mogelijke redenen trillingen in t-rex

• Topicstarter Topicstarter aviador
  • Startdatum Startdatum
A

aviador

Guest
na de laatste crash merk ik dat de helicopter hevig schud bij middel hoge toeren, toen ik hem vandaag vast hield op volle toeren (ik weet het, op alles voorbereid zijn) schrok ik me echt kapot, een 4takt motor maakt minder trillingen.

met betrekking tot de hoofdrotorkop weet ik dat de volgende dingen tot trillingen kunnen leiden:

-bladspoor ,is nu minder dan 1mm, minder dat dit lukt niet
-onbelans in de bladen, beide netjes 19gram (pro woodies) en op een as blijven ze netjes in evenwicht
-paddles die niet recht staan, die staan perfect uitgelijnd
-scheve hoofdas en spindel (feathering shaft), beide zijn vervangen en recht

de staart trilt ook als een gek, de huidige bladen hebben wat blutsjes, dus die vervang ik en test nogmaals. misschien dat het ook leek dat de staart trilde omdat de hoofdrotor trilde, dat alle trillingen door de stailboom werden doorgegeven.

hebben jullie nog suggesties waarnaar ik kan kijken ivm trillingen op mijn t-rex (grotendeels allu kop, stk superframe, en plastic staart)

edit net de oude bladen schoon gemaakt, het was meer gras met blad dan blad met wat gras, de staartrotor trilt niet meer :D enige wat overblijft is dus de hoofdrotor...

zit je flybar rod wel in het midden? ik zag namelijk bij de bouw van m'n eigen t rex se dat je die makkelijk een paar mm te veel naar links of rechts kunt bewegen.
Heb je ook getest of de mainshaft en spindel recht zijn?
De hoofdaslagers zouden kapot kunnen zijn door de crash.
ik heb zoiets al eens gehad bij m'n raptor in de bladhouders dus het zou ook kunnen dat je dat bij je hoofdas ook hebt.
Heb je het ringetje wel achter het schroefje gedaan bij je bladhouder? anders steekt er een bladhouder langer uit dan de ander en krijg je onbalans.
Hoe het met het ''waggelen'' bij een t rex zit weet in niet omdat ik hem nog aan het bouwen ben,maar bij een raptor heb je bij een bepaald toerental een wiebeling in de heli zitten en da's normaal.
Ga je een paar toeren hoger of dan is het voorbij.
het schijnt dat iedere heli dat heeft.

en anders zou ik het niet weten, sucses
Gr matthijs

bedankt voor je reactie.
de flybar rod zit precies goed, zonder rotorbladen blijkt de heli ook niet te trillen.
de mainshaft en spindel zijn nieuw, de hoofdas is zoiezo recht anders zou de kop wel licht heen en weer gaan. de spindel moet ook wel recht zijn, ik heb hem over een glazen plaat gerold.
de bladhouder lagers zijn nieuw na de crash, en de hoofdas lager draaien super soepel dus ik neem aan dat daar het probleem niet in zit, ik heb namelijk ook totaal geen glitches.
net viel me trouwens wel op dat een bladhouders iets verder weg blijkt de zitten vanaf het midden dan de ander, probleem is dat de bladhouders van een ''aftermarked brand'' is dan t-rex bladhouders. hierdoor pasten de normale ringen niet, die heb ik vervangen door rotorblad ringen, die ook in de fiberglas bladen zitten, die koperen. ik ga daar nog eens goed naar kijken, dit zou het probleem wel eens kunnen zijn..

ik heb net de normale spindel, normale spacers gemonteerd, het bleek dat in de rotorkop 2 rubberen ringen per kant zaten, 1 dunne en 1 dikke. ik had per ongeluk 2 dikken aan een kant, en aan de andere kant 2 dunnen... stom stom.
positieve: de trillingen zijn bijna 100% weg, voor de rest voel je gewoon de ''kracht van de toeren'' dus kan ik niet meer echt bepalen of het nou trillingen zijn of niet. het toerental is ook duidelijk verhoogt, hij schreeuwd weer als vanouds 8O
negatieve, nu zijn de toeren (nog wel op 11t) zo hoog dat net als ik volle toeren heb de staart plot begint te fibreren als een **** daarvoor, ook veel toeren, trilt de staart absoluut niet, maar op volle toeren ineens onwijs heftig. hebben jullie/je ook hier een oplossing voor? :wink:

alvast bedankt hé

heo kijken jullie trouwens of er trillingen in de heli zit?
gewoon in de hand houden is het simpelste, maar ook gevaarlijk, een storing en je kan een bezoekje aan het ziekenhuis doen. daarom houd ik hem nu liever niet meer in mijn hand, maar in de lucht zie je niet echt of de heli wel of niet trilt. nog tips/truucs of methodes hiervoor?

In hover is dit toch nog altijd het beste te zien. Ik laat altijd even een tweede persoon kijken naar rare dingen en trillingen.

Mijn Rex met 3000 RPM houd ik dus echt niet in de hand ;)

ben wel lekker bezig zeg, kom ik er net achter dat de staartbladen verkeerd om zaten :oops:
dat moest wel de reden van de trillende staart zijn dacht ik, helaas ik had ik het fout.
nog steeds is het zo dat bij de laatste 100 toeren (ik draai nu 2500toeren/minuut op de kop) de staart ineens heftig begint te trillen.
ik zou de staart van mijn df36 er eens op kunnen zetten, misschien dat dat helpt... die plastic staart van de t-rex verschilt toch niet zoveel van de walkera versie.

staartbladen goed balanceren! Dat koste mijn ark 400 ook bijna de hele staart. Na balanceren was 90% van de trilling verdwenen :)

wat ben ik blij :banana:
heel veel zitten klooien met de carbon boom, andere staartbladen (nog geen koolstoffen gekocht) en een andere riem.
niets werke tot ik er weer gewoon een allu pijpje op zette, geen trilling waar te nemen en de heli vliegt weer super strak!
lekker hoog geluidje, rotorspeed is eng hoog en moet zeker lekker gaan vliegen!

Back