Moet er op de binnen en buiten op het luchtfilter olie?

• Topicstarter Topicstarter Raimond
  • Startdatum Startdatum
R

Raimond

Guest
Ik heb geprobeert met de zoekfunctie te zoeken hier,maar dat is nogal lastig,helaas,dus daarom vraag ik het maar hier.
Je hebt op het luchtfilter een binnen (is wat lichter van kleur) en buiten foam zitten.Moet je nou op beide luchtfilter olie doen,of niet?

Ik ben het filter aan het schoonmaken namelijk,met brandstof,gaat goed trouwens,ik heb alleen wel effe handschoenen aan gedaan :?

Als je een 2 laags luchtfilter hebt kun je het best op de binnenste de olie doen, de buitenste houd dan het "grove" vuil tegen en de binnenste plus de olie zuiverd de lucht nog eens goed. Maar het kan geen kwaad om overal wat op te doen maar ik doe altijd alleen de binnenste.

Je kunt het beste gewoon het binnenste EN het buitenste filter inoliën, hierdoor is het buitenste schuimpje effectiever dan zonder olie. Maar doe er niet heel veel op, want dan kan er niet genoeg lucht door het filter.

Ehm wat is veel,ik heb nu een aantal druppeltjes op het binnenste filter gedaan en een paar op het buitenste.Maar wel aan de binnenzijde van het buitenste filter.

Tis voor mij nog steeds allemaal een beetje nieuw,dus het is nog een beetje uitproberen voor mij.Maar gelukkig zijn er hier genoetg mensen die er al tijden mee rijden :D

Ik doe meestal 'strepen' over de lengte voor zowel binnen als buitenkant van het luchtfilter, dan goed kneden zodat er overal luchtfilterolie zit. Als je het zo doet moet het wel goed gaan!

NOOIT op t buitenste, trekt het vuil juist aan, en je filter slaat dicht
ALLEEN dus op het binnenste: +- 10 druppeltjes, doe de filter dan in een plastic zakje, en goed kneden, zodat de olie verdeeld wordt. en je hebt geen vettige vingers :wink:

Nog altijd op het buitenste filter gedaan en werkt prima. En zo vies wordt het filter nou ook weer niet. En ik doe niet erg veel olie op het buitenste filter, dus de hoeveelheid vuil dat het aan trekt valt mee en het filter slaat ook niet dicht. Verder maak ik mijn luchtfilter elke keer na het rijden schoon.

'Trekt vuil aan'?? He? Is het een vuilmagneet ofzo? :-P

Ik denk dat je bedoeld dat het vuil blijft kleven,waardoor het eruit ziet alsof het vuil wordt aangetrokken.
Dat zou wat zijn: materiaal wat vuil aantrekt! Dan zou ik er meteen patent op aanvragen en aan alle huisvrouwen ter wereld verkopen...

Maar goed: ik olie ook het binneste en buitenste filter, beter alle twee voldoende geoliëd dan eentje met te weinig olie!

Buitenste filter 'binnenstebuiten' keren en licht in de olie zetten. Dan filtert het wel, maar voorkom je dat het buitenfilter snel vol zit. Werkt bij mij al vele jaren prima. Zelfs finales van een half uur in zeer stoffige omstandigheden zonder problemen.

Groeten,
Wouter

Dat heb ik gedaan,ik heb op de binnenkant van het buitenste filter ook wat luchtfilterolie gedaan :o

Bedankt voor de reacties,zo moet het zekers wel lukken :D .

Hoe vaak,maken jullie het filter schoon eigenlijk,ik had al aardige tijd gereden,voordat ik het filter schoon heb gemaakt,namelijk.

Ik maak het filter elke keer na het rijden schoon, maar ligt ook aan de ondergrond waar je op rijdt. Als het alleen op asfalt is, dan is het niet per se nodig om je luchtfilter elke keer na het rijden schoon te maken. Rijd je echter op mul zand, wat ook erg stoffig kan zijn, zal ik het filter wel na elke keer rijden schoonmaken en weer inoliën.

met de TC3 kan ik alleen op asfalt rijden :) Maar met mijn Savage zal ik wel natuurlijk eens door het zand heen rijden.

Bij offroad zeker weten op allebei olie smeren. Het heeft mij al 3 cilindersets gekost, allemaal door verkeerd/te weinig filterolie dus het is echt extreem belangrijk om dit goed te doen.

ja speciale filterolie lijkt mij het veiligst kost iets van 4-5 euro in de lokale modelbouwwinkel...

grtz

Of ga naar een motorcross zaak, zoals ik met een vriend heb gedaan en koop meteen een liter filterolie voor dezelfde prijs voor 200ml bij een modelbouwzaak...

Heb ook pas een spuitbus K&N gekocht bij een motorzaak.
Dacht iets van 17 euro of zo. Kun je het filter licht mee inspuiten, buitenste filter er om, antistatisch hoesje en klaar is kees.
Werkt perfect.

Back