Molicel P45B eerste bevindingen

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Witwas, 3 apr 2023.

  1. Witwas

    Witwas

    Lid geworden:
    27 mei 2008
    Berichten:
    199
    Locatie:
    .Stekene BE/Hulst NL
    Disclaimer: Zelf li-ion pakketten maken is niet voor beginners! Er is gedegen kennis nodig over deze dingen, een kortsluiting is zo gebeurd. Solderen is niet aan te raden wegens brandrisico, puntlassen onder hoge amperage’s kan de cel doorboren en laten lekken met brandrisico tot gevolg. Ik heb de pakketten zelf buiten gemaakt met de nodige voorzorgen (veiligheidsbril, brandblusser voorhanden enz..). Ik bewaar al mijn batterijen buiten in een aparte waterdichte kist.


    Een aantal weken geleden een 30 tig tal Molicell P45b cellen aangeschaft via Nkon. Op zoek naar langere vliegtijden voor mijn grotere kisten (extra 2.2m, Pitts challenger 1m80 en Savage Bobber 3m80, allen uitgerust met Dualsky GA6000 en Jeti Mezon 120a esc) leek mij dit een goed alternatief.

    Als eerste test heb ik een 6s pakket gemaakt om te proberen in een EDF’je die normaal op 6s 4000mah vliegt. Deze heb ik gepunt last met 2x 0.2mm nikkel strips. Vliegtijd na een aantal test komt op hetzelfde neer als met de gewone lipo, alleen worden ze wel behoorlijk warm (45 graden, zonder koeling), gemiddelde belasting van 45a met pieken over de 70a.

    Als tweede heb ik twee maal 6s2p pakketten gemaakt om in serie te kunnen gebruiken als 12s2p (9000 mah). Deze heb ik gepunt last volgens de sandwich methode (0.1mm koper + 0.15 nikkel). Gisteren de eerste echte tests gedaan met de volgende bevindingen:

    - Verloor ongeveer 15% tot 20% piekvermogen, normaal gesproken trek ik 90A op vol gas nu was het 75A.
    - Vliegtijd bijna verdubbeld (van 6,5 naar 12 minuten). Vergeleken met lipo's van 5800 mah
    - Cellen werden slechts 25 graden Celsius, wat lager is dan een normale lipo. Er zit geen koeling in het batterijvak. Uiteraard blijf ik binnen de batterijspecificaties.
    - Slechts 100g extra gewicht in vergelijking met 2x 5800mah 6s lipo's. Op een vliegtuig van 8 kg is dat marginaal.
    - Kostprijs van het pakket was € 185 dus significant goedkoper.

    Al bij al zeer goede bevinden, de tijd zal moeten uitwijzen hoe het verder gaat.

     
  2. longflight

    longflight PH-SAM

    Lid geworden:
    26 jul 2014
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Didam Holland
    Waarom gebruik je deze 21700 LiIon cellen voor de aandrijving? Ze mogen dan goedkoper zijn dan lipo cellen, maar zijn totaal niet geschikt om stromen van 75A en hoger aan te kunnen. Als maximale ontlaadstroom vind je op de website van NKON 45A. Het warm worden van de cellen en het verlies van vermogen geven al een duidelijke indicatie.
     
  3. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Vlieg zelf al 2 jaar met 21700 cellen als aandrijving. Heb hier voor gekozen na het zien van een filmpje van een Polse piloot edf jet rc op youtube die met dike edf vliegt. In zijn filmpjes legde hij perfect uit waarom hij voor deze type cellen heeft gekozen. En laat ook zien hou hij ze maakt. Dat sprak mij wel aan want er stond toentertijd een falcon 120 met 120mm edf in aan bouw te wachten. En ik ben gekke henkie niet die dure lipo’s koopt om er dan maar 3of4 minuten van te kunnen genieten. Vlieg in middels als een jaar met deze kist met ion naar vollen tevredenheid accu’s blijven perfect. Je moet wel wat doen aan koeling als je p42a cellen gebruikt in mijn geval. Maar sinds kort heb ik ook p45b en die presteren aanzienlijk beter dan de p42a. Maar oke als je de specs er bij pakt wat die cellen mogen doen moet je die 45a met een korrel zout nemen. De temperatuur mag gerust elke vlucht 60 graden worden daar worden die accu’s niet anders van weet ik nu uit ervaring. Als ze wel te heet worden gaat een interne zekering stuk en is de cel dus dood maar dan kom je boven de 80 graden uit als dat pas gebeurd.

    Verder heb ik zelf al meer dan 100 cycles gehad met die accu’s en ze zijn nog precies zo zoals nieuw. En ben er absoluut niet zuinig op trek er regelmatig in een andere kist 80 amp uit een 6s 1p accu.
     
  4. longflight

    longflight PH-SAM

    Lid geworden:
    26 jul 2014
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Didam Holland
    Mooi dat je tevreden bent met deze LiIon cellen, dat ze deze belasting zo goed uithouden. Zelf vlieg ik met de iets kleinere 18650 cellen. Hiermee kan ik ook probleemloos uren achtereen vliegen maar met max. 10A motor belasting.
     
  5. Gratje

    Gratje

    Lid geworden:
    8 jul 2015
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Ermelo
    Witwassen, Leuk van je je bevindingen met de P45b. Ik ben ook met de P45b bezig na eerst ook al een tijd met de Samsung 40t te hebben gevlogen. Overigens ook na de enthousiaste verhalen van Woijtek op YouTube.
    Een vliegmaat van mij vliegt de P45b in 4s 4500mAh tegen de 70A en dat gaat goed. De cellen zijn onderling gesoldeerd met 12 awg draad.
    Ik vind het dan ook vreemd dat jij met je 6s2p pakket in serie 9000mAh er maximaal 75A uit haalt. Dat is 37.5A per pakket. Daarmee zit je onder de specificaties van de Molicel.
    Ben bang dat je zwakke schakel in je 0.1 mm koperstrip zit. Deze is te dun om hoge stromen door te geven, je sandwich methode ten spijt.
    Zo te zien gebruik je een mooie puntlasser, waarom geen 0.3mm strips lassen of misschien beter 1mm dikke koperstrip solderen?
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2023
  6. Witwas

    Witwas

    Lid geworden:
    27 mei 2008
    Berichten:
    199
    Locatie:
    .Stekene BE/Hulst NL
    Hoi Gratje,

    Mocht ik het nog eens doen zou ik waarschijnlijk 0.3 nikkel lassen en dan vaste koperdraad op het nikkel solderen. Ik heb me laten wijsmaken dat 0.1 koper gelijk is aan +- 0.4 nikkel (daar koper 4x beter geleidt).

    Op zich trekt mijn setup max 90A (op hoge kwaliteitslipo's), dus 75a op die li-on cellen (vanwege de hogere voltage drop) lijkt mij zowat het maximum. Cellen blijven ook lekker koel.
     
  7. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.257
    Locatie:
    Putten
    Ben de vliegmaat van Gratje , en heb nu 10 vluchten gedaan met de P45B Molicel ze zitten in een Mini-Hawk die op 4 cellen rond de 73A zit gisteren
    Wel na een continue belasting van rond de 70A dus volgas , de temperatuur gemeten die was 67graden
    koeling is er amper of niet , dus best wel warm maar goed ze blijven tot nu toe prima
    en normaal gesproken vlieg ik niet continue volgas .
    Ik ben wel benieuwd met hoeveel ampere jullie laden , op het veld laad ik met 5A want de lions blijven namelijk
    in het vliegtuig zitten.
    Ik las dat ze met 3C te laden zijn maar of dat goed gaat geen idee .

    mvg Andre
     
    Laatst bewerkt: 10 apr 2023
  8. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Gaaf. Merk je ook verschil ten opzichte van lipo on de hawk ?.

    Zelf laad ik ze gemiddeld met 1c. af en toe wel eens 1.5c maar meer ook niet.
     
  9. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.257
    Locatie:
    Putten
    Ik heb de verschillen gemeten met een amperetang, de lipo die vrij nieuw is een 2600mah 4S 100c , die was 3A meer , maar dit was bij de 1e lading , ik heb echter het idee dat ze nu na 10 vluchten alleen maar beter worden .
    Rond de 3200mah merk ik wat afname en dan ga ik landen , waarschijnlijk kun je dan nog best een paar rondjes vliegen ,heb de esc op 2,9 volt gezet en de cutof aan .
    Ik ga nu een 5S maken voor in een Avionik, 2 stuks naast de esc en net achter de motor daarachter de 3 andere .dat is zeker een groot voordeel tov lipo's, om zoiets te maken deze gaan richting de 80A .

    mvg Andre
     
  10. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    De fabrikant geeft aan dat ze tot 2,5V mogen worden ontladen. Heb je dit ook getest? Ik ben wel benieuwd hoeveel van de capaciteit er nog beschikbaar is tussen de 2,9 en de 2,5V
     
  11. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.257
    Locatie:
    Putten
    Nee heb ik niet getest , maar het zal hetzelfde gaan als met lipo's zodra je ze gaat belasten zakt de spanning in elkaar , ik heb enkel een amperesenor in het toestel zitten, ik stop bij 3200mah omdat ik kan nog iets meer dan 20% over heb indien ze 4500mah zijn , bovendien wordt dan de snelheid minder , bij een langzamer toestel zou je hoger kunnen gaan in het verbruik.

    mvg Andre
     
  12. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.257
    Locatie:
    Putten
    SmartSelect_20230411_205820_Samsung Internet.jpg


    Bovenstaande wil ik gaan toepassen met 6S 9000mah waardoor ik met mijn F-16 die 120A verbruikt dus 60A per cel ga verbruiken, net zo duur als lipo's en hopelijk gaan ze langer mee dan de 50-60 ladingen van de 6000mah lipo 6S .

    mvg Andre
     
  13. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Moet vast goed komen.
    Vlieg zelf in de ook wel 2p maar dan 12s.
    Meet gegevens in vlucht met de p45b zijn. Volle accu start voltage 50 volt, onder last 116 amp en 39 volt. Is de accu (leeg 6000mah verbruikt) is dat 100amp en 36 volt.
     
  14. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.839
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Even een abbootje nemen en een paar vragen.

    Ik wil graag een beetje op de hoogte blijven van het accu gebeuren ook al ben ik gestopt met modelvliegen.
    Is het puur een kosten plaatje dat je geen lipo's meer gebruik?
    Wat is de verwachte levensduur tov lipo's?
    Wat is het prijsverschil in procenten?
    Wat is het gewichts verschil tov lipo's?
     
  15. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Grote voordeel wat ik zie is meer energie per gram. Verder heeft het weinig voordelen als je beiden goed gebruikt.
     
  16. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Indd het voornaamst lichter ten opzichte van lipo met de zelfde hoeveelheid mah. En voor mij ook goedkoper uit eindelijk. Een gemiddelde lipo blijft ongeveer 2 jaar goed bij mij. En de ion pakketen zijn in middels al 2 jaar oud en doen het nog super.
     
  17. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.257
    Locatie:
    Putten
    Het is voor mij nog lastig te zeggen natuurlijk na 10 vluchten , Rob en Witwas hebben veel meer ervaring, maar 2 jaar voor een lipo is bij mij ook het maximale, maar meestal eerder , na 50 vluchten beginnen ze bol te staan hebben ze van de 6S 6000mah die 95euro kost nog maar 4500mah over .
    Dus mochten deze lions 7.65euro per stuk, x 12 = 92euro kosten en je hebt dan 9000mah zoals ik hierboven aangaf 300 vluchten meegaan is het een besparing van 570euro voor 1 lipo !!!!
    Dus dat tikt wel degelijk aan op deze manier
    en kun je mooie toestellen voor kopen indien je meer dan 10 lipo's hebt .

    Het andere voordeel is dat je ze kunt (pas) maken hoe je wilt , zeker in kleine rompjes.
    en ook meer capaciteit hebt.
    Ook zijn ze best hufterproef heb ik ondervonden .

    Nadeel is dat je er wat werk moet insteken , maar goed deze hobby kost al enorm veel tijd

    mvg Andre .
     
  18. Witwas

    Witwas

    Lid geworden:
    27 mei 2008
    Berichten:
    199
    Locatie:
    .Stekene BE/Hulst NL
    Voor mij is het ook de eerste stap in het Li-ion gebeuren, mijn 6s2p pakket heeft nu 10 vluchten.

    Mijn motivatie was langere vluchttijden, mijn grote bobber (3.5m en 15kg) trok het net geen 4 minuten op 2x 6s 5800 (hacker) lipo's. Met het li-ion 9000mah pakket die slechts 100 gram extra weegt doe ik nu het dubbele. Dus wat mij betreft geslaagd.

    Ik laad ze trouwens op 2c (2x 18a), worden lauw maar zeker niet warm.

    @Adop : heb je ze gesoldeerd of gepuntlast?
     
  19. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Lipo's doen het hier jaren goed, zeker meer dan 2. Ligt aan het gebruik maar gelukkig doe ik hier snel 4 - 5 jaar met packs. Ik heb ook packs van 10 jaar oud welke nog prima zijn. Na 50 vluchten bol is misbruik of je hebt echt hele slechte cellen.... Lipo is het lichtste wil je vermogen. LiOn is het lichtste wil je capaciteit.
     
  20. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.257
    Locatie:
    Putten
    Witwas , ik heb ze gesoldeerd met 12awg , puntlassen heeft een Gratje geprobeerd maar de verbindingen werden toch veel warmer dan de gesoldeerde versie , dit hebben we getest in hetzelfde vliegtuig .


    Zijn geen slechte cellen , ook misbruik is het niet, gewoon gebruik maar best wel veel ampere's 120A bij de F-16 , de andere Jets zo rond de 100A , netjes ontladen worden ze weggelegd , dus niets bijzonders , ook de andere clubleden hebben hetzelfde "probleem " maar ze worden gewoon goed gebruikt.
    Maar zoals ik al eerder vertelde eerst 100 of meer vluchten maken met deze lions dan ga ik totaal over indien mogelijk.
    Ik hou iedere vlucht bij dus ben erg benieuwd, ook is het best leuk om het te ervaren hoe of wat .

    mvg Andre
     

Deel Deze Pagina