Modelstoomsleepboot Dockyard V

Ja die van Bengs, link : https://www.bengs-modellbau.de/material/dichtelemente/grafi-sil-ventilkugeln?number=1274
Ik heb de 4mm kogels met succes toegepast.
Maar je moet wel de zitting aanpassen.
Je kunt op een zitting van een stalen kogel geen kunststof kogel toepassen.
In de bijlage "Kunststof kogels voor terugslagkleppen", jammer genoeg in het Duits, staat de aanpassing van de zitting voor kunststof kogels.
In het bestand wordt gesproken van Viton kogels, maar het zelfde geldt voor de siliconen kogels, deze zijn niet alleen zachter, vervormbaar, maar ook nog bestendig tegen een hogere temperatuur.
In de laatste pagina van het bestand, staat dat je een kunststof kogel niet in een veiligheidsventiel moet toepassen, daar deze door de constante druk van de veer de kogel kan vervormen.
Nu heb ik de kogel ook toegepast in de bypass afsluiter, deze sluit en drukt onder veerkracht de kogel op de zitting, met als gevaar bij langdurig indrukken, dat de kogel vervormd wordt.
Daarom heb ik een kleine schakelaar, die bij einde bedrijf, de bypass afsluiter opent en de kogel niet ingedrukt wordt.
Het is een lang verhaal geworden maar bij verkeerd gebruik van een goed product is het resultaat teleurstellend.
Groet. Henk.
 

Bijlagen

Ik snap je puzzel Henk, ik denk aan een staande Southworth stoompomp omdat ik ze zo mooi vind maar ik hoop dat ik het uiteindelijk allemaal juist krijg. Voordat ik daar ben eerst maar de ketel met waterniveaudetectie op orde krijgen en dan van daar uit verder. Tot die tijd volg ik dit soort puzzels met veel interesse.

Succes met de keuzes!
 
Henk, gezien het aantal regelingen om de brander, voedingswater en machine gecontroleerd te kunnen bedienen, en alle problemen die je daarmee ondervond en overwon, vind ik het absoluut een knap staaltje werk. Ik weet de reden waarom je de Dockyard blank laat maar omdat de schoorsteen v.w.b. materiaal afwijkt zou ik die de kleuren geven zoals de grote Dockyard sleepboten.

Groet, Jan.
 
Gefeliciteerd met het resultaat Henk! Zou er achter nog wat ballast bij doen. Schroef slurpt lucht en dat geeft ook een langere remweg. De boot is zwaar, maar er staat flink vermogen in, dus dat moet met de schroef wat dieper wel lukken. Succes met het finetunen en afbouwen. Gr. Klaas.
 
Klaas,
Door alle aanpassingen in het schip, klopt de trim niet meer.
Alleen varend kun je dit zien.
Het schip helt over naar BB en de boeg ligt te diep.
Ik ga nu ballast weghalen aan BB in de boeg, daarmee komt de boeg hoger, ergo de achterkant lager.
Zelfs ik sta versteld over het vermogen, dat zo'n kleine stoommachine levert.
Groet. Henk.
 
Varen doet zij ook goed,
zie video.

Je eerste JOETOEP-VIDEO Henk.
Leuk toch.
Mooi schip heb je gebouwd Henk.

Veel modelbouwplezier,
illum
 
Mooi om te zien Henk, er zit aardig tempo in - hoezeer benader je nu schaal snelheid? Het is lastig inschatten zo op de video.
 
De schaal snelheid is ca. 4km/uur.
Voor mij is haar snelheid hoger dan de rompsnelheid, let op de golf voordat zij tegen de kant botst.
Ik werd even afgeleid.
Binnenkort hoop ik te varen op groot water.
Groet. Henk.
 
Henk, Heb ergens nog een formule gevonden m.b.t. schaalberekeningen. Is een Excel-bestand en hier niet te plaatsen. Wil je de formule stuur dan even via een conversatie je mailadres.
Bij de Dockyard V met een waterlijnlengte van ongeveer 24 meter past een theoretische rompsnelheid van 22 km/uur. Bij je model met een waterlijnlengte van ongeveer 1 meter wordt dat 4,5 km/uur.
Volgens de formule zou dat ook de schaalsnelheid moeten zijn. Kan wel aardig kloppen want dan is de golf net zo lang als de waterlijnlengte. Formule geeft ook gewichten en vermogen aan. Je moet wel zoveel mogelijk gegevens van het echte schip invoren. Hoor wel van je. Gr. Klaas.
 
Klaas, je zit met je schattingen weer heel goed.
Wat ik zelf berekend had was:
De Dockyard V heeft een lengte van 25,06m, 41,5brt, 42dwt, 230twp, met een snelheid van 9.5kn, +/- 17,5km/uur.
De schaalsnelheid is de echte snelheid gedeeld door de wortel van de schaal.
De schaal is 1:24, geeft de wortel uit 24 : 4.899.
Geeft een schaalsnelheid van 17,5/4,899 = afgerond 3,5 km/uur.
Toen heb ik de rompsnelheid gecontroleerd:

Rompsnelheid:
V = 4,5 x de vierkantswortel uit vwl
Hierbij is vwl de "varende" of "golftrekkende" waterlijnlengte.
De maximumsnelheid van een waterverplaatsend schip is afhankelijk van vorm en lengte van het onderwaterschip. Meer motorvermogen zal nauwelijks invloed uitoefenen, hooguit zal het achterschip dieper in het water worden getrokken waarbij de vaareigenschappen slechter worden. Als alleen de lengte van de waterlijn in beschouwing wordt genomen kan je de volgende vuistregel gebruiken: 2.45 x v waterlijn (in meters) = rompsnelheid in knopen. Vermenigvuldig dat met 1.852 en je weet de rompsnelheid in kilometers. Wil je alleen kilometers weten gebruik dan 4.54 x v waterlijn (in meters).

De waterlijn lengte van de Dockyard is 1,04m, de wortel hieruit is 1,0198.
Deze uitkomst vermenigvuldigd met 4,54, geeft 4,63km/uur.
Dit is de maximale rompsnelheid.

Vandaar, dat ik in bericht #832 geschreven had, ca. 4 km/uur.
Deze berekening was een onderdeel om het benodigde vermogen van de stoommachine te berekenen.

Stoom is leuk.
Henk.
 
Henk, Bedankt voor de uitleg. Zelf gebruik ik altijd 4,5 x de wortel uit de waterlijnlengte in meters. Geldt zowel voor de echte boot als voor het model. Mijn zeilboot met 8,1 m waterlijnlengte wilde onder zeil aan de wind harder dan op de motor. Schuin liggend werd de waterlijn langer. Heb je per mail de formule gestuurd. Wat is het gewicht van jouw boot? Gr. Klaas.
 
Ik had haar uitgerekend op 15kg.
Door aanpassingen werd zij zwaarder, maar lag niet op het ijk.
In de kop heb ik loodstrippen geschroefd. en ook nog aan stuurboord plaklood gebruikt voor balanceren van autowielen.

SAM_2423verkleind.jpg


Een van de aanpassingen was de nieuwe vlamregeling met droogkook beveiliging.

SAM_2394verkleind.jpg


Door deze nieuwe vlamregeling met bronzen meetkamer, helt zij over naar BB.
De loodstrippen in de boeg zijn geschroefd, dus ik kan er een aan BB verwijderen.
Hiermede verwacht ik de trim te corrigeren, maar ook dat de kop hoger in het water komt en de achterkant dieper, minder gevaar voor luchtslaan van de schroef.
Uiteindelijk is haar gewicht ca. 17kg.
Groet. Henk.
 
Dat komt toch mooi overeen met de waterverplaatsingvan het echte schip Henk? Gr. Klaas.
 
Klaas,
Vaak sta ik versteld over de gebruikte rekenmethodes en vuistregels bij het berekenen van een modelschip.
De schaal is 1:24.
Ik had het gewicht van de Dockyard V uitgerekend met de formule: werkelijke waterverplaatsing, 230ton, gedeeld door 3e macht van de schaal.
Klinkt heel technisch, maar is omgerekend naar kg : 230.000 / 24x24x24 = afgerond 16,64 kg.
Het schip weegt nu ca. 17kg.
In de boeg zitten loodstrippen, ieder ca. 0,25kg, dus als ik er één aan BB verwijder, dan klopt de trim, hoogte van de kop en ook nagenoeg het gewicht van de uitkomt van de berekening.

Het vermogen van de stoommachine is voor de oude machine met zuiger ø14mm ca. 45W en de nieuwe machine met zuiger ø13mm ca. 40W.
Het machine toerental is ca. 800 omw/min met een zelf gemaakte schroef van ø 79mm
Met de oude stoommachine, 45W, kom ik boven de rompsnelheid.
Boven de rompsnelheid ben je alleen bezig met vernietiging van vermogen.
Het voortstuwingsvermogen had ik berekend aan de hand van de richtlijnen uit het boek "Handboek varende scheepsmodellen" van André Veenstra: ISBN 9020108425.
Momenteel lijkt het, dat modelbouwers van schepen met een verdringerromp, een godsvermogen aan aandrijving in het schip stoppen. zonder dat zij weten wat er nodig is.
Door berekenen is stoom leuk..
Groet. Henk.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top