modelvlieg ongeval

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Mugen MRX-3, 24 nov 2022.

  1. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    en dit is nou waarom ik zo fel tegen het vliegen buiten een club ben...
    als ik dit lees begint mijn bloeddruk te stijgen en moet ik me inhouden om geen dingen te schrijven al "verzuip die idioot maar in de zee"

    tja.. het lukt me niet om me in te houden !!
    vlieg toch goddomme bij een club en ga niet lopen kutten op een strand of waar mensen rondlopen... gebruik je verstand of blijf van die zooi af.... ga voetballen of tennissen maar verneuk niet de hobby voor een ander met dit roekeloze gekloot... bij ons op de club trek ik mn harses wel open als iemand roekeloos bezig is, ik hoop dat meerdere dat ook doen en helemaal als iemand buiten een modelvliegveld aan het roekeloos kloten is... als ik je zie dan kan je er van uitgaan dat ik je spullen aan puin trap

    echt, wat mij betreft mogen ze die gast een idioot hoge boete geven en een taakstraf van 400 uur

    voor wie lid is van de knvvl, dit bericht staat nu in je mailbox..

    dit moest er even uit..... zal het straks wel weer verwijderen als iemand zich hier aan stoort

    upload_2022-11-24_16-52-29.png
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Iemand die dit doet, weet totaal niet waar mee hij bezig is.
     
    Laatst bewerkt: 24 nov 2022
  3. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.308
    Locatie:
    Noord Brabant
  4. Sebastiaan3Z9

    Sebastiaan3Z9 PH-SAM

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    323
    Locatie:
    amersfoort
    Hellingvliegen met zoals het staat wind bijna langs de duinen ipv haaks en als het dat model is zonder rolroeren. Met dik 30kmh wind is dat een 'no go' mormaal gesproken.
     
  5. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Tilburg
    ..
     
    Laatst bewerkt: 24 nov 2022
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.932
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja... het is ernstig verwijtbaar gedrag, in ieder geval, om met dergelijke weersomstandigheden met een dergelijk "groot" toestel op een plek te gaan vliegen waar je toeristen, recreanten en kinderen kunt verwachten, en sterker: die kinderen maakten zo te lezen deel uit van de groep waar ook de piloot ook bij hoorde... Dus hij kon sowieso al niet claimen dat hij niet wist dat ze er waren.

    ERG onbenullig, dit, en ik hoop toch dat de verwondingen meegevallen zijn.
     
  7. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    793
    Locatie:
    Drechterland
    2021 , best wel heftige reacties na een jaar (blijft inderdaad dom )
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.932
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja... als het NU pas bekend wordt...
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074

    Dat werd mij nooit in dank afgenomen. Ook hier niet.

    Het is gewoon wachten op deze manier totdat er erger gebeurd.

    De regelgeving jaagt meer mensen weg van de clubs. Vrij vliegen is makkelijker gemaakt en moeilijker te controleren. Je maakt snel enkele vluchten en bent weer weg. Zeker nu electrovliegen zo een grote sprong heeft gemaakt.

    Ook het hier vaker promoten van het helling vliegen langs de kust op niet geregistreerde/erkende plekken is min of meer reclame om dit ook op andere plekken te doen.

    En helaas is het voor de beginner veel te gemakkelijk geworden door al die elektronica aan boord die het vliegtuig ten alle tijde goed controleert......... totdat die uitvalt.........en dan weten ze niet hoe en wat.

    gedegen leren modelvliegen is er niet meer bij, er zijn vele zogenaamde instructeurs (ook op clubs) die nog niet eens iets weten over aerodynamica en de luchtstromingen, en wat ook belangrijk is over hoe een constructie in elkaar moet zitten om sterk genoeg et zijn voor de te verwachten G-krachten.

    Maar, tja, voor mij geen zorg meer. Ik kan toch niet meer vliegen en maak me er verder niet meer zo druk over. Vind het alleen jammer dat deze mooie hobby zo kapot gemaakt wordt.
     
    MicropropSport, Mugen MRX-3 en blaauwen vinden dit leuk.
  10. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    Precies… daar sla je de spijker op zn kop…..
    Vroeger kreeg je een preek van het bestuur van je club als je vertelde dat je er alleen al aan dacht om buiten de vliegclub op een veldje te gaan vliegen, ik moest ook aantonen dat mijn wa verzekering modelvliegen dekte, en mn modellen werden serieus gecontroleerd, dit zijn allemaal zaken waar tegenwoordig helemaal niks meer mee gedaan word…
    Met de huidige regelsgeving is het zelfs zo dat als iemand met een model aankomt die ver boven de club geluidsnorm komt en word geweigerd dan gaat ie 50 meter naast het modelvliegveld in een weiland staan en dan mag het gewoon wel (mits toestemming van de eigenaar van het stuk grond)

    het is wachten tot het echt fout gaat….. tijd geleden dacht ik dat ik begon door te draaien en UFO’s begon te zien…… dat bleek een flinke drone die vlak boven de snelweg hooverde
    “Wat bestaan er toch een mongolen” denk je dan op zon moment
     
    MicropropSport en Helikapoter vinden dit leuk.
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Eigenlijk is het zelfs zo dat dit bij een knvvl club moet gebeuren...

    een niet aangesloten club mag in feite zijn eigen regels bepalen..
    wat inhoudt dat ook in clubs het punt naar voren kan komen dat er geen controles op materieel zijn..
    of controles op wat je doet een hoe je het doet.
    In zoverre zal het hopelijk bij een club altijd beter zijn, maar iemand moet daar nog steeds zelf even op controleren.

    en ook in clubs moet je die paar individuen die continu "raar" doen en gevaarlijk zijn van tijd tot tijd even tot de orde roepen..


    Het is voor de betrokken mensen iig te hopen dat alles meevalt.
    En het is te hopen dat er wat mensen na gaan denken voor ze zo'n ding overal en nergens de lucht in gooien
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    Tja…. Sommigen hebben het verstand van een aardappel :D
    Ik bedoel … welke idioot gaat nou met een drone boven de snelweg hooveren

    092D1FDB-83E5-4891-86BA-7513CDA3CAAC.jpeg
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Veel ongelukken met brommers maken dat het rijden op brommers niet verboden gaat worden, met een paar ongelukjes zoals deze in korte tijd zal onze overijverige politicie gaan denken; "We moeten dat nutteloze modelvliegen maar eens gaan verbieden".

    Weg prachtig mooie hobby, erg jammer. Dus oproep aan iedereen, gebruik je verstand, vlieg alleen daar waar het mag en waar je veilig mee kan vliegen. Kan je nog niet vliegen, wordt dan lid van een club en ga daar lesvliegen. Het is in clubverband veel leuker en je leert veel sneller en scheelt daardoor veel spaarcentjes voor de hobby.

    met vriendelijke groet,

    AaddB
     
    pieter M, MicropropSport en Helikapoter vinden dit leuk.
  14. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Misschien wat relativering?
    Wie denk je hiermee te bereiken c.q. op een zinnige manier aan te spreken?
    In ieder geval niet:

    a) Mensen die: niet op het form zitten want die worden op deze manier niet bereikt.
    b) Mensen die afdankertjes kopen op marktplaats of via internet bij onze Chinese vrienden, omdat dat modelvliegen ze wel even kikken lijkt en ze zich nergens in verdiepen en zichzelf bij voorbaat overschatten.
    c) Mensen die (dikwijls lid zijnde van een club) aan specifieke takken van modelvliegen doen, zoals hellingvliegen en DLG en daarmee zeer serieus bezig zijn (en zeer zelden ongelukken veroorzaken).

    d) Geen acceptabele club binnen redelijke afstand van hun woonplaats hebben.
    (acceptabele want er zijn heel wat ‘’gezellige’’ modelvliegclubs die gedomineerd worden door een zeer beperkte visie op modelvliegen en hoe leden zich dienen te gedragen.)
    Mensen met een greintje eigenwaarde zullen zich bijvoorbeeld niet kunnen vinden in de mentaliteit die uit het citaat spreekt.
    Oftewel: @ Mugen MRX-3 uit je quote kan ik al lezen dat ik niet op jouw club zou willen zitten mocht ik ooit naar het Oosten verhuizen, aan de andere kant denk ik ook niet dat je daar rouwig om zou zijn.
    Redelijke afstand: in de Randstad is het onmogelijk om nog een nieuwe club op te richten (i know, I tried), oude clubs verliezen hun terreinen, veel clubs hebben een ledenstop.
    Je heil zoeken op een club helpt niet tegen incompetente instructeurs.
    Gezond verstand gebruiken, ja dat kan nooit kwaad helaas blijft deze aansporing bij het commerciele aanbod veelal achterwege en haalt sowieso weinig uit.

    Theo, hier kan ik me helaas niet in vinden: er zijn feitelijk geen geregistreerde/erkende plekken maar slechts , langs de hele kust 2 (zwaar beconcurreerde; paraglider/zweefvliegen ) gedoogplekken dus dan maar geen hellingvliegen meer?
    Had deze meneer maar helling gevlogen dan was de kans om een ongeval bij BF5 met een omstander veel kleiner geweest.

    Het incident zelf:
    Een jaar geleden en van grote repercussie op het modelvliegen is tot op heden niets gebleken
    Ongevallen als deze spelen eerder de clubs in de kaart dan het tegendeel en bedreigen veel meer het wildvliegen an sich.
    Het rapport van de onderzoeksraad roept nog wel een paar vragen op:
    Een (eigen verklaring(?)) ruime ervaring met het vliegen met modelvliegtuigen(?)
    Was hij lid van een club of lid geweest?
    Was de ervaring ook specifiek met zwevers? Daar lijkt het namelijk niet op.
    Als dat wel zo is hoe kan het dan dat hij bij windkracht 5 waar dit type zwever nauwelijks tegenop kan maar met de wind mee makkelijk een grondsnelheid haalt van 70km/u op een stuivend strand gaat vliegen en wat stelde hij daar zich dan bij voor?
    Volgens de foto heeft, als de romplengte 1 meter is de kist een spanwijdte van meer dan 2 meter maar de 2kg lijkt desalniettemin discutabel.
    NB: de aileronopmerking is trouwens irelevant.

    Voor mij is de conclusie: shit happens, vooral door geklungel maar aan het klungelen van mensen en zelfoverschatting valt weinig te doen.
    (overigens zijn op het fietspad achter die duinen het afgelopen jaar meerdere aanrijdingen geweest door de Lycra fietsbrigade die vinden dat zij meer rechten hebben dan anderen, hebben eigenwijze oudjes zonder het gezonde verstand een heleboel ellende veroorzaakt met hun elektrische fietsen, worden kinderen op dit strand door loslopende honden gebeten, verdrinken in zee door stupide ouders en ga zo maar door.

    Shit happens; wat wil je daaraan doen? Preken voor eigen parochie is dan wellicht bevredigend voor het ego maar betekend verder niets.
     
    Laatst bewerkt: 27 nov 2022
    Jackson, Jonkje, wim eon en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Wil je dit eens toelichten Peter?
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.932
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mugen MRX-3 wel eens in levende lijve ontmoet hebbende, kan ik dan met zekerheid zeggen dat die specifieke quote ongeveer even veel zegt over Mugens persoonlijkheid als de kleur vban mijn ontlasting indicatieve waarde heeft over of het morgen gaat regenen...

    Yup, hij is wat kort voor de wagen wellicht... maar als dát een reden is om bij zijn club weg te blijven, ben je wel ÉRG fijngevoelig...
     
    Mugen MRX-3, WillydeWoofer en serge pot vinden dit leuk.
  17. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    Blijkbaar voelt iemand zich aangesproken…. een ernstig ongeval door een kind met draaiende propeller in het gezicht te vliegen afdoen als “ shit happens” ……. :hammer: Zegt genoeg lijkt me
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  18. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    @ Peter, bij mijn weten zijn er 2 plekken in Nederland waar een officiële hellingvliegplek is voor modelvliegers. Eentje in Zoutelande, aan de andere kant van de stad dan waar de parapenters vliegen en zover ik weet was dat ook zo bij de Maasvlakte.

    In Zoutelande heb ik regelmatig gevlogen, de Maasvlakte ken ik verder niet.
     
  19. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    @TC01 Ja je hebt wat Zoutelande gelijk, I stand corrected, en in iets mindere mate voor de Maasvlakte en Langeveld. Op je stelling valt wel echter wel wat af te dingen, maar hier niet meer zo ter zake denk ik.

    Dank je , ik zie dit als een compliment ( en dat meen ik, geen sarcasme)

    Jawel, ik stoor me hier aan, maar vind absoluut niet dat je dit zou moeten verwijderen, integendeel.
    Hierom heb ik graag dat je jouw bijdrage laat staan, dan weten we tenminste wat voor vlees we in de kuip hebben.
    Ik moet dit volgens @brutus kennelijk zien als een vorm van leeghoofdige kippendrift, maar dit houd geen stand door: ''ik hoop dat meerdere dat ook doen''
    Ik ben dus maar zo brutaal en waag het er dus wel op om hier mijn eigen zegje over te doen (en ga die ook niet verwijderen als iemand zich daar dan weer aan stoort.)

    Je kunt ook overwegen dit soort insinuaties achterwege te laten, je kent me totaal niet. Voor de goede orde: ik vergoelijk of verdedig hier niet het handelen van de veroorzaker van het incident.

    Ik ken geen serieuze modelvlieger die geen situaties heeft meegemaakt cq veroorzaakt die, als er bijvoorbeeld een persoon in de weg had gestaan ernstig hadden kunnen afgelopen.
    Concreet: als deze figuur een paar meter naast dit kind in de grond geklapt was had hem dat wellicht een scheldpartij of wat nerveus gelach van het gezelschap (waar hij kennelijk zelf deel van uitmaakte) opgeleverd, meer niet.
    Zoals, ook op clubs, afhankelijk van de pikorde dit soort (bijna) incidenten afgedaan wordt met gelach tot scheldpartijen totdat het een keer echt misgaat waar iedereen het ineens wel weer heel goed weet..
    Het gaat over een, heel akelig uit de hand gelopen incident, ja dat is waar, maar van bijvoorbeeld zaken als opzet of bewust risico zoeken lijkt geen sprake, eerder zelfoverschatting en eenvoudige domheid. Als dat het criterium wordt om iemand in zee te verzuipen ga je met de helft van de Nederlandse bevolking nog een hele klus hebben.

    @Mugen MRX-3 Waarom je je dit incident zo aantrekt en naar mijn idee elke proportie uit het oog verliest is me eigenlijk een raadsel.

    Proportie: 400 uur taakstraf; recent is nog een bekende Nederlandse tot 200 uur (de helft van je voorstel) taakstraf veroordeeld wegens openlijke geweldpleging en mishandeling met voorbedachten rade. (dus opzet)
     
    Jackson vindt dit leuk.
  20. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Vraag me niet waarom, maar ik moet ineens aan de opa van Toon Hermans denken. Die kon uit zijn sloffen schieten :D.
     
    pieter M vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina