog steil genoeg om lekker stabiel te slepen.
 
Daar mag ik ook weer vliegen dus dat is zeker ook een goede optie

(En er zijn dan op zeker genoeg camera's om het heugelijke feit vast te leggen;);))

Maar zo ver ben ik nog láng niet hoor!
 
Nu was ik eindelijk aan de verstoorders toe!

Ik zal morgen foto's maken van de constructie maar wilde ze nu eerst werkend zien:

Kost geen kracht en lopen nu al nergens klem!

20201017_181420.jpg

De servo krijgt hier een plekje

Leuk werk man!
 
Morgen een stuurstangetje in elkaar flansen....als ik een servo iets zie bewegen vind ik het pas écht bijzonder worden!

(Heb ik helemaal als ik met een zender in de weer kan en de eerste bewegingen zie onstaan als je aan de knuppels zit...dát vind ik helemaal geweldig!)
 
Morgen een stuurstangetje in elkaar flansen....als ik een servo iets zie bewegen vind ik het pas écht bijzonder worden!
(Heb ik helemaal als ik met een zender in de weer kan en de eerste bewegingen zie onstaan als je aan de knuppels zit...dát vind ik helemaal geweldig!)
Waarom klinkt dit mij toch zo bekend in de oren?? :D

Die verstoorders werken overigens prima. Het oppervlak lijkt niet zo groot, maar omdat ze aan 2 kanten eruit komen is het totale oppervlak toch heel behoorlijk. En er is nog een ander effect bij deze vorm van verstoorders: als ze open gaan ontstaat er een groot open stuk in de vleugel waardoor het drukverschil tussen boven en onder de vleugel deels verminderd wordt. Naast een toename van weerstand heb je dus ook een klein verlies van lift, wat de verstoorders extra effectief maakt.

De Ka-7 stond erom bekend dat hij erg doorzakte met de kleppen vol open, afvangen deed dan niet veel en een harde landing was meestal het gevolg. Het model doet dat dus ook, die land ik dus net als de echte met de kleppen hooguit half open. Als je met vol kleppen binnen komt gaan de kleppen op een meter hoogte terug naar halve uitslag om toch goed af te kunnen vangen. De echte Ka-8 (en ook de ASK-13) had dit effect veel minder, die kon je wel gewoon met volle klepuitslag goed afvangen.
 
Waarom klinkt dit mij toch zo bekend in de oren?? :D

.

Omdat wij iets besturen leuk vinden denk ik;)

Auto, boot, vliegtuig. Heb aan boord ook met allerlij soorten hijskranen gewerkt, maar ook forklifts, graafmachines (verplaatsen in het scheepsruim) ...het maakt niet uit wat....als ik het kan en mag besturen vind ik dat geweldig!

Ik zou alleen voor de lol zelfs mijn groot rijbewijs willen halen om eens met een vrachtwagen te rijden
 
20201019_095544.jpg

Zo lag de vleugel er vanmorgen bij. Ik ben nu eerst een weekje met een camper op modelbouwisolatie door Nederland, kan ik mooi in mijn hoofd alles op een rijtje zetten voor wat er nog moet gebeuren voordat ik écht aan de tussendoorprojecten kan beginnen.

Lijstje tot nu toe

Servoframes op hun plek lijmen.

Rolroer los zagen en verder indekken en afbouwen.

Rolroerscharnieren plaatsen (waarschijnlijk van die standaard kavan scharnieren)

Servo-kabels verlengen en stekker plaatsen

Indekking en capstrips plaatsen.

Vleugel wegzetten en opschieten met het andere werk zodat ik aan de ander vleugel kan beginnen;)
 
De Ka-7 stond erom bekend dat hij erg doorzakte met de kleppen vol open, afvangen deed dan niet veel en een harde landing was meestal het gevolg. Het model doet dat dus ook, die land ik dus net als de echte met de kleppen hooguit half open. Als je met vol kleppen binnen komt gaan de kleppen op een meter hoogte terug naar halve uitslag om toch goed af te kunnen vangen. De echte Ka-8 (en ook de ASK-13) had dit effect veel minder, die kon je wel gewoon met volle klepuitslag goed afvangen.

Anekdote van die Ka-7 remkleppen: mijn oefening sliplanden met remkleppen deed ik in de ka-7 met een instructeur die gewend was dg-600 te vliegen.
Op 150 of 200 m op final en gaan met die banaan: remkleppen uit en vol in de slip. De ka-7 doet dan een aardige imitatie van een baksteen.
Na een seconde of wat kwam er van achteruit een luide "GENOEG! GENOEG!" en mocht ik de landing "normaal" met remkleppen afmaken ... ;-)
 
Ik heb de hele week nog helemaal NIETS aan de Ka8 gedaan:oops::oops:

Na 1378kilometer met een camper door Nederland
20201025_141831.jpg


Kreeg ik enorme jeuk om mijn andere vriendin Suzi te kietelen met nieuwe veren en olie in de voorvork.
IMG-20201029-WA0000.jpeg


Screenshot_20201101-082748_Gallery.jpg


20201029_151048.jpg

Ik ben het afgelopen jaar niet heel lief voor haar geweest, heb zelfs overwogen afscheid te van haar te nemen:eek:, maar na een flinke rit de knoop door gehakt dat ik haar écht níet weg wil doen!

En aangezien er maar een beperkt aantal uren in een dag zitten en ik ook de momentumvleugel ver genoeg klaar wil hebben om na dit weekend in de lak te kunnen zetten
20201028_214131.jpg

(Hier zit de 2de laag glasmat over de vleugelverbinding)

Is er voor de Ka8 even wat minder tijd geweest.

Helemaal niets is ook niet helemaal waar want ik heb een beetje naar de servoplankjes in de vleugel gekeken.
20201017_123515.jpg

20201017_192528.jpg


Maar de rest van mijn weekend staat in het teken van de 25ste verjaardag van mijn oudste dochter:feli:

En gisteren kwam de dpd langs met nog wat spulletjes voor Suzi en die wil ik er vandaag ook nog op schroeven:p

Gelukkig is modelbouw een hobby en geen aangenomen werk:hammer:
 
Ik loop weer vaak langs de Ka8, het lonkt wel er aan verder te gaan maar ben ook vreselijk druk met gezin en gezondheid en het lukt mij maar niet om de motivatie te vinden om tijd te maken om verder te gaan.......als je begrijpt wat ik bedoel (*Olivier B. Bommel)

Kennen jullie dat?

Ik moet gewoon gaan zitten, al is het maar een uur, en dan gaat het vanzelf weer lopen!:mad:;)
Maar dat bedenk ik mij als ik dat niet kan doen door werk, visite, sporten (ja! Ik! Echt waar!) en/of andere verantwoordelijkheden.......en als ik tijd heb overzie ik niet waar ik moet beginnen.....pffft

Maar ik ga binnenkort weer verder hoor! Ze moet komend seizoen wel vliegen!
 
Ik herken het maar al te goed. Bij de supra duidt het er meestal op dat ik of teveel aan mijn hoofd heb, of nog niet genoeg bedacht wat ik wil gaan doen.
Dan is beginnen al gauw teveel, omdat je niet concreet een klusje van 20 minuten hebt. Wat mij helpt is om op een papieren lijstje (wat je in de werkplaats
kunt leggen, vandaar papier) te schrijven wat er allemaal moet/kan gebeuren. Kleine stapjes!

Als ik geen inspiratie heb pak ik gewoon 1 zo'n taakje op, en meestal krijg ik dan vanzelf zin in verder bouwen, en komen de oplossingen ook wel vanzelf.
Succes, en maak je niet druk!
 
Ik ging ook weer klusjes proberen 'even snel' te doen en dan ga ik foutjes maken.

Dus als ik merk dat ik gehaast ga werken stop ik want ik wil het een beetje netjes bouwen.
Niveau 1:3,5 Moswey (we weten allemaal welke ik bedoel: die met de schaal-sultana in de cockpit) ga ik nooit halen maar ik wil er wel op het veld ook naar kunnen laten kijken natuurlijk
 
Relatief snel en netjes kan wel. Maar je moet dan methodisch kunnen werken. En een mindset hebben. Voor mij werkt het heerlijk ontspannend om een koptelefoon op te zetten met snoeihard Ramstein, Metallica, acdc, Alice Cooper en consorten. Dat zet mij op rust. Bijgevoegde foto's zijn van huidig project ter motivatie voor je.
IMG_20201223_190934.jpg
IMG_20201223_190941.jpg
IMG_20201222_193556.jpg
IMG_20201222_160017.jpg
IMG_20201223_194156.jpg
IMG_20201223_200013.jpg
IMG_20201226_170000.jpg
IMG_20201221_193331.jpg
 
  • Like
Reactions: AER
Relatief snel is wat anders als gehaast ;)....ik ga geregeld gehaast werken en dat werkt in mijn geval niet zo goed.

Ik werk ook het best met muziek. Heb een mooie Harman Kardon speaker aan mijn telefoon hangen en bijna de hele Ka8 tot nu toe heb ik op Samantha Fish gebouwd....heerlijk!


Maar Ierse en Amerikaanse Folk, oude en nieuwe Rock, Country&Western en de meeste helden en heldinnen van de 60's en 70' doe ik het goed op.

Ik loop sinds een maand dagelijks een uur voor gezondheid, verbranding en sterkere rug en spotify draait overuren! (Hartslag, stappenteller en dalende weegschaal óók :thumbsup:)
 
Die electrische gitaar lijkt wel gemaakt van een blik waar model brandstof ingezeten heb. :)
Komt goed geluid uit, kijk maar uit dat je toch niet afgeleid wordt .;)
 
Back
Top