modelvlieginstructeurs opleiden

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Theo Coenen, 13 aug 2005.

  1. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Zo, nog maar eens dit hele oude draadje uit het stof oprakelen.

    De KNVvL heeft nu een serieuze groep mensen gevonden die aan dit project gaat werken, Velen hiervan zwerven hier ook rond en we willen van jullie allemaal horen wat jullie willen zien in een boekwerkje over hoe instructeurs te werk moeten gaan. En waar wij, de mensen van die werkgroep jullie straks info over moeten gaan geven. En ja als aansteker van deze draad doe ik ook mee in die groep. We hebben al een heleboel info vergaard, maar we willen nog veel meer info verzamelen om te bestuderen en te vergelijken.

    Dus met andere woorden:
    wat moet een leerling weten?
    wat moet een leerling beheersen?
    Hoe diep wil je in de materie modelvliegen ingaan, en dan bedoel ik wat moet men weten van aerodynamica en wat dies meer zei?
    Welke soort brevetten wil je opleiden en hoelang begeleid je een leerling?
    Krijgt de leerling hulp (les) bij de overstap naar een moeilijker model? En dan bedoel ik omscholing van hoogdekker naar laagdekker, of overstap van easystar naar acromaster.......of iets in die trend.
     
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.818
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Theo,

    wil je dat er hier in dit draadje op ingegaan wordt ?
    Of hebben jullie iets van een mailing lijst zodat een iedre die in de werkgroep zit zijn mening kan geven?

    Ik geef zelf namenlijk regelmatig (soms te veel ;-) ) les bij ons op de club en kan hier of daar misschien ook wel een steentje bij dragen met wat ervaringen / meningen.


    Ben ook al eens gevraagd om wat zaken vast te leggen op de video om een dvd daarvan te maken.
    Jammer genoeg ontbreekt mij de tijd daar nog aan maar wie weet gaat dat ooit nog eens van start.

    Grt,
    Berto.
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2007
  3. hezik

    hezik Guest

    Dit valt onder 'theorie'. Ik denk dat je de theorie in eerste instantie basaal moet houden. Alleen strikt nodige kennis om te kunnen vliegen. Ik bedoel, aerodynamica is leuk, maar om een beetje 'met een calmato heen- en weer te scheuren' hoef je niet zo veel van aerodynamica te weten. Te veel theorie maakt een dergelijke opleiding saai en daarmee jaag je mensen weg.

    Ik zou dan qua theorie meer tijd inbouwen voor veiligheid en 'dagelijks gebruik', dus bv. wel 'hoe stel ik mijn motor af' en niet 'wat zijn laminaire luchtstromen?'.

    Z'n trainer. Dat moet naar mijn mening het uiteindelijke doel zijn. Vliegen leren doe je toch vliegende dus als eerste moet je leren vliegen.



    Ik denk dat de brevetten zoals ze er nu zijn, toereikend zijn.

    Deze twee hangen ook weer samen. Ik denk dat het initiatief moet uitgaan van de leerling. Dus; wil men omscholing, dan moet men dat aangeven. Zolang de mogelijkheid ertoe maar duidelijk is. Een leerling wordt in principe zo lang begeleid dat hij of zij veilig met zijn of haar trainer kan gaan vliegen.

    Daarna is het eigen initiatief; dus wil je meer of verder, dan moet je dat aangeven of je opgeven voor de 'gevorderdencursus ofzo'.

    Sowieso zou dat denk ik een leuk uitgangspunt zijn. Je 1e opleiding is de basis, waar je dan op eigen initiatief op verder kunt bouwen, als je dat wilt. Een soort 'sterrensysteem' zoals men dat op de dansschool kent.
     
  4. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    @Berto, alle input is welkom. We hebben geen mailinglist of iets van in die trend. We zijn gewoon en groepje vrijwilligers die zich daarvoor hebben opgegeven en komen regelmatig bij elkaar om hierover te praten en iets op te stellen.

    Kwak je input gewoon hier neer, dan kunnen we het allemaal lezen en meenemen in het geheel.
     
  5. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Is inderdaad geopperd Berto, om eventueel situaties te visualiseren met behulp van 'what to do' en 'what NOT to do video clips, vind dat zelf een goed idee omdat plaatjes nu eenmaal meer zeggen dat wat letters op een rij, dacht ook direct aan jou persoontje, maar 1 en ander valt of staat natuurlijk of daar tijd en geld voor gereserveerd kan worden?
    1 ding staat wel vast, nu wordt dit 'grijze' gebied 'wat te verwachten van een leerling en een instructeur' serieus onderhanden genomen om inderdaad de argumenten die o.a. Bertus opsomt, trachten te ondervangen'/om te keren, door de kwaliteit van het 'instructie' volkje, te toetsen en zonodig bij te scholen.
    En om een zo eensluidend mogelijk boekwerkje te genereren waar de meeste vliegclubs mee uit de voeten kunnen, stappen systeem, sterren systeem, what ever, als het maar een werkbaar systeem wordt om de beginnende modelvlieger in nederland veilig, verantwoord en vooral prettig aan het vliegen te krijgen want ik zie steeds meer grijze koppies op de verscheidene vliegveldjes, (wordt zelf ook al wat grijs).
    (zo en nu naar het vliegveld)

    Grtz Ger.
     
  6. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.818
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Ger,

    wat betreft opnames heb ik er zelf ook redelijk wat over zitten denken en overlegd met Onno en Wim Vermijmeren destijds.
    Maar door toch de redelijke tijdsinemende klein eis dit nooit van de grond gekomen.

    Maar het speelt toch nog steeds door mijn hoofd en ben dan ook nog steeds bereidt om hier aan mee te werken.

    Qua geld zal het niet zo`n probleem zijn, het is eerder de tijd die erin gestoken moet worden en die moet wel beschikbaar zijn.

    Maar een paar dagen filmen op een veld en zelf af en toe vliegen ben ik helemaal voor in ;-)



    Hier schijn ik minder last van te krijgen devrouw zegt dat het kaal wordt :lol:
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2007
  7. hezik

    hezik Guest

    Video's zijn leuk voor op de KNVVL website ofzo, maar als onderdeel van de instructie.. denk dat niet veel clubs voorzieningen ervoor hebben.

    Wat opleiding betreft denk ik echt dat de nadruk moet liggen om iemand zo snel mogelijk met zo min mogelijk theorie zo veilig mogelijk de lucht in te krijgen. Anders jaag je mensen alleen maar weg..
     
  8. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    @ Hezik, het gaat in eerste instantie om een soort van cursus/workshop voor instructeurs. Wij willen de neuzen van de instructeurs allemaal dezelfde kant op zetten zodat we overal in het land op dezelfde basis werken om de nieuwe mensen het modelvliegen te leren. De filmpjes zijn dus om de instructeurs te laten zien hoe het wel of niet moet.
     
  9. flyer600

    flyer600 Guest

    het zou wel handig zijn moesten er zo'n mensen zijn waarvan je zeker bent dat ze je iets kunnen leren en ook dat je heli of vliegtuig niet stuk word gevlogen door hen tenzei het een technisch mankementje is :)

    vooral het vliegen met een trainingskabel is zeer aangenaam
     
  10. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.818
    Locatie:
    Zeewolde
    Dit is DE manier om goed en veilig het vliegen te leren.
    Wij geven dan eigenlijk ook alleen op deze manier les (wij hebben zelf de kabels en kisten hiervoor)

    Ik heb ook het idee dat de leerlingen sneller leren met de kabel dan overgeven.
    Dit is vooral te vinden in het feit dat je nu de leerlingen desnoods vanaf de eerste les al kan laten wennen aan het circuitjes vliegen en het hierbij laag bij de grond vliegen.

    Als je moet overgeven duurt het veel langer voordat je dat kan doen omdat je eerst zeker wilt weten dat een leerling de kist niet (per ongeluk) de grond invliegt.
     
  11. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Instrukteur

    Dat word heel moeilijk Theo.

    De veiligheid zou in elke Club hetzelfde moeten zijn.

    Als je regels voor instrukteurs gaat maken sta je wel alleen op het veld.

    Als DMFV jeugdleider/instrukteur weet Ik precies hoe het in mijn oude club ging.
    Als Ik de andere ging vertellen hoe ze het moesten doen stond Ik alleen als instrukteur.

    Mvg Johan
     
  12. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Een cursus voor instructeurs lijkt me een prima plan. Ik zou in ieder geval erg graag hier naar toe willen gaan om daar wat van op te steken.

    Het lijkt me dan vooral interesant om het sociale aspect te bespreken, en hoe je nou op een goede manier informatie kan overdragen. Vooral helemaal aan het begin van het leerproces.
    Dit vind ik namelijk best moeilijke punten voor mijzelf. Het vliegen in "noodsituaties" is geen enkel probleem. Maar wat is nou een goede volgorde van figuren. Laat je de leerling de eerste 5 minuten maar wat freewheelen om het model te leren kennen? Of is het verstandig meteen een circuit te proberen te vliegen?

    En een korte instructie vooraf wat het model nou eigenlijk doet bij welke knuppelbewegingen? Of dit in een vlucht pas laten zien? dmv het zelf voordoen. Beide situaties heb ik gezien. Echter ben ik voorstander van het eerste...

    Ik zelf vlieg dan alleen met vliegtuigen. Maar een trainerskabel wordt bij ons/mij op de club nooit gebruikt. Bij de eerste vluchten van een leerling geeft dit wel eens spannende situaties op. Ook bij de eerste landingen/starts. Je kan soms niet meer ingrijpen net boven de grond. (Even voor de goede orde, dit zijn maar uitzonderlinge situaties die ik gezien heb).
    Soms heb ik het gevoel dat ik dan zenuwachtiger ben dan de leerling.... Een extra zender voor de instructeur is dan een uitkomst. De leerling kan langer proberen zijn eigen fout goed te maken(Wat natuurlijk ook leerzaam is!). En het scheelt schade, en is daardoor weer veiliger. Ik heb alleen niet zo'n zin, om voor elk type leerlingzender een kabel te maken, en dan op het veld even snel de goede settings instellen.
    Een clubkist zou dan wel een uitkomst zijn, maar wie is daarvoor verantwoordelijk?

    En hoe om te gaan met schade aan een trainer van een leerling?....
     
  13. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.818
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Michel,

    Geloof mij dat is niet allen bij de eerste vluchten zo, ik ben soms blij dat wij met de kabel vliegen omdat er wel eens leerlingen bij zijn die ineens hele gekke dingen doen terwijl ze allang bewezen hebben dat ze solo-aan de kabel kunnen vliegen.

    Kijk die laatste opsomming is waarom wij alleen maar lessen met de kabel.
    Past de zender niet op ons systeem, prima dan lessen we toch met onze zenders en kisten (vandaar ook de Calmato en Calmato Sport).

    Heb al diverse mensen zo leren vliegen, die komen dan op het veld met al hun hebben en houwen.
    Vaak heeft die persoon niet een passende zender voor onze leraarzender, no problemo.
    We helpen de persoon met zijn kist af te stellen, we vliegen hem in.

    En dan pakken we onze leskist met leraar/leerling systeem via de kabel.

    Zodra de leerling voldoende ervaring heeft dat wij hem vertrouwen met het in de lucht houden van onze kist stappen we een keer over en pakken we zijn model die ik start en land en die hij alleen op hoogte mag houden.

    Daarna gaan we weer oefenen met starten en landen met onze kisten.

    Zodra de leerling solo is pakken we zijn kist, we blijven er dan nog wel bijstaan om eventueel in te grijpen.

    1 leerling van mij die in het beginsel geleerd had om met overgeven te lessen verspeelde binnen 3 weken 2 kisten, toen was die het zat en heeft direct een 2de zender met kabel gekocht en toen ging het ineens met sprongen vooruit en dat systeem gebruiken wij nu om zijn zoons les te geven :)


    Wat betreft schade ben ik altijd zeer duidelijk, mocht er tijdens het lesgeven met 1 van onze kisten wat gebeuren dan is dat ons probleem.

    Met kisten van een andere geef ik altijd duidelijk aan dat zij zelf opdraaien voor eventuele schade aan de kist.
    Daar moeten ze ook duidelijk mee instemmen anders ga ik niet met die kist vliegen.
     
  14. hezik

    hezik Guest

    Tsja ach.. heb niet veel leservaring maar wel al dat overpakken niets voor mij is. Leerlingen die zenders niet afgeven, of ze gewoon uit je handen rukken omdat ze al willen vliegen.. :p

    Kabel is veel prettiger.
     
  15. dagored

    dagored

    Lid geworden:
    24 aug 2005
    Berichten:
    73
    Ola,

    Ik moet toch even reageren...
    Ik geef al les vanaf 1984 en omstreken.... ik heb al talloze maar dan ook echt heeeel veel mensen lesgegeven. en dan altijd zonder kabel, dus kom nu niet aan dat dit alleen maar veilig is met een kabel. dat vind ik toch echt totale onzin..
    Gaat het wel eens mis.: ja natuurlijk maar dat is meestal pas in het stadium van leren landen... als ze een meter op het veld aankomen, maar ook dan kan je veels te laat zijn met een kabel.
    En mij nu nog leren dmv een filmpje van de knvvl hoe het moet.....
    Hoe maak ik de sport kapot.... door teveel regels toe te passen en daar te streng op te zijn..

    Ook Hezik kwam bij ons om te lessen nadat hij al zelf had gevlogen met een schuim kistje. dat zal in de toekomst alleen maar meer worden. Mensen die al wat geexperimenteerd hebben met een klein schuimpje of weet ik wat voor kistje ... of op een simulator..
    zonder begeleiding... en dan gaan wij op de club zeggen .... nee meneer fout... het moet volgens de regels van de knvvl.. Naar mijn idee gaat dat echt niet werken... Gewoon helpen zoals wij dat al 30 jaar doen.
    Natuurlijk moeten er regels zijn, en let je op de veiligheid. Dat is ook bij ons op de club.
    Maar dat lijkt mij meer vanzelfsprekend , dan dat je dit opgelegd moet krijgen van de knvvl.
    Begrijp me goed , ik heb niets tegen de Knvvl, sterker nog ik vind het een goede organisatie, maar om nu alles te regelen via de knvvl... niet voor mij...

    Harry
     
  16. hezik

    hezik Guest

    Hey Harry,

    Ik zei ook niet dat overgeven niet werkte, he ;).. ik gaf alleen aan dat een kabel dan prettiger is, meer niet.
     
  17. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    @ dagored, Het is niet om nog meer regels te maken, maar om onwerkbare van overheidswege opgelegde regels voor te zijn.
    Daarnaast is het om ervoor te zorgen dat de instructeurs zich bewust zijn en worden van hun verantwoordelijkheden. De instructeur is ten alle tijden verantwoordelijk voor de gevolgen van de acties van hun leerling. De oorzaak hiervoor is te vinden bij de andere sporten. Enkele jaren geleden is een turnstertje uit de rekstok gevallen en ja daar was een clubtrainer bij aanwezig, alleen beschikte die niet over de trainers papieren. vanaf die tijd dienen in alle sporten de trainers/instructeurs te voldoen aan wettelijke eisen. Zo zijn de opleidingen bij die sportbonden allemaal verplicht en redelijk zwaar. Dus eigenlijk lopen wij alweer achter de feiten aan en mogen we blij zijn dat er nog niks ernstigs is gebeurd. Als we een systeem kunnen opzetten wat de clubs kunnen gaan gebruiken om hun instructeurs op te leiden zodat ze veilig en verantwoord les kunnen geven, en dat dan ook nog eens door het gehele land gebruikt wordt, zijn we al een hele stap verder. We kunnen dan samen zeggen dat we alles wat maar mogelijk is hebben gedaan om ernstige ongevallen te voorkomen.

    En met dat de instructeur verantwoordelijk is voor alles wat de leerling doet is al vaker gebleken. Het gaat me dan niet om het betreffende model dat kapot gaat maar om eventuele schade bij derden. En er zijn zelfs al gevallen bekend waar de schade aan een gecrashed leerling model geprobeerd is te verhalen op de instructeur.

    Ook ik geef al lange tijd les aan beginners, maar door steeds met andere instructeurs te blijven overleggen en te vergelijken leer ik nog steeds zelf bij. Maar daar tegen over zie ik ook regelmatig dat er nog steeds instructeurs zijn die het er niet zo nauw mee nemen en zelfs regelmatig mensen die niet capabel zijn om les te geven en dit dan toch doen.
     
  18. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.818
    Locatie:
    Zeewolde
    Sorry maar dat ben ik dus echt niet met je eens.
    Ik heb al diverse kisten gered die op een meter hoogte ineens iets deed wat een leerling niet kon corrigeren.

    Met de kabel heb ik me daar uit kunnen redden zonder zeker niet.

    In de beginfase stuur ik namenlijk gewoon mee alsof ik zelf vlieg tijdens de landing met de vinger aan de schakelaar.
    Als er dus iets gebeurt hoef ik alleen maar de schakelaar te flippen en de kist doet meteen wat ik wil.

    Vandaar dat wij alleen met de kabel les geven.
     
  19. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Als dat algemeen bekent is vind je geen instrukteurs meer.:oops:

    Ik zou maar eens kijken hoe de DMFV dat geregelt heeft.

    Daar is de Instrukteur en de Leerling automatisch verzekert bij het oefenen.
    Er kan in Duitsland nooit iets op de Instrukteur verhaalt worden.

    Mvg Johan
     
  20. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.818
    Locatie:
    Zeewolde
    Heb dit wel eens eerder gehoord vandaar ook dat ik altijd van te voren duidelijk meldt aan een nieuwe leerling dat ik zelf voor de schde opdraai aan onze kisten als we daar mee vliegen.

    En hij voor de schade als we met zijn kist vliegen ook al geef ik les.

    Zijn ze het er niet mee eens dan hebben ze pech en vliegen ze maar niet (of met onze leskisten dan maar).


    Tja, en anders het maar op papier zetten, staat de overeenkomst in ieder geval zwart op wit :roll:
     

Deel Deze Pagina