Modelvliegen(thermiekzweven) en een hoogte limiet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
In Belgie is dat al jaar en dag officieel 120m en 200m bij aangevraagde wedstrijden.
En bij clubs in CTR's van echte vliegvelden is dat nog strikter. Die waren nog niet zo lang geleden allemaal met sluiting bedreigd en hebben door striktere voorwaarden te aanvaarden (hoogtemeters in modellen etc, het fijne weet ik er niet van) hun voortbestaan kunnen vrijwaren.

Dat terzijde, in het verleden deden wij elektroslepen tot ongeveer 500 a 600m en dat was heel leuk :)

Ik zat laatst, ineens door de bel omhooggetrokken :rolleyes:, op 400mtr, dat vond ik welletjes met een 3,2mtr kist.

Ik heb het geprobeerd om mij buiten deze communicatie te houden... Helaas faal...

Ik heb even de logs van m'n Altis beetje door gebladerd. Daar zie ik dat ik helaas af en toe (minder 5%) van de vluchten boven de 400 meter kom en 15% komt boven de 300 meter. Moet er dan ook weer gelijk bij vertellen dat ik geen gebruik maak van telemetrie tijdens de vluchten. Dus is pas achteraf uit te lezen met computer. Zelf denk ik dat 300 meter voldoende is om leuk met f5j/f3j te kunnen spelen. Wel is het moeilijk om de hoogtes in te schatten (althans vind ik). Soms denk je van poe ik zit hoog en blijk je maar net 270 meter hebben gehad of juist dit viel wel mee en staat tellen boven de 300m.

Zelf denk ik dat we "grijs" gebied of misschien gedooghoogtes tussen de 300 en 400 meter moeten vast leggen met voorwaarde dat er uitkijk is en direct uitgeweken wordt zodra in beeld ander man dragende toestelen zijn.

Ook kunnen we eigenlijk f5j, f3j en andere thermiek wedstrijden zonder telemetrie met de huidige regels niet vliegen. Voor je het weet zit je onbedoeld boven de 300 meter. Wellicht dat hier toch iets binnen de lokale (NL) regels moeten worden opgenomen. Wellicht zoiets wat ze ook bij F5B met telemetrie naar de wedstrijdleiding die dan aangeeft: Let op max hoogte piloot x. Waarna de tijdwaarnemer moet zorgen dat de piloot hoogte afbouwt en op zoek gaat naar nieuwe thermiek bel. Indien er 2 waarschuwingen zijn gegeven resulteert de 3de "overtreding" tot nul vlucht en als het daarna nog een keer in andere ronde weer te hoog gaat (3 keer) is het diskwalificatie van de piloot. Om maar deze thread/draadje even op te jennen. :rolleyes:

Dus mijn idee 300 meter is prima maar met "gecontroleerde" uit loop van 400 gedogen.

En ja gezien de huidige regeltjes, ben het vergeten te melden bij vliegersvergadering, zoude de NK wedstrijden (f3j, f5j en misschien anderen) gevlogen moeten worden met telemetrie naar de wedstrijdleiding. Ter bewaking van de 300 meter grens. Of de wedstrijdleiding moet een eigen laser afstandsmeter met hoekmeter hebben om de hoogtes te bepalen.

Maar goed ik draaf door. Heb nog te weinig koffie gehad.

Prettig weekend en hopelijk tot ziens

Een grijs gebied is niet nodig. Een hoogtemeter is namelijk niet verplicht, dus je hoeft je hoogte niet exact te weten.

Dus, het gezonde verstand kan, nog steeds, gebruikt worden!:yes:

En buiten dat verwacht ik dat gedogen een mooie aanleiding is om tot 399,9 meter te stijgen om daarna te verklaren dat het per ongeluk ging maar dat het niet geeft omdat het gedoogd wordt.
Ik begrijp je denkwijze overigens wel hoor.
Mja, 130 km/h op de snelweg is ook redelijk concreet, je krijgt wat afronding maar verder geldt: "Te snel gereden is nu eenmaal te snel gereden"

Volkomen juist.
In zo'n geval wordt het lastig om exact te kunnen weten hoe hoog je zit of hoe hard je rijdt (in dit voorbeeld).

Niet al te lang geleden dacht ik dat ik zo rond de 120 meter zat, was achteraf gezien verkeerd gedacht.
Anderen zullen er ongetwijfeld beter in zijn maar ik kan niet of lastig inschatten of ik nu op 120 meter hoogte zit of op bijv. 160 meter.
120 of 240 meter is natuurlijk een heel ander verhaal.
Voor de grens van 300 vertrouw ik op dat Duitse vrouwtje die zo af en toe in mijn oor babbelt. :D

Vraag eens af waarom we het hier over hebben.
De limiet was altijd 300 meter.
Er werd altijd hoger gevlogen.
Zelf heb ik hoogtes gelogt van 700+ meter met een F5B kistje, dus ja, ik ben schuldig.
En ook, bij wildvliegen, heb ik in Sloterdijk wel eens hoger gezeten dan een landende 737.
Maar wat doe je dan, zodra je een burgerluchtvaartvliegtuig ziet ga je ver uit zijn baan zodat je nooit en te nimmer hem het idee zal geven dat je op collision course zit.
Dit is tientallen jaren goed gegaan.
Waarom nu deze discussie?
Omdat een paar idioten, die geen modelvliegers zijn, het voor ons verknallen.
Wat zou je in de "normale" wereld doen?
Bijvoorbeeld wegpiraten?
Oppakken, rijbewijs afnemen.
Als dat niet helpt, auto in beslag nemen.
De rest van de automobilisten die zich redelijk aan de wet houden hebben nergens last van.
Waarom wordt dan nu de modelvlieger en de idioot hetzelfde aangepakt en pakken we het probleem niet bij de bron aan?

GJ

Arno, vanaf pagina 2 wordt er alweer een discussie gevoerd.
Het heeft geen zin om over een reele grens te spreken, die is voor elk type model anders.
Het gaat er meer om waarom er over een grens gesproken moet worden als die al jaren vastlag en er nooit problemen mee geweest zijn.

En dan is dit het probleem dat uitgebannen moet worden:
http://www.telegraaf.nl/buitenland/25431505/__Weer_drone_vlak_langs_passagierstoestel__.html

Ik heb dit een jaar of 4-5 geleden al voorspeld alleen werd ik toen door sommigen voor gek verklaard of NSB-er genoemd.

GJ

GJ, Ik ga niet en geloof ook nooit hebben gedaan je een NSB-er noemen.

Wat wij of overheden besluiten zal voor diegenen die zich nergens iets van aantrekken niks uit maken. Kijk we hebben over 130 km/u. Iemand krijgt bekeuring voor 135 km/u na correctie. En gelijk zijn de controleurs, overheden nazies en ander gespuis en alleen maar om hem/haar te pesten. En ook voor hogere overredingen gedragen ze zich zo. Gelukkig zijn de meeste gewoon netjes en houden zich aan acceptabele snelheden enz.

Laten we deze discussie liggen.

Ja 300 meter is prima mee te vliegen. Ook al gaan we er soms over heen, maar alleen als het kan?

Dus Arno 300 meter is goed. 120 meter is eigenlijk niet handig voor zweef (lier, sleep enz) en electro zweef.

Heren, ik ga de discussie sluiten. Wat er nu besproken wordt kan prima in andere draadjes. Op verzoek TS dus gesloten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back