Moeilijk te krijgen onderdelen

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door Losi-ten-truggy1986, 17 jun 2013.

  1. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Deze merken zijn prima verkrijgbaar maar vaak moet je de juiste winkelier zoeken. Veel professionele merken verlopen via "kofferbakhandel" bij de wedstrijden.
     
  2. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht

    Sorry , dat is nog geen antwoord op de vraag,op :welke merken zijn de hobby merken en waarom?, je vergelijkt zelf tussen " wedstrijd" merk en een " hobby " merk , waarom is dan een bepaald merk een hobby merk of wedstrijd merk ?
    Dat een winkelier veel moet verkopen voor een lage prijs betekend dan , dat een veel verkocht merk een hobby merk is ?
     
    Laatst bewerkt: 21 jun 2013
  3. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Volgens mij hebben veel merken zowel hobby auto's als meer wedstrijd-gerichte modellen. Als ik bijv. kijk naar Kyosho, die hebben de Sand Master en de Ultima, allebei 2wd buggy's, maar duidelijk verschillend qua toepassing. En dit geldt voor meer merken.
     
  4. Losi-ten-truggy1986

    Losi-ten-truggy1986

    Lid geworden:
    15 jun 2013
    Berichten:
    9

    kijk maar is naar de kyosho fazor en de alpha gp echt een wereld van verschil de fazor rijden ze wedstrijden mee de alpha gp meer voor de hobby de constructie en hoe stevig onderdelen in elkaar zitten is een heel groot verschil tussen hobby auto's of wedstrijd auto's
     
  5. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Ik denk dat de bestuurder meer een bepalende faktor is dan het materiaal, tuurlijk als je schade rijdt zal een auto van hoogwaardig materiaal het langer volhouden dan er 1 van "minder "materiaal.
    En een auto met meer flex zal , in de regel ,minder snel zijn dan een "stijvere" auto .

    Maar wat bepaalt nu , wat er wordt genoemd, een hobby auto / merk en een wedstrijd merk ?

    Omdat de wedstrijd rijders met een bepaald merk rijden is dat dan het wedstrijd of professioneler merk ?

    Verkrijgbaarheid van onderdelen ?
     
  6. Losi-ten-truggy1986

    Losi-ten-truggy1986

    Lid geworden:
    15 jun 2013
    Berichten:
    9
    denk dat het meer te maken heeft met prijs/kwaliteit de mogelijkheden van de auto/merk om extra aanpassingen te maken er is bij elke merk wel een veschil te merken tussen bepaalde auto's en is het best lastig om te bepalen wat nou echt een wedstrijd auto is en wat niet door de open markt zijn er ook veel hobby mensen die met een prof auto rijden ik zelf heb een losi ten t truggy wat niet echt een truggy is voor de beginner snelheid en omgang met de auto is zeker een grote factor daarbij en aan de losi kan je afzien dat het geen standaard auto is je kan hem starten doormiddel van zender waardoor je nooit over de baan hoeft te lopen als motor uit is gevallen 1 druk op de knop en hij gaat weer ondanks een te warme motor of dergelijk en ja een nadeel is dus dat de onderdelen zo moeilijk te verkrijgen zijn in nederland of het is erg duur
     
  7. bryan417

    bryan417

    Lid geworden:
    14 jul 2010
    Berichten:
    2.589
    Locatie:
    Zaandam
    Moet je ook geen gloeiplug gebruiken? Want dan moet je altijd een gloeiplug op je auto hebben tijdens het rijden XD
     
  8. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    :confused: , snap er geen reet van, buiten dat het k**te is om het te lezen ......:bye:
     
  9. bryan417

    bryan417

    Lid geworden:
    14 jul 2010
    Berichten:
    2.589
    Locatie:
    Zaandam
    Misschien punten etc zetten
     
  10. Synasthesia

    Synasthesia

    Lid geworden:
    11 jan 2010
    Berichten:
    682
    Locatie:
    Rotterdam
    Meeste kan ik geen wijs uit maar;
    Wat je hiermee wilt zeggen ontgaat mij volledig :confused:

    Punten, komma's etc. zijn ook wel handig trouwens...
     
  11. Losi-ten-truggy1986

    Losi-ten-truggy1986

    Lid geworden:
    15 jun 2013
    Berichten:
    9

    nee geen gloeiplug nodig alles doormiddel van EZ motor
     
  12. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Wat een heerlijke discussie weer! Ik zit dit al een tijdje mee te lezen en had me eigenlijk voorgenomen om er niet aan deel te nemen.

    De aanvankelijke vragen waren:
    "Waarom zijn onderdelen in Nederland soms zo moeilijk te verkrijgen?"
    "Gaan jullie uiteindelijk ook in het buitenland bestellen?"

    Antwoord 1: De markt is niet groot genoeg OF er zijn teveel spelers op de markt
    Antwoord 2: Ja dat doen de meeste mensen.

    Vervolgens verzandt de hele discussie in gemopper over en weer over het wel of niet moeten kopen bij een Locale Hobby Shop (LHS).

    Jongens dat heet GLOBALISERING en is al 10 jaar bezig. Vroeger was het best stoer als je vertelde dat je spullen importeerde uit het buitenland. Tegenwoordig is het een peulenschil. Daar was toch een importeur voor?

    Ja die importeur met zijn beschermde handel zit met zijn handen in het haar! 10 jaar geleden hoefde die zich geen zorgen te maken over de marge tussen inkoop bij fabrikant en afzet bij consument. Nu wel. Let op mijn woorden,.. als die zo door gaat gaat hij failliet.

    Dan de lokale hobby shop.
    Die moet met zijn tijd meegaan. Het is mooi dat je veel op voorraad hebt maar je kunt beter een goed systeem achter een webshop hangen en zorgen dat als bij jouw webshop besteld wordt er door een ander binnen twee dagen bezorgt wordt. Zo doen namelijk die andere "Succesvolle" webshops dat ook. Dikke kans dat als jij bij 4 verschillende webshops het zelfde product besteld (binnen 1 land) hetzelfde manneke of beter gezegd dezelfde robot die 4 pakketjes inpakt en op de pallet van een pakketbezorger pakt.

    Bezorgkosten:

    Bovengenoemde pakketbezorger stempelt de bezorgkosten af op het bedrag dat de webshop graag wil. De werkelijke kosten liggen veel lager. Verbaasd? Welnee vanaf 100 pakketjes per maand hoef je in Nederland ook geen €6,75 meer te betalen maar iets van € 4,-. Wat denk je dat er gebeurt als je 10.000 pakketjes per maand doet?

    BTW en invoerkosten

    BTW hebben ze in ieder land. Het ene land wat meer en het andere land wat minder. Daar wordt onder andere onze verzorgingsstaat van betaald, onze wegen en andere infra enz. Niet zo raar dus wanneer prijzen per land verschillen voor het zelfde product. Met invoerkosten probeert onze overheid te voorkomen dat Nederlandse producten alleen door onze arbeidskosten en BTW duurder zijn dan buitenlandse. Immers er moet wel een binnenlands product overblijven. Dus maken we alles uit het buitenland wat duurder. Gelukkig is er wel een grens gesteld die het mogelijk maakt om als particulier zonder invoer iets in het buitenland te kunnen kopen.
    Ik heb het in mijn nabijheid gezien bij een familielid dat geen belasting hoefde te betalen omdat hij voor Nederland in het buitenland zit. Dan krijg je dus te zien wat de netto prijs is in verschillende landen. Fabrikanten die graag verkopen in Nederland maken dus de kale kostprijs lager om in Nederland nog een enigszins acceptabele prijs te kunnen bieden. Maar breek me de .... niet open!

    Dan komen we op het onderwerp "Wedstrijd auto`s" of eigenlijk waarom is het ene merk beter verkrijgbaar dan het andere.

    Het antwoord is specialisatie! En man ben ik daar tegenaan gelopen toen ik besloot dat heel hard rechtdoor het leukste is.

    Daar is verschrikkelijk veel voor te krijgen,.. in Amerika, Australië en Azië. Maar niet in Nederland. Dan ga je eens kijken wat kun je dan zelf organiseren om dat naar Nederland / Europa te halen? Zelf produceren? Importeren? Man we zijn veel te duur met z`n allen. Alleen als je zou concentreren op een bepaalde groep (kofferbak verkoop) is daar wat aan te verdienen. Of grootschalig maar dan volledig geautomatiseerd en in Massa (de makkelijk te verkrijgen merken).

    Een hobby is een hobby. Als je dus een "lokale hobby shop" wilt beginnen om altijd met je hobby bezig te kunnen zijn moet je accepteren dat het een hobby is. En hobby`s kosten geld,.. daar wordt je niet rijk van.

    Jongens,... schiet er maar op.
     
  13. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    Als jij het besteld bij je LHS en die besteld het bij de importeur en die moet je ook weer bestellen (omdat hij het ook niet op voorraad heeft) dan ben je 2 weken verder. Ja die importeur wil ook niet teveel op voorraad, want dat kost geld.

    En bepaalde onderdelen worden maar beperkt gemaakt, omdat halve fabrieken stilstaan omdat er weinig verkocht word. Dus wachten die fabrieken tot er een 600 in backorder staan en maken er 1000, hebben ze zelf ook weer voorraad en het meeste is al weer weg.

    Paar weken geleden reed ik wat stuk van mijn truggy, onderdelen besteld bij de LHS. 2 onderdelen in backorder. Maar er kwam een demo aan, en wou toch meerijden dus via google op zoek naar dit onderdeel. 2 NL webshops zeggen dit onderdeel op voorraad te hebben, maar na een telefoontje blijkt dit niet zo te zijn. Moeten ze bestellen en zeggen dat ik het binnen een week in huis heb.

    Na ruim 1 week had mijn eigen leverancier het ook. Zat een levertijd op van 3 weken in totaal. Anderhalve week na het telefoontje met die andere 2 shops, had 1 die dag het binnen gekregen en de ander kon nog steeds niet leveren.

    Je bent zo afhankelijk van die fabrieken wanneer die iets produceren. Vooral bij onderdelen die niet vaak stuk gaan, en dus geen grote voorraad van is.
     

Deel Deze Pagina