Stoompomp
In Memoriam
Zo noemen ze het slaan van de zuiger tegen de cilinderdeksels als er water tussen zit, dat zich niet laat samendrukken.
Nu zal je niet direct een nieuwe zuigerstang, kruishoofd en zuiger nodig hebben alswel het blok moeten laten kotteren, maar het is niet best voor je machine.
maar in je machine is het nooit goed, ook al loopt hij wel aan: met water in de cylinder en de zuiger (bijna) in top of bodem, en de volle keteldruk op de zuiger die in het midden van zijn slag staat, kan de druk ter plaatse in die met water gevulde cylinder het veelvuldige worden van de keteldruk, vanwege de hefboomwerking van de 90 graden op elkaar staande krukken.
Waarschijnlijk ben ik niet goed bezig, maar:
Ondertussen heb ik veel tijd besteed aan het afstellen van de voor- en achteruitnokken van de schaar.
Dit afstellen heb ik onder stoom gedaan met een stoomeend, druk ca. 3 bar.
Machine stop, afstellen vooruit nok van één cilinder en opstarten. In de tussentijd was er condensaat in de toevoerleiding.
Dit vele malen herhaald voor de afstellingen van de andere richtingen en de andere cilinder.
Schade? zie bijgaande foto van machine onder volstoom.
Overigens, als je wilt weten wat wasterslag in een dunne leiding (zeg, 4 mm) kan doen, moet je de krullen eens uit de manometerleidingen halen: de manometers vliegen je na verloop van tijd om de oren.
Ik heb altijd gedacht, dat de krul/sifon was om een waterslot te maken tussen de hete stoom en de manometer.