modelvliegen versus fietsen

Hoi cafegangers

Is modelvliegen eigenlijk net als fietsen ?
Ofwel, verleer je het nooit als je het eenmaal een aantal jaren
redelijk in de vingers heb gehad ?

Ja, moeilijke vraag he!

grt, FX

ligt eraan. vliegtuigjes lukken altijd wel, maar als ik een tijd niet met de heli heb gevlogen moet ik er toch echt weer ff in komen hoor.. dat moet je echt goed bijhouden...

Maar goed. Is met fietsen ook een beetje. Als je een jaar niet zou fietsen.... stap je toch ff raar op je fiets volgens mij.

Zelfs met RC-auto's op hoog niveau wedstrijden rijden is stilstand een achteruitgang die je weer moet optrekken.

stap je toch ff raar op je fiets volgens mij.

hmmmmmmmmmmmmmm
Heb 10 jaar niet meer gevlogen.
Kon redelijk goed vliegen hoor, heb zelfs een brevet voor motor
vliegtuigen. Lekker scheuren met PUMA laagdekker etc.

Nu heb ik drie vliegtuigen gebouwd.
Een gewone electrozwever
Een depron zwevertje voor op de helling, zo'n Pibros
En ik wil een vliegende vleugel, span 160 cm bestellen bij eppshop.
Maar nu moet ik komend voorjaar wel de stoute schoenen aantrekken natuurlijk. :D

grt, FX

Als je het een aantal jaren redelijk in je vingers hebt gehad, kun je de draad zo weer oppakken.
De basis zit er immers ingebakken en verleer je niet meer.
Als je twijfelt, zorg dan dat er iemand naast je staat als je gaat vliegen.

Als je twijfelt, zorg dan dat er iemand naast je staat als je gaat vliegen.

He, dat is slim. Dus als jij twijfelt zorg je dat er iemand anders
naast je staat zodat je die voor ze'n bol kan vliegen ! :D :D :D

Maar afijn, ik begrijp het.

Dacht eerst lid te worden van een club, maar mijn bedoeling is alleen
hellingzweven, en eerst even met een electromotortje erbij.
Bij de Leidsche en de Valkenburgse club's mag je alleen op vliegveld
Valkenburg vliegen, voor zolang dat nog duurt.
Dus als je bij de Duinen wilt hellingzweven heb je aan de club
(officieel) ook niets.
Maar alle zwevertjes zijn licht, dus mag het zo en zo.

Wel jammer dat bij beide clubs KNVvL lidmaatschap verplicht is.
(Niet de bedoeling er nu een discussie over te beginnen).
Maar anders had ik het wel gedaan. Al is het maar om voor de
gezelligheid wat contact te hebben in het clubgebouw.
Ben circa 15 jaar lid geweest van de Leidsche.
Maar afijn, dit terzijde

grt, FX

iemand 'heeft het in de vingers' of niet

Mijn dag wordt steeds beter.

Het lijkt mij toch fantastisch (en een hele eer) om ooit een keer naast simendewulf te
mogen staan tijdens het hellingzweven, toch ...........
Allee manneke's

grt, FX

helemaal verleren zal je nooit doen ... en je zal zeker redelijk snel weer mooi kunnen landen enzo als je 5 jaar niets gedaan hebt... maar ik weet van mezelf dat je finesse heel gouw kwijt bent...
sommige dingen zijn moeilijk te leren maar eens je ze kan kan je ze altijd ... bv: hoveren, rolling harriers enzo enzovoort...

maar bv figuren vliegen moet je gewoon regelmatig doen...

Krijg steeds meer vertrouwen.
Volgens mij vlieg ik na enkele vluchten een
appel van het hoofd van mijn vrouw.
Zal denk ik maar niet met een jet beginnen :roll: :roll:

grt, FX

Bij mij op de club is net iemand weer begonnen die 10-15jaar geleden veel vloog na een half seizoen vliegen gaat dat weer best goed, de eerste paar vluchten waren lastig.

Als ik een paar maanden niet gevlogen heb en dan weer op redelijke snelheid weer ga vliegen dan is het wel even wennen.. dat heb ik met fietsen niet.

ik kan me niet voorstellen dat als ik nu 20 jaar niet zou gaan vliegen, dat ik daar dan (veel) moeite mee zou hebben, om opnieuw te gaan vliegen.

Nooit geprobeerd trouwens :mrgreen:

Ik vergelijk het met schaatsen.
Toen ik dat leerde ('63 -'70) kon ik elke winter bijna weer van voren af aan beginnen.
Naderhand ben ik me er meer op gaan toeleggen, uiteindelijk helemaal overgestapt op Shorttrack, en daardoor zelfs diverse zomers doorgetraind.
Daarna was het even makkelijk als lopen of fietsen, ik denk er niet meer bij na.... Ten slotte trainer/coach geworden.

Vliegen ging me veel makkelijker af. In principe beheerste ik dat eigenlijk meteen. De eerste echte brokken kwamen pas bij het leren van kunstvlucht.

Hoi Bruno
Tja, schaatsen is natuurlijk een heel ander onderwerp.
Weet ik alles van, ik bestuur zo'n club.
Vind ik ook veeeeeel moeilijker, en enger.
Want je kunt ook keihard vallen natuurlijk.
En angst is een slechte raadgever.

Trouwens, kijk eens bij www.stgv.nl en ga dan links in het menu naar webcam.
Er ligt nu een mooi ijslaagje op de baan.
We zijn er erg trots op dat we live op de ijsbaan kunnen kijken
Veel plezier op de ijzers dit jaar.

grt, FX

Ik heb met een lange tijd niet fietsen en een lange tijd modelvliegen maar een paar seconden last van het verleren (ben er achter gekomen ±6 weken nadat ik mijn been brak. Stom kruispunt!:evil:). Toen ik m'n Nine Eagles Solo weer op liet stijgen had ik de eerste paar seconden iets van: hooooohoooohoooo..., maar daarna ging het weer prima. hetzelfde geldt voor het fietsen

Laatst bewerkt:
Ni hao(chinees voor "goedendag"),
Naar mijn ervaring: Het modelbouwvirus is bijzonder hardnekkig. Zelfs als je denkt "wat zal ik gaan doen" steekt het ongemerkt weer de kop op, met alle gevolgen van dien....
M.vr.grt., Max

Ik heb hier als instructeur wat praktijkervaring mee:

Een aantal maal "herintreders" gehad als leerling, die volgens eigen zeggen de hobby verlaten hadden op het moment dat ze nét een beetje konden hooveren, nog niet rondvliegen.
Als ik me goed herinner, een persoon (30 jaar oud) 7 jaar gestopt, een persoon (leeftijd mij onbekend) 10 jaar gestopt, de laatste (45 jaar oud) bijna 15 jaar.

Alledrie hadden ze zelf het gevoel er niks meer van te kunnen, en alle drie hadden ze eigenlijk aan één kwartiertje aan de kabel voldoende, om weer zelfstandig verder te kunnen gaan.
Niet op het nivo waar ze opgehouden waren mischien (kan ik niet beoordelen, weet niet hoe goed ze konden vliegen op het moment van stoppen) maar in elk geval goed genoeg, om zonder brokken met hun eigen heli de draad weer op te pakken....

Ik kan me voorstellen, dat je weer wat in moet halen als je er zo lang uit geweest bent, maar de basis ben je niet echt kwijt in elk geval.
Zelf ben ik ooit, lang geleden vanwege een stage op zee, ruim een jaar gedwongen gestopt geweest met de hobby, en na dat jaar heb ik een nieuwe heli gekocht, gebouwd en ingevlogen en ik had eigenlijk geen seconde het gevoel ook maar iets verleerd te zijn. Helpt natuurlijk wel mee, dat je met invliegen (inclusief inlopen motor) natuurlijk al noodgedwongen kalmer aan doet....
Daarna jarenlang periodes van vier maanden op zee, en nooit ook maar een seconde "er weer in hoeven komen"....

Conclusie: het modelvliegvirus is inderdaad zéér hardnekkig....

Groet, Bert

Back