Modeltypen

Discussie in 'F3P' gestart door Hans Meij, 19 nov 2007.

  1. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Ik zie op de groepsfoto dat er voornamelijk met schockflyer achtige modellen gevlogen wordt. Hiermee bedoel ik een vleugel en een romp uit een plaat en niet een profiel-vleugel of een doos-romp.
    Ik heb AFPD als simulator en daarmee kan ik niet behoorlijk met een schockflyer(achtig) toestel in de zaal een figuur vliegen. Met een toestel als de slow-ride (een dubbeldekker met een 'volle' romp) lukt dat wat beter omdat de snelheid veel meer geremd wordt.
    Vragen
    Waarom worden toestellen met volle romp en profiel-vleugels niet meer gebruikt?
    Is de moeilijkheidsgraad in AFPD echt representatief, zo ja dan kan ik er echt niets van. Respect voor jullie kunsten dus.
     
  2. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    voor indoor vliegen kan je afpd niet met het echte vergelijken volgens mij
     
  3. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ik zeg maar 1 ding; gewicht :lol:

    Reflex XTR toch echt wel, ik weet dat velen dat niet de beste sim voor vliegtuigen vinden, maar als ik mijn "shocky" aanpas (CG, gewicht, e.d.) kom ik heel akelig in de buurt van de vliegeigenschappen van mijn f3p-kistje.

    Grt.
     
  4. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Is er een click of Yak voor Reflex?
     
  5. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Weet ik niet zeker, ik doe het met een f3a.

    Grt.
     
  6. Rick NT

    Rick NT

    Lid geworden:
    29 dec 2002
    Berichten:
    1.594
    Locatie:
    Boxtel
    Hans,

    Volle rompen en profiel-vleugels kom je inderdaad niet meer vaak tegen. Behalve dan de dubbeldekkers, Niels vloog een dubbeldekker met opgebouwde romp (Infinity oid van Pro-tech) en Han vloog een dubbeldekker met profiel-vleugels.
    Zoals Alex ook al aangaaf is het nadeel van volle-rompen en profiel-vleugels het gewicht.
    Een Clik! heeft als optimaal gewicht zo'n 120 gram, sommige krijgen hem er nog een paar gram onder maar hebben dan het idee dat het te licht is.
    Met volle romp of profiel-vleugels zijn dergelijke gewichten niet te behalen. Meer gewicht is meer snelheid.
    Verder ben ik eens op RC-groups een verklaring tegen gekomen waarom een vlakke-plaat zo lekker werkt voor indoor. Een vlakke-plaat heeft eigenlijk altijd een waardeloos rendement. Een profiel kan een veel beter rendement hebben in het juiste snelheids-gebied en invalshoek. Bij indoor kom je regelmatig buiten het optimale gebied voor een profiel. Het voordeel van de vlakke-plaat is dat deze dus een constanter gedrag heeft over het hele vliegbereik.

    De Slowride (in AFPD) heeft een heel extreem remmend gedrag en moet daarom heel bewust op vermogen gevlogen worden. Ik gebruikte dat model nog wel eens om de eerste paar keer het schema of een nieuw figuur te oefenen. De Monsoon vondt ik realistischer vliegen tov de real-life shocks. Er is ook een YAK maar die is wel heel neutraal in z'n gedrag, ook wel leuk handig om nieuwe dingen te trainen.

    Rick
     
  7. Modelairplane

    Modelairplane

    Lid geworden:
    31 mei 2004
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Hei-en Boeicop
    Met de ikarus superstar en de rc univerese biplane(vliegt het programma wat makkelijker) kan ik het F3P-C goed doen
    Als beste senery gebruik ik de indoor hallen Riesa Hall of Mhz plankstad
    ben nu bezig met F3P-B programma aan het oefenen
     
  8. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Rick, mijn dank voor de uitleg.
     
  9. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.088
    Hi Hans,

    In AFPD vlieg ik met de shockflyer Edge540 (zit standaard erbij), die ik dan heb aangepast naar de specs van mijn eigen YAK. De Edge beviel mij beter dan de andere standaard shocks, hij benadert de YAK het best. Maar je moet ze aanpassen.

    En wat Alexzzz ook al schrijft: Vooral het gewicht is essentieel - de standaard shocks in AFPD zijn véél te zwaar voor indoor. Maak ze zeker 20 gram lichter - een wereld van verschil.

    Dus: gewicht van alle delen evenredig aanpassen zodat het realistische eindgewicht ontstaat (bij mij 152 gram met een 300mAh accu) en de gegevens van motor, prop en accu aanpassen (gewoon de specs van mijn eigen spullen overgenomen).

    Ik moet zeggen dat dit een heel behoorlijke benadering geeft van mijn real-life YAK.

    Qua zaal heb ik Schneeverdingen gedownload van rc-sim.de. Lijkt redelijk op de sporthallen waar ik totnutoe ben geweest.
     

Deel Deze Pagina