moeilijk?

hallo,forum leden,
is al een tijd terug dat ik mij aangemeld heb hier bij het forum,daar ik met deze hobby ga beginnen,doch door omstandigheden niets van terecht gekomen,maar heb nu weer enige tijd om er toch mee door te gaan.
heb de onderwerpen nodig om mee te beginnen,gelezen etc,maar heb nu eigenlijk toch even advies nodig.
heb om met het vliegen te beginnen een sim aangeschaft van phoenix,en dan no.5,zover als ik weet ,een vrij recente.
heb dus het draadje van zender kiezen gelezen,en daar komt Futuba/Robbe goed uit de bus,doch zou van de profs,graag willen weten welke nu geschikt is om met de sim te oefenen ,en tevens later voor het model.
voor de goede orde ,wil een model besturen die voor beginners vrij goed is te doen,en eventueel later iets uitgebreider.
zou ook graag nog enige uitleg willen omtrent het aantal kanalen,zover ik het begrijp heb je voor ieder beweegbaar gedeelte(en gas)een kanaal nodig,corrigeer mij als ik hier totaal naast zit.
zou het op prijs stellen als ik hier de nodige tips cq advies over krijg.

bvd mwrv,

De verschillende vliegmodes worden in dit draadje uitgelegd
abc-van-programmeren-mixen-2

Welke mode je gebruikt maakt voor jezelf helemaal niets uit. Belangrijker/ handiger is met welke mode jouw instructeur(s) vliegen. Dezelfde mode als in de eventuele vliegclub van jouw keuze is gewoon handig.

Persoonlijk gebruik ik voor het "simmen" een gewone goedkope USB-zender van plm 15 euro. Die kan ik gewoon bij de PC laten liggen.
Voor je echte zender heb je weer een speciaal verloopkabeltje nodig.

Het 'simmen' is voor mij alleen iets om de "stickvastheid" te behouden. Eigenlijk alleen om de juiste reflexen er in te slijpen. Daarvoor heb je naar mijn idee geen dure zender nodig :-). In een Sim vlieg je (ik in ieder geval) daarom toch meestal met maar vier kanalen.

Overigens, het is toch aan te raden om de allereerste schreden onder begeleiding van een ervaren modelvlieger te zetten om de juiste bochtentechniek e.d. te leren.

Laatst bewerkt door een moderator:
... Overigens, het is toch aan te raden om de allereerste schreden onder begeleiding van een ervaren modelvlieger te zetten om de juiste bochtentechniek e.d. te leren.
Je vergeet starten en landen Thieu, want daarin zijn sims verre van realistisch. Terwijl starten en landen nu juist het moeilijkst/riskantst is.

Vier elkaar aanvullende en overlappende overzichten met gegevens van clubs in NL & B:

Twee forumtipjes, e.e.a in het cader van contacten, cruiwagens, connecties en corruptie:

• Het kan handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel - MBF op te geven, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Daarmee kunnen leden je verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties en drinkgelagen in jouw omgeving. En wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen.
  • Indien je ook leeftijdsweergave activeert in jouw profiel - MBF, of een recente schermafbeelding, zal die altijd zichtbaar zijn, links naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt. En leeftijd kan een zeeeeer ruwe indicatie geven van de kwaliteit/kunde/ervaring/kennis van jouw antwoorden.
  • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.

Laatst bewerkt:
Belangrijker na de landing, in hoeveel stukken? Even over die flightsim., ik vlieg best wel vaak en heb eigenlijk nooit schade terwijl ik land op een betonbaan die niet vergevingsgezind is. Maar met de sim de simpelste Hobbico Trainer heel aan de grond krijgen dat lukt mij nooit. Flightsims het is leuk maar benaderd absoluut niet het echte spelletje. Het is leuk voor het leren kennen van de knuppels en als speeltje.

hallo reagerende forumleden,

bedankt voor jullie antwoorden,
ga me vwb de sim maar op een eenvoudige zender concentreren,en zal zover ik de tijd overheb mij eens bij een modelvliegclub melden.

bvd MWRV,

Dat is helaas een verkeerde beslissing. Er zit verschil tussen leren vliegen en een vliegtuig in de lucht houden...

Dat laatste ga je jezelf aanleren als je met een simulator aan de gang gaat. Zelfs de beste simulators staan heel ver van de werkelijkheid af.

De beste keuze is naar een vereniging gaan en daar onder leiding van een (goede) instructeur leren vliegen. De simulator kan je dan gebruiken om het geleerde op de vereniging thuis nog eens te herhalen. Dat thuis herhalen zal véél gemakkelijker gaan, zo zal blijken.

Een aardig voorbeeld over het gebruik van een simulator. Daarmee kan ik prima helivliegen. In de praktijk zou ik het geen 10 seconden volhouden...

Helemaal eens met N.P.S. hierboven, ik zou eerst wat gaan babbelen/inforumeren/proefvluchtje bij de mensen die je gaan helpen. Met simulator ga je je verkeerde dingen aanleren, moeizaam weer afleren, en je zou kunnen denken dat je kunt vliegen en het in je uppie proberen. Vooral start en landing gaan op simulator fanttastisch goed en mooi, live daarentegenzullen ze telkens in crash eindigen.
Kies een zender merk waar club ervaring en kennis mee heeft, kunnen ze jou beter makkelijk met instellen helpen. Idem vliegtuig.

Back