Moest er een keer van komen?

Vanavond weer aan het vliegen geweest, en moet zeggen dat het lekker ging.
Tot dat, ik met een lastige lichtval te maken kreeg op een moment dat ik een grote wijde bocht vloog langs de rand van het terrein waar ik altijd vlieg.

De snelheid was redelijk hoog en bij het uitkomen van de bocht kon ik niet goed zien of de staart nu in de bocht of buiten de bocht zat...

Probeerde te corrigeren maar dat was dus de verkeerde kant, dumbthums door des-orientatie...

13317214026.jpg

13317214040.jpg

Eerste crash na een half jaar vliegen, gelukkig heb ik nog een minimale setup.
Ontvanger, gyro en alle servo's werken nog, bij demontage kijken of ze echt nog ok zijn.
De motor lijkt geen schade te hebben, kan de starteras ook nog zonder weerstand draaien.

Maar er blijft genoeg over.

Ik vlieg altijd boven een redelijk groot grasveld, daarnaast een veld wat vol ligt met fijnzand.
Daar is hij natuurlijk in geklapt, ik zal alles heel goed moeten reinigen om dat stofzand er uit te krijgen :-(

Zucht... ook met deze kant kennis gemaakt...

Gr, Roy

Je moet maar zo denken, je bent niet de eerste en ook niet de laatste. Gisteravond was ik nog aan het twijfelen of ik nog een laatste vluchtje zou doen of niet, maar uiteindelijk heb ik het toch maar niet gedaan in die schemering.

Damn, dat ziet er HEEL miezerig uit..
Al een schatting van de (financiële) schade?

Succes met schoonmaken/herbouwen!

Hoi Roy,

TIP. Haal de heli volledig uit elkaar en doe alle plastic parts in de vaatwasser,
het komt er uit als nieuw.
Heb je geen vaatwasser dan neem je een grote soeppan, doe alles erin met heet
water en voeg een volle lepel waspoeder toe, laat het een half uurtje sudderen,
spoel alles af met veel water en klaar is kees.

Succes Frans.

Ik ben zelf mijn eerste schreden op het helivliegen aan het zetten, vlieg al erg lang met vliegtuigen maar niet met heli's. Ik merk wel dat helivliegen heeeeeeel erg moeilijk is, niet te vergelijken met vliegtuigen.
Dus veel succes gewenst met het opnieuw opbouwen van je heli en dat dit hopelijk je eerste en laatste crash is geweest?

Damn, dat ziet er HEEL miezerig uit..
Al een schatting van de (financiële) schade?

Succes met schoonmaken/herbouwen!

Vavavond haal ik hem helemaal uit elkaar, dan zal het blijken. Eerste inschatting is dat er nog wel het een en ander te hergebruiken is, en de rest zo'n 220 euries denk ik zo snel bekeken en berekend.

Hoi Roy,

TIP. Haal de heli volledig uit elkaar en doe alle plastic parts in de vaatwasser,
het komt er uit als nieuw.
Heb je geen vaatwasser dan neem je een grote soeppan, doe alles erin met heet
water en voeg een volle lepel waspoeder toe, laat het een half uurtje sudderen,
spoel alles af met veel water en klaar is kees.

Succes Frans.

Frans, dat ga ik doen, bedankt voor de tip.

Gr, Roy

Weet je wel heel zeker dat een vaatwasser of een sudderende pan niet te heet is???
In verband met het vervormen van je plastic parts.........

Weet je wel heel zeker dat een vaatwasser of een sudderende pan niet te heet is???
In verband met het vervormen van je plastic parts.........

Sudderend/kokend lijkt me ook wat te heet, ik zat meer aan goed heet water te denken... Alhoewel er genoeg kunststoffen zijn die temperaturen boven 100 graden kunnen verdragen alvorens te verweken of te smelten zijn er ook genoeg die die grens niet halen. Nu weet ik niet welk kunststofsoort gebruikt is dus ga ik aan de veilige kant zitten ;-)

Gr, Roy

Jammer van die crash... Schemering is altijd gevaarlijk voor orientatie.

Ik zou geen heet water gebruiken als ik jou was. Eerder gewoon schoonspuiten met druklucht als je daarover beschikt.

Suc6.

Een vraagje, de setup die ik op de heli had was standaard, geen upgrades.

Nu ik nieuwe onderdelen moet gaan bestellen vraag ik mij af of ik wederom alle parts standaard zal bestellen, of dat jullie misschien suggesties hebben voor bepaalde parts dat als je ze toch moet vervangen neem dan niet de standaard maar type xxx vanwege een bepaalde reden?

Hoor het graag,
Gr, Roy

Alleen de centerhub ontwikkelt na verloop van tijd speling, voor de rest is er eigelijk weinig nuttigs te upgraden. Verder kan je ruigere electronica nemen maar dat is allemaal nog heel bij je?

De centerhub is een part welke o.a. gesneuveld is, de kop heeft het meest te lijden gehad bij deze crash.
De metalen centerhub zit ik wel te overwegen, speling had ik nog geen last van, maar een button bovenop is ook wel erg praktisch heb ik ervaren en dat kan ik met met een metalen centerhub ook integreren.

Hubris, de staart daar en tegen is nog geheel intact (behalve de staartbuis dan) dus ik onthoud je suggestie nog even voor een andere keer.

Momenteel alles gedemonteerd, de kunststof onderdelen ben ik aan het schoonmaken.
Daarna alle metalen delen, lagers e.d.

De lagers ga ik reinigen met terpentine, maar de carburateur moet ook schoongemaakt worden. Omdat de throttle nog open stond bij de crash is daar dus ook zand in gekomen, niet veel maar genoeg.

Nu vraag ik mij eigenlijk af waarom helimotoren geen luchtfilter hebben? De luchtopening van de carburateur is een flink gat naar de buitenlucht toe?

Kan ik motoronderdelen ook met terpentine schoonmaken of is dit niet verstandig?

Gr, Roy

Terpetine is geen goed idee, gewoon met methanol/alcohol spoelen. Terpetine is veel agressiever en kan de rubbers aantasten...

Lagers en de motor moeten eigelijk ingevet/gesmeerd zijn. Je kan ze wel schoonmaken met terpentine maar je moet ze meteen daarna insmeren met vet of olie. Vooral voor de lagers is dit een moeilijk karwei. Er is een speciaal stukje gereedschap te koop, maar volgens mij heeft bijna niemand dat hier in Nederland. Het heet de "greaser" en het vet de lagers weer in door het vet in de kogels te duwen.

Je motor moet je ook weer insmeren met olie zodat het maar niet gaat roesten.

mmmmm, je zegt het Ron, ikzelf heb twijfels, meer info daarover?

Laatst bewerkt:
Ooit 's een keer met een mechanische Philipsman (dus dan is het goed :) Eindhoven, niet Nijmegen, pech voor jou en Bas) gesproken die zelf zijn heli had gebouwd, daar heb ik het van. Kunststof wordt slagvaster (props). Niet elke kunsstof zal water opnemen uiteraard.

Laatst bewerkt:
Staat zelfs in de handleiding van sommige props dat je ze eerst kan weken in een bakkie water zodat ze sterker worden, en dat je na een lange periode van niet gebuiken ze even kan weken om ze flexibel te houden...

Het schoonmaken van de kunststof delen heb ik uiteindelijk wel met water gedaan, gewoon warm met iets schoonmaakmiddel en alles afgeborsteld. Ziet er weer uit als nieuw.

Verder moet ik zeggen dat de schade me enigzins meevalt. Toen ik hem van het veld pakte dacht ik dat er meer stuk zou zijn.

Wat wel erg vervelend is, is dat hij in zand terecht is gekomen. Ben dus al een aantal lagers tegengekomen die zand in zich hebben en dus schrapen. Die zal ik dus moeten vervangen.
Niet gesneuveld door de crash maar ook niet meer te gebruiken.

Nu de motor nog schoonmaken en dan de bestellijst opstellen.

Gekeken naar het weer buiten begrijp ik wel waarom veel van jullie twee heli's hebben ;-)

Gr, Roy

Back