Mogelijke tips voor afwerking laatste verf laag.

Discussie in 'Beginners' gestart door Basje123, 3 mei 2022.

  1. Basje123

    Basje123

    Lid geworden:
    3 mei 2022
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Veenendaal
    Beste modelbouw forum leden,

    Ik ben op het moment mijn 4e modelbouw vliegtuigje aan het maken van Airfix met de schaal 1/72. Het huidige model is de P51-D mustang. De aluminium verf is al aangebracht nadat er een laag primer gespoten is. Daarvoor heb ik licht grijze Tamiya primer voor gebruikt en voor de verf die met de penseel word aangebracht gebruik ik Humbrol enamel verf. De verf is bijna perfect aangebracht, maar op 1 vleugel zit een lichte ophoping aan verf wat een donkerdere vlek veroorzaakt, al is het niet heel duidelijk zichtbaar zou ik het toch liever wegwerken aangezien de rest van de verf zo glad is aangebracht, de lijnen van de kwast zijn eigenlijk niet te zien, alleen als er een echt felle lamp bij gehouden word. En bij die genoemde verf ophoping zit een lijn in de vleugel iets dichter dan de andere lijnen, maar ik heb begrepen dat dit op te lossen is door de lijn met een scalpel mesje overnieuw in het plastic te tekenen.

    Nu had ik 2 vragen, kan ik de verf ophoping wegwerken, en zo ja hoe? En klopt het dat deze lijn met een scalpel mesje opnieuw te tekenen is?
    Het is geen ramp als het niet te redden is want het is toch niet heel duidelijk zichtbaar, maar toch zou het mooi zijn als het zo gaaf mogelijk word
     
  2. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Hoi Bas,

    Je eerste post dus welkom op het forum!
    Dit forum heeft meerdere subgroepen en dit deel is voor vliegende modellen.
    Er is ook een groep voor statische modelbouw, je zal daar meer reacties op je vraag krijgen.
    Je kan een moderator vragen deze vraag te verplaatsen naar die groep.

    Ik volg ene Plasmo al een tijdje op youtube, hij is een bouwer van statische modellen.
    Heeft veel filmpjes met goede uitleg over verschillende technieken voor eenzelfde oplossing.
    Om paneellijnen weer goed terug in het model te krijgen na het plamuren gebruikt hij verschillende technieken.:



    Het lijkt mij dat het met een scalpel in jouw voorbeeld/vraag het dus ook goed (voorzichtig) te doen is.
    Voor mij is dat meer dan 35 jaar geleden, dus ik zou als ik jou was de vraag in die andere groep zetten.
    Dan krijg je antwoorden van ervaringsdeskundigen.

    Een foto bij de vraag helpt trouwens ook veel.
    Een beeld zegt meer dan 1000 woorden, succes!

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 4 mei 2022
  3. Basje123

    Basje123

    Lid geworden:
    3 mei 2022
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Veenendaal
    Hartelijk dank voor uw reactie,
    Ik ga naar deze YouTuber kijken. En als ik dan nog geen oplossing heb kunnen vinden zal ik de post op een andere pagina van het forum plaatsen.
     
    ramses vindt dit leuk.
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ken je IPMS?
    Je zou eens kunnen vragen bij @stunthenk hij maakt werkelijk plaatjes van deze micromodellen.
     
  5. Basje123

    Basje123

    Lid geworden:
    3 mei 2022
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Veenendaal
    Nee ipms kende ik nog niet, bedankt voor de tip. Ik denk dat het al redelijk goed moet komen met de informatie uit de video maar ik zal het onthouden voor een volgende vraag, hartelijk bedankt
     
  6. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    De IPMS Nederland is een landelijke vereniging van plastic modelbouwers met over de 1000 leden. Ze geven 5x per jaar een blad uit, organiseren bijeenkomsten en en shows en hebben een website met erg veel nuttige informatie. Bouwtechnieken zijn te vinden op: https://www.ipms.nl/artikelen/tips
     
    crins vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina