modelzweefvliegen regio venlo

Heel simpel, er moet toch een mogelijkheid zijn om in het natuurgebied "de grootte heide" in Venlo met een groep modelzweefvliegers samen met de Venlose Zweefvliegclub gebruik te maken van van een gedeelte van dit unieke terrein. Indien je met meerdere mensen hiervoor een idee naar voren kunt brengen sta je natuurlijk sterker t.o.v. de gemeente Venlo en verenigingen die reeds van dit gebied gebruik maken.

En waarom niet tegelijk dan, dat is perfect mogelijk.
Ik vlieg al jaren op een terrein waar aan modelvliegen, echt zweven en gemotoriseerd vliegen, valschermspringen en parapente wordt gedaan. En daartussen is nog geen enkel noemenswaardig incident geweest. Gewoon goede afspraken maken en je daar aan houden. Dus ik zie echt niet in waarom het niet tegelijk kan.
Ik vind het een heel goed intitiatief om ook van dat terrein gebruik te willen maken als het geschikt is

De enige goede regel in zo'n geval is een scheiding van de verschillende activiteiten in tijdsperioden. Alle anderen zijn m.i. ongeschikt.

Ik kan je geen ongelijk geven in je redenering, dat is uiteraard het veiligste.
Maar dat gaat practisch niet, als het goed weer is wil iedereen zijn hobby uitoefenen. Je kan niet verwachten dat op een mooie zaterdag of zondag al deze activiteiten beperkt worden in tijdsperiodes. Dan kan je het beter gewoon opgeven.
Paraclub 3000 leden, zweefclub met ongeveer 10-15 toestellen + slepers ,modelclub met 80 leden en soms parapents. Dat moet gewoon samen kunnen en dat lukt al jaren zonder incidenten. Gewoon goede afspraken maken. Er is geen tijdszonering wel een plaatszonering wie waar mag vliegen en dat werkt perfect.
Je kan niet van een zweefclub eisen dat de zwevers 4 uur aan de grond blijven omdat er modellen vliegen of para's worden gedropt. De toestellen moeten vliegen willen ze geld opbrengen om ze te kunnen onderhouden. Net zoals het toestel waaruit gesprongen wordt, kostprijs anderhalf miljoen euro, dat betaalt zich niet terug door aan de grond te staan.
Het is al moeilijk genoeg een geschikt terrein te vinden en dan nog de nodige vergunningen vast te krijgen.

Back