Modelstoomsleepboot Dockyard V

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Stoompomp, 11 aug 2017.

Tags:
  1. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Oi! Willum... hebben de Engelsen ook een mooie term voor... Chamfering...

    Mooi werk hier... hoop te bedisselen en bekokstoven... maar het is dan ook stoom... ik lees mee! Top!
     
  3. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    scherpe kantjes er af halen, afkanten, afschuinen etc

    Ik heb toch nog even de ene variant erbij gepakt.
    Volgens mij had dit ook al een tijdje geleden toegezegd.
    Stalen kogel op rubber zitting, stalen kogel op kuststof zitting.
    upload_2020-10-14_17-30-7.png upload_2020-10-14_17-30-15.png
    foto w.p. 10-2020

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Zeiler, Potter en MicropropSport vinden dit leuk.
  4. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Beste Willum,
    Wij leven in een totaal andere wereld van modelbouw.
    Voor mij, in jouw geval in het macro- en ik in het micro gebied.
    Ik kan de diameter van de kogels niet zien, maar verwacht veel groter dan ø6mm.
    De nu gebruikte kogel is uit zacht rubber gekalibreerd op ø4mm.
    Voor een indruk van de grootte van de voedingspomp, aan de rechterkant met luchthelm, verdeelstuk en daaronder het klephuis.
    De totale hoogte van de stoommachine is 110mm.

    SAM_1210 verkleind.jpg

    Voor een indruk van het huis van de voedingspomp.
    JPG voedingspomp.jpg

    Hoe kan ik in dit mini pomphuisje de onderdelen plaatsen, die jij voorstelt?
    Nogmaals, wij werken op verschillende schaalgroottes.
    Groet, Henk.
     
    Potter en MicropropSport vinden dit leuk.
  5. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    Henk,

    Als jij zegt de klepgrote niet kunt inschatten
    kun je het niet bestempelen als macro.
    De voorbeelden op de foto zijn niet maatgebonden.
    Kan in micro en macro gebied voorkomen.

    Meerdere malen
    als ik iets zo als dit klepje laat zien
    weet jij dit fijlloos te verwerpen als niet bruikbaar.
    Het zijn vrijblijvende voorbeelden van klepvormen.

    Jij zit hier niet op te wachten.
    Ik las maar eens even een pauze in met mijn ongevraagde bijdragen.

    Henk,
    Ik lees hieruit dat jij je plan al getrokken hebt.
    Jij weet wat jij wil.
    Gaat allemaal goed komen.

    Succes
    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Zeiler vindt dit leuk.
  6. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Jammer Willem.
    Echte vakkennis zoals die van jou, zou beter gewaardeerd moeten worden.
    Ik snap werkelijk niet waarom de door jou getoonde mogelijkheden en adviezen niet in deze vorm van modelbouw toegepast zou kunnen worden. De dimensies zijn totaal niet belangrijk...het principe is waar het om gaat.
    Eigen middelen, mogelijkheden en vaardigheden kunnen bepalend zijn of je een concept toepast.Het geeft in ieder geval mooie voorbeelden van, hoe het ook kan.
    Nogmaals...jammer.
     
    willum vindt dit leuk.
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Soms zijn we als modelbouwers zo gefocust op onze eigen ideeën dat die van anderen moeilijk binnen komen. Of men spreekt een andere "taal" en komt de boodschap niet over. Mij overkomt dat ook wel. Gelukkig? heb ik niet veel theoretische kennis en moet ik de meeste dingen praktisch benaderen. Voor mij werkt dat prima, maar het is wel eens moeilijk om van de theorie af te wijken of omgekeerd. En eer je het weet heb je een spraakverwarring. En dan kom je later via een omweg toch weer bij elkaar uit. Pratend gaat dat gemakkelijker dan schrijvend heb ik wel gemerkt. Gewoon een beetje geduld met elkaar hebben. Gr. Klaas.
     
    verfbrander vindt dit leuk.
  8. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vakkennis is ondergewaardeerd.
    Maar eens door de beperkingen in de modelbouw moet je concessies doen.
    De pomp was eerder voorzien van 4mm RVS kogels, een ramp.
    De kleinste verkrijgbare RVS kogel is 1/8".
    Bij het voorstel van @Wllum, dien je een bus te maken, de kunststof houder met kraag voor de kogel.
    Nylon werkt niet, vocht gevoelig, teflon te hard voor een goede afdichting op een boring van 2,5 mm, voor de kogel 1/8".
    En dan simpel een flexibele rubber kogel 4mm op een boring in een messing huis met kant gebroken boring?
    Kiezen voor bewerkelijk of voor eenvoud?
    Henk
     
    Potter vindt dit leuk.
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Henk, Eenvoudig als ik het moet benaderen zou ik eens gaan stoeien met een Frans fietsventieltje. Alleen al om eens te kijken wat daar in zit en of dat in de behoefte kan voorzien. Als je daar het veertje uit haalt en het op zijn kop monteert heb je een terugslagklep met rubber zitting. Kijk maar of er voldoende water doorheen kan. Even de fietsenmaker lief aankijken en je neemt er zo 3 mee uit lekke banden. Geef hem een paar Euro voor een biertje en je bent weer even van de straat. Waarom een Frans fietsventiel i.p.v. een autoventiel zal je denken. Gewoon omdat een Frans ventiel dunner is, maar voor zover ik weet zit er hetzelfde klepje in. Kijk maar of je iets aan deze info hebt. Bij mij zijn de genoemde fietsventielen verbouwd tot hennegatskokers, maar dat is maar bijzaak. Geen idee hoe corrosiegevoelig ze zijn, maar daar kom je al doende achter. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 14 okt 2020
    Potter vindt dit leuk.
  10. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Beste Klaas,
    Precies..open staan voor kennis en ideeën van anderen maakt het juist leuk.
    Willem neemt de moeite om vooral (vanuit) de praktijk en resultaten te laten zien..inhakende op het actuele onderwerp. Hoe mooi wil je het hebben.
    Ook al denk je het niet te kunnen toepassen, dan nog kan het interessant zijn voor derden.
    Daar is een forum voor.
    Het telkens merken, dat toevoegende of alternatieve info niet gewaardeerd wordt..stoot af.
    Daar is Willem intussen niet de enigste in..geldt ook voor mij.
    Ik heb in ieder geval heel veel van Willem opgedaan...
    Maar goed, hoop dat Willem dan op andere draadjes gaat frequenteren. Gaan we daar wel kijken.
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Denk dat Willum het even laat bezinken en wel weer terug komt. Zie het met plezier tegemoet en veel van opgestoken. Gr. Klaas.
     
  12. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik heb al eerder botsingen gehad met @willum.
    Dit houdt niet in, dat ik zijn suggesties/aanbevelingen niet op prijs stel.
    Maar soms zijn de aanbevelingen niet van toepassing op het gestelde probleem en dan maken ik of anderen dit kenbaar.
    Desalniettemin, heb ik hem nooit afgevallen.
    Indien niet correct, dan hoor ik dit wel.
    Henk
     
    Potter en MicropropSport vinden dit leuk.
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zo las ik het ook wel Henk. Willum schetst immer mooie voorbeelden in het verhaal.
    Goede constructeur.
    Lees ook met plezier 'af en toe' zijn bijdragen... maar kan ook niet constant aan zijn schrijfselen hangen...
    want dan kom ik nimmer-niet aan bouwen toe. Haha... dan stel ik een gerichte vraag aan hem.

    Inderdaad hoef je suggesties niet toe te passen. Zo werkt dat.

    Iets moois gaat er sowieso ontstaan en wedden dat het gaat werken? Top!
    En de draad is prachtig om te volgen!
    Gr Bas
     
  14. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Door je opmerking heb ik de flens van de zuigklep veranderd.
    Ik heb een nieuwe zitting in de flens gezet en zacht gesoldeerd..
    Indien je goed kijkt, dan kan je het verschil met de flens en de nieuwe zitting zien.
    SAM_3312 verkleind.jpg
    Volgende stap is om de kamer in het pomphuis, aan de rechterkant van de foto, met ca. 1mm uit te boren voor het geven van bewegingsruimte voor de ø4mm zacht rubber kogel.
    Koste wel een uurtje werk voor het aanbrengen van de aanpassingen.
    Bedankt voor het meedenken.
    Groet, Henk
     
    Potter vindt dit leuk.
  15. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    In het verleden met het aanpassen van de pomp van RVS kogelkleppen naar messing steelkleppen heb ik in het huis een bus(met zaagsneden) aangebracht in de kamer van de zuigklep om de lichthoogte te beperken.
    Nu weer terug naar een kogelklep moet deze kamer weer groter/dieper worden.
    De kogel uit rubber is ø4mm, dus het huis moet een grotere inwendige diameter hebben, bijvoorbeeld ø4,5mm.
    Ik heb geen frees ø4,5mm, daarom heb ik maar een boor van deze diameter handmatig omgeslepen naar een 2 lippen frees.

    SAM_3319 verkleind.jpg

    Na het opboren/frezen van de kamer van het zuigventiel ben ik begonnen met het weer monteren van de voedingspomp.
    Voor de onderdelen zie onder.

    SAM_3313 verkleind.jpg

    Vervolgens, de maatcontrole en het maken van nieuwe pakkingen uit grafiet/stoompakking 0,4mm dik, de pomp gemonteerd.

    SAM_3314 verkleind.jpg

    De pomp weer op zijn plaats naast de stoommachine.

    SAM_3316 verkleind.jpg

    Het geheel weer in het schip. De gehele stoominstallatie staat op een uit het schip uitneembare machinekamervloer.

    SAM_3317 verkleind.jpg

    Volgende stap is het maken van een nieuwe doorstroomverklikker voor de visuele controle, dat de pomp de ketel vult.
    Groet, Henk
     
    MicropropSport, Fokko 66 en Zeiler vinden dit leuk.
  16. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Na gisteren de steelkleppen in de voedingspomp vervangen te hebben door kogels uit siliconen rubber, heb ik vandaag de condensaatpomp onderhanden genomen.
    De voedingspomp is een plunjerpomp en de condensaatpomp is een membraanpomp, zie onder:

    SAM_2584 verkleind.jpg

    Onderstaand de losgenomen klephuizen met aan de bovenkant de steelkleppen, die vastplakten door de stoomolie in het condensaat en daar onder de Viton kogels.
    Aan de rechterkant de afsluitdop van de persklep, deze heeft een pen om de lifthoogte van de kogel te begrenzen,

    SAM_3321 verkleind.jpg

    Na testen de pomp weer op zijn plaats op de machinekamervloer.

    SAM_3323 verkleind.jpg

    Nu heb ik de kogels uit siliconenrubber, leverancier Bengs Modellbau, in het voedingswatercircuit en de Viton kogels, leverancier Sauerbier Modelbouw, in het vuilwater/condensaat circuit.
    Ik hoop dat dit een goede keuze is, daar ik verwacht, dat de stoomolie op Viton geen of minder plakkend effect heeft.
    Groet, Henk
     
    Laatst bewerkt: 25 okt 2020
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Nu de ventielen van de beide pompen en ook de RVS kogel in de ketelwatervoedingsklep vervangen zijn door Viton en uit siliconenrubber, bleef alleen nog de doorstroomverklikker over.
    Ook in deze zat een steelklep.
    Deze terugslagklep staat in serie met de in de ketelwatervoedingsklep.
    Ik heb hiervoor gekozen, daar ik absoluut niet wil hebben, dat de keteldruk het ketelwater terug spuit in het schip.
    Voor een indruk van de stoominstallatie heb ik een .pdf toegevoegd.

    De verklikker is niet op het schema getekend, maar zit met de terugslagklep vlak voor de ingang van de voorverwarmer.

    Vandaag een uurtje kunnen besteden aan de doorstroomverklikker.
    Onderstaand de onderdelen:
    SAM_3327 verkleind.jpg

    Aan de rechterkant de behouden aansluiting voor het glas en de aansluiting naar de voorverwarmer.
    Aan de linkerkant de oude (los gesoldeerde) aansluiting, daarnaast de nieuwe behuizing voor de kogel, aan de bovenkant de oude geoxideerde steelklep.
    Aan de rechterkant is een doorgestoken zeskant 4mm te zien.

    SAM_3329 verkleind.jpg

    Dit zeskant is de geleiding om alles in lijn te kunnen hardsolderen.
    Staks komt hier de glazen buis ø4mm in.
    Nu ook te zien, hoe ik de spruiten soldeer, deze worden met schroefdraad vastzet.
    Nu kan er geen fout ontstaan, indien je met de soldeerstaaf te hard tegen het werkstuk stoot.
    Morgen naar mijn andere hobby: Hardsolderen.
    Groet Henk.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vandaag de doorstroomverklikker met zilver gesoldeerd.
    Zoals gebruikelijk was de soldeertijd korter, dan het mooi schoonmaken.
    Door het gebruik van de kogels uit rubber, ben ik gaan nadenken over de voedingswater regelafsluiter, in bovenstaand .pdf genoemd "Niveau regeling motorbediende bypass afsluiter"
    Deze bypass afsluiter is een haakse plunjer afsluiter.
    In het voedingswatercircuit heeft deze op de plunjer in een kleine groef een O-ring 2x0,5mm.
    Deze afdichting geeft problemen, de O-ring wordt kapot gedrukt. De aandrukkracht moet bestand zijn tegen de vuldruk van de voedingspomp bij vullen van de ketel.
    Keteldruk gemiddeld 2,5bar, plunjer voedingspomp geeft meer dan 3bar.
    Bij geopende stand loopt het water drukloos terug naar de voorraad tank.
    Onderstaand een foto met aan de linkerkant de gerede doorstroomverklikker en aan de rechterkant de motorbediende plunjer afsluiter.
    Het geheel op de tekening van het plunjerhuis.

    SAM_3331 verkleind.jpg

    In het klephuis wil ik de harde Viton kogel ø5/32", metrisch afgerond ø 3,97mm, toepassen.
    De spindel RVS ø3mm op de tekening vervangen door een RVS spindel ø4mm, de spindeldoorgang opboren naar b.v. ø4,2mm.
    De spindel voorzien van een holle boring, kratereind, en dan met de spruit naar boven monteren, zodat de kogel naar beneden valt en de uitlaat vrij laat.
    Dit is mijn idee, ik kijk uit naar aanvulling/oplossingen, waaraan ik niet gedacht heb.
    Groet, Henk.
     
    Potter en MicropropSport vinden dit leuk.
  19. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Na demontage van de spindel afsluiter met messing huis, heb ik besloten on een nieuwe haakse afsluiter te maken uit RVS.
    Reden, door de oxidatie in het messing huis verklemde de spindel uit RVS.
    Daar ik geen zin had, om voor deze kleine behuizing van de haakse afsluiter, RVS materiaal te kopen, heb ik besloten om deze te maken uit een paar RVS bouten, die ik in mijn rommelbak had liggen.
    De gebuikte bouten zijn M12 of M10 uit A4, of A2, kwal. 7.0(70N/mm2).
    Voor opstelling van de bout, zie onder:
    SAM_3334 verkleind.jpg

    RVS A4 is geen fijn materiaal om te verspanen,
    Ik heb mijn HSS beitel schacht 12mm nogmaals nageslepen en ben aan het werk gegaan.
    Een HSS beitel is, in tegenstelling tot een hardmetaal beitel, beter bestand tegen een stotende verspaning, verspanen van het zeskant van de boutkop.
    Het toerental wel omlaag gebracht. Het is hobby, dus het kost misschien meer tijd.
    Na het afdraaien van de zeskantkop is al goed de flens te zien voor de pakkingdrukker.

    SAM_3333 verkleind.jpg

    Na losmaken van de flens heb ik ook de over gebleven steel afgedraaid.
    Uit dit stuk wordt de zijspuit van de afsluiter gemaakt,
    Morgen verder met het maken van de behuizing uit een tapbout M12, A4, 7.0
    Voor de huidige stand van zake:
    SAM_3338 verkleind.jpg

    Links boven de A4 tapbout met daaronder de pakkingflens gemaakt uit de kop, de oorsptonkelijke uit messing ligt aan de rechterkant van de RVS flens.
    Rechtsboven het oude huis in messing met daaronder de schoon gedraaide kern van de bout, waaruit de zijspruit gemaakt gaat worden.
    Opmerking, op de foto, als voorbeeld, een kortere tapbout
    Morgen verder.
    Met goed geslepen HSS gereedschap bereik je in RVS goede resultaten.
    Groet, Henk
     
    MicropropSport, Fuel Monkey en Potter vinden dit leuk.
  20. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Verspanen in RVS is echt anders, dan in messing.
    Door het verlagen van het toerental verspaan je minder.
    Overigens, ik moet weer zeggen, dat de destijds bij Conrad gekochte Caramba snijolie voortreffelijk werkt.
    Echter, ik kan de olie niet meer vinden op de site van Conrad, zal wel uit het assortiment genomen zijn.
    Vandaag, een M12, A4-70 zeskant tapbout, schoon gedraaid voor het afsluiterhuis.
    Laatste stap in de voorbereiding was het maken van de bevestigingsflens.
    Deze laatste gemaakt uit de oude bodemplaat van de ketel, materiaal AISI 316, dik 1,5mm.
    Hieruit een stuk vierkant geslepen, gat geboord ø8mm, de hoeken weggeslepen en op de draaibank ingespannen om rond te draaien.

    SAM_3339 verkleind.jpg

    Bij deze inspanning zijn de door de verspaning opgewekt krachten zo groot, dat een draadeind door het verdraaien van de moeren uit de drieklauw getrokken wordt.
    Daarom gebruik ik een lange bout, waarbij de kop aan de binnenkant van de klauwen stuit.
    De bout kan nu niet meer uitgetrokken worden en door de verspanings krachten draait de moer aan de buitenkant zo vast, dat het werkstuk klemvast zit.
    Bij het verspanen heb ik dit keer een linkse mesbeitel, haaks op het werkstuk gebruikt.
    Daar ik nu een normaliter ongebruikt deel van het snijvlak gebruikt, kon ik de schijf dik 1,5mm rustig afdraaien.
    Er worden op de dunne schijf geen dwarskrachten, opgewekt bij langsdraaien door de voeding, uitgeoefend.
    De dunne flens word dus niet vervormd.
    Na deze bewerking heb ik alle voorbewerkte materialen voor het maken van de nieuwe haakse afsluiter gereed.
    Op de onderstaande foto de huidige stand.

    SAM_3342 verkleind.jpg

    Aan de bovenkant het oude messing klephuis met aan gesoldeerde flens uit messing en daarnaast de pakkingdrukker ook uit messing.
    Onder de RVS staaf ø4mm, dit wordt de nieuwe afsluiter spindel, van links naar rechts, het afsluiterhuis, de flens, de voorbewerkte pakkingdrukker en aan de onderkant de eerder afgedraaide bout M8 A4
    De volgende stap is het maken van de schroefdraad voor de wartelmoeren van de kegelkoppelingen.
    Daarnaast ook nog een mooie inwendige kegel voor de kegelkoppeling, 60°.
    Groet, Henk.
     
    Laatst bewerkt: 3 nov 2020
    MicropropSport, JaFa en Potter vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina