ModelMotors (AXI) & prima service

Kan het even niet laten;

Ik heb 4 weken geleden 2 gehavende AXI's (2820-12 en 2808-16 met losse magneten/versleten lagers en kromme assen) in overleg met de fabriek naar Tsjechie gestuurd; de winkel waar ze vandaan kwamen bestaat niet meer...vandaar.

Geen probleem voor ModelMotors (dhr. A. Pelikan); een reparatiebedrag afgesproken van 50 euro incl. terugsturen. En tot mijn verbazing & plezier keurig 2 nieuwe motoren ontvangen! Reparatie loonde de moeite niet meer, maar afspraak was afspraak.

Kortom, erg fijn om te merken dat ook hier een goede service hoog in het vaandel staat.

Hans

Klinkt als :music: in de oren.

Fijn voor jou.

en een pluim voor de mensen van Axi. :banana: (banaantje zal ook wel goed zijn...) 8)

Ik had mijn Axi 4130/20 ook opgestuurd naar ModelMotors (dhr. A. Pelikan)in Tjechië i.v.m. 2 losse magneten en na een week ook een nieuwe thuis gestuurd gekregen.
Zit nu met het volgende probleem, namelijk resonantie in het model wat volgens mij van de motor komt.
Volgens Axi ligt dit aan het model en niet aan de motor, binnenkort wordt de motor vervangen door een nieuwe (van een collega) en dan weten we of het daadwerkelijk aan het model ligt.
Wordt vervolgd.

Hans

Ik zoek het ook meer in de lagers, het onbalans zit niet in de de props heb er namelijk al verschillende geprobeerd (apc en hout) en een spinner gebruik ik niet.

Hans

het onbalans zit niet in de de props heb er namelijk al verschillende geprobeerd
Maar heb je deze ook wel zelf gebalanseerd?
Een nieuwe prop wil niet zeggen dat deze perfect in balans is, vaak kan het beter dus daar zou ik ook even rekening mee houden........

Kan je de schakelfrequentie van de regelaar hoger zetten ? (PWM) 16 of 32 Khz.
Door lopen deze motoren ook soepeler van.

Ik gebruik de JETI ADVANCE 77 OPTO plus regelaar en die is weinig instelbaar, en de props zijn uitgebalanceerd.
Ik weet of het de lagers zijn als er met de nieuwe Axi 4130/20 op het zelfde model wordt gevlogen

Hans

Tijdens het wisselen van de Axi 4130/20 naar een nieuwe Xtra 60 kwam ik er achter dat er ook bij deze motor een magneet los zat en contact maakte met het achterste deel van de motor.
Motor is inmiddels opgestuurd naar Axi voor reparatie, wel balen dat dit me al voor de tweede keer overkomt.
Ik hoop wel dat dit gewoon toeval is dat er bij twee motoren losse magneten voorkomen, de Axi wordt niet echt op zijn top belast.
Nu even afwachten op een reactie van Axi.

Hans

Hans,

Zoek maar eens op axi & magneten. Dan vind je aardig wat posts...
Komt dus regelmatig voor.
En gek genoeg eigenlijk alleen bij Axi.

Vincent

Rol@nd zei:
Kan je de schakelfrequentie van de regelaar hoger zetten ? (PWM) 16 of 32 Khz. Door lopen deze motoren ook soepeler van.
AXI's, en alle buitenlopers, hebben een hoge inductie waardoor de stroom weinig fluctueert gedurende een commutatieperiode. Een hoge PWM frequentie is daarom niet nodig, leidt alleen tot een hogere temperatuur van de regelaar (schakelverliezen). 8kHz is goed. Als ze beter lopen op een hogere frequentie, moet er iets anders aan de hand zijn.

Ik had onlangs problemen met een AXI 2826/12.
Motor opgestuurd en ik heb zonder problemen een nieuwe gehad.
pdk

Collega's piloten,

Ik vlieg nu al ruim 2 jaar met een Axi 4120/18 en zonder problemen. Op het moment belast ik deze motor op een 3D kist met 57 A. Ik lees hierboven dat regelmatig de magneten los laten, echter, ik heb hier tot nu toe nog geen last van gehad. Ik vlieg ook met een 4130/16 op een extra 330l en hier trek ik 55 A met een 14x9 drieblads prop en tot nu toe geen problemen. Ik moet het misschien afkloppen, maar ik heb nog geen gekke dingen meegemaakt. Ook m'n oer Axi de 2820 doet al dik drie jaar trouw z'n dienst.

Buck

Vandaag een Axi 4130/20 terug gekregen uit Tjechië, deze keer geen nieuwe maar een gerepareerde en de volgende tekst.

Dear MR. Hans van Dam

We are sending you replacemant of Axi 4130/20. Please if you can mount the motor on hte firewall of the model without of using RMS. I suppose that as you are using the biggest recommanded prop but very hard Lipols with results when flying extreme aerobatic flights to extreme load of rotary because of huge mass of inertia of prop and spinner. In 99 percent of use the RMS with 4130/20 works well but in this case i suppose that the rotary is deformed a bit while thes extreme aerobatic manuevres and it result damage of the motor. Please if you can use a bit smaller prop or dont use this motor whit this set up with RMS.

Keep is as advice how to get best results and long life with our Axi.

Best regards Jan Vaclavik

Ik gebruik op dit moment een houten 17x8 prop, en ga ook een 16x10 houten prop proberen kijken of dit beter gaat.
De extreme aerobatic flight valt wel mee dit zijn hooftzakelijk de figuren die in de Xtra cup gevlogen worden.

Wordt vervolgd Hans

Hoi Hans,

Het belangrijkste is dat je nu weer fijn met je 60 kan vliegen!
Ik hoop dat ie nu weer een paar vluchtjes meer mee gaat :oops: .....

Ik zie je wel weer op de club,

Groetjes,

Jeroen

Back