Moeilijk te krijgen onderdelen

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door Losi-ten-truggy1986, 17 jun 2013.

  1. Losi-ten-truggy1986

    Losi-ten-truggy1986

    Lid geworden:
    15 jun 2013
    Berichten:
    9
    Hebben hier meer mensen last van dat bepaalde onderdelen in nederland moeilijk te verkrijgen zijn waardoor komt dat ik ben maar over gestapt op ebay duurt soms iets langer maar ze hebben het wel en is vaak nog goedkoper ook
     
  2. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Ik denk dat veel mensen dit verschijnsel kennen. Of je koopt een auto waar je de onderdelen om de hoek kan krijgen, of je zal moeten zoeken naar de goede adresjes om ze te bestellen.
     
  3. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Wat is nu het probleem?, goedkoper ? > dus ?
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Het mag duidelijk zijn dt de winkel waar jij je auto hebt gekocht ook de onderdelen kan leveren.

    Gezien de zeer slechte economie hebben veel winkeliers niet alles op voorraad en zijn ze op hun beurt weer afhankelijk van distributeurs die op hun beurt hetzelfde kunne doen en weer bij de fabrikant moeten bestellen. Vooral webshops zijn hier goed in omdat ze namelijk geen etalage hebben en mensen over de vloer krijgen.

    Maar ja, gewone winkels worden vaak te duur en te moeilijk bereiken bevonden dat men liever online bestelt en ja, of dat nu bij een dure Nederlandse winkel of een goedkopere buitenlandse maakt de keuze bij veel mensen makkelijk. Helaas dan wel klagen dat er in Nederland niet veel te vinden is... Dat is een logisch oorzaak -> gevolg.
     
  5. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Ik ben best bereid wat meer te betalen als ik het spul direct kan ophalen...
    Maar ja zeg zelf, als ik ook 4 week moet wachten, (geen uitzondering in een FYSIEKE winkel in de provincie groningen) kan ik het zelf SNELLER, en ook nog goedkoper krijgen als ik het zelf in amerika bij liquidRC bestel.

    Dus ja oorzaak gevolg, mine ass! Stukje mismanagment heet dat, in dit geval.. Nogmaals geld is niet het belangrijkste in deze..

    Wat wel oorzaak gevolg is dat ik dus nu bij die winkel in USA een zooitje extra bestel. Ik bouw een vooraadje op, ja dat is wat duurder.. Ik zorg dat ik voor alle breekbare dingen 1 of soms 2 op voorraad heb.

    Ja nogmaals dat is duurder dan even naar de winkel lopen. En wederom geld is niet het probleem... Echter nu kan ik METEEN over spares beschikken, en die lol die ik daarvan hebt weeg niet op tegen de extra kosten.

    Dus ja , oorzaak gevolg? of de zaken niet goed op de regel hebben als winkel. :bye:
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik noem het oorzaak en gevolg.

    Kijk eens alleen in het autodeel, hoe vaak wordt er niet gelinked naar Hobbyking en andere buitenlandse sites? Men ziet de dollars welke vaak zonder BTW zijn en men rekent zich rijk met hun goedkope aankoop en verlochent de LHS. De LHS verkoopt minder auto's en accesoires en zal dus minder of geen op voorraad nemen.
     
  7. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Alleen is niet altijd duidelijk wat de oorzaak is, en wat het gevolg. Dat een fysieke winkel meer kosten heeft en die doorberekent kun je verwachten, en als dat niet extreem gebeurt, dan heb je daar alle begrip voor, en kies je snel voor het lokale gemak.

    Maar er zijn importeurs/winkels die prijzen al voor de opkomst van zaken als Hobby King 2 tot 3 keer over te kop laten gaan vergeleken met internationale shops. Dan praat je niet meer over BTW, invoerrechten, maar over voor de maximale winst per onderdeel te gaan. Alleen prijs je jezelf uit de markt, je verkoopt minder artikelen, houdt daardoor minder voorraad aan, moet klanten sneller "dat moet ik bestellen" verkopen, en je steun zakt als een baksteen. Dat zie je ook bij webshops die bijvoorbeeld op eBay als standplaats Duitsland opgeven, dus je denkt "korte levertijd" en het geld blijft binnen de EU. En er dan achter komen dat deze toko de spullen eerst uit Hong Kong of China laat komen, en van daaruit pas doorstuurt naar jou, waardoor je langer wacht, en meer betaalt.

    De goedkope internetshop zijn inderdaad een plaag voor de LHS, maar ze hebben die kans wel gekregen door het prijsbeleid van de afgelopen jaren van een aantal gevestigde winkels, waarbij hobby als een flink luxe-product werd beschouwd en navenant geprijsd.
     
  8. Dudderie

    Dudderie Guest

    hmja, ik kan hier kwaad om worden hoor.

    In nederland kost een flesje faskolor van 60ml 5 euro, online. Bij amain koop ik 8 flesjes voor 3,20 euro per flesje en betaal ik $0,79 verzendkosten, totaal.
    prijsverschil is dus niet zo groot.

    Dan ga ik naar een LHS waar ik de naam niet van noem en dan verwacht ik daar een flesje faskolor voor 5 euro tegen te komen, toch? Waarom kost het daar dan ineens 8,95 euro???

    voor 30 euro heb ik 8 flesjes thuis gestuurd, en 3 flesjes uit de LHS. Je moet best veel piemels wassen om 30 euro te verdienen (ongeveer 2 uur lang) en dan denk ik leuk zo'n LHS, maar doe effe normaal met je prijzen.

    Ik zie het ook met parts bij de LHS. Euro prijs is dollarprijs x 2 ??
     
  9. anthem2

    anthem2

    Lid geworden:
    23 sep 2011
    Berichten:
    2.118
    Locatie:
    Belgie,Antwerpen,Brasschaat
    Volledig met dudderie eens...
    Hier leggen ze zelfs ezrun combo's in de vitrine die op het net 70 dollar kosten voor 130 euro.
    Das in mijn ogen jezelf de das om doen als winkel...voor kleine prul of dringende parts ga ik naar de lhs maar voor duurdere aankopen denk ik 2 keer na.
    Ik wacht nu reeds 4 weken op rpm delen,ik dacht ze zelf te bestellen maar barmhartig als ik soms kan zijn dacht ik, laten we de lhs even steunen. Had ze beter zelf besteld...Dan had ik ze nu al 2 weken in mijn bezit gehad.
     
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Probleem is dat in de tijd van voor het gemak van het internet de handel vast zat aan distributienetwerken, veelal door economische wetgevingen ook nog steeds verplicht.
    In Amerika kennen ze dat voor veel producten niet en kopen de grote winkels het direct in.
    Nu met het internet en versimpelde betalingsverkeer kan iedereen de prijzen over de wereld zien en ook simpel kopen. De constructie van distributeurs is uit de tijd maar neemt niet weg dat de wetgevingen in Europa beter beschermend zijn voor zowel de verkoper (economisch) als de koper (consumentenrecht). Ik heb ondertussen genoeg problemen rondom garantie gezien met producten die via de grijze import in Nederland komen.
    Niet alleen deze wetgevingen maar ook die van welzijn, gezondheid en veiligheid van werknemers als ook de economie maken de prijzen in Azie en Europa verschillend.

    Betaal jij ook netjes de BTW aan de douane als je in Amerika BTW-loos koopt? Vast niet...
    Maar om verder je theorie een ongelijk te geven: waarom koop je daar dan ook geen huis? Die zijn daar in Amerika en in Azie ook veel goedkoper.

    En waarom een lokale winkel het nog voor een hogere prijs verkoopt weet ik niet maar dat boeit mij niet, als je in de haast het nodig hebt ben je bereid het te betalen. Je bent vrij om te kopen waar jij wilt, netjes is wel dat je ook de belasting afdraagt en niet de boel fopt door niet te betalen of een deel te ontduiken middels valse facturen zoals bij HK.

    Maar als je een regelmatige buitenlandkoper bent moet je alleen niet vreemd staan kijken dat de winkel om de hoek het niet meer verkoopt door een te geringe afname of zelfs compleet verdwijnt. En om terug te komen op de topicstarter is dat mijn reden van oorzaak en gevolg....
     
  11. d3nn1s

    d3nn1s

    Lid geworden:
    21 feb 2013
    Berichten:
    714
    :rolleyes:LOL!!!!!:offtopic::rolleyes:

    :eek:ntopic: de prijzen variëren soms echt veel inderdaad. Dan stap ik ook over op bepaalde internetshops. Maar voor een enkele euro's verschil op 50€ vind ik dat niet storend. Als je langs een winkel gaat kun je alles bekijken, en GRATIS advies. Iets wat je op een ww (web winkel) niet krijgt. Het is dus wel fijn dat er nog winkels overeind blijven staan.
     
  12. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Dus een deel van de oorzaak is niet de buitenlandse webshops, maar het starre distributiesysteem dat vast is blijven houden aan een verdienmodel dat niet meer te handhaven is. Dat er dan shops zijn die in dat gat springen, is niet meer dan logisch. Je kan het vergelijken met de starheid van de muziekindustrie, die eerst moord en brand schreeuwde om elk gekopieerd nummer, en alles zou failliet gaan, maar nu ze zelf distributie via internet hebben omarmd, blijkt daar nog steeds een leuk centje aan te verdienen. Maar ondertussen betalen we nog steeds heffing op elke lege CD, voor eventueel gemiste inkomsten.

    Een lokale winkel waar je goed advies kan krijgen en waar een redelijke voorraad is, is wat mij betreft ook goud waard, maar als je goud mee moet nemen om de prijzen er te kunnen betalen, dan houdt het voor de meeste hobbyisten snel op, zeker zo lang de huidige regering nog meer geld uit onze zakken wil kloppen.

    In ieder geval ligt wat mij betreft de uiteindelijk oorzaak niet puur in de webshops, maar vooral in het starre vasthouden aan een distributiesysteem waarmee je jezelf buitenspel zet als handel. Je beschermt je markt zo, dat er straks geen markt meer is.
     
  13. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    De schuld ligt aan het feit dat er geen egale wereldeconomie bestaat. Als dat er was had je geen voordeel om goedkoop in het buitenland te kopen. Met de korte wegen die het internet biedt is het blijkbaar ook moeilijk om economische muren op te zetten. En met zo'n muur bedoel ik niet dat de consument niet meer goedkoop kan kopen maar ook dat bedrijven niet zomaar goedkoop werk kunnen uitbesteden. Alleen dan stimuleer je de economie in eigen gebied.....
     
  14. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Alleen gaan we aan de wereldhandel weinig veranderen. Er zijn teveel personen die juist baat hebben bij dit soort verschillen, er kan winst mee worden gemaakt.

    Het streven om de eigen markt te beschermen door strenge regels voor distributie etc is mooi, maar het werkt naar mijn idee juist de eigen markt tegen. Het kan ook anders, er zijn shops die de spullen van bijvoorbeeld Hobby King doorverkopen, via een NL webshop. Iets duurder, maar je hebt het wel met een paar dagen in huis. Als modelbouwwinkels niet vast zaten aan een importeur, maar zelf hun inkopen mogen regelen, kunnen ze kiezen. Of via de importeur, met de mogelijkheid om support daarvan te krijgen, of zelf invoeren, en dan zelf opdraaien voor de ondersteuning. Dan hoeft bijvoorbeeld een heli die met verzenden voor 30 dollar te koop is, geen 99 euro te kosten maar hou je de verschillen lager, waardoor de keuze niet meer vanzelfsprekend op de goedkoopste shop gaat vallen. De verschillen zijn nu af en toe te groot.
     
  15. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Volgens mij is een belangrijke oorzaak van het probleem, dat er verschillende spelregels worden gehanteerd. Zoals je zelf al zegt; in Nederland zijn er shops die bij HK bestellen en dat vervolgens doorverkopen. Dit is mogelijk, omdat het importeren van deze spullen in de EU is toegestaan (zolang de artikelen maar aan bepaalde minimale veiligheidseisen voldoen) Nu moet je dat voor de grap eens andersom proberen. Spullen die ook in landen als China worden gefabriceerd, krijg je gewoon het land niet in (tenzij je moeilijke verhuurconstructies opzet en alles ook daadwerkelijk weer mee terugneemt)
     
  16. Dudderie

    Dudderie Guest

    Ik betaal altijd netjes mijn btw als de wet dat van mij verlangt. Er is een btw vrije voet en daar blijf ik wel geregeld onder, zeker met losse onderdelen via amain of liquid.

    Ik gun lhs de wereld, maar ik voel me regelmatig onredelijk hoog aangeslagen als ik er spullen willen kopen die online 1/3 van de prijs zijn.

    Waarom ik geen huis koop in de vs? Iets met appels en peren, misschien? Wel eens de verzendkosten en inklaringskosten van een huis doorgereken? Dan is het ineens niet meer zo gunstig, niet? Zou dat genoeg schellen zou ik dat ook doen. Dat is namelijk het voordeel van een global economy.

    Dat lhs beter advies geven durf ik ook te betwijfelen. Hoe vaak ik bij verschillende lhs de grootste onzin hoor "de brushed motor van de nieuwe slash 2wd tqi is 4 polig, dus hij is beter dan de slash 4x4!" Etc..

    Internet is een veel betere bron van informatie omdat gebruikers/eigenaren niks te verkopen hebben en niet alleen de goede maar ook de zwakke punten vertellen.

    Een lhs gebruiken om "snel een onderdeel" te halen? Nou! 8 van de 10 keer is het "sorry, moet ik bestellen" en dan duurt het 4 tot 6 weken. Als je het zelf besteld heb je het binnen 10 tot 14 dagen in huis en hoef je niet nog eens naar de lhs om het op te halen. Je betaalt dus 3 keer zoveel om 2 keer zolang te wachten. En waarvoor?

    "Als we de lhs niet steunen verdwijnt ie" sjah. Als je als timmeman 3 keer zo duur bent als je concurent krijg je geen werk. Dan ga je niet failliet omdat ik je niet aardig vind, maar omdat ik voor hetzelfde geld meer werk kan laten doen bij iemand anders. Dat heet marktwerking.

    Ik moet bekennen dat mijn lhs zo belachelijk duur is geworden dat ik er niet eens meer heen ga. Ik accepteer de wachttijd wel en bestel online, betaal er de btw over als nodig en dan en ik NOG goedkoper uit.

    Garantie dan? Nou, dat is veel makkelijker dan bij de lhs hoor. Je mailt de fabrikant, stuurt het op, krijgt thuis je replacement, klaar. Kost je de verzendkosten. Vaak zit er echter een bon in om iets extras te betellen etc of een extraatje etc. Soms hoef je het defecte onderdeel niet eens op te sturen en krijg je het onderdeel zo opgestuurd.

    Bij de lhs heb ik regelmatig zinlose discussies over schuld gevoerd, iets dat de fabrikant mag bepalen, maar de lhs wil geen verzendkosten nemen en weigert iets dat gewoon onder garantie valt in te nemen onder garantie. Vervolgens zelf actie ondernemen naar de fabrikant en het blijkt ineens gewoon garantie te zijn etc..
    "met een brushless motor mag je nu eenmaal niet door waterplassen rijden"
    "waarom staat er dan waterproof op?"
    "staat dat erop? owja! daarmee bedoelen ze het plastic chassis. dat roest niet" etc..

    Nah.. Lhs is leuk voor de comunnie kids om meteen die grote doos in de handjes te hebben en modellen in het echt te zien maar ze prijzen zichzelf royaal uit de markt.
     
  17. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Hoezo appels met peren vergelijken? Je kunt een Chinees bouwbedrijf inhuren wat hier een huis voor je bouwt (met Chinese arbeidskrachten en evt. materialen) Het bouwbedrijf betaalt zijn arbeiders een paar Euro per dag, laat ze slapen in omgebouwde zeecontainers en ze mogen na een 12-urige werkdag zelf een pannetje rijst met wat kip en groenten koken. Wedden dat het dan veel goedkoper kan? (en ja, ik weet uit eerste hand dat dergelijke constructies in Europa legaal zijn uitgevoerd)
    Kan een Europees bedrijf, wat zich aan allerlei wetten en regels moet houden hiermee concurreren? Ik dacht het niet, hoe graag ze ook zouden willen.
     
  18. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Wat ik al aangaf dat bij deze grijze importeurs die bij HK inkopen en hier doorverkopen het soms moeilijk is om je recht op service en garantie te halen. Daartegen als de spullen zonder CE certificaten worden binnengehaald en doorverkocht is de doorverkoper wel in overtreding gezien hij als importeur verantwoordelijk is voor de CE..

    Overigens interesseert de gemiddelde koper de garantie en CE bij HK toch niet want als het goedkoop is is het altijd goed en anders kopen ze wel een 2e als de 1e niet goed is.....
     
  19. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    In de ICT is dit ook een trend... Bedrijven hebben hun eigen lokale serverpark maar wordt beheert door mensen uit Azië. Als er hardwarematig wat aan de hand is vliegen ze wat engineers over die hier de reparaties komen doen. En omdat ze het nodige werk hebben huurt het bedrijf een simpele appartement waar de engineers soms in grote getallen kunnen overnachten.
     
  20. Dudderie

    Dudderie Guest

    Appels met peren, omdat ik hobbyspullen niet vergelijk met huizen. Kom op mensen! We hebben het hier over onderdeeltjes van speelgoed, wel een beetje reeel blijven!

    Ik weiger me schuldig te voelen voor het denken met mijn beurs als het om mijn hobby gaat. Niet alles dat uit china komt is automatisch troep, en niet alles uit china kent belabberde garantie. Dat is wel erg generaliserend.

    Afijn. Ik ga hier geen welles-nietes discussie aan met mensen die zometeen kopers van onderdeeltjes bij liquid rc de schuld gaan geven van de crisis in nederland en het gebrek aan wereldvrede.

    Wat interesseert het mij hoe "dat gaat" in de ict en de bouw? Ik heb het over SPEELGOED!!!
    Fijn dat jullie de wereldproblemen willen oplossen, maar ik wil gewoon voor een normale prijs van mijn hobby genieten zonder dat er een stelletje moraalridders dat voor mij lopen te vergallen met hun "mag niet!" vingertje.

    Blijkbaar ben ik niet de enige als de ene na de andere lhs opde fles gaat. Als ze de concurentie niet aankunnen dan sterven ze uit. Dat heet natuurlijke selectie. Het recht van de sterkste. Zo zit de natuur in elkaar en het kapitalisme ook.
     

Deel Deze Pagina