modelvlieginstructeurs opleiden

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Theo Coenen, 13 aug 2005.

  1. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Ik heb die opmerking heel bewust gemaakt omdat ik weet dat hier nogal wat verschillen in inzicht bestaan, en inderdaad, er wordt op gereageerd.

    Dit is is nou zo'n verschil in inzicht waarin je instructeurs en verenigingen vrij moet laten en absoluut niet dwingend iets voor moet gaan schrijven. Niet in opleiding, en ook niet in brevettering.

    N.P.S.
     
  2. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    nou, dan als voorbeeld ook maar mijn manier van lesgeven.

    Voordat we de eerste vlucht gaan maken wordt het gehele model nagekeken op fouten of onvolkomenheden. Ook wordt het zwaartepunt gecontroleerd. Als de leerling dit niet heeft aangegeven op het model dan zal ik het zelf moeten uitrekenen en opmeten, als ik geluk heb heeft de leerling de tekening of de bouwbeschrijving mee op het veld. Dan wordt de werking van de roeren gecontroleerd en gekeken of de motor goed draait. Als dat allemaal klopt dan is het tijd voor de eerste (trim)vlucht. Dit doe ik met de leerling in mijn buurt. Hij mag dan toekijken hoe ik zijn model vlieg. Na het uittrimmen laat ik de leerling zien wat ik allemaal van hem verwacht in zijn eerste vluchten. Ik doe dan alles meerdere keren voor zodat hij in de lucht kan zien wat er gebeurt, maar ook op de zender kan kijken zodat hij ziet wat ik stuur. Als dat allemaal duidelijk is land ik het model weer en kijk weer alles na.
    De 2de vlucht breng ik het model op veilige hoogte en mag de leerling de zender overnemen. Ik kijk dan in eerste instantie wat hij heeft opgvestoken van de eerste instructien en praat hem door de bochten heen. Hij mag van mij dan gerust achter het model aansturen. Zodra hij door heeft hoe de bochten naar beide kanten gevlogen dienen te worden krijgt hij de eerste extra opdrachten erbij. Ik laat ze dan op een basis lijn gaan vliegen. Als ze naar links vliegen dan moeten ze zodra ze het veld voorbij zijn het model naar links weg laten driften en daarop een mooie 180 graden bocht naar rechts (van het publiek weg) maken om weer op de basislijn uit te komen. Aan de rechterzijde gebeurt precies hetzelfde alleen gespiegeld. Op deze manier leren ze al direct de aanzet voor de procedure turn en de vlakke acht. Tijdens de 4de of 5de vlucht doe ik een looping voor en daarna praat ik ze erdoorheen. Dit geeft de meesten gelijk een stukje zelfvertrouwen. Maar dit doe ik alleen als ik zeker weet dat de leerling precies doet wat ik zeg, heb ik daar mijn twijfels over dan wacht ik daar nog mee. Als de basislijn en de bochten goed zijn dan gaan we over op het landingscircuit. Dit wordt ook eerst op veilige hoogte geoefend. Al naar gelang de leerling komen we daarmee steeds lager en eigenlijk zonder dat de leerling het doorheeft wordt de eerste landing "per ongeluk" gemaakt. Zodra de leerling lager mag komen voor het landingscircuit praat ik hem er weer doorheen en bij een van die pogingen vergeet ik gewoon om te melden dat het gas er weer op mag om door te starten. De leerling is dan zo druk bezig met het rechthouden van het model dat hij die landing eigenlijk pas doorheeft als het model op de grond staat. Vanaf dat moment gaat het dan meestal heel snel, Het starten gebeurt dan min of meer ook vanzelf en gaat dan ook goed. Het is dan nog maar een kwestie van veel oefenen en afvliegen voor het brevet. Wel hou ik alle lesvluchten beperkt tot een 10 tot 15 minuten omdat dan bij de meeste mensen het concentratie vermogen afneemt en ze fouten beginnen te maken. Eigenlijk is het het beste om die concentratie fouten voor te zijn en tijdig te stoppen.

    Als er een leerling is die constant achter het model aan blijft sturen of blijft slingeren dan neem ik de zender over en laat hem zien dat hij veel te veel stuurt door demonstratief de zender in een hand te houden en voor me te houden, zo ziet de leerling dat ik niet stuur en het model dan toch mooi rechtdoor blijft gaan.
     
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Instructie geven is dus niets anders dan zorgen voor zelfvertrouwen bij de leerling.

    N.P.S.
     
  4. calmatosport

    calmatosport

    Lid geworden:
    16 okt 2007
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Delft
    ik vind dat er meesteal te weinig (of geen) theorie wordt gegeven.
    Mijn insructeur was een KLM piloot in opleiding, hij wist allemaal wel hoe dat zit met vliegtuigen.
    Mensen moeten toch weten hoe het vliegtuig blijft vliegen?!?!?!
    Ik ben iig al sinds mijn 5e bezig met vliegtuig aerodynamica.

    Ik heb één keer van een andere instructeur les gekregen, en die stond met zijn handen in zijn zakken met een medevlieger te kleppen, gelukkig kon ik toen al aardig vliegen, want anders had ik met een bouwpaket terug naar huis gegaan.
    ik vroeg of ik een stall-oefening moest oefenen, kreeg ik het antwoord: wat is een Stáál oefeninghh???

    Op onze club geldt de regel dat als je 5 jaar in bezit bent van een brevet, je boevoegd bent om een leerling te instrueren.
    ik vind dat toch een beetje rare regel, als je al 5 jaar niet gevlogen hebt, en helemaal niks afweet van vliegtuigen, mag je dus wél iemand lesgeven.

    ik heb nu al anderhalf jaar mijn brevet, en ben nu soort van onofficieel benoemd tot backup instructeur, d.w.z. dat ik mijn vader lesgeef als er geen andere (geschikte) instructeur beschikbaar is.

    ook is het vliegtuig waarmee de leerling op komt dagen belangrijk, dit moet (vind ik) een niet al te klein, stabiel, betrouwbaar vliegtuig zijn.
    soms worden 2-assers afgeraden, dan vraag ik me toch waarom??
    2-assers hebben meesteal een grote(re) V-stelling, en zijn wat slomer in het reargeren.
    hierdoor is het voor de leerling zelfs 'moeilijk' om fatale fouten te maken.

    Grt Ron
     
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Ja en nee, wat aerodynamica is heel goed om te begrijpen het hoe en waarom een vliegtuig vliegt
    Maar teveel is ook niet goed, aerodynamica is een heel veel en om nu over Reynolds getallen etc. te beginnen is wel weer het andere uiterste.

    Maar ik ben het met je eens dat er zeker wel wat aan theorie gedaan moet worden maar die theorie moet niet teveel zijn.

    Laat de leerling eerts leren vliegen met het minimale aan theorie en de rest komt in de loop van zijn ervaring vanzelf aan bod.


    Dat is dan geen instructeur waar je wat van kan leren :-(


    Helemaal met je eens, ervaring hangt niet af van hoe lang je je brevet hebt maar van hoeveel je vliegt en waarmee.

    Ik bedoel ik heb eerder meer vertrouwen in iemand die pas een jaar vliegt maar al wel met een warbird of twin vliegt (en ook veilig), dan diegene die al 5 jaar met zijn hoogdekker rondsnort en geen vooruitgang boekt ;-)


    Ik heb geen eens een brevet ;-)

    Hee maar dat doe je goed, kun je je vader eens op zijn falie geven als hij nu eens niet luistert :lol:


    Da`s zeker waar maar het voordeel van het met rolroeren leren vliegen is dat je ze daarna niet nog eens hoeft leren te vliegen met rolroeren, en het omschakelen met het taxien heb je dan ook niet meer.

    Ik ben namenlijk geregeld leerlingen tegen gekomen die hebben leren vliegen met een 2 assig model, ze stappen over op 3 assen, de rolroeren zitten dan rechts en het richtingsroer met stuurbaar neuswiel ineens links!!!

    Met rustig taxien denken ze er nog wel om maar tijdens de take off als ze iets willen corrigeren met het neuswiel/richtingsroer gooien ze het rolroer erin ipv richtingsroer/neuswiel en daar gaan ze met de vleugeltip net over de grond de lucht in.

    Als ze direct leren vliegen met rolroeren heb je dit niet.
     
  6. olaf

    olaf

    Lid geworden:
    6 nov 2007
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Waddinxveen [gps]: 52.04866 / 4.65173)
    Leuke en interessante discussie. Zelf ben ik een beginner en heb nog geen les gehad, maar krijg dat binnenkort. Ik bekijk het dus vanaf de andere kant en wat ik verwacht van mijn instructeur.

    Als je kennis en vaardigheden (als docent) over wilt brengen zijn er altijd 2 dingen noodzakelijk. 1.) Vakkennis (in dit geval van (model)vliegen) en 2.) de kennis om het als docent over te kunnen brengen. Dat zijn 2 totaal verschillende dingen.
    Je moet dus ook iets snappen van mensen in de verschillende leeftijdscategorien.

    Zelf ben ik rijinstructeur en ik ken genoeg vakgenoten die alles weten van auto rijden, maar het niet over kunnen brengen. Je moet dus wel de principes kennen van leren en de kennis kunnen overbrengen. Sociale vaardigheden zijn zo niet NOG belangrijker hierin.

    Ook in de instructie hebben we dezelfde discussies over wat wel en niet goed is en hoe je wel en niet dingen aan kunt/moet leren. Belangrijkste blijft daarbij m.i. dat je elkaar vertelt en dus je kennis uitwissselt. Dat vind ik ook erg leuk om te lezen hier.

    Wel moet je je doel voor ogen houden. Het gaat erom dat je, met nadruk op de veiligheid, mensen leert op een veilige en verantwoorde manier te vliegen. Daarvoor haal je toch het brevet? Je bent m.i. dan ook geslaagd als instructeur als je leert iemand veilig te vliegen en hij kan voldoen aan de basiseisen die gesteld mogen worden aan alle vliegers.
    Kijkend naar mijzelf wil ik veilig mijn vliegtuig ophoog krijgen, NORMAAL kunnen vliegen en weer veilig kunnen landen en that's it. Dat noem ik basis.
    Daarbij moet ik volgens de eisen nog wat basisfiguren kunnen vliegen.

    Het uitwisselen van kennis en hoe de instructeurs dat doen is heel zinvol en leuk als het straks gebundeld gaat worden worden in een soort 'handleiding' dat m.i. een richtlijn zou kunnen zijn. Een ieder kan er dan zijn eigen invulling aan geven.
     
  7. Baron Bonanza

    Baron Bonanza

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Bladel
  8. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Als ik zoiets lees denk Ik personlijk "waar zijn jullie mee bezig".:nooo:

    Het is gewoon een hobby.;)

    En voor mij zal het ook zo blijven.

    En jullie maken daar een drama van.

    Mvg een DMFV instrukteur (Johan)
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Of hij kent de Engelse term niet maar het concept wel.
     
  10. olaf

    olaf

    Lid geworden:
    6 nov 2007
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Waddinxveen [gps]: 52.04866 / 4.65173)
    Ja, Bonanza. Zo te zien zijn de Belgen al veel verder of ik mis nog een heleboel info natuurlijk. Dat kan best. Deze info zal best gebruikt worden hoop ik.

    En nee Plotterwelt, het is geen drama. Het is hartstikke goed dat de modelvliegers met ervaring hun duit in het zakje doen om iets moois te ontwikkelen. Ook onze hobby zal zich steeds verder ontwikkelen en inzichten zullen ook steeds veranderen en daarmee ook de instructie.

    Maar in ander opzicht ben ik het wel met je eens: soms, als ik de bobo's hoor en lees, denk ik wel eens: realiseer je dat de modelvlieghobby voor veruit de meesten onder ons een hobby (of behendigheidshobby) is en zeker geen sport. Laat de sporttak zich maar separaat ontwikkelen.
     
  11. hezik

    hezik Guest

    Wat betreft theorie: iemand hoef helemaal niets te weten, om te kunnen vliegen. Ik denk ook dat het vliegen centraal moet staan in een opleiding. Een instructeur zou natuurlijk best wat meer van de theorie mogen weten, maar strikte noodzaak is dat niet.

    Voordat er allerlei mensen over de zeik gaan: ja als je wat verder komt en wat meer dingen wilt, is de theorie deels wel handig. Maar om gewoon te beginnen met het vliegen en je eerste stappen op dat vlak veilig te kunnen zetten, is amper theorie nodig..
     
  12. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Helemaal mee eens. Vooral het doel niet uit het oog verliezen, instructeurs leiden op voor het Veiligheidsbrevet. Niet voor een examen aerodynamica.
     
  13. calmatosport

    calmatosport

    Lid geworden:
    16 okt 2007
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Delft
    Maar je moet toch wel weten wat er gebeurt als bijv. je vleugel overtrekt, en wat je daaraan kan doen.
    een natuurlijk instinkt van een leerling als een vliegtuig naar beneden keldert is ''up'' geven, doe je dat dan wordt het er niet veel beter op.

    de instructeur kan je dat soort dingen ook wel vertelen, maar het is ook handig om er zelf achter te komen.
    Grt Ron
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En natuurlijk de grote instinker, downwind turn versus upwind turn.
     
  15. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Een klein beetje kennis, waarom dat toestel in de lucht blijft is naar mijn idee toch wel handig. Vooral met zwevertjes heeft men vaak moeite om een constante snelheid te houden.

    Als het toestel uiteindelijk naar beneden lazert is men vaak verbaasd en roept al snel dat er storing is.

    Ook bij een Calmato moet je oppassen als de motor uitvalt, soms zie je ervaren vliegers zo`n kistje verspelen daardoor. En dat is best jammer.
     
  16. H. de Winter

    H. de Winter

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Deventer
    Niet lullen maar vliegen,

    Was de gevleugelde uitspraak van mijn instructeur zo'n 30 jaar geleden. En daar stond ik dan met de microprop zender (ja die met de strakke veren in de knuppels en het zwarte kleefband on de ontvanger :)). 15 jaar was ik, van een 1,5 jaar krantenwijk lopen was ik via de 1/2A lijnbesturing "opgeklommen" naar de RC vliegerij. Instructie was trouwens toen een groot woord. Mijn Amigo II werd de lucht in gebracht, een babbeltje over links/rechts en up in de bocht en een beetje down erna, en dat was het wel. Om zelfvertrouwen bij de leerling op te bouwen (of omdat kletsen me de andere cracks ook gezellig was ;-)) stond mijn leraar een eindje verderop te beppen. Als de kist bijna bij aan de grond was opperde ik voorzichtig dat ik wel wat hulp kon gebruiken, en dan kuierde Jos, mijn instructeur, even ontspannen als ik zweterig was weer naar mij terug en gaf door een klopje op de schouder aan dat het best wel goed ging. Een prachtige tijd had ik, en verdraaid als het niet waar is, ik had door veel dagen en avonden achter elkaar te vliegen, het kunstje vlot door zonder niet te repareren brokken te maken.
    Komend voorjaar sta ik na een vliegpauze van 10 jaar (kinderwagens, andere bezigheden) ook weer op de rol om instructie te geven bij de Deventer luchtvaart club, en ik kijk er best wel een beetje naar uit. Ik vind het een prettige gedachte om beginners te helpen solo te leren vliegen en hoop dat de energie die ik er in ga stoppen zich vertaald in een weer groter wordende groep enthousiastelingen die zo vaak mogelijk op het veld te vinden zullen zijn.
    Bij de DLC is instructie geven en krijgen een jaar geleden gestructureerd. In plaats van gokken of er iemand is die je als beginner kan helpen is er een vaste ochtend (zaterdag) ingesteld waarop er 2 instructeurs aanwezig zijn. Best wel een comfortabele situatie, niemand komt tevergeefs naar het veld gereden.
    De stijl van lesgeven is bij onze club van het individu afhankelijk, maar het resultaat is meetbaar in het halen van het standaard brevet. Zoals ik het het afgelopen seizoen aanschouwd heb komen de diverse pluimages in cursisten na enkele tijd bij een vaste instructeur terecht waar ze goed mee overweg kunnen.
    Het doodreguleren van de hobby is m.i. (gelukkig) nog niet doorgedrongen tot het bij ons opgezette lesprogramma. Alle instructeurs hebben zoals ik net al opmerkte een eigen stijl. Keuren op geluid en technische staat van het vliegtuig en de installatie is plicht, evenals het naleven van de voorwaarden van de milieuvergunning en het letten op de vliegveiligheid. Beginselen van de aerodynamica worden tijdens het vliegen "er in gepraat".
    Verder dan dit hoeft het wat mij betreft ook niet te gaan. In nederland wordt er al genoeg geluld, verboden en verplicht. Vliegen doe je bij ons in de club voor de lol en de gezelligheid.
     
  17. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Wat hier af en toe naar voren lijkt te komen is dat een hoop het idee hebben dat de leerling de dupe wordt van het gestelde in de eerste post.

    En eigenlijk is dat niet zo, de leerling wordt er zelfs beter van.

    Als een leerling veilig omgaat met zijn model en de figuren kan vliegen volgens zijn brevet wat de KNVvL voorschrijft dan is er niks aan de hand.


    Het gaat hier over het opleiden van instructeurs, om voor hun een handleiding te maken zodat elke instructeur een bepaalde basiskennis heeft om een leerling goed te kunnen opleiden.
    Of hij al deze kennis gebruikt is afhankelijk van zijn eigen inzet en enthousiasme.

    Als hij een leerling die niks vraagt zonder dit alles ook brevet klaar krijgt prima.
    Is er wel een leergierige leerling bij dan kan de instructeur hem wel helpen, en goed helpen.

    Veel reakties hier zijn (althans dat idee krijg ik) geschreven vanuit de leerling, en die is bang dat ie veel meer moet weten dan alleen een kist in de lucht zien te houden.

    En dat was en is niet de bedoeling volgens mij, het gaat er hier om om iedere instructeur of mogelijke instructeur een handleiding te geven zodat ie voor zichzelf weet waar hij aandacht aan kan (en zou behoren) te besteden en waar op te letten tijdens het lesgeven.

    Iedere modelvlieger kan er naast gaan staan en iemand het idee geven dat ie les krijgt.
    Maar lesgeven is meer dan er alleen maar naast staan en in grijpen, les geven houdt ook in dat je moet kunnen uitleggen wat er verkeerd ging en hoe er beter op gereageert had kunnen worden.

    Daarnaast worden er vaak vliegers gebombadeerd tot instructeur van een club, soms zomaar uit het niets en voor hun zou een handleiding ook een uitkomst kunnen zijn.
     
  18. Mantra

    Mantra Guest

    Nee dat valt wel mee. Wat naar mijn idee de rode draad is in dit verhaal is dat er een handleiding best handig is.
    Maar nu is het vrijwillig maar later als de handleiding is ingeburgerd? Eerst nemen een paar overgereguleerde verenigingen het over als eis voor de instructeur.
    Later neemt de KNVvL het weer over als landelijk beleid.
    Dan kan jij als vrijwilliger een examen gaan doen bij een paar heren die door de KNVvL "uitverkoren" zijn als de "superinstructeur" (hij die instructeurs moet opleiden en examineren)
    Veel van de nu al schaarse instructeurs zullen dan afhaken. Andere zullen misschien zeggen: "ik heb er tijd in gestoken om jou les te kunnen geven, reiskosten gemaakt om het examen te kunnen doen dus jij mag tegen vergoeding bij mij lessen"

    Als je gaat praten over "down wind truns en up wind turns" of bij heli's "een retreating blad" (als ik het goed schrijf) en weet ik wat voor technische termen is de lol er snel af. "als je met de wind mee vliegt ff iets meer snelheid houden" of iets dergelijks werkt in de praktijk beter. Als de leerling achteraf dan vraagt waarom hij meer snelheid moet houden kan je het hem gaan vertellen. Ga je dit op voorhand doen is je leerling het snel zat want dit wil hij niet weten. Die het wel willen weten voor dat zij gaan vliegen heb ik in meer dan 20 jaar af en aan instructie geven nog niet mee gemaakt.
    Nu is heli vliegen misschien weer wat anders maar ook daar probeer ik aan de hand van het hoe en waarom vlieggedrag te voorspellen. Deze kennis draag ik maar naar een zeer beperkt groepje mensen over. Waarom niet aan meer zal je denken. Nou de rest (8 van de 10) heeft er geen behoefte aan. En op de tweede plaats zijn zij ook instaat zonder deze theoretische kennis succesvol te vliegen door zich tijdens het vliegen aan te passen. Waarom doe je dat? “weet ik veel maar anders wil het niet” komt er dan uit

    Dus naar mijn idee is een handleiding best handig.
    Deze moet vrijblijvend zijn en BLIJVEN. Dat laatste is van groot belang als je een dergelijk document wilt schrijven en de huidige vrijwillige instructeurs niet wilt weg jagen.
    Garanties dat een dregelijk document vrijblijvend blijft is nimmer te geven dus zullen mensen zich er tegen verzetten.

    grt,
    Ben
     
  19. H. de Winter

    H. de Winter

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Deventer
    Goed verwoord Mantra.

    Info is OK, en ook al wel te vinden voor éénieder die moeite wil doen óm het te vinden. Of dit nu op het internet is, in boeken of bij clubleden. Maar laat eenieder zelf eruit pikken wat ie nodig heeft of denkt te kunnen gebruiken.
    Info aanbieden is m.i. de manier. Intermenselijk contact in de hobbysfeer moet je niet centraal reguleren. De meeste mensen zijn snugger genoeg om te ontdekken wat helpt en wat bullshit is.
    Laten we hopen dat het doem scenario wat je in je eerste alinea schetst nooit bewaarheid wordt.
     
  20. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Nieuw als instructeur, op zoek naar tips en hints

    Onlangs ben ik ook binnen onze club als instructeur aan de gang gegaan. Ik zit dus nu in de fase dat ik net zo veel leer als mijn leerling. De eerste leerling heeft inmiddels zijn brevet gehaald en daar waren we dus allebei zo trots op, dat we even een glaasje zijn gaan drinken.

    Ik ben nu zoekende om mijn opleiding wat structuur te geven. Mijn aanpak was om per les een ding tegelijk aan te leren. Dit was grofweg mijn volgorde:

    1. Vliegtuig controleren en zelf invliegen (trimmen, duikproef, etc) en er het hele brevet programma mee gevlogen. "uitleg: Dat is je doel".
    2. Op veilige hoogte bochtjes vliegen over links en rechts.
    3. Rechte lijnen vliegen.
    4. Bochten en rechte lijnen combineren tot circuit vliegen.
    5. Circuit vliegen en nu je hoogte proberen vast te houden. Niet dalen of klimmen in de bochten.
    6. Wijde gevlogen bochten vliegen en wijde cirkels vliegen (mijn leerling maakte veel te scherpe bochten omdat ik hem bij punt 2 niet goed had uitgelegd dat je na het insturen van de bocht de knuppel bijna weer in de middenstand kunt zetten.).
    7. Procedure turn oefenen en rechte lijnen herhalen.
    8. Vlakke 8 oefenen (hier bleek punt 6 en 7 een goede basis voor de vlakke 8 )
    9. Circuits vliegen met redelijk veel crosswind (leren corrigeren voor de wind drift)

      Inmiddels kon de leerling links/rechts goed vliegen. Ik heb gewacht met het element "hoogte" te introduceren tot dit moment en moet zeggen dat me dat wel beviel.
      .
    10. Circuit vliegen met steeds klim op upwind en daling op downwind.
    11. Circuits langzaam vliegen en hard vliegen op gelijke hoogte (o.a. om het verschil in effectiviteit van de roeren te ervaren)
    12. Circuit met aansluitend landingen
    13. Handstart (opgooien door instructeur)
    14. Loopings
    15. Tolvlucht (overtrek was geoefend bij 11)
    16. Examentraining
    17. Examen
    Tijdens alle onderdelen heb ik iets over de aerodynamica van de oefening verteld om te proberen duidelijk te maken wat er met het vliegtuig gebeurde.

    Hier ben ik dus op zoek naar wat goede voorbeeld documentatie.
    Ik heb nu een stokoud boekje gebruikt (modelvliegen in theorie en praktijk), maar dat is niet een echt aantrekkelijk leeswerkje meer. De basisprincipes zijn weliswaar nog immer hetzelfde, maar ik hoop iets meer "up to date" lectuur te vinden, waarmee ik de principes van het vliegen kan uitleggen. In het Engels is er wel het nodige te vinden op het Internet, maar ik hoop dat er hier instructeurs zijn die mij kunnen wijzen op Nederlandstalige documentatie die ze nuttig vinden.

    Hans
     

Deel Deze Pagina