@modelvliegers: op welke club zitten jullie?

Danny Mulders

verslagschrijvers
Vroeg me eigenlijk af op welke clubs jullie vliegen, en wat de voor- en nadelen van die club zijn.
ik lees namelijk dat op sommige clubs maar op bepaalde dagen tot bepaalde tijden gevlogen mag worden...

Ik begin wel:

Ik vlieg bij MVC The Wings in nistelrode, de voordelen van die club zijn: onbeperkt vliegen van zonsop- tot zonsondergang, 7 dagen per week ( Sanka gaat 's zomers voor dat ie moet werken nog even vliegen om 6 uur 's ochtends :lol: )
en er is geen ledenstop. ook is het er erg gezellig. mooie dikbegroeide grasmat.

Nadelen: omringd door een bos, dus als er eentje neerstort is het lang zoeken, en het aanvliegen is riskanter. ook is het schrikdraad te hoog naar mijn zin. en het clubgebouw is inbraakgevoelig. aan de westkant van het veld mag niet gevlogen worden in verband met de snelweg en de hoogspanningskabels die er op 100meter afstand liggen, en de pits ligt ook op de westkant. en de grasmat ligt in het oosten ongeveer een halve meter hoger dan in het westen, dit is niet fijn als je uit het zuid-oosten ( mijn vaste landingsroute) aan komt vliegen, aangezien je eerst over het hoge schrikdraad moet, en dan ook nog eens de hoogte van die heuvel moet bedwingen...

Nu jullie!! clubnaam, clublocatie, en voor+nadelen. :wink:

Vmvc, elspeet
Voordeelen:
prachtig vlieg gebied
bij alle windrichtingen goed te landen.
snakwagen dicht bij het veld

Nadelen:
ongezelling
zeikerig op de vergaderingen (ik ga niet meer)
het is geen "club" gewoon een aantal mensen die gebruik maken an het veld.
NIET op zondag vliegen!!!
sinds kort mag je daar tot zons ondergan vliegen vanaf verschgillende tijden sommige dagen helemaal niet.
LEDENSTOP

ARMC , apeldoorn
Voordelen:
HEEL ERG gezelling
clubavonden worden erg goed bezocht
goede leerlingen begelijding
organiseerd dingen voor de omgeving.
prachtig clubgebouw inc. bouwgelegenheid.
gezelling samen bouwen op slecht weer dagen.

Nadelen:
(nog) geen veld (hier komt hopelijk/waarschijnlijk snel verandering in)

Vliegclub Zuid Ginkel, Ede,

Voordelen:
- lekker groot veld, 100 x 80 mtr
- gras zo vlak als een biljartlaken (normaal dan :lol: )
- geen obstakel in de wijde omtrek
- maakt niet uit hoe de wind staat, je kan toch in elke gewenste richting starten en landen als je wilt
- in de weekenden mag je vliegen van zonsopgang tot zonsondergang
- errug gezellig
- zeer lage contibutie

Nadelen:
- herfst/winter veel zwijnen en dus gaten
- doordeweeks pas vliegbaar vanaf 16:00
- geen clubgebouw om te schuilen voor de regen

Modelvliegclub Midden Nederland, Utrecht,

Voordelen:
- door de weeks vliegen vanaf 11:00
- clubgebouw
- Noord/Zuid baan van 125mtr, lekker voor de grote zware modellen

Nadelen:
- in de weekenden pas vliegen vaaf 11:00
- in natte periodes een zeer drassig veld
- obstakels in de omgeving (stroomkabels op 100mtr, weten wij alles van :rolling: )
- bij westen wind korte baan met hek ervoor (80mtr lang met hek van 1,5mtr hoog maakt het een stuk korter)
- ongelijk veld, niet echt geschikt voor zware schaalmodellen met intrekbaar landingsgestel (m`n P40 bijv. :-( )

kijk, dat zijn dus se soort posts die ik wou lezen :D
toch we interessant om te horen hoe ander eover hun clubbie denken.

zal de mijne nog iets aanpassen...

Modelvliegclub Bergeijk,

Voordelen:
-heel erg mooi veld
-weinig last van obstakels (enkel een paar bomen aan de rand van het veld, maar goed)
-best gezellig, al zijn er helaas weinig leeftijdgenoten

Nadelen:
-er wordt niets georganiseerd behalve een bakkie snert op de eerste zondag van het jaar :(
-Vooraal veel "saaie rondjesvliegers" (paraspringers valt daar niet onder hoor Pieter :wink:), maar een keer een funfly middag oid is er dus niet.

Stefan

Modelvliegclub lenticularis te Lelystad:

Voordelen: Mooi groot veld, vooral in de lengte
Je mag vliegen wanneer je maar wilt
Voorzien van keet en een mooi hek ter veiligheid, wordt ook een mooie opstelplek voor vliegtuigen door gecreeërd
Geen ledenstop
Aviodrome ligt ook in lelystad dus de cataline, fokker four e.d. komen in de zomer regelmatig langsvliegen :D

Nadelen: In de breedte soms wat te klein voor Jet-vliegers
Omringt met obstakels zoals bomen

nando zei:
(nog) geen veld (hier komt hopelijk/waarschijnlijk snel verandering in)
Een vliegclub zonder veld, :? je kan dus niet opstijgen, ik leef met je mee :|

Midden Nederland, Utrecht.. Berto heeft al een lijstje gegeven. De hoogspanningskabels een nadeel noemen gaat mij iets te ver, maar daarover verschillen de meningen.

Voordelen (die nog niet door Berto genoemd waren):
- ruim gesorteerde kantine. Iets van 6 soorten frisdrank, sportdrank, koffie, thee, soep (meerdere soorten), tosti's, hamburgers, 6 soorten repen (mars, snickers, etc), pinda's, enz.
- apart hoverveld voor helipiloten
- aparte tafels voor opbouw/starten/tanken/etc, vnl. gebruikt door helipiloten
- goede hekken om de pits
- buiten grote houten picknicktafel met overkappingsmogelijkheid in de zomer
- goed onderhouden clubbarbeque aanwezig (heb er menigmaal m'n middageten genuttigd in de zomer ;)
- gezellig, toch ook niet een onbelangrijk voordeel volgens mij ;)

Nadelen (die nog niet door Berto genoemd waren):
- bij grote droogte scheuren in het veld

Dan de hoogspanningskabels.. tsja.. ik vind het geen nadeel. Ze zijn goed zichtbaar en er in vliegen is zeker niet nodig. Ik ben begonnen met vliegen bij MN en vlieg er nu bijna een jaar, waarin ik zo'n 430~50 vluchten heb gemaakt inmiddels. In dat jaar is er 1 persoon ingevlogen, en dat was, u raad het al, Onno (sorry Onno, niet vervelend bedoeld). Onno is daar niet de enige in, er hebben wel eens vaker toestellen in gehangen, maar meer dan 1 per jaar zal het niet zijn.

och, bij ons heeft er ook al eentje in de hoogspanning gehangen, alleen waren daar toen politie ambulance en brandweer voor ingeschakeld :lol:

Gooi en Eemland, vereniging van Modelvliegers.

Voordelen:

-Veel wedstrijden....
-Veel actieve leden
-Hulpzame mensen.
-Lekkere kantine :D

nadelen:

-.....maar veel daarvan voor zwevers.
-Veld omringd door Moeras en hoog riet --> crash=modelkwijt
-Veel oude leden--> saaie vliegers
-Streng! (voor jongere leden)

Hezik zei:
Dan de hoogspanningskabels.. tsja.. ik vind het geen nadeel. Ze zijn goed zichtbaar en er in vliegen is zeker niet nodig. Ik ben begonnen met vliegen bij MN en vlieg er nu bijna een jaar, waarin ik zo'n 430~50 vluchten heb gemaakt inmiddels. In dat jaar is er 1 persoon ingevlogen, en dat was, u raad het al, Onno (sorry Onno, niet vervelend bedoeld). Onno is daar niet de enige in, er hebben wel eens vaker toestellen in gehangen, maar meer dan 1 per jaar zal het niet zijn.
De hoogspanningsdraden zijn vaak ook niet een echt nadeel.
Voor ons is het alleen erg wennen daar wij op Ede totaal geen enkel obstakel hebben.

Persoonlijk heb ik er ook weinig last van, maar met mijn S. Decathlon merk ik al dat je vrij snel dichtbij zit, dan is 100 meter ineens niet zo ver meer.
Dat zelfde heb ik ook met de Stinson Reliant, als de wind west is en je wilt een net circuit vliegen dan kom je dicht bij de kabels uit (toen Onno erin vloog was het ook westen wind en hij vloog een net maar blijkbaar iets te groot circuit).

Dat is ook 1 van de redenen dat met westenwind ik niet zo snel een groot model ala Nomad, Fournier 4, of zwaar schaalmodel alla P40 zal vliegen.

En daarom staan de kabels bij mij dus bij nadeel.

ik zit in the aeroscouts in denderleeuw

grote landingsbaan,veel plaats om te vliegen

kortom een goede club :lol:

wel zijn er nadelen aleja 1 toch

met name: enkel in weekend tussen 14uur en 17 uur vliegen in de winter,in de zom woensdag+ weekend van 14 tot 20uur dacht ik.....

:D :D Ik ben vorig jaar bij de vereniging " V4 " geland , na lange tijd overal en nergens te hebben wild-gevlogen 8O :roll:.

Bij deze vereniging mag enkel met (elektro )Zweefvliegtuigen worden gevlogen. Parkflyers zijn ook toegestaan.

Lokatie : Op een heel mooi rustig gelegen veld in het noorden van de Bollenstreek.
( 't Panneland te Vogelenzang )

Pluspunten :

+ Zeer veel actieve leden
+ Ongedwongen vriendelijke sfeer tussen iedereen heel veel gezelligheid alom !!
+ Schitterend rustig gelegen veld
+ Alle leeftijden (8- tot allang gepensioneerd -jaar) zijn actief met vliegen
+ Vlakke velden ; groot landings-circuit vliegen is geen probleem
+ Parkeer-mogelijkheid aan rand van 't veld
+ Er worden regelmatig activiteiten georganiseerd
+ Je bent nooit alleen op 't veld ( schaapjes )
+ Met regelmaat vliegen de buizerds voor je uit de thermiek in
+ Geen hoogte beperkingen (tot de max. hoogte vastgelegd in de wet betreffende de modelvliegtuigen)
+ Vereniging zorgt voor uitstekende Lier-lijnen en goede Frequentie-bewaking
+ nog veel meer + + + -sen :D :D :D

Minpunten :
- Absoluut verboden voor brandstofmodellen en snelle elekro-kisten , nadruk ligt op (elektro) ZWEEFVLIEGEN.
- Gelegen in stilte en natuur gebied, met broed-seizoen mag er niet gevlogen worden :!:
- Vliegen enkel op woensdag , vrijdag , zaterdag + zondag
- Het veld is aan een zijde afgeschermd met
vliegtuig-etende bomen :!:
- Aan de andere zijde ligt een sloot (+/- 4 mtr. breed en soms zwemt er een zweefvliegtuig gebroederlijk naast de eendjes :!: )
- Bij nat weer is het een drassige boel
- De schapen zorgen ook voor poep welke thuis lekker onder je schoenen-uit ruikt !!

Voor meer info zie : http://www.driedekker.nl Kijk hier maar !!!

Ik vlieg bij modelvereniging Phoenix te Brugge

Voordelen :

- toffe bende, allemaal vrienden onder elkaar
- geen geluidsbeperkingen
- Bourgondische avonden met eten en drinken a volonté
- prachtig terrein gelegen in de achterhaven van Zeebrugge
- oude boerderij die dienst doet als clubhuis met volledig ingerichte keuken en slaapgelegenheid.
- Eindeloos vliegen zonder enig opstakel
- iedereen kent iedereen
- goede instructeurs en opleiding
- iedereen staat altijd klaar om een ander te helpen, ook buiten het modelvliegen om
- elke dag vliegen zonder beperkingen, ja zelfs nachtvlucht

Nadelen :

- ledenstop (maximum 20 vliegende leden)
- te veel Bourgondische avonden waar je kop pijn van doet

Stevo

Edese Luchtvaart Club (www.elc1950.nl) <---

Zeer gezellige club met alle toebehoren zoals tekeningen, gereedschap en apperaten, bar enz... hierdoor zeer veel communicatie tussen de leden als voordeel zit je met een probleem... ;)
Voor de rest tegenwoordig clubkisten, en een goede vliegopleiding.
gezellige kampen zoals texel kamp :D nu al zin in :D
uitjes zoals duxfort, dortmund en harzewinkel
Wedstrijden in alle klassen (motor tot zweef)

verder kwa veld ik zal maar zeggen een zeer groot crash gebied (voor de crashers onder ons :P)
voor de rest zie hier boven ergens de geen bij Vliegclub Zuid Ginkel (VZG) wij vliegen namelijk op hetzelfde veld

Nadelen:
Soms iets te gezellig op de vereniging waardoor er niets van het bouwen terecht komt (gelukkig heb ik samen met mn pa dezelfde hobby dus een mooi bouwhok thuis)
uhhhhh............... (ik kan verder niks bedenken)

nadelen van het veld alweer:
voor de rest zie hier boven ergens de geen bij Vliegclub Zuid Ginkel (VZG) wij vliegen namelijk op hetzelfde veld

Groetjes Dennis

stefan_riemens zei:
Modelvliegclub Bergeijk,

Nadelen:
-er wordt niets georganiseerd behalve een bakkie snert op de eerste zondag van het jaar :(
-Vooraal veel "saaie rondjesvliegers" (paraspringers valt daar niet onder hoor Pieter :wink:), maar een keer een funfly middag oid is er dus niet.

Stefan

tja organiseren van een fun fly of iets dergelijks kan je ook zelf oppakken.. ..
1 iemand moet beginnen en hulp krijg je dan vanzelf... of je vraagt erom...

we zullen het er op het veld nog eens over hebben...

nadeel verder is het ontbreken van een echt clubhuis....
we hebben een schuilhok... (en dat voldoet ook, maar ik ben verwend bij mijn oude club met clubhuis en bar en frituur... :-)) :lol: :lol:

GMVC in Boskoop.

Voordelen:

- Leuke gezellige club
- Redelijk groot veld
- Clubhuis
- Over het algemeen voldoende parkeergelegenheid
- Allerlei soorten kisten, van elektro tot Jet's
- Er zijn altijd wel leden te vinden die je kunnen helpen

Nadelen:

- Bij het verlaten van de club uitkijken dat je niet over een scharrelkip heen rijd
- Niet echt een nadeel, maar wel jammer is dat je van de vele leden die
de club heeft vaak altijd dezelfde soort mensen ziet.

Ik ben een vrije (elektro) Heli vlieger en ben nergens lid van (geen eigen auto).

Voordelen:
Beschik over schitterende privè vlieglokaties op loopafstand, zowel in als outdoor (met stroom)
Vliegen wanneer je maar wilt.

Nadelen:
Alleen is (ook) maar alleen
Geen kantine :proost:

Back