Modeltreinen.

3 winters lang.....In de zomer is het boven te warm, maar 's winters zit ik regelmatig boven, soms tot ergenis van mijn vrouw en dochtertje..haha!

Ben nu bezig met het station achter de oude stad. Zal ff foto's plaatsen.

gr

Martin

Ziet er mooi uit Martin. Heb je ook een sporenplan van je baan? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Rijd je analoog, of digitaal?

M.v.g. Mark

hey mark,

ik rij volledig analoog, met voornamelijk oud spul. (veel rails is echt oud, veel locs en wagons zijn de 30 reeds ruim gepasseerd, haha!) Ik heb geen sporenplan digitaal opgetekend, maar kan wel een globale beschrijving geven:

2x paradespoor, lopen parallel rond over de tafel. Deze sporen blijven op dezelfde hoogte, en bochten zijn niet scherp, ivm berijden langere wagons etc.

2 x bergbaan, welke beide gebruik maken van een omkeerlus. Beide banen hebben aan een zijde een eigen omkeerlus, maar maken voor de andere eindes gebruik van dezelfde lus, dit ivm ruimte besparing. dmv 2x contactrails, elec. wissels en 2x bistabiel relais (alles wisselspanning) wordt de lus steeds "bezet" en weer vrijgegeven. 1 bergbaan loopt via een spiraalvormige baan (3 niveau's, stijgingspercentage >3%) omhoog in de linkerberg, en daalt via een lange baan weer naar grondniveau, waar via de omkeer lus de trein weer dezelfde ronde maakt. De andere bergbaan loopt hier op max hoogte vlak onderdoor, maar daalt ook onder de tafel door. Hoogteverschil van deze bergbaan is max 50 cm. Tevens zit er op deze baan ook een opstellus, waardoor een meer treinenbedrijf mogelijk is voor genoemde traject.

Nadruk van de baan ligt op scenery, het bouwen is voor mij het leukste. Mijn bedoeling is bijv steeds geweest om het voor de toeschouwer onvoorspelbaar te maken hoe de lijnen lopen, m.a.w het is nauwelijks te bepalen waar de loc weer uit de bergen komt. praktisch alle bochten zijn verscholen onder bergen/landschap, om een vergrotend effect te verkrijgen.

Gaandeweg leer je een hoop bij, ondanks het feit dat ik al sinds mijn negende verjaardag in de weer ben met modeltreinen. Als ik deze baan opnieuw zou moeten bouwen, zou ik een veel groter subniveau met schaduwstation bouwen. Ook zou ik nog meer lagen aanbrengen, en meer digitaliseren. en ik zou de gehele baan in kleine modules op bouwen, aangezien eventueel verhuizen nu slopen betekent.

Op dit moment is het steeds weer een kleine uitdaging om alles soepel te laten rijden, aangezien het meeste spul echt oud is. Wat de ene dag urenlang probleemloos rondjes draait, kan de andere dag steeds problemen geven. Maar dat geeft het voor mij een bepaalde charme.

Ik heb pas weer een stukje scenery toegevoegd, ik zal nog wat foto's plaatsen, ook van het rollend materieel.

Groeten!

Martin

full

Overzichtsfoto links

full

Overzichtsfoto rechts

full

Blik op de dorpsstraat. Tunnelportaal links moet nog afgewerkt worden. Locloods rechtsachter moet ook nog afgewerkt worden.

full

Blik op achterzijde stadje en ruine. (heb ik eergisteren bij gebouwd.) Op voorgrond boven diesel reservoir met tankpunt.

full

Bergbeklimmers boven perron. In midden zit een serviceluik. Moet dit nog beter maskeren zie ik.....

full

Achterzijde stadje + perron

full

Perron met overkapping, moet nog verder dichtgesmeerd worden met gips.

full

Nog een blik op dieselvulpunt , tunnelingang en stadje

full

Nog een overzichtje

Laatst bewerkt door een moderator:
ho rails

Hallo allemaal,

Nadat de spullen ca 15 jaar in dozen te hebben gestaan, heb ik nu pas weer ruimte om mij ermee bezig te houden.

Ik ben in bezit van Fleischmann en Roco, op HO basis.

Nu is mijn vraag of er eimand tips heeft om de rails, die enigzins is aangeslagen, weer schoon te krijgen. De locs lopen redelijk maar de rails is niet mooi om te zien.

Vast bedankt

Gr Henk Ossebaar

Wasbenzine of spiritus of alcohol werkt ook, maar gebruik het in een goed geventileerde ruimte.
Mijn voorkeur gaat naar het schoonmaak blokje uit.

M.v.g. Mark

full

Overzichtsfoto links

full

Overzichtsfoto rechts

full

Blik op de dorpsstraat. Tunnelportaal links moet nog afgewerkt worden. Locloods rechtsachter moet ook nog afgewerkt worden.

full

Blik op achterzijde stadje en ruine. (heb ik eergisteren bij gebouwd.) Op voorgrond boven diesel reservoir met tankpunt.

full

Bergbeklimmers boven perron. In midden zit een serviceluik. Moet dit nog beter maskeren zie ik.....

full

Achterzijde stadje + perron

full

Perron met overkapping, moet nog verder dichtgesmeerd worden met gips.

full

Nog een blik op dieselvulpunt , tunnelingang en stadje

full

Nog een overzichtje

Ziet er goed uit ...

Ik zie dat je een TL verlichting boven je baan hebt. Om een "soort" maneschijn te creëren kan je een blauwe TL boven je baan plaatsen, echt de moeite om eens te testen hoor:)

Laatst bewerkt door een moderator:
Hier een paar foto's van mijn mini spoorbaan, het is een modelspoorbaan in een modelracebaan.
Het is nog lang niet af, misschien deze winter weer eens op starten.

Uploaded with ImageShack.us

mvg Pascal.

Laatst bewerkt:
Ben ook begonnen met de wederopbouw van mijn trein baan.
Ik rij zelf met marklin digitaal in combinatie met de mobile station.
Ik laat de trein over C-rails lopen.
Ik heb 2 ovalen.
De buitenste met R3 bochten en de binnenste met R2 bochten die ook verbonden met elkaar zijn.
Verder heb ik een flinke rangeerterrein waar alles kan staan.
Verder heb ik een ICE3
Electrolocomotief NS 1100 serie
Electrolocomotief NS 1200 serie
Diesellocomotief NS 2200 serie

Ik ben ook de trotse eigenaar van een Big Boy 4013.
Daar ben ik heel trots op.
Ik heb de versie met alle functies.
Het is echt een collecters item.
Het is echt mooi om te zien hoe mooi hij door de bochten rolt.
Ben nog wel op zoek naar ns modellen.

Groeten michael

De big boy heb ik een keer zien rijden op een beurs (in model dan natuurlijk;)) Maar dat is een imposante locomotief hoor, daar mag je echt trots op zijn.

M.v.g. Mark

Kwijl Kwijl de Big Boy, dat is nog eens een stoomloc.
Prachtig model ben er al een aardige lange tijd naarstig naar op zoek
voor marklin eveneens C-rails maar marklin maakt ze niet meer :(

Groeten.

Dat is wel zo.
De Big boy wordt niet meer gemaakt.
Ik heb er lang voor moeten zoeken.
Ik ben er zelfs voor naar belgie gereden.
Ik vond opsturen te riskant en wou niet dat het stuk bij mij aankwam.

Ik heb bij mij de rondgang klaar en de rangeerterrein al klaar.
Ik ben alleen nog op zoek naar een paar NS lokomotieven en personentreinen.

Ik zoek de NS 1300 serie
1 personentrein Sprinter
1 personentrein LRM
Ombouwen van naar marklin is voor mij geen probleem.

Hoi mensen hier ik ben ook een modelspoorder.
Deze hobbie is echt niet uitgestorven hoor.
Tegenwordig is alles digital met soun en echte rij eigenschappen.
Ik heb roco en fleischmann gelijkstroom dus

Groet ron

Ik heb ook modeltreinen!
Ik heb ook gelijkstroom, Ik heb een fleischmann baan, niet veel en alles ligt op zolder, maar wil het wel eens een keertje uitzetten om eens te gaan rijden! Heb zelf een roco lok en rijtuigen. Het is helaas niet veel meer dan een ovaaltje, maar daar wil ik nog wel eens een keer verandering inbrengen.

Ik heb mijn baan opgebouwt met 2 kleine ovalen en een grote rangeerterrein.
Ik ben er niet op uitgekeken.
Ik ga de baan helemaal veranderen.

De plaat ligt in L-vorm.
Ik ga de baan in een L-vorm laten lopen.
Aan de binnenkant van de lange zijde van de L-vorm ga ik de rangeerterrein maken.
Daar boven ga ik een platto met een dorp maken met een verbinding naar onderen.
Die maak ik in de volle lengte van de lange zijde.
Dan hou ik op de korte zijde weinig over.
Daar ga ik een natuurgebied maken.

Moet eerst de plaat weer helemaal glad hebben.
De autoweg en dergelijke eraf halen.

Daarna ga ik weer beginnen met opbouwen.

Heb in de tussentij nog een sprinter gekocht.
Moet alleen even ombouwen.

Ik heb mijn baan opgebouwt met 2 kleine ovalen en een grote rangeerterrein.
Ik ben er niet op uitgekeken.
Ik ga de baan helemaal veranderen.

De plaat ligt in L-vorm.
Ik ga de baan in een L-vorm laten lopen.
Aan de binnenkant van de lange zijde van de L-vorm ga ik de rangeerterrein maken.
Daar boven ga ik een platto met een dorp maken met een verbinding naar onderen.
Die maak ik in de volle lengte van de lange zijde.
Dan hou ik op de korte zijde weinig over.
Daar ga ik een natuurgebied maken.

Moet eerst de plaat weer helemaal glad hebben.
De autoweg en dergelijke eraf halen.

Daarna ga ik weer beginnen met opbouwen.

Heb in de tussentij nog een sprinter gekocht.
Moet alleen even ombouwen.

Leuk projectje!
dat vraagt om foto's ! :p;)

Back