Ik heb het geprobeerd om mij buiten deze communicatie te houden... Helaas faal...
Ik heb even de logs van m'n Altis beetje door gebladerd. Daar zie ik dat ik helaas af en toe (minder 5%) van de vluchten boven de 400 meter kom en 15% komt boven de 300 meter. Moet er dan ook weer gelijk bij vertellen dat ik geen gebruik maak van telemetrie tijdens de vluchten. Dus is pas achteraf uit te lezen met computer. Zelf denk ik dat 300 meter voldoende is om leuk met f5j/f3j te kunnen spelen. Wel is het moeilijk om de hoogtes in te schatten (althans vind ik). Soms denk je van poe ik zit hoog en blijk je maar net 270 meter hebben gehad of juist dit viel wel mee en staat tellen boven de 300m.
Zelf denk ik dat we "grijs" gebied of misschien gedooghoogtes tussen de 300 en 400 meter moeten vast leggen met voorwaarde dat er uitkijk is en direct uitgeweken wordt zodra in beeld ander man dragende toestelen zijn.
Ook kunnen we eigenlijk f5j, f3j en andere thermiek wedstrijden zonder telemetrie met de huidige regels niet vliegen. Voor je het weet zit je onbedoeld boven de 300 meter. Wellicht dat hier toch iets binnen de lokale (NL) regels moeten worden opgenomen. Wellicht zoiets wat ze ook bij F5B met telemetrie naar de wedstrijdleiding die dan aangeeft: Let op max hoogte piloot x. Waarna de tijdwaarnemer moet zorgen dat de piloot hoogte afbouwt en op zoek gaat naar nieuwe thermiek bel. Indien er 2 waarschuwingen zijn gegeven resulteert de 3de "overtreding" tot nul vlucht en als het daarna nog een keer in andere ronde weer te hoog gaat (3 keer) is het diskwalificatie van de piloot. Om maar deze thread/draadje even op te jennen.
Dus mijn idee 300 meter is prima maar met "gecontroleerde" uit loop van 400 gedogen.
En ja gezien de huidige regeltjes, ben het vergeten te melden bij vliegersvergadering, zoude de NK wedstrijden (f3j, f5j en misschien anderen) gevlogen moeten worden met telemetrie naar de wedstrijdleiding. Ter bewaking van de 300 meter grens. Of de wedstrijdleiding moet een eigen laser afstandsmeter met hoekmeter hebben om de hoogtes te bepalen.
Maar goed ik draaf door. Heb nog te weinig koffie gehad.
Prettig weekend en hopelijk tot ziens