[Modificatie] E-flite lipo's laden met IMAX lader

• Topicstarter Topicstarter Bozzel
  • Startdatum Startdatum
B

Bozzel

Guest
Hallo allemaal,

Wellicht heeft iedereen wel een dergelijk oplossing, maar ik wilde deze toch graag met jullie delen. Wellicht dat er mensen zijn die naar een zelfde soort oplossing op zoek zijn.

Het doel:
Mijn 1s lipotjes van de mcpx opladen met een imax B6 lader.

Het probleem/de uitdaging:
Geen passend kabeltje die rechtstreeks op de imax lader past.

De oplossing:
Het verloop standaard laadkabeltje heb ik doorgeknipt net zoals een van de meegeleverde kabeltjes, die ik niet nodig ben, die bij de imax lader geleverd zijn.

Vervolgens de uiteinden weer aan elkaar vast gesoldeerd en afgewerkt met krimpkous.

De fotos hieronder spreken verder voor zich.

De kabeltjes doorgeknipt
imag0842d.jpg

krimpkous om de kabeltjes gedaan en daarna weer aan elkaar gesoldeerd
imag0843g.jpg

het eindresultaat
imag0844q.jpg

En weer een kabeltje voor bij de lader, plug en play...
imag0845h.jpg

en zie het werkt :)
imag0846u.jpg

En dat in slechts 10 minuten, een kind kan de was doen ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
.7a aan laadstroom? Ik heb zelf een partijtje aan accu's voor zo'n fake mQX en wil eigenlijk ook wel graag met de IMAX aan het laden gaan, stopt die automatisch enzo?

gr, Max

Niet om het een of ander maar heb je maar 1 zo`n lipo(tje).

Als je ook een balanceerkabeltje van een oude lipo ?s had geknipt of bestelt had je er tot 6 tegelijk kunnen laden. Daar kun je alsnog een kabeltje voor fabriceren natuurlijk. Je wilt immers misschien niet altijd evenveel lipo`s tegelijk laden. Er zitten altijd genoeg onbruikbare kabeltjes bij zo`n Imax.

Ps. ja die stopt vanzelf als de accu vol is.

.7a aan laadstroom? Ik heb zelf een partijtje aan accu's voor zo'n fake mQX en wil eigenlijk ook wel graag met de IMAX aan het laden gaan, stopt die automatisch enzo?

gr, Max

Ja deze lader stopt automatisch als de accu vol is. en ja ik laad ze met 0.7A is in te stellen naar wens per 100mA. Deze lader kan van 0.1A tot 5A laden. Ook kan je met deze lader je accus ontladen (max 1A) en in storage mode zetten.

@Re entry from the 80`s
Dat heb ik ook nog even overwogen, maar deze lipotjes zijn redelijk snel vol (ongeveer 30 minuten.) en kan ook maar 1 per keer leegvliegen ;) Ik heb tegen de tijd dat ze allemaal leeg zijn de eerste al wel weer vol. overigens heb ik nog wel een balancer kabeltje over voor eventueel een experimentje. Je vliegt immers ook geen 30 minuten achtereen gesloten. Tenminste ik niet.

;) Ik heb tegen de tijd dat ze allemaal leeg zijn de eerste al wel weer vol. overigens heb ik nog wel een balancer kabeltje over voor eventueel een experimentje. Je vliegt immers ook geen 30 minuten achtereen gesloten. Tenminste ik niet.

Loop je er bij weg dan als je aan het laden bent? Het zijn natuurlijk maar hele kleintjes maar toch.

Twee zou ik dan toch eens proberen. Scheelt toch een half uur:D

Normaal gesproken leg ik ze in de garage in een lipo charge bag en ga altijd tussentijds wel even kijken. Mocht er wat misgaan tijdens het laden (kortsluiting, connectie met accu verbroken, te hoge laadstroom, te lange laad tijd enz.) geeft de lader ook een luid alarm wat goed te horen is in de kamer.

Is het trouwens wel een goed idee om meerdere 1s lipos parallel te laden met balancer? Normaal gesproken bij lipos met meerdere cellen is de spanning nagenoeg gelijk. Als ik een van mn lipotjes meer ontladen heb als de ander dan is het spanningsverschil te groot en zal de lader niet aangaan omdat hij de accu ziet als een 2s lipo waarvan een van de cellen te ver ontladen is.

Hmmm,. gewetenvraagje. Te diep ontladen?

Als je er 2 in serie zet via twee stekkertjes met balancering zal de lader dat toch gewoon zien. Moet de lader wel op gebalanceerd laden staan natuurlijk. Dat is een andere stand als 1s.

Heb dezelfde dus weet waar je het over hebt. Ben we wel eens wezenloos geschrokken toen ik in het hobbyhok zat te lezen / studeren op een manual toen dat ding begon te piepen.

Laatst bewerkt:
@Re entry from the 80`s
Niet te diep ontladen, maar verder ontladen dan de andere accu. dan kan het spanningsverschil te groot worden. snap je?

Klopt als je dan 2 in serie zet dan zal je het als een 7.4V 2S lipo moeten instellen.

Moet ik dan de balancer kabel zo maken dat ik de de plus van cel 1 en de plus van cel 2 apart neem met een gezamelijke min?

dan krijg ik het volgende verhaal....

de plus vanuit de lader gaat naar de plus van cel 1
van de min van cel 1 ga ik naar de plus van cel 2
en van de min van cel 2 naar de min van de lader.

balancer zoals hierboven beschreven. en dan zou het goed moeten komen?

Dan moet je het middelste balanceerkabeltje tussen de min van de eerste en de plus van de tweede zetten.

De plus en min van de balanceerkabel op de uiterste plus en min.

Dan gaat het goed.

De lader kan dan spanningsverschil tussen de twee accu's meten.

MCPX-CHAR.jpg

Hiermee kan je er een laden of 6 in parallel verbinding. Wanneer je meerdere laad blijft het voor de lader gewoon 1 cel maar de capaciteit is groter. Ook de laadstroom kan in principe groter zijn dan wanneer je een accu laad.
2 Pin JST to 6 x E-Flight Ultra Micro plug Charging Harness Een lader zoals bovenstaande kan zoiets prima doen.

Zelf laad ik de grotere packs nu ook parallel zoals bv 6 packs 6s3300mah en een 'fusion emperor 2' met 2x500W vermogen.
Middels een parallel bordje sluit ik op elke poort van de lader dan 3 lipo's aan die ik laad met een stroom van 20 ampere. Die stroom wordt in feite verdeeld over de 3 packs dus elke lipo laad met 6,67 ampere (denk bv aan twee glazen in het midden van de uitstroom van een waterkraan houden, komt er theoretisch in elk glas de helft van het stromende water).

De lader kan op die manier in totaal 40 ampere kwijt aan de 6 lipo's die dan in een half uur vol zijn terwijl elke lipo eigenlijk maar aan 2C wordt geladen en daarom niet zwaar wordt belast :) tja, je moet wat als je met 12s setups aan de slag gaat ;)

MCPX-CHAR.jpg

Hiermee kan je er een laden of 6 in parallel verbinding. Wanneer je meerdere laad blijft het voor de lader gewoon 1 cel maar de capaciteit is groter. Ook de laadstroom kan in principe groter zijn dan wanneer je een accu laad.
2 Pin JST to 6 x E-Flight Ultra Micro plug Charging Harness

Zelf die ik ook zoiets met grotere packs zoals bv 6 packs 6s3300mah en een 'fusion emperor 2' met 2x500W vermogen.
Middels een parallel bordje sluit ik op elke poort van de lader dan 3 packs aan die ik laad met een stroom van 20 ampere. Die stroom wordt in feite verdeeld over de 3 packs dus elke accu 6,66 ampere.

De lader kan op die manier in totaal 40 ampere kwijt aan de 6 lipo's die dan in een half uur vol zijn terwijl elke lipo eigenlijk maar aan 2C wordt geladen en daarom niet zwaar wordt belast :)

Ik heb ook zo'n kabeltje maar toch gebruik ik hem niet
Ik heb 6 lipo's en laad ze stuk voor stuk op en weet zeker dat ze dan allemaal even vol zijn met laden via de standaard mcpx lader die er bij geleverd word en zo hou je ook nog eens je lipo's heel

net wat Bozzel zei als de een voor 40% is leeg gevlogen en de ander tot 35% leeg en de andere enz,enz dan ziet de lader echt niet hoe vol/leeg de accu is en alle gevolgen van dien MAAR DAT IS MIJN REDENERING.
ik hou van safe

S6

Jeroen

er staat ergens op dit forum diverse topic voor laden in serie/parralel
e.d. maar denk dat Dhr van Sommeren wel een reactie geef met zijn linkjes
doet ie altijd hahah (Goed bedoeld hoor Ron van Sommeren);)

Greetz

Jeroen

[...]
net wat Bozzel zei als de een voor 40% is leeg gevlogen en de ander tot 35% leeg en de andere enz,enz dan ziet de lader echt niet hoe vol/leeg de accu is en alle gevolgen van dien MAAR DAT IS MIJN REDENERING.
ik hou van safe

S6

Jeroen
Klopt, verschil in lading zal de lader niet zien maar vereffenen de lipo's onderling wel. Daarom moet je daar inderdaad wel wat rekening mee houden. Tussen een lipo die een spanning van 4 volt heeft en een die 3 volt heeft zal een stroom ontstaan tot de spanning gelijk is. Die stroom wordt dan waarschijnlijk ook direct kleiner omdat de spanning van de een stijgt en de spanning van de ander daalt.
Kleine verschillen zijn niet erg, dan is de stroom ook gering, maar met grotere verschillen wordt die stroom ook groter en dat kan je beter voorkomen. Wat het maximum verschil mag zijn weet ik niet.
Bij die kabel zoals boven is de bedrading erg dun wat de stroom ook beperkt. Met 6x0,7=4a laden werkt dan ook niet zo goed, is mijn ervaring, maar dat ik gewoon een set kan laden aan 2-3a vind ik wel handig.
Met andere lipo's ben ik voorzichtiger meet ik de spanning voor ik ze aansluit. Als er dan tussen de maximale en minimale spanning ongeveer een verschil is van 0,1v gaat dat zeker goed.

@chrisdv het laadkabeltje is 0.75mm. Daar zou theoretisch 7.5 ampere door heen kunnen. Simpele vuistregel is dat er per mm kwadraad 10 ampere kan. Maar een 2.5mm kabeltje zou beter zijn.

Back