Modelstoomsleepboot Dockyard V

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Stoompomp, 11 aug 2017.

Tags:
  1. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.589
    Locatie:
    noord-limburg
    Ik zie nu op de nieuwe foto dat de gas aanvoer niet midden tussen de twee branders zit.
    Liever de gas aanvoer tussen de twee branders in? Maar als ze gelijk vermogen hebben prima.

    Op de laatste foto zie ik enorme gele vlammen.
    Dit duid voor mij op onvolledige verbranding en dus teveel gas (en te weinig lucht) en te weinig warmte opbrengst.
    Als de vlam echt los komt van de branderbuis is de vlam in risico voor uitwaaien etc.

    Let wel,
    als het branderbed in het branderhuis zit heb je een andere situatie, met als resultaat een andere vlam.

    De gasketel heeft een mooi verdampingsoppervlak.
    Het vullen van de gasketel vullen met welk gas dan ook, ik zie geen afblaas zoals je ziet bij bijvoorbeeld zo genaamde karwei flesjes.
    Deze afblaas garandeert ook de 80% gasvulling die je nodig hebt.
    Als de gasketel echt veel brander warmte meepikt kan de druk in de gasketel snel hoog oplopen.
    Kan een voordeel zijn kan heel gevaarlijk zijn.

    Maak mooie, werkende en veilige dingen.

    Mooie afperspomp.
    Daar kun je iets mee op druk brengen.

    Veel modelbouw plezier,
    Succes met de bouw.
    Blijf delen.
    Willum
     
  2. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Bedankt voor je opmerking.
    Je hebt veel opmerkingen gemaakt en daarom geef ik per opmerking/onderdeel antwoord.
    Liever had ik ook de gasaansluiting in het midden gehad. Maar door de beperkte ruimte in de Dockyard heb ik een verdeler gemaakt met wartelaansluitingen voor de gastoevoer naar de hoofdbranders, de bevestigingssteun op het brander front en tevens de houder met luchttoevoer regeling voor de waakvlam met zelfgemaakt naaldventiel. Overigens, ook de naadventielen op de hoofdbranders zijn eigen productie. Voor een indruk over de beschikbare ruimte voor de branders met naaldafsluiters(zodanig, dat ik, zonder brandblaren, deze met mijn handen kan bedienen).

    SAM_2588.JPG

    Gezien vanaf de zijkant.
    SAM_2585.JPG

    Een modelstoomsleepboot is geen elektra schip en je moet rekening houden met de warmte en toch zodanig construeren, dat je tijdens bedrijf toch sommige instelling handmatig kan aanpassen.
     
    Laatst bewerkt: 16 jan 2020
    MicropropSport en Jan Walpot vinden dit leuk.
  3. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    In mijn eerdere draadje: https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelstoomsleepboot-dockyard-v.253639/page-29#post-4009225
    waren deze vlammen ook aanwezig. Dit is de vlam van de waakvlam. De kop van de waakvlam heeft 3 openingen, één naar boven en twee naar weerszijden.
    De waakvlam staat zodanig afgesteld, helder geel/rood, zodat ik deze door het inspectie gat in het ketelfront kan zien.
    Dit inspectie gat dient tevens voor het handmatig ontsteken van de waakvlam, voor info, zie onder.
    SAM_1101 bewert 90gr.jpg

    Over de laatste foto in het draadje: https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelstoomsleepboot-dockyard-v.253639/page-29#post-4009498
    Ik heb een verzinkte staaldraad in de vlam gelegd voor een indrukwekkend gezicht, afbranden van het zink.
     
  4. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Voor het vullen van de gastank van de Dockyard heb ik de benodigde onderdelen besteld bij: http://www.regner-dampftechnik.de/
    Zij leveren een bewezen techniek.
    Voor het vullen heb ik de vulaansluiting, artikelnummer: 50829 en het vulventiel, Gaseinfüllventil mit Dichtung, artikelnummer: 50835, eveneens de bijbehorende gasafsluiter, gekocht.
    Het mooie van hun vulventiel is, dat deze zover in de gastank steekt, dat het "overvullen" niet mogelijk is.

    Waarom is de gastank van de Dockyard afgeperst op 23 bar?
    Het klinkt vreemd, maar er zijn geen voorschriften voor kleine gashouders.
    In de PED, opvolger van de Stoomwet, staan er vele voorschriften voor drukvaten. Zeker op het gebied van stoomketels.
    Maar nergens voorschriften voor kleine gashouders.
    De kleine gashouders, denk aan de Camping gas patronen en vulbussen voor aanstekergas worden in de PED niet genoemd en zijn eigenlijk door hun kleine volume vrijgesteld.
    Maar, daar ik een veilige gastank wilde bouwen, heb ik de hulp gevraagd van de afdeling veiligheid van de NVM.
    Frans Kamman wees mij toen op een Engelse richtlijn voor modelgastanks, die toepasbaar zou zijn.
    Deze richtlijn hield in het kort in, dat uitgaande van een gasdruk bij een omgevingstemperatuur van 60° C. de tank een veiligheidsfactor van 1,9 moest hebben.
    Ik gebruik een menggas butaan/propaan, bij een temperatuur van 60° C heeft dit een dampspanning van ca. 12 bar.
    Dus eenvoudig: 12 x 1,9 = 22,8 bar.
    Vandaar de gastank afgeperst op 23 bar. Tijdens een bijeenkomst van de NMV afd. Rotterdam heb ik laten zien, dat de ketel voldeed aan de eisen, waarop ik van de NVM afdeling Veiligheid toestemming/schriftelijk verkreeg om de gastank te gebruiken.

    Aanvulling: veiligheid kost geen tijd, een ongeluk wel.
     
    Laatst bewerkt: 16 jan 2020
  5. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.589
    Locatie:
    noord-limburg
    Propaan drukhouder vullen en ontluchten

    upload_2020-1-17_21-1-16.png
    Werking kraan
    upload_2020-1-17_21-2-4.png
    Het vullen met gas en het afblazen van lucht.

    Vloeibaar propaan overvullen.
    Te vullen fles onder de donorfles hangen.
    Kraan van donorfles openen.
    Kraan ontvanger openen,
    Ontluchtingschroef/kraan openen .
    Bij volle aan een gesloten afblaas is de oranje fles vol en ontlucht.
    In de fles zit nu puur propaan en geen lucht of andere zaken.

    Willum

    Ter algemene informatie
     
  6. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Van de week verdergegaan met de bouw van de stoominstallatie van de Dockyard V.
    Voor het verder gaan en onder stoom testen moest ik enkele delen maken, welke irritant tijd kosten en eigenlijk niet meer terug te vinden zijn.
    Dat zijn de benodigde wartelmoeren en ferules.
    Door de nieuwe ketel, met iets langere(5mm) aansluitingen, moest ik meer veranderen, dan gedacht.
    De verlenging heeft voordelen, maar ook nadelen.
    De aansluitingen van de stoomfluit en de veiligheid, staken nu zover naar achter, waardoor deze niet meer in de bovenbouw, pasten.
    Zie voor het uitsteken zie onderstaande foto.

    SAM_2710.JPG

    Oplossing, nieuwe kniestukken maken met kortere aansluiting.
    Voor alle leiding aansluitingen gebruik ik ferules met een wartelmoer.
    Voor waterleidingen ø3mm, voor aanvoer stoom ø4mm en voor afgewerkte stoom dunwandig ø5mm.
    Alle ferules in het stoomcircuit zijn met zilver gesoldeerd.
    Op de onderstaande foto de vandaag gemaakte wartelmoeren en ferules voor stoom.
    De wartelmoeren SW. 8mm, hebben een inwendige schroefdraad M6x0,75.
    De bijbehorende ferule heeft een borstdiameter van 5,2mm (inwendige diam. van de schroefdraad), een hulsdameter van ø4,5mm en een boring van 4mm.

    SAM_2792.JPG
    Op de foto is aan de linkerkant de nieuwe aansluiting ø4mm voor stoomfluit te zien. Aan de rechterkant de nog te solderen aansluiting van de veiligheid met ferule en wartelmoer.
    Het maken van ferules voor leiding ø3mm met een hulsdiameter gaf nooit problemen, gewoon het support onder 30° en met de beitel bewerken. De schacht was voldoende sterk om in de drieklauw ingespannen te kunnen worden.
    Bij een schacht ø4,5.mm en een boring van ø4mm is dit een geheel ander verhaal.
    De eerste ferule, die ik op de gebruikelijke wijze wilde bewerken, werd versnipperd tussen klauwplaat en beitel.
    Mijn oplossing was de ferule met de dunne wanddikte op een doorn te zetten en met een mantelfrees in de Dremel(tegen roterend) de juiste conus te maken.

    SAM_2791.JPG

    Voor mij was vandaag de grootste uitdaging. Het met zilver solderen van een koperen leiding ø4mm in een ferule met uitwendig ø4.5mm, zonder het messing van de ferule te verbranden.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.589
    Locatie:
    noord-limburg
    Voor mij was vandaag de grootste uitdaging.
    Het met zilver solderen van een koperen leiding ø4mm
    in een ferule met uitwendig ø4.5mm,
    zonder het messing van de ferule te verbranden.


    Maar Stoompomp dan toch:
    Wat schrijf je nu?
    Maar jij was toch op hardsoldeer cursus geweest?
    En wij hebben al zoveel fijn hardsoldeerwerk van jou gezien.
    Kan het niet geloven.

    En ik zie je hebt een cyfon onder je manometer gemaakt.
    Mooi.

    Hey,
    en dat groene schuurdoekje is van de wibra?
    Ik ben er zeer tevreden mee.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
  8. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik zal je uitleggen waarom.
    Bij het solderen van de aansluitingen aan de ketel heb ik een geleende acetyleen/zuurstof brander gebruikt.
    Bij het solderen van deze verbindingen had ik alleen een prikbus brander propaan/butaan tot mijn beschikking.
    Deze vlam is beduidend minder warm, maar houd je deze te lang op de dunne wand van de ferule, wanddikte 0,25mm, dan smelt deze voordat de koperleiding op temperatuur is.
    Maar ook met deze brander is het mogelijk. Je moet alleen de werkvolgorde aanpassen. Na schuren, ontvetten en insmeren met flux, de koperleiding vlak bij de ferule verwarmen, soldeer aanbrengen en dan heel snel de voorkant van de ferule op temperatuur brengen, zodat het zilver naar binnen trekt.
    Soms is het behelpen met de beschikbare gereedschappen.

    Over de ondergrond.
    Dit is een schuurvlies van de (durf het haast niet te zeggen) Action. Dit is een pakket van 5 schuurvellen, ca. 7 mm dik, A5 formaat per set, 2 grof, 2 middel en 1 fijn.
    Zelfs op de draaibank voor een mooie afwerking van het werkstuk, ideaal.
     
    kaapstander vindt dit leuk.
  9. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.589
    Locatie:
    noord-limburg
    Hardsolderen

    "Stoompomp,
    Ik je uitleggen waarom.

    Soms is het behelpen.

    Behelpen,
    Ik had je wel een setje kunnen lenen.

    Over de ondergrond.
    Dit is een schuurvlies van de (durf het haast niet te zeggen) Action.

    Och en ik dacht echt van de Wibra. Ziet er precies het zelfde uit.
    Heb het ook van Action,
    een setje, die met die verschillende kleurtjes aan schuurkorrelgrote.
    maar ook van 3M scotch-brite en andere.
    Voorlopig koop ik niets, ik zit nog vol in de voorraad.

    Even meer schuurspul dan tijd.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
  10. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Bedankt voor je aanbod.
    Ik woon in Hellevoetsluis en om ongeveer 200km heen en 200km terug te rijden voor het solderen van 3 ferules, geeft weinig voordeel,

    Over het slijpvlies. In het verleden had je aangegeven om goedkoop schuur/polijst schijfjes te maken.
    Ik heb een stans gemaakt uit een stalen CV leiding, deze aangescherpt en stans nu uit het vlies de benodigde schijfjes ø25mm.
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Jij bent ook al zo een Dremel-mishandelaar! Foei!

    Wel zo een ketel mag bij mij wel op de schoorsteen komen logeren! Fraai!
    Jij zet hem denk ik er maar onder, veel beter natuurlijk! :) Top!
    Gr Bas
     
  12. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.589
    Locatie:
    noord-limburg
    "Stoompomp,
    Bedankt voor je aanbod.
    Ik woon in Hellevoetsluis en om ongeveer 200km heen en 200km terug te rijden voor het solderen van 3 ferules, geeft weinig voordeel,

    Graag gedaan


    Over het slijpvlies.
    In het verleden had je aangegeven om goedkoop schuur/polijst schijfjes te maken.
    Ik heb een stans gemaakt uit een stalen CV leiding, deze aangescherpt en stans nu uit het vlies de benodigde schijfjes ø25mm.

    Goed bezig.

    upload_2020-1-30_18-12-40.png

    Vandaag nog rubber membranen 2mm gestanst voor een gasreduceer.
    Nu nog centergat boren.
    Gestanste rafelvrije membranen, dichten mooi af en scheuren zelden.

    Als je de mogelijkheden ontdekt hebt maak je voor iedere scheet een stans.
    Ondergrond is van belang, kopshardhout of kunststofplaat zoals POM bijvoorbeeld.
    Verder leeft je mes lang als de persdruk parallel verloopt.
    Heb je een persje Stoompomp?
    Kan het helemaal niet meer stuk.

    Veel plezier
    Willum


    N.B.
    Mijn gemaakte stansmessen, staalsoorten:
    1. Kogellagerstaal, zeer zwaar te draaien, zeer slecht voor de draaibank, vlijmscherp.
    2. Rvs 304 of 316, goed taai metaal goed scherp te maken en te houden.
    3. Chroomstaal, taai meerdere stansgangen redelijk scherp te maken en te houden.
    4. Laagelegeerd staal, voor enkelstuks stanswerk slecht scherp te maken.
    Alle metalen komen uit een buisvorm of uit de schaaldelen van een kogellager.
    Dus veel is mogelijk. Let wel dat je materialen ook stansbaar zijn met een snijmes.

    Niet stansbaar? Dan ponsen. Maar daar is beduidend veel meer kracht voor nodig.
    Heb je een persje kun je misschien ook ponsen?
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2020
  13. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.589
    Locatie:
    noord-limburg
    "Stoompomp,
    Ik woon in Hellevoetsluis en om ongeveer
    200km heen en 200km terug te rijden
    voor het solderen van 3 ferules, geeft weinig voordeel.

    Als je van ver komt mag je mee eten.


    Trouwens:
    Ik was afgelopen zondag in Den Haag.
    Had het even aan kunnen reiken.
    Op mijn terug weg op het einde van de dag weer ophalen.

    Veel modelbouwplezier,
    Maak mooi werk.
    Willum
     
  14. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.589
    Locatie:
    noord-limburg
    Stansen.
    40mm rubberschijfje 2mm dik.

    upload_2020-2-2_15-0-22.png

    En dan is het klaar.
    Links te vervangen voorbeeld.
    Midden met drukpunt.
    Rechts reserve.
    Centergat 8mm geboord met holle boor.

    Veel modelbouwplezier
    Willum
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.589
    Locatie:
    noord-limburg
    Dank je.

    Zo simpel kan het zijn Bas.
    Als je maar een keer ziet, hoe het te doen.
    Dit is een resultaat van stansen.
    Mogelijk hebben mede forum leden hier ooit iets aan.
    Niet,
    dan is het forumpagina's vullen.

    Veel modelbouwplezier Bas.
    Willum
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Gaat om het goed improviseren Willum... alles on the fly :)
    En nu ga ik achter de Myford kruipen! Improvisen!
     
    verfbrander vindt dit leuk.
  17. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Is dit de ouwerwetse "kurken boor"?
     
  18. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.589
    Locatie:
    noord-limburg
    Gereedschappen en hulpmiddelen

    "H.B.Busking,

    Gaat om het goed improviseren Willum... alles on the fly :)

    Improviseren?
    Na-apen van wat bestaat
    en ten alle tijden zoals het bij jou en mij uitkomt gereedschap zelf maken.

    Er zijn hier veel mensen die zelf hulpmiddelen maken. Helaas, zie en hoor ik ze weinig.
    Zou ik veel van kunnen leren. Is dit een oproep te een bijdrage? Ja zeker. Laat zien.

    In mijn opleiding was een echt aandachtpunt gereedschappen en hulpmiddelen zelf te kunnen maken.
    Veel dingen had ik anders denk ik slecht of niet kunnen maken.

    Maar wat ga je nu achter de Myford doen?
    Spanen ruimen?
    Man het is zondag.

    En voor morgen,
    Veel modelbouwplezier Bas

    Willum
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.589
    Locatie:
    noord-limburg
    "Stoompomp,
    Is dit de ouwerwetse "kurken boor"?

    Nee dit is de boor die ik hier eens als foto heb laten zien en is door Baggeraar herkend worden is als papierboor.
    (Wanneer komt Baggeraar weer aan boord?)

    Net zoals de stans messen uit stalen buis, liefst rvs.
    Maar dan in de uitvoering (max. diameter buis) zo,
    dat het ding in de kolomboor past.
    Ik heb ze in twee soorten:
    Gaten maken. buitenkant buis buitendiameter buisje
    Schijfjes maken. binnenkant buis buitendiameter buisje.
    Deze boren hebben het voordeel dat ze messcherpe, rafelvrije en cilindrische gaten opleveren.

    Zoal beschreven hierboven heb ik ook stansmessen, voor gaten of schijven.
    Als voorbeeld de stans op de foto in bericht 592

    En dan zijn er nog enkele dubbelstansen ongeveer zoals eerder op een foto te zien met die Franse Mecanodoos met stansen.

    En let wel!
    Persen of boren, nooit slaan op die dingen.
    Kops hout of kunststof.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum

    Wat een kleine vraag
    een groot antwoord kan uitlokken.
    Kletsmajoor ben ik toch.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Willum Majorum Kletsiekousus!
    Zondag is immers werelddraaidag... voor anderen een baldag... om elkaar voor de schenen te schoppen...
    Haha:D

    Ik moet een torpedovorm om een roer verzinnen! Maat van het roer is omendenabij 32 x 32 mm.
    Dus met twee brillen totaal +5 op de snuf... over hulpmiddelen gesproken.

    Zie verder mijn Heuss draadje die starte met een vraag over een Contest vaarregelaar.

    Sorry voor de interruptie!
     
    Laatst bewerkt: 2 feb 2020

Deel Deze Pagina