Moet het Neuswiel bestuurbaar zijn???

• Topicstarter Topicstarter mdmkoopman
  • Startdatum Startdatum
M

mdmkoopman

Guest
hallo,

ik heb zelf een robbe charter 6,5cc brandstof (is nu bijna af was gecrached)
toen ik hem kreeg was er geen bestuurbaar neuswiel.
nu is mijn vraag is een bestuurbaar neuswiel nodig of kun je hem gewoon vast zetten, en hem dan gewoon recht voor de startbaan zetten?

b.v.d

Bestuurbaar nodig: nee, zeker niet.

Bestuubaar handig: ja wel als je wilt taxieen.

wow das snel geantwoord!!

ik hoef niet te taxien het is nou mijn eerste model en het gaat er gewoon om dat ik hier mee het vliegen leer.

Een bestuurbaar neuswiel is niet echt nodig dus. Als je het toestel recht tegen de wind in zet kun je, als je voldoende snelheid hebt, gewoon sturen met het richtingsroer.

ok dat komt goed uit want anders zou ik een nieuwe besturingskabel aan moeten leggen

bedankt voor jullie reacties! :D

Zoals al geschreven is een bestuurbaar neuswiel niet 100% noodzakelijk. Toch raad ik je aan het wiel bestuurbaar te maken.
Bij de start zal het vliegtuigje heel makkelijk afwijken naar de ene of andere kant zonder een bestuurbaar neuswiel is dat bijzonder lastig te corrigeren. Voordat de snelheid zo hoog is dat het richtingroer voldoende gaat werken kan het vliegtuig al flink van de juiste richting af zijn geweken.
Van een asphalt baan zal het misschien nog wel lukken maar van een grasbaan zal het heel erg lastig zijn.

Wij maakten/maken bij ons in de club de neuswielen van de beginnerstoestellen/trainers nooit stuurbaar.
(ervaring op graspiste)

Een charter blijft voldoende sturen mbv het richtingsroer wanneer het neuswiel vast staat.
Zelfs taxien is geen probleem. OK, hij zal niet zo kort draaien als met een stuurbaar wiel, maar toch voldoende.
Let er wel op dat je het wiel mooi recht monteert.

Bijkomend voordeel bij vast neuswiel: een slechte landing of het tegenkomen van een putje in het veld kost u niet telkens een set servo-tandwielen.

dus het komt er op neer dat ik mijn neuswiel vast moet zetten(zo recht mogelijk, eventueel afstelbaar voor als hij toch nog heel erg afwijkt)

Back