modelvlieg ongeval

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Mugen MRX-3, 24 nov 2022.

  1. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    tja het is een start locatie, omstandigheden probleem geweest, nog voor de vliegskills. ik heb weleens met een model, van de vliegclub naar een snackbar gefietst, vroegen mensen "laat em eens vliegen? 1 rondje" dat kan helemaal niet natuurlijk (was een hlg, Mini Wizard 2).
    net als te zwaar vuurwerk in een straat met huizen rondom etc.
    verder was het vroeger, ook al "spannender" met uitval van de besturing. allerlei soorten panne gehad, waardoor kunnen inschatten of het "verstandig" is om te vliegen ivm weer, mensen. veel voorzichtigheid geleerd, veelal op de club. maar ook solo, van "je staat er zelf voor, eigen keuze. durf je het risico aan? heb je het een beetje in de peiling hoe de omstandigheden zijn?" en dan niet gevlogen.
    je hoopt dat het niemand overkomt zoiets. velen zouden iemand hebben afgeraden er te vliegen.
    het was een foute keuze van iemand die niet onder verschillende omstandigheden genoeg, al gevlogen heeft, wsl.
    ik zelf heb zoiets met quad nog, ik wil eerst LOS kunnen vliegen voor ik elders vlieg. ook mee naar de club eerst anders gaat dat niet goed, zomaar.
    ik kan me hierbij ook al makkelijk voorstellen dat als ik het zou proberen en er is een hoop volk omheen die niet verwacht dat er een beginnende quad piloot bezig gaat, dat het mis gaat. ik schat 20% kans of zo, veel te veel.
    ik vermoed dat het dergelijk inzicht is geweest, wat die piloot nog niet ontwikkeld had. spijtig, had andere vlucht gegund elders, met gewoon normale afloop "gloeiende toch weer dat roer los. hoe kan dat nou? zat goed" etc. en de andere betrokkenen gewoon weer een dag ook etc.
     
    Mugen MRX-3 en Peter Den vinden dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je dit zegt:
    Moet je vooral NIET daarna DIT zeggen:
    Met alle respect, dat is iets met pot en ketel en zo...
     
  3. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.302
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ben je helemaal van lotje getik?
    De regeling modelvliegen wijst naar de EU regelbrij.
    Een dergelijk toestel valt in de A3 categorie.
    Wat er op neer komt, dat het kistjes minimaal 150 meter vanaf het modelvliegveldje moet blijven en alle omstanders die niet tot het gezelschap behoren van de buitenveld modelvlieger in moeten stemmen om daar te gaan modelvliegen.

    En qua geluid zitten er ook wat haken en ogen aan, het is niet helemaal vrijheid blijheid.
     
    Peter Den vindt dit leuk.
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    ff tussendoor..
    We weten feitelijk niets.

    voor hetzelfde geld was het een georganiseerd verband, en was het nu net degene MET verstand van zaken waarbij het mis ging. (al zou ik dan nog wel wat vragen hebben over waar hij neerkwam..)
    Kan net zo makkelijk dat het een beginner was, die eigenlijk nog een maandje met instructeur moet vliegen.
    Je weet het niet.
    Blijkt categorie 1: oeps.
    Blijkt categorie 2: dan hoop ik echt dat die man op deze manier wat heeft geleerd, dit in de praktijk brengt, en dat dit voorval andere "verkeerde" wildvliegers helpt.

    waarom categorie 1 alleen oeps..
    omdat het bij een club net zo makkelijk wel eens mis gaat.
    alleen hebben dan meer mensen gezien wat er gebeurt is.
    je weet al dat de toestellen gekeurd en (hopelijk) goed onderhouden zijn.
    die ene piloot die nergens naar luistert en nog wel eens zijn toestel neerploft.. is het verder redelijk binnen controle.
    Dan wordt het dat technische dingetje wat misgaat, wat ons allemaal kan overkomen.

    Ik heb ook wat verhalen van bij mij in de club..
    Maar dat had bij iedereen mis gegaan, en had niemand zomaar gezien op voorhand.
    hoeveel potentieel interessante situaties heb je met je eigen spullen gehad..
    Had ik dit niet gezien, dan..
    na een onderbuikgevoel controle zag ik..
    etc.

    Laat dit ongeval in ieder geval de waarschuwing zijn die de meesten van ons zelf al geven aan nieuwelingen in de hobby.
    of een reminder dat onze spullen toch wel heftig zijn als je ze terugkopt.
     
    Jackson en Peter Den vinden dit leuk.
  5. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.833
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dat is zo waar. Blijf alert. Dat is soms lastig als je al zo lang vliegt.
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat is de reden waarom ik toen ik ziek was gestopt ben met modelvliegen.
    Een model, ook al zou het een schuimpie zijn, kan behoorlijke schade aanrichten.
    En die dingen waar ik mee vloog, snelle vol carbon electrozwevers maar ook grote zwevers kan je iemand mee doodvliegen.
    Dus het leek me beter als ik zou stoppen.
    En kort daarna ook de Porsche verkocht en daarna ook geen auto meer gereden tot iets van een maand na de transplantatie, toen was ik weer helemaal helder.

    Maar soms zie je mensen, ook bij clubs, vliegen dat je denkt... je hebt het niet onder controle.
    Maar niemand spreekt die mensen er op aan.

    GJ
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  7. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Laat het ongeval een leermoment voor een ieder zijn of een even wakker worden jongens .
    Iedereen maakt fouten ,maar om elkaar hier via toetsenbord de grond in te praten dat vind ik pas kleinzielig .
    We hebben samen 1 hobby , deel dat plezier en help de minderkundigen .
     
    Mugen MRX-3, Helikapoter, Frits37 en 4 anderen vinden dit leuk.
  8. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    idd het is ook een beetje bewust worden van de dingen die mis kunnen gaan, voor ze misgegaan zijn. wanneer is het "verpesten van de sfeer". het is lastig te zien waar het goed voor is en dan is het snel "gezeur". voorbeelden zijn dan mss deze ongelukkige gevallen, waarbij de dingen net zo uitkomen dat het net misgaat.
    het mooist is echt als alles goed gaat.
    leren knutselen is ook zoiets, solderen, zagen, timmeren. kijken velen niet meer van op die 14 zijn maar men moet ook niet een hamer met een boog opzij gooien, dan sneuvelt er wsl wat in de werkplaats. klinkt onzinnig maar men leert het wel, met schade erbij. het is heel moeilijk om het leren, heel te overleven. soldeerbout in bed heb weleens gehad.
    secondenlijm hanteren.
    ik weet zo ook geen oplossing behalve beginners inderdaad welkom doen voelen met allerlei vragen, dat lijkt heel goed en ben ik ook totaal voor.
    ik zelf merk weleens dat ik het lastig vind, om een beginner niet te "overbelasten" met een uitleg van een bepaald iets, ik probeer werkelijk zo constructief mogelijk te zijn.
    beetje "need to know, meer niet". het komt zelden voor dat men me iets vraagt hoor. ik denk nu wel "om de kans zo klein mogelijk te maken dat het misgaat, moet ik er zijn voor beginners." ik ben zelf al wel aan de "zeik" kant geweest van gevaar bewustwording voor anderen. ook niet leuk maar deze ongevallen mogen echt niet.
    een ander leren door een min of meer groot oog van een naald te kruipen is echt een deel van de hobby.
    ik weet zelf ook bijvoorbeeld dat ik dacht, dat een vliegtuig met de romp horizontaal vliegt, en als je "hoog" geeft dat dus het vliegtuig gewoon daalt. (hilarisch achteraf maar goed). ik kan me dus voorstellen dat als ik toen, zelf ergens ging vliegen waar ook mensen liepen ergens, dat dat niet goed is.
    zulke basiskennis zou men op een zo speels mogelijke manier, bij de beginner moeten doen beklijven.
    een ander punt was, toen ik aan kwam om te landen over een bosje (helling vliegen) dat ik dacht dat ik niet genoeg hoogte had, en gaf hoog om boven te blijven (dat was dus na dat hoogteroer inzicht ervoor), in bosje geland. toen ook weer geleerd dat men in zo'n geval beter even kan "duiken" dan gaat het prima. etc etc en het is maar een hoogteroer. voorbeeld van hoe het een paar keer minder leuk had kunnen aflopen, door nog gebrekkige inzichten.
    weer heel verhaal maar het houdt me ook wel bezig, vanuit het idee "ik ga mijn best doen dit soort dingen iig te voorkomen bij beginners als ik helpen kan".
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    omdat ik in de regel 1 vliegdag heb.. sta je dan een groot deel van de dag op zo'n veld
    dan zie je best wel eens toeschouwers langskomen.
    vragen, van standaard tot inhoudelijk

    je kan inderdaad niet meteen alles over iemand uitstorten, maar je mag best meegeven dat een simpel vliegertje best wat problemen kan geven
    en dat het goed vliegen, bewust landen, dat daar ook met simpele vliegertjes wat ervaring en kennis achter schuil gaat
    vaak ga ik er van uit dat ze stiekem wel met vliegen bezig zijn.. op de wildvliegmanier..
    je hoort het vlot zat

    En inderdaad, probeer zo open te blijven als gaat.
    vragen zijn niet dom. de antwoorden wel.


    wij hebben in de club ook wel eens een anti regel beweging gehad.
    minder regels, meer vrijheid!
    tot toevallig in een korte tijd precies een paar van die zeikdingetjes mis ging.
    heli waar iemand mee aan het klooien was, was blijkbaar aangesloten en live.ding werd wild, schoot via iemands handen het hek in.
    gelukkig allemaal nog tijdens optoeren, alleen een heli beschadigt.
    of iemand die standaard vanalles aan liet staan. tot opeens tijdens het vliegen toestel 1 bedacht dat hij werd aangestuurd, en ook mee begon te doen.
    tegenwoordig weinig last..
    nu hebben we in principe ook alleen regels die je jezelf ook wel zou verzinnen als je een beetje nadenkt...
    wat helpt

    fouten ben je nooit voor..
    met kennisoverdracht en goede communicatie proberen we het wel tot een minimum te beperken.
    en hopelijk hierdoor zullen de gevolgen ook een stuk minder zijn als er eens wat gebeurt.
     
  10. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    @brutus : met alle respect, maar ik heb me voorgenomen hier niet meer in te trappen.

    (en eens met de strekking van je stuk)
    Wat ik hiervoor overigens gezegd heb over geklungel en zelfoverschatting neem ik trouwens ook terug: we weten gewoon feitelijk niets. niets over zijn vaardigheden, ervaring, motivatie om in deze omstandigheden te vliegen enzovoort.
    Het zou interessant zijn wat van de veroorzaker zelf te horen, zodat er werkelijk iets te leren valt.

    Dat hij daar, gezien het voorafgaande in dit draadje weinig trek in zal hebben is wel heel goed te begrijpen.*
    Er wordt veel te makkelijk gedacht dat dit een beginner is, of (een doodzonde volgens somigen) niet op een club zit/zat.
    Wat dit namelijk weerspreekt is dat het een beginner nauwelijks zal lukken een twee meter zwever bij 5bf te starten en er mee rond te vliegen.
    Voor een ervaren hellingvlieger is dit dan weer geen probleem en lang niet zo vreemd.
    Één basisfout kan wel geconstateerd worden (misschien leermomentje), maar ter plekke zullen ook ervaren mensen dikwijls die fout maken. Onder zulke omstandigheden juist starten en landen in een relatieve luwte van de duinen lijkt iets veiliger maar is juist een extra risico.
    Overigens is het voorval dat direct na dit voorval gerapporteerd wordt bij de onderzoeksraad ook aardig leesvoer: hier gaat het om een RPAS ofwel drone van een kilo of 6. Dus volgens de wet ook een modelvliegtuig, maar dan bestuurd door ''professionals'',

    *(mocht je (de betrokken vlieger) dit toevallig onder ogen komen, communicatie via een conversatie welkom, mijn discretie is gegarandeerd)
     
    Jackson en lecraM vinden dit leuk.
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat HEB je al gedaan. Ik heb je er alleen maar op gewezen.
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  12. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Zoutelande bij de bucksweg/hotel Zuiderduin is een geregistreerde/erkende hellingplek, waar mandragend niet vliegt, die vliegen aan de andere kant van Zoutelande

    Edit; anderen waren me al voor.
     
    Laatst bewerkt: 28 nov 2022
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    enigste punt van aandacht waar ik een vraag over zou stellen, is hoe een toestel op een persoons hoofd terecht kan komen
    technisch falen, rare windvlaag of was die persoon op een plek waar deze absoluut niet mocht zijn?

    En dan nog: ook bij clubs heb je wel eens gevallen dat een goede vlieger (of een niet goede vlieger) een uitstapje maakt met een toestel, met een (potentieel) gevaarlijke situatie als gevolg
    de gebeurtenis an sich is niet erg.
    als men er maar van leert, zodat het steeds minder voor komt.

    In het kader, veiligheidsgedachte..
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Eigenlijk is alles al voorbij gekomen, voor mij is het duidelijk dat de vlieger zeer onverstandig bezig is geweest. Zelfoverschatting lijkt mij de hoofdoorzaak maar ook het feit dat er een klein kind bij was dat niet goed in de gaten werd gehouden. Die vlieger had heel duidelijk moeten uitleggen wat hij ging doen en dat daar enkele gevaren aan zouden kunnen zitten. Een kind zal dat niet altijd 100% begrijpen dus de andere volwassenen moet daar op letten. Ook die mensen treft dus enige blaam.

    Zelf heb ik ook zo iets wel eens meegemaakt. Heel veel jaren geleden (>30 jaar hebben we met de club een demo geven in een park. Alleen enkele zwevers en twee heli's zouden vliegen. In dat park was een veld van pakweg 50x50m dat helemaal omgeven was met een lage heg. Alleen op de 4 hoeken waren ingangen dus het was redelijk simpel om het veld vrij te houden.
    Het ging prima en we konden lekker vliegen tot er opeens een kind het veld op liep terwijl ik met m'n heli in de lucht was. Andere clubleden waarschuwde mij en rende het veld op om het kind te pakken. Wat bleek, dat jochie had een werpvliegtuigje wat op het veld terecht was gekomen. Hij was bang dat hij het kwijt zou zijn dus toen m'n heli wat hoger was had zijn vader gezegd dat hij het maar even snel moest gaan pakken. :eek:
    Toen het veld weer vrij was ben ik geland en stond ik te trillen op m'n benen. Er was niets fout gegaan, er was zelfs nooit een echt gevaar geweest. Toch was ik verschrikkelijk geschrokken. Het heeft een uurtje of zo geduurd voor ik weer durfde te vliegen. De andere club leden hebben me er van weerhouden maar ik was in staat om die man z'n huid vol te schelden vanwege zijn stomme gedrag.

    Het is dus (lang) niet altijd de vlieger die iets verkeerd doet, het "publiek" speelt ook een belangrijke rol. Die man had zijn zoontje tegen gehouden maar toen ik wat hoger vloog dacht hij dat het wel veilig was om even snel dat werpvliegtuigje te pakken. Hij had echt geen idee van de mogelijke gevaren van die "vliegende gehaktmolen".
    Als "verstandige" vlieger moet je daar rekening mee houden maar dat kan je ook maar tot een bepaald punt.
     
  15. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.833
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Tijdens Pro Wing kwam er plotseling een fietser over het veld. Zeg het maar!
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Over publiek...
    Ons veld ligt tussen veel groen
    sommige mensen vinden het leuk om overal langs te lopen, en dan opeens over dat grasveld heen te gaan.
    Heb er zelfs 1 gehad die zag ons, keek naar de toestellen, pakte zijn stoeltje en ging zitten aan de verre kant...
    of wandelaars met hond. rotirritant, ze laten die beesten los, die schieten het veld over, en de baas staat aan de zijkant van het veld hondjelief te roepen (die natuurlijk niet komt)
    en de week erna weer. en de week daarna gewoon weer.
    1 dezer tijden tackelen we die baas, leggen we ff uit wat zo'n vliegtuig van 11 kilo met zijn hondjelief kan doen.. (vertellen, niet voordoen:D)

    In een club is hierom ook de regel (als het goed is) dat je nooit alleen staat.
    hoe krijg je anders zo'n idioot weg.
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  17. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.833
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Als sommige vliegers het gevaar al niet beseffen, kun je dat van passanten al helemaal niet verwachten.
    Zijn er geen bordjes in de handel met "pas op voor het vliegtuig".
     
  18. Maarten Kylstra

    Maarten Kylstra

    Lid geworden:
    19 okt 2021
    Berichten:
    314
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
  19. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.302
    Locatie:
    Noord Brabant
  20. Maarten Kylstra

    Maarten Kylstra

    Lid geworden:
    19 okt 2021
    Berichten:
    314
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Als ik de reacties lees hier lijkt het wel of het niet gelezen is.
     

Deel Deze Pagina