Modelvliegclubs en corona regels?

Discussie in 'Verenigingen' gestart door raymon, 29 nov 2020.

  1. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.473
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    ik vroeg me af hoe het bij jullie op de clubs is geregeld.
    wij mogen nu met 4 man op het veld in blokken van 2 uur,
    maar zie vaak fotos van clubs voorbij komen dan staat het hele veld gewoon vol (met afstand)
    hoe hebben jullie dat geregeld?

    ik wilde gister met mn grote decathlon vliegen maar dan ben ik al bijna half uur opbouwen en half uur aan het afbouwen. dan hou je maar een uurtje over en dan moet je door stampen met vliegen en is het niet echt ontspannen.

    ik wil geen discussie opwekken over alles voor je gezondheid en weet ik het! maar probeer uit te zoeken hoe we op de club meer kunnen als dat we nu doen aangezien aan die blokken van 2 uur zitten terweil er bijna geen mensen komen
     
    Laatst bewerkt: 29 nov 2020
  2. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.308
    Locatie:
    Noord Brabant
    De spelregels lezen.

    Je moet in de noodverordening kijken waarin Emmeloord valt.
    Tenminste als daar het veldje ligt.

    Dus hierbij een diep linkje naar die van Veiligheidsregio Flevoland
    https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-305262.html

    In elke veiligheidsregio is het hetzelfde artikel.
    Ze kunnen onderling wel wat verschillen.

    Het gaat om artikel 2.12
    En de zeer belangrijke bijlage of toelichting van artikel 2.12
    Wordt die niet gelezen, dan gaat het mis en ja dan is het max 4 op het veld.

    Wordt de bijlage / toelichting wel gelezen, dan is de groep van 4 ineens 5 geworden.

    De omschrijven 4 personen is alleen van toepassing bij groepslessen, en bij die 4 personen is de instructeur niet inbegrepen.
    In zo'n groep moet wel minimaal 1,5m onderlinge afstand in acht worden genomen en de samenstelling van de groep mag niet wisselen.

    Er mogen meerdere groepjes van 4 tegelijkertijd sporten.

    Of de club heeft een heel klein veldje of de bijlage is gemist, ik ga voor die laatste.

    Modelvliegsport is een individuele activiteit.

    Wij en dat is in Brabant, stonden nog niet zolang geleden met 11 man op het veld, 9 hadden een vliegtuigje bij zich.
    De andere 2 knakkers waren van handhaving.
    Die waren getipt door een passerende spion.

    Clubleden en buitenstaanders die komen kijken, dat zijn toeschouwers, die horen dus niet te komen.

    Het clubgebouw en het toilet blijft gesloten, bij calamiteiten kan het deurtje wel open.

    En natuurlijk minimaal 1,5 meter onderling afstand houden, bij harde wind nog meer afstand houden.
     
  3. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Bij ons staat maximaal 1 persoon in het clubhuis ivm de laadstekkers er in te pluggen.

    Ben de laatste weken nog maar 3 verschillende personen tegen gekomen op het veld. Geen idee hoe dat moet gaan als er meer mensen komen.

    Max 1 persoon in de kantine. Thuis blijven als je klachten hebt. Meer niet
     
  4. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.308
    Locatie:
    Noord Brabant
    Simpel, komen ze om te modelvliegen, mogen ze blijven.
    Komen ze om te kijken dan kunnen ze vertrekken, toeschouwers zijn niet toegestaan en dan maakt het geen bal uit of het wel of geen clubleden zijn.

    Zelfs voor bestuursleden is geen uitzondering.

    In een vereniging is er geen rangorde verschil tussen leden en bestuursleden en ja er zijn bestuursleden die denken dat ze op een voetstuk staan en meer mogen dan een geen functie lid.
    Maar dat is echt niet zo.
     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  5. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.473
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Thanx hier kan ik zeker wat mee! en ga ik even wat voor uit zoeken.
    ik weet dat elke gemeente andere regels heeft, maar mn vrouw mag met het paardrijden met 30 mensen binnen en wij met 4 mensen buiten,,, dat ging er bij mij niet in.
     
  6. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.473
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    inmidels het een en ander uit gezocht. en daar mee naar de gemeente geweest.
    we mogen met groepjes van 4 mensen op het veld. maar geen maximaal aantal groepjes. dus probleem is opgelost.
     
    Berto vindt dit leuk.
  7. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.308
    Locatie:
    Noord Brabant
    Veel vlieg plezier.
     
  8. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    En hoe doen jullie met de laatste richtlijnen ?
     
  9. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.308
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ja dat is een hele mooie, verschilt per gemeente handhaving en afmetingen van het veld.
    Neem contact op met de gemeente en kijk wat er mogelijk is.
    2 personen per tennisveld. hoe groot is het modelvliegveld?
     
  10. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.473
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Wij hebben tehoren gektegen groepjes van 2 en geen max aantal
     
  11. Thundertail

    Thundertail

    Lid geworden:
    23 mei 2015
    Berichten:
    34
    Locatie:
    hoogmade
    en hoe dien jullie het nu vanaf 19-12-2021 ?
    de regels zijn aangescherpt, max 2 personen buiten sporten , maar 2 groepjes van 2 wordt al als groepsvorming gezien en dat mag dan weer niet.
    terwijl je gewoon buiten bent.
    ik zag net wel de kerk uitgaan, en dan begrijp ik het niet meer......
     
    Vale Ouwe en Cnn vinden dit leuk.
  12. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Religie boven alles he..
     
  13. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.835
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik vind dit ook een lastige discussie.
    Zelf ga ik naar de kerk na 1.5 jaar thuis geluisterd te hebben.
    Misschien is het wel eens goed om te horen hoe er bij ons in de kerk mee om wordt gegaan.
    En ja het blijft lastig dat begrijp ik echt.
    Bij binnenkomst wordt iedereen vriendelijk verzocht handen te wassen en een mondkapje te dragen.
    Daar wordt ook de naam genoteerd voor eventueel bron en contact onderzoek.
    Wij worden door 1 persoon naar een plek in de kerk gebracht.
    Onze banken staan op 1.9 meter afstand van elkaar en in de banken is er ook ongeveer die afstand onderling.
    Als we zitten mag het mondkapje af en blijven zitten.
    Na de dienst mondkapje weer op en worden we door dezelfde persoon bank voor bank weer de kerk uit geleid.
    Er wordt erg veel verse lucht in de kerk geblazen.
    Afgelopen 1.5 jaar was ik erg negatief maar wat blijkt.
    Zo ver we hebben kunnen nagaan is er in de kerk niemand besmet.
    Ik wilde dat toch een keer plaatsen.
    Het zal best in kerken fout gaan dat ontken ik zeker niet en dat frustreert mij ook enorm.
    Maar mijn mening is wel wat gewijzigd de laatste 6 maanden.
    Ik denk als we echt 1.5 meter afstand houden en voldoende ventileren er veel andere maatregelen niet nodig zouden zijn.
    Ook vind ik dat ik als kerkganger erg voorzichtig met de vrijheden die we hebben moet omgaan en het goede voorbeeld moet geven.
    Vanaf volgende week verwacht ik dat onze kerk nog strengere maatregelen nemen maar dat lukte voor vandaag niet.
    Dit is even een berichtje van binnenuit.
    Zelf ben ik extra voorzichtig.
    6 weken geleden is mijn lieve vader en beste vriend aan corona overleden wat me erg veel verdriet doet.
    Voor die tijd heb ik mijn familie bijna 2 jaar niet gezien vanwege mijn voorzichtigheid als mantelzorger voor mijn ouders.
    Op de dag van de condoleance ben ik positief getest en kon met 3 broers niet bij de condoleance en begrafenis zijn.
    Ja ik ben gevaccineerd heb gelukkig ook geen klachten gehad.
    Ik kom uit een gezin van 9.
    4 niet en 5 wel gevaccineerd.
    1 overleden 2 in het ziekenhuis en 1 hard ziek thuis.
    5 negatief of geen klachten.
     
    Laatst bewerkt: 19 dec 2021
    AHoogendijk, Berrie en Hans N. vinden dit leuk.
  14. Hans N.

    Hans N.

    Lid geworden:
    9 feb 2003
    Berichten:
    1.032
    Locatie:
    Sassenheim
    Sterkte Bertus. En bedankt voor een stukje inkijk in je persoonlijke leven en uitleg over hoe jouw kerk met corona omgaat. Dat laatste vind ik erg leerzaam en zorgt ervoor dat het beeld dat ik heb bij kerkbezoek en corona wordt bijgesteld. Gelukkig blijven we leren.
     
  15. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Moedig dat je dit met ons deelt, Bertus!

    Ik hoor weinig religie-gerelateerde besmettingen in deze omgeving.

    In mijn ogen gaat het meer mis in het blindstaren op een vaccinatie die achteraf wel wat werkt (je word minder ziek) maar je kunt het nog steeds bij je dragen en overdragen.

    Dan heb je nog mensen die hutje mutje gaan winkelen met mondkapjes die ze al een maand in de zak frommelen....

    En dan zwijg ik nog over mensen die zich met een valse qr code overal tussen mengen, in mensengroepen die afgelopen tijd weer mogelijk waren.
    En zo nog vele anderen die randjes opzoeken

    Die paar vliegers die op een veld welbewust met elkaar omgaan zijn het probleem niet!
     
    AHoogendijk en Cnn vinden dit leuk.
  16. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.835
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Dank jullie voor het medeleven.
    Ik hoor helaas wel van kerken waar veel besmettingen zijn of waren.
    Daar sluit ik mijn ogen ook niet voor.
    Maar ik weet wel dat bijna alle kerken erg voorzichtig zijn.
    Bedenk wel dat een kerk gebouw best groot is.
    Ik wilde dit eerlijke verhaal met jullie delen omdat op het nieuws vaak niet alles verteld wordt en dat vind ik echt jammer.
    Er wordt soms voor tienduizenden euro's aan luchtventilatie installaties geplaatst om maar veiliger naar de kerk te kunnen gaan.
    Bij ons is dit jaar een nieuw kerkgebouw geplaatst waar er ook heel goed naar de ventilatie is gekeken.
    De besmettingen gebeuren ook bij kerkmensen als ze zich privé niet aan de regels houden.
    Hoe het met omikron zal gaan weet ik niet.
    Ik heb al lang sterk de indruk dat je buiten niet snel besmet wordt.
    Maar ja de overheid wil nu eens op tijd even op de noodrem trappen.
    Stel dat ze het niet doen en over 4 weken loopt alles uit de hand krijgen ze ook weer de schuld.
    Ik hoor iedere keer over meer ic bedden en dat snap ik.
    Maar geloof me in heb mijn vader zien sterven Spaans benauwd met 15 liter zuurstof.
    Dat gun je echt niemand.
    Ik heb liever dat de overheid het probeert te voorkomen dan ze op de ic laten belanden.
    We praten wel over mensen.
    Ook mijn broer van 46 jaar heeft 5 weken aan het zuurstof gelegen.
    Het is voor velen een gewoon griepje maar voor anderen echt heel heftig.
    Mijn moeder heeft het overleefd maar heeft er een tia aan overgehouden en gaat zo het er nu naar uitziet naar een verpleeghuis.
    Doe voorzichtig en gebruik je verstand ook met modelvliegen.
    Het weer is nu ook niet erg uitnodigend.
    In het voorjaar zal de boel wel weer open gaan verwacht ik.

    Offtopic
    Nog even 1 ding over mijn vader.
    Hij heeft ons geholpen met de eerste charter te bouwen in 1982.
    We hebben lang met 4 broers iedere zaterdag gevlogen.
    In het begin iedere zaterdag ons naar het veld gereden.
    Later een grote fietskar voor ons gemaakt zodat we 17 km enkele reis konden fietsen met elkaar.
    Een gezellige tijd.
     
    Laatst bewerkt: 19 dec 2021
    flymax, Jonkje, AHoogendijk en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Sterkte Bertus, ook voor je familie.


    Gert Jan
     
  18. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.080
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    sterkte Bertus!
     
  19. Thundertail

    Thundertail

    Lid geworden:
    23 mei 2015
    Berichten:
    34
    Locatie:
    hoogmade
    Ik vind Bertus zijn standpunt absoluut redelijk, over de kerk, maar mijn vraag ging eigenlijk over de modelvliegvelden.
    als ik op een doordeweekse dag op het modelvliegveld ben, vind ik het net de dagopvang voor ouderen , maar het vervult absoluut een funktie.
    je ziet mensen een doel hebben , met elkaar , op afstand , praten . het verbind en dat is in deze tijd essentieel.
    het vliegveld is per direct gesloten.
    maar hoe is het bij anderen modelvliegvelden in nederland ? zijn die nu ook gesloten , blijven die onder bepaalde voorwaarden wel open.
    kortom : hoe lossen jullie dit op ?
     
  20. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.308
    Locatie:
    Noord Brabant
    Absoluut, klein detail, ze moeten wel een modelvliegtuigje bij zich hebben omdat toeschouwers niet zijn toegestaan.
    Oplossen? Een verenigingsbestuur wat moeilijk gaat doen weet vaak niet wat hun positie is binnen een vereniging.
    En wat voor bevoegdheden ze hebben.

    We hebben het al een keer mogen ervaren, de overheid bepaald de spelregels, het zou nog kunnen verschillen per veiligheidsregio.
    Het bestuur en alle gewone leden hebben zich daar aan te houden omdat een bestuurslid van een vereniging niet hoger in rang staat als een gewoon lid.
    Het erbij gaan verzinnen van nog meer spelregels door het bestuur is een no go zonder toestemming vanuit een ledenvergadering.
    Ik meen dat de KNVvL dat in het verleden het er bij verzinnen ook al eens heeft gedaan en daarop is teruggefloten.

    Hoeveel tennisvelden 23x11 meter, passen op een modelvliegveld?
    Buitensport van 5:00 - 17:00 <18 jaar in groepjes ook op minder dan 1,5 afstand.
    >18 jaar groepje van max 2 personen op minimaal 1,5 meter afstand en eventueel met een instructeur.
    https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/cultuur-uitgaan-en-sport/sport

    Het is wel handig als de baas van de BOA's op de hoogte is dat wij met meer dan 2 op het veld vertoeven.
    Er zijn altijd passanten die klikken naar de overheid.
    Dus in de komende tijd heeft een bestuurslid even richting de gemeente een klusje te doen.:D

    Valt het modelvliegen onder recreatie wat niet is, ik vermeld het er toch maar even.
    - Buiten geldt er een maximum groepsgrootte van 2 personen vanaf 13 jaar. Mensen die op 1 adres wonen zijn hiervan uitgezonderd.
    https://www.rijksoverheid.nl/actuee...iding-omikron-vertragen-nederland-in-lockdown

    Fijne jaarwisseling.
     

Deel Deze Pagina