modelvlieginstructeurs opleiden

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Theo Coenen, 13 aug 2005.

  1. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Eigenlijk alleen voor de modelvlieginstructeurs op dit forum.

    Hoe geven jullie les aan beginners?
    Hebben jullie op de club hierover afspraken gemaakt zodat je allemaal dezelfde manier gebruiken?
    Hebben jullie (clubs) hierover iets op papier staan?

    Ik vraag dit hier omdat we bij ons nu eigenlijk te weinig instructeurs hebben en enkele nieuwe instructeurs willen opleiden en aanstellen. Tot nu toe hebben wij nog geen algemene instructie regels afgesproken, maar dat willen we dadelijk wel gaan doen zodat we straks allemaal op dezelfde manier les geven.



    Ik persoonlijk begin met de instructie op de grond door uit te leggen hoe en wat men moet sturen. Daarna doe ik het enkele malen voor in de lucht waarbij de leerling als eerste naar het model moet kijken en ik mondelinge uitleg geef wat ik stuur, en daarna nog eens een keer hetzelfde terwijl de leerling eigenlijk naar de zender dient te kijken zodat hij kan zien wat mijn handen doen. Daarna mag hij zelf aan de slag en praat ik hem door de eerste bochten heen. Als de beide bochten goed gaan dan ga ik die verbinden doormiddel van een lang recht stuk te laten vliegen tussen de bochten (voorbereiding voor het aanvliegen) die inmiddels bijna complete cirkels geworden zijn zodat de rechte stukken steeds op dezelfde afstand zijn. Ergens in dit stadium praat ik de leerling ook al eens door zijn eerste looping heen. Als die cirkels en rechte stukken goed zitten dan mag de leerling beginnen met het vliegen van circuits die uiteindelijk "per ongeluk" eindigen in de eerste landing. Als de landingen dan steeds beter gaan wordt ook de start doorgenomen en mag hij dat ook zelf gaan doen. Als dan alle voorgeschreven onderdelen goed gaan wordt er nog enkele keren geoefend voor het brevet en als ik denk dat de leerling er klaar voor is wordt het geregeld dat de leerling onder toezicht van 2 instructeurs brevet kan vliegen.
     
  2. Aaalie

    Aaalie Guest

    8O Netjes,

    Komplimenten.



    Gr.A.
     
  3. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.820
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2015
  4. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.826
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    nou ik weet niet waar je dat allemaal ziet bertus, maar bij onze club is de club instructeurs van de eerste tot de laatste goed in staat les te geven, modellen te keuren en motoren af te stellen.
    zowizo heeft het weinig nut iemand instructeur te maken die niet met de moeilijker te vliegen modellen overweg kan, ook bv in een noodsituatie.

    wij hebben bij ons op de club zelfs een aparte instructeurs "handleidingsboek" waar de gang van zaken instaat.

    het leren vliegen volgt zo ongeveer de lijnen van theo, ik denk dat dat overal wel zo is.

    bij de vliegtuigen doen we bij ons met alleen de zender van het toestel, die we afnemen in vlucht als het misgaat (met wat hoogte gaat dat prima)
    met de helicopters vliegen we leerling/leraar systeen (buddybox) met 2 zenders gekoppeld, omdat ingrijpen snel moet omdat je laag bij de grond vliegt.
    met een heli zou je anders ook te veel schade vliegen in het leerproces.
     
  5. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Tja Bertus, dat kan ik ook wel een beetje staven, en ik ga dan ook niet zeggen dat ik een goede piloot ben. Zo ken ik pas sinds enkele jaren de rechterbocht goed doorkomen, maar zodra ik in die rechterbocht een probleem tegen kom draai ik weer direct over links terug. Wel ben ik zo eerlijk om mijn leerlingen dit wel te leren en durf ik er ook voor uit te komen. Zo zijn er nog wel veel meer dingen die ik nog niet of nog niet goed beheers in de praktijk.

    Dit is dan ook de reden dat ik die vraag hier stel. Misschien krijgen we dan eens alle lesmethodes naast elkaar te staan.

    Het eenvoudige werk om het model op heel grote hoogte te brengen en dan de leerling maar wat te laten aanmodderen is niet meer van deze tijd, en toch zie je dat nog zeer veel gebeuren. Op die manier leren ze niet hoe je een bocht door moet komen zonder hoogte te verliezen of te klimmen. Ook het gekombineerd gebruiken van rolroer en richtingsroer moet geleerd zijn.
     
  6. Mantra

    Mantra Guest

    Waar staat dat als iemand goed kan vliegen ook een goede instructeur is ????
    Of andersom, iemand die minder goed is een minder of geen goede instructeur zou zijn.
    Dus dat je een bepaald figuur of bocht niet zou kunnen vliegen zegt niets over de kwaliteiten als instructeur.

    Dit is een groot misverstand want les geven is heel wat anders dan goed vliegen. Je moet van te voren weten wat je de persoon wilt leren en hoe je dit denkt te gaan doen. Ook wel welke methode past bij de leerling. Op het moment dat je daar niet of nauwelijks over na denkt krijg je het gebruikelijke. ‘’vlieg maar een beetje rond’’ effect en de student leert er maar weinig bij. Ook zal je ergens moeten kontroleren of het geleerde ook is aangekomen bij de leerling. (evaluatie momenten creëren)

    Je zal als instructeur uitdagingen moeten creëren met het doel de leerling middels ongedwongen (je staat er immers voor je plezier) oefeningen bepaalde zaken te leren.
    Een mooi voorbeeld hier van is iemand met een vliegtuig 8jes met haakse hoeken leren vliegen. Zo leert hij over links en rechts een landingcircuit, wellis waar op hoogte, te vliegen.

    Persoonlijk vind ik het niveau van instructeurs (op verschillende verenigingen) best behoorlijk. Mensen die slecht les geven vinden dit vaak niet leuk ook en doen dit dus maar weinig.

    Zo ver ik weet staat er bij geen van de clubs iets op papier behalve dat je KNvVL instructeur of verenigingsinstructeur moet zijn.
    Vervelende hier van is dat soms het ‘’ instructeur’’ zijn iets van status met zich mee brengt en mensen naast hun schoenen gaan lopen omdat als je instructeur bent wel heeeeel goed moet kunnen vliegen.

    Grt,
    Ben

    Ps in de duister verleden heb ik les gegeven voor het rijbewijs B en ik kan je vertellen dat er zat rijschoolhouders zijn die niet of slecht kunnen inparkeren.
     
  7. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.820
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2015
  8. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.820
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2015
  9. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.826
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    nee ik stel ook geen super hoge eisen (vind ikzelf), maar ik vind wel dat als er iets misgaat met invliegen of iets in de vlucht dat de instructeur in staat moet kunnen zijn om het toestelletje dan weer of onder controle of heel geland moet kunnen krijgen.

    verder zijn de communicatieve zaken zoals ben ze aangeeft uiteraard ook van belang.
    je kan het wel allemaal oplossen, maar je moet ook over kunnen dragen hoe je dat doet en waarom.
    dat maakt alle tesamen een goede instructeur.
     
  10. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Gerard, dat handleidingsboek heb je daar een digitale versie van, zou ik die dan eens mogen inzien/bestuderen?
     
  11. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.826
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    zal het bij de club eens navragen theo, de papieren versie heb ik al lang geleden gehad, die hoef ik zeker niet meer te zoeken
     
  12. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.883
    Locatie:
    Velserbroek
    Goeie discussie,

    Ik heb voor de beginnende leden van onze club een soort 10-stappen plan gemaakt. Dit werkt voor zowel de instructeur als de leerling prima. De instructeur kan duidelijk een groeipad aangeven, en de leerling heeft het gevoel dat bepaalde zaken afgestreept kunnen worden.

    Kijk als voorbeeld eens op www.bmvc.nl -> Motorvliegen -> Stappenplan.

    Verder heb ik gemerkt dat leerlingen sneller leren naarmate je ze een duidelijk doel/opdracht geeft. Bij onze leerlingen is de basis 'het cirquit', twee 180 graden bochten, aan elkaar gekoppeld met twee rechte lijnen, het parcour van een atheletiek baan.

    vanuit deze basis, die de leerlingen vanaf het begin vanaf twee kanten moeten leren vliegen (linksom en rechtsom) is dan eenvoudig een opstap te maken naar overshoots en uiteindelijk starten en landen.

    Doordat de leerling weet wat er van hem verwacht wordt, is deze gestimuleerd om snel te leren en vorderingen te maken. Als de leerling het cirquit op 1 hoogte, met nette bochten en echt rechte lijnen kan vliegen, dan kan je de opdracht uitbreiden met horizontale 8-tjes, vierkanten, procedure turns etc.

    Vlieg ze
    Winfried de Vries
     
  13. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.820
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2015
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.351
    Locatie:
    Woerden
    Hier ligt ook een taak voor de KNVvL denk ik. Tot nu toe is de manier van "lesgeven" per club en zelfs per instructeur anders. Dat hoeft geen probleem te zijn maar het kan voor een leerling lastig zijn om van de ene naar de andere instructeur over te stappen. Één van de echt goede instructeurs bij ons op de club is kortgeleden overleden en we zullen hem echt heel erg missen. Zeker een aantal mensen die nogal eens bij hem aanklopten voor advies om een nieuw vliegtuig in te vliegen en dergelijke. Hij was een hele goede vlieger en kon dat ook heel goed overbrengen. Samen met hem hebben wij ooit een soort instructeurshandleiding opgesteldvoor alle instructeurs binnen onze club. Op die manier wilden we proberen om de manier van les geven binnen onze club een beetje op één lijn te krijgen. Het is redelijk gelukt maar het kan nog beter.
    De taak voor de KNVvL hier in zie ik als volgt. Vanuit de KNVvL zou een vraag naar alle clubs kunnen gaan om hun "instructeurshandleiding" naar hen op te sturen. Van al die voorbeelden zou dan een eensluidende handleiding gemaakt kunnen worden die als richtlijn voor iedereen kan dienen. Verplichtingen? nee, dat denk ik niet maar wel een heel goede manier om ervaringen te delen zodat niet iedereen het wiel steeds weer opnieuw hoeft uit te vinden. Ook naar de overheid toe is dit een goede stap. Wij laten dan via de KNVvL zien dat we heel goed in staat zijn om zelf onze zaakjes te regelen zonder dat de haagse ambtenarij in hoeft te grijpen.
     
  15. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.820
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2015
  16. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.379
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    @Winfried
    Op jullie club wordt het precies goed gestructureerd aangepakt. Het advies dat er op jullie website gegeven wordt (oa het stappenplan) is ronduit schitterend. Ik denk niet dat je dit nog veel kan verbeteren.

    Iemand leren vliegen is niet gemakkelijk, iedere leerling is weer anders. Ik heb er al gehad die op 2 dagen solo waren, en personen die er 5 jaar over gedaan hebben. (en koppigaards die het nooit leerden)
    Goed materiaal is vaak ook het halve werk, een krom toestel vliegt ook maar hoe. Hierin zie ik wel serieuze verbetering met de goede ARF trainers op de markt. Jaren geleden was men bijna verplicht (tenzij tweede hands) om zijn toestel zelf te bouwen en daar liep het al vaak mis. Als het af was, kwam men naar de club en dan was het vaak al te laat: kromme rompen, getordeerde vleugels, veel te zwak of te zwaar…of gewoon een foute keuze van model. Dat laatste gebeurt helaas ook nu nog vaak doordat men geen advies komen vragen is.
    In instructeurs zijn er veel verschillen, de ene lost zijn leerling te snel om ervan af te zijn, de andere kan het niet goed overbrengen, of er wordt met verschillende instructeurs gewerkt. De ene zegt dan zus, de andere zo. Daarom is zo’n stappenplan binnen de club heel handig, dan zit er wat uniformiteit in.
     
  17. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.379
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    als je kan slepen en met de toestellen vliegt waarmee jij vliegt, dan kan je zeker en vast instructeur zijn. Je kan het hier toch goed verwoorden, dan moet je gewoon met je leerlingen hetzelfde doen. Het vliegen zal geen probleem zijn.
     
  18. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Ik vind dit een gezonde discusie,
    Personlijk vind ik de TITEL in structeur wel wat zwaar :oops:

    Ik help (al ongv 8 jaar) beginners om hun toestel onder de knie te krijgen sederd een paar jaar heb ik daarom de titel instucteur.
    Er zijn inderdaad "instucteurs" die zelf een trainer die helemaal mis trimt is niet kunnen beheersenen dan de zender verder geven met de melding ik heb storing of zo iets, wat bleek was dat er alle trims in de hoek stonden en na uit trimmen vloog de charter als van ouds.

    :!: een andere discusie is de aansprakelijkheid van de "instucteurs" :!:
    Wie is er aansprakelijk als een beginner crashed en schade/gewonden maakt :?:
    De eigenaar van het toestel (misschien minderjarig) of zijn instructeur :?: :?:
     
  19. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.820
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2015
  20. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.883
    Locatie:
    Velserbroek
    Inderdaad een goed punt die verantwoordelijkheid.

    Een manier om een deel van die verantwoordelijkheid terug bij de beginner te leggen, is om zijn model voor de eerstevlucht eens kritisch te bekijken.

    - Zijn de scharnieren geborgd!
    - zit de motor echt vast
    - blijft de vleugel op zijn plek zitten als je aan de voorlijst trekt.
    - komen de roeren terug naar de middenstand.
    - ligt het zwaartepunt goed.

    Dus zo'n beetje de punten die een ervaren modelbouwer tijdens het bouwen van het model al goed doet.

    Als je het model niet geschikt om te vliegen acht,vlieg dan niet!!! en leg aan de beginner uit wat - en vooral waarom- er verbeterd moet worden voordat er gevlogen kan worden.

    Om die reden vraag ik beginners meestal al met een half gereed model een keer naar het veld te komen, dan kan je vaak nog veel advies geven, en is de teleurstelling niet zo groot als er om welke reden dan ook niet gevlogen kan worden.

    Het is mijn mening dat veel beginners vroegtijdig afhaken omdat ze geen aansluiting vinden bij de ervaren vliegers. Door als ervaren vlieger met een positieve instelling de beginners te benaderen kan die aansluiting verbeteren, het is tenslotte ook een sociaal gebeuren. En met de adviesen kan er aan de beginner duidelijk worden gemaakt dat de levensduur van het model EN de snelheid waarmee ze leren vliegen voor een groot deel thuis op de hobbykamer wordt bepaald.

    Zoals ik al eerder schreef, moet je naar een beginner kritisch durven wezen, zowel op de manier hoe zijn model in elkaar zit, als hoe hij leert vliegen. De normen en waarden die vanaf dag 1 gesteld worden , blijven vaak lang bij.

    Gr
    Winfried
     

Deel Deze Pagina