Modelstoomsleepboot Dockyard V

In mijn bericht:
https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelstoomsleepboot-dockyard-v.253639/page-41#post-4247488
Had ik het over de voedingspomp.
Het lijkt tegenstrijdig, een laag machine toerental geeft een lager stoomverbruik, waterbehoefte, maar omdat mijn machine een voldrukmachine is, is het stoomverbruik zodanig dat de langzaam draaiende pomp niet voldoende water levert.
Eindelijk zou ik als ouderwetse locomotieven moeten waterrijden.
Mijn oplossing is het maken van een nieuwe voedingspomp.
De huidige plunjer is ø5,5mm en als ik deze vergroot naar ø6,5mm, dan is de opbrengst per slag ca. 40% hoger.
Ik heb nog wat reststukjes liggen, zie onder op de tekening.
SAM_4055 (3)verkleind.jpg

Van links naar rechts, reststuk brons, reststuk aluminiumbrons, rond aluminiumbrons, brons en zeskant 12mm.
De verschillende materiaalsoorten staan naast elkaar.
Gelijksoortige materialen in contact met elkander geeft kans op "vreten".
Welk set ik ga toepasassen weet ik nog niet.
Inden ik het huis van de pomp gelijk maak, dan kan ik de aansluitingen met de siliconen terugslag kogels gebruiken.
Wordt vervolgd in mijn draadje: Dockyard voedingspomp: https://www.modelbouwforum.nl/threads/dockyard-voedingspomp.282348/
Groet Genk.
 
Laatst bewerkt:
Echt onder stoomvaren is een geweldige ervaring.
Maar onder stoom varen geeft veel onderhoud.
Tijdens het laatste varen in Nieuwegein, had ik de stoominstallatie niet goed belucht, openstellen van de stoomfluit om het door condensatie ontstane vacuüm in de ketel te breken.
Hierdoor kon er stoomolie in de ketel komen.
Bekent is, dat olie in een ketel gif is.
De neergeslagen olielaag aan de binnenkant van de ketel, verhindert het contact met het water met de ketelwand, olie is water afstotend.
In mijn geval heb ik ook een probleem met de ketelniveau regeling.
In de ketelregeling zitten elektrodes, die het niveau meten.
Indien hierop olie komt, kunnen deze niet meer meten, daar deze door de olielaag, geen contact meer hebben met het water.
Voor het reinigen van de ketel, gebruik ik "schoonmaak azijn".
Niet effectief, daar de tijd lang is en het handmatig doorspoelen tijdrovend is.
Ik heb nu een kleine slangenpomp gekocht, die met ca. 150cc/min de ketel met Azijn kan doorspoelen.

.
SAM_4125verkleind.jpg


Het mooie is, dat deze pomp geen kleppen heeft en niet gevoelig is voor het verpompte medium.
Onderstaand de foto van de pompkamer.

SAM_4126verkleind.jpg


Zoals te zien, heeft deze slangenpomp, peristaltische pomp geen terugslagkleppen.
Ik kan nu zonder probleem het azijnzuur door de ketel en zeker door de ketelniveau meting verpompen.
Daarnaast ook de condensor/ketelwatervoorverwarmer reinigen.

Ondertussen heb ik ook de Grafi-sil kogels ontvangen, zodat ik als eerste de kogelkleppen in de condensaatpomp kan vervangen.
Stoom is leuk, maar bewerkelijk. Groet Henk.
 
Vandaag was het een mooie dag om in de tuin te werken.
Niet met het onkruid maar het inwendig reinigen van de stoominstallatie.
Als eerste ben ik begonnen met de ketelniveau meting.
Hierin zitten elektroden, die niet met olie vervuild mogen zijn.
Door de olie vervuiling op de elektroden is er geen goed contact met het water, waardoor een onbetrouwbare meting.
De houder in een kleine kunststof bus met de slangenpomp voor het doorpompen van het schoonmaak azijn.

SAM_4128verkleind.jpg


De spanning voor de slangenpomp bij een opbrengst van 170ml/min is 12VDC.
Bij 6 tot 8V leverde deze al genoeg doorstroming.
De volgende stap is de ketel.
Dit daar ik vermoedde, dat er door het vacuüm ontstaan bij afkoeling van de ketel er een restantje stoomolie uit het condenssmeertoestel was getrokken.
De ketel in een kleine emmer met de pomp voor doorspoelen van het schoonmaak azijn.

SAM_4129Verkleind.jpg


De gereinigde houder van de elektroden met het peilglas staat naast de blauwe emmer.
Nu nog het reinigen van de rest van de stoominstallatie, ketelwater voedingscircuit met condensor/ketelwater voorverwarmer.

SAM_4131tekst verkleind.jpg


Bij de laatste heb ik het pompje ruim 2 uur laten draaien om het azijn goed door de leidingen en wisselaar te pompen,
Hierna ca. 15 minuten met schoon water doorgepompt.
Goed, azijn is niet echt agressief, maar dan maar langer doorpompen.
Aan het eind van het doorspoelen had het azijn een groene kleur.
Morgen de stoominstallatie samenbouwen en op dichtheid testen.
Groet. Henk
 
Waarom azijn gebruiken voor een olieachtig (water afstotend) vuil?
zijn er materialen in de installatie die gevoelig zijn voor andere reinigingsmiddelen. Ik zou eerder terpentine gebruiken…

freek
 
Nadat ik bericht #843 had geschreven, kreeg ik een opmerking over verwijderen van olie met azijn.
Na de opmerking heb ik in een klein bakje met een druppel stoomolie en azijn getest, resultaat: de olie wordt niet verwijderd.

Ketelsteen wordt verwijderd met een ZUUR, pH 1 tot 6.
Olie wordt verwijderd met een LOOG, pH 8 tot 14.
Neutraal water heeft een pH van 7.

Na de opmerking heb ik het geheel met een loog gespoeld, in dit geval met verdund ammonia.
Ammonia lost vet op en er blijft geen laagje achter.
Jammer genoeg heb ik dit niet doorgegeven.

Waarom azijn gebruiken voor een olieachtig (water afstotend) vuil?
zijn er materialen in de installatie die gevoelig zijn voor andere reinigingsmiddelen. Ik zou eerder terpentine gebruiken…

Gelet op bovenstaande heb ik antwoord gegeven op de eerste zin van de vragensteller.
Nu de tweede zin: In de stoominstallatie zitten er geen materialen, die niet bestand zijn tegen andere reinigingsmiddelen, koper en messing.
Over terpentine: In de ketelniveau regeling gebruik ik meetelektroden. Deze moeten absoluut olie vrij zijn.
Terpentine verdunt olie, maar lost zoals ammonia de olie niet op.
Het gebruik van de verschillende spoelvloeistoffen, zuur of loog, maakt voor de slangenpomp niet uit.
Groet, Henk.
 
Ondanks, dat de stoommachine niet 100% naar mijn zin is, ben ik begonnen met het inbouwen in het schip.
Voor het goed afstellen van de stoommachine moet ik een opstelling maken om deze onder belasting af te stellen.
Voor de inbouw is dit geen bezwaar, daar ik de machine ook afzonderlijk los kan nemen.
Ik heb gebruik gemaakt van de gelegenheid om de voedingspomp netter aan te sluiten.
In de oude uitvoering zat tussen de pomp en de bypass afsluiter een soort van "S" en klemde de andere tegen het hijsoog.

SAM_4050verkleind.jpg


Nu de nieuwe opstelling, even getoond zonder bypass afsluiter om het aangepaste leidingwerk te tonen.

SAM_4184verkleind.jpg


Als ik leidingen maak, dan maak ik eerst de vorm uit VD draad.
Daarna is het overnemen eenvoudig en loop je niet het risico, dat de bocht de andere kant opgaat.
Op de voorgrond de pijpensnijder en de buiger ø3mm.
Het eindresultaat, samen met het hijsoog.

SAM_4189verkleind.jpg


De leidingen zijn voedingswater leidingen en zijn zacht gesoldeerd met Resist 2.
Dit daar deze niet warm worden en dat je bij hergebruik de ferules kunt los solderen en opnieuw gebruiken.
Wordt vervolgd. Henk.
 
De stoomtoe- en afvoerleidingen geïsoleerd met katoendraad en hierna de nieuwe machine gemonteerd op de machinekamer vloer in het schip gezet.

SAM_4191verkleind.JPG


De machine past perfect op de plaats van de oude en daarom één op één uitwisselbaar.
Daar de beide machines een andere besturingscurve hebben, denk ik eraan om in de zender twee besturingskanalen te maken.
De ene voor de "oude" en de andere voor de "nieuwe" stoommachine.
Ik kan in de zender tot 20 verschillende modellen instellen.
Nu is het alleen een kwestie van binden van de ontvanger op het ene of het andere kanaal.
Over het onder belasting afstellen van de nieuwe machine moet ik nog nadenken.
Groet. Henk.
 
Henk, Moet je voor een ander model steeds de zender en ontvanger opnieuw binden? Gr. Klaas.
 
Normaal heb je in elk model een eigen ontvanger, die eenmalig is aangemeld op een kanaal in de zender.
Ik heb op de zender 3 schepen, 1 hijskraan en 1 auto van een clublid.
Deze hebben alle een ontvanger, die aangemeld is op een kanaal in de zender, maximaal kan ik er 20 stuks aanmelden.
Bij de DY5 is het ander verhaal, één ontvanger voor 2 soorten besturingskanalen op de zender.
Daarom moet ik de ontvanger, afhankelijk van de stoommachine koppelen aan het desbetreffend besturingskanaal van de zender.
Waarschijnlijk nooit nodig, maar je moet wel over de mogelijkheid nadenken.
Groet. Henk.
 
Bedankt voor het antwoord Henk. Binden alleen nodig bij wisselen van ontvanger. Gr. Klaas.
 
upload_2022-9-13_22-3-44.png


Henk, Had plaatje bij verkeerde topic geplaatst. Zo te zien de Dockyard V ook van de partij. Gr. Klaas.
 
Klaas, bedankt.
Dit is de DY5 nog in de oorspronkelijke werfuitvoering.
De gestreken mast staat schuin tegen de schoorsteen en zij heeft nog geen anker.
Nadat het schip was overgegaan naar de vereniging en men met passagiers ging varen moest wan de scheepvaartinspectie diverse aanpassingen gemaakt worden, o.a. de mast en aanbrengen van anker.
Groet. Henk
 
Henk de nummers achterop zijn de brandmerken. Voor het ENI nummer is daar bij Rotterdam 230 voor gezet. Geen dank hoor! Kwam het plaatje tegen. Gr. Klaas.
 
Back
Top