moeilijk opgang komen brushless

Hoi ik ben nieuw op deze site, wel al veel gezocht en gelezen,...maar helaas nog niet kunnen vinden wat de oplossing is voor mijn nieuwe e-sky brushless motor die ik het vervangen op mijn HBK2.Zodra ik gas geef begint de motor schokkend op gang te komen, en dan ineens schiet hij door op toeren.. ik vind dit erg raar, zo ongecontroleerd dat hij begint te schokken.zodra hij eenmaal draait lopt hij lekker, heeft dit te maken met het feit dat dit brusless is ? of heeft dit een andere oorzaak ?bvd,Adri

Dit heeft er inderdaad mee te maken dat het een brushless motor is. De regelaar "zoekt" eerst hoe de magneten tov de spoelen staan. En moet dus een gok doen.
Als de motor eenmaal draait kan de regelaar gemakkelijk de "motorpositie" bepalen.

Sommige regelaars zijn er beter in dan andere. Tegenwoordig lopen ze vaak aan als een borstelmotor. :)

Een borstelloze regelaar moet de rotor-positie en -snelheid van de motor weten om deze op tijd en op de goede plaats van de goede signalen te kunnen voorzien. Dat doet hij door telkens de opgewekte spanning (een motor werkt ook als generator) in de onbekrachtigde fase-draad (van de drie) te meten. Maar zolang de motor niet draait, genereert hij geen spanning en valt er daardoor ook niets te meten. De regelaar moet daardoor maar een beetje 'aankloten' in het begin.

90% van de software/firmware in de regelaar is bestemd om dat 'aankloten' zo goed en snel mogelijk te laten verlopen..

Laatst bewerkt:
Back