Genoma
Hoi,
Ik heb recent contact gezocht met Marc Pujol over zijn ontwerpen. Zal hem vragen of ik zijn uitgebreide, vriendelijke reactie integraal mag plaatsen.
Een samenvatting kan ik wel geven. Ben zelf niet zo van de theorie maar zal een korte poging wagen.
Ik heb hem gevraagd naar de Genoma F3J en gemeld dat ik deze kist ook in een F5J versie wil bouwen, uitgaande van de stelling veel vliegen met dezelfde kist is optimaal.
Hij stelt dat de eisen aan de profielen voor F3J en F5J totaal verschillend zijn . F3J meer op snelheid en het omzetten van snelheid in hoogte, F5J een veel beperkter snelheidsbereik.
Met het ontwerp van de F3J versie is ie niet (meer?) heel gelukkig.... te kritisch op overtrek. Samenvattend geeft hij het advies een bestaande vleugel (cit: de verschillen zijn gering, ik heb geexperimenteerd met de explorer 4000) op een Genoma F3J romp te plaatsen en te experimenteren met het oppervlak van het kielvlak.
Zijn ontwerpen focussen op de langsstabiliteit. Zie de opvallend lange rompen en kritiek op de ingekorte romp van de commerciële Supra op rcgroups.
Met zijn F5J versie is ie wel happy en staat open voor uitwisseling van info. Veel info incl profielen te vinden op de aangeven links.
Voor mijzelf: ik vrees dat zijn stelling wel eens zal kunnen kloppen. Echter tegen de tijd dat ik 2 verschillende kisten heb gebouwd ben ik met zekerheid weer klassiek. Daarnaast was mijn doel om op eenvoudige wijze in mallen te gaan bouwen. Gewoon omdat het me leuk lijkt overigens.
De Supra is met mijn huidige kennis voor mij nog het meest realistische want haalbare alternatief in een "wat"verdere toekomst
Groet
John
Hoi,
Ik heb recent contact gezocht met Marc Pujol over zijn ontwerpen. Zal hem vragen of ik zijn uitgebreide, vriendelijke reactie integraal mag plaatsen.
Een samenvatting kan ik wel geven. Ben zelf niet zo van de theorie maar zal een korte poging wagen.
Ik heb hem gevraagd naar de Genoma F3J en gemeld dat ik deze kist ook in een F5J versie wil bouwen, uitgaande van de stelling veel vliegen met dezelfde kist is optimaal.
Hij stelt dat de eisen aan de profielen voor F3J en F5J totaal verschillend zijn . F3J meer op snelheid en het omzetten van snelheid in hoogte, F5J een veel beperkter snelheidsbereik.
Met het ontwerp van de F3J versie is ie niet (meer?) heel gelukkig.... te kritisch op overtrek. Samenvattend geeft hij het advies een bestaande vleugel (cit: de verschillen zijn gering, ik heb geexperimenteerd met de explorer 4000) op een Genoma F3J romp te plaatsen en te experimenteren met het oppervlak van het kielvlak.
Zijn ontwerpen focussen op de langsstabiliteit. Zie de opvallend lange rompen en kritiek op de ingekorte romp van de commerciële Supra op rcgroups.
Met zijn F5J versie is ie wel happy en staat open voor uitwisseling van info. Veel info incl profielen te vinden op de aangeven links.
Voor mijzelf: ik vrees dat zijn stelling wel eens zal kunnen kloppen. Echter tegen de tijd dat ik 2 verschillende kisten heb gebouwd ben ik met zekerheid weer klassiek. Daarnaast was mijn doel om op eenvoudige wijze in mallen te gaan bouwen. Gewoon omdat het me leuk lijkt overigens.
De Supra is met mijn huidige kennis voor mij nog het meest realistische want haalbare alternatief in een "wat"verdere toekomst
Groet
John