Disclaimer: Zelf li-ion pakketten maken is niet voor beginners! Er is gedegen kennis nodig over deze dingen, een kortsluiting is zo gebeurd. Solderen is niet aan te raden wegens brandrisico, puntlassen onder hoge amperage’s kan de cel doorboren en laten lekken met brandrisico tot gevolg. Ik heb de pakketten zelf buiten gemaakt met de nodige voorzorgen (veiligheidsbril, brandblusser voorhanden enz..). Ik bewaar al mijn batterijen buiten in een aparte waterdichte kist.
Een aantal weken geleden een 30 tig tal Molicell P45b cellen aangeschaft via Nkon. Op zoek naar langere vliegtijden voor mijn grotere kisten (extra 2.2m, Pitts challenger 1m80 en Savage Bobber 3m80, allen uitgerust met Dualsky GA6000 en Jeti Mezon 120a esc) leek mij dit een goed alternatief.
Als eerste test heb ik een 6s pakket gemaakt om te proberen in een EDF’je die normaal op 6s 4000mah vliegt. Deze heb ik gepunt last met 2x 0.2mm nikkel strips. Vliegtijd na een aantal test komt op hetzelfde neer als met de gewone lipo, alleen worden ze wel behoorlijk warm (45 graden, zonder koeling), gemiddelde belasting van 45a met pieken over de 70a.
Als tweede heb ik twee maal 6s2p pakketten gemaakt om in serie te kunnen gebruiken als 12s2p (9000 mah). Deze heb ik gepunt last volgens de sandwich methode (0.1mm koper + 0.15 nikkel). Gisteren de eerste echte tests gedaan met de volgende bevindingen:
- Verloor ongeveer 15% tot 20% piekvermogen, normaal gesproken trek ik 90A op vol gas nu was het 75A.
- Vliegtijd bijna verdubbeld (van 6,5 naar 12 minuten). Vergeleken met lipo's van 5800 mah
- Cellen werden slechts 25 graden Celsius, wat lager is dan een normale lipo. Er zit geen koeling in het batterijvak. Uiteraard blijf ik binnen de batterijspecificaties.
- Slechts 100g extra gewicht in vergelijking met 2x 5800mah 6s lipo's. Op een vliegtuig van 8 kg is dat marginaal.
- Kostprijs van het pakket was € 185 dus significant goedkoper.
Al bij al zeer goede bevinden, de tijd zal moeten uitwijzen hoe het verder gaat.
View media item 264255View media item 264254View media item 264253
Een aantal weken geleden een 30 tig tal Molicell P45b cellen aangeschaft via Nkon. Op zoek naar langere vliegtijden voor mijn grotere kisten (extra 2.2m, Pitts challenger 1m80 en Savage Bobber 3m80, allen uitgerust met Dualsky GA6000 en Jeti Mezon 120a esc) leek mij dit een goed alternatief.
Als eerste test heb ik een 6s pakket gemaakt om te proberen in een EDF’je die normaal op 6s 4000mah vliegt. Deze heb ik gepunt last met 2x 0.2mm nikkel strips. Vliegtijd na een aantal test komt op hetzelfde neer als met de gewone lipo, alleen worden ze wel behoorlijk warm (45 graden, zonder koeling), gemiddelde belasting van 45a met pieken over de 70a.
Als tweede heb ik twee maal 6s2p pakketten gemaakt om in serie te kunnen gebruiken als 12s2p (9000 mah). Deze heb ik gepunt last volgens de sandwich methode (0.1mm koper + 0.15 nikkel). Gisteren de eerste echte tests gedaan met de volgende bevindingen:
- Verloor ongeveer 15% tot 20% piekvermogen, normaal gesproken trek ik 90A op vol gas nu was het 75A.
- Vliegtijd bijna verdubbeld (van 6,5 naar 12 minuten). Vergeleken met lipo's van 5800 mah
- Cellen werden slechts 25 graden Celsius, wat lager is dan een normale lipo. Er zit geen koeling in het batterijvak. Uiteraard blijf ik binnen de batterijspecificaties.
- Slechts 100g extra gewicht in vergelijking met 2x 5800mah 6s lipo's. Op een vliegtuig van 8 kg is dat marginaal.
- Kostprijs van het pakket was € 185 dus significant goedkoper.
Al bij al zeer goede bevinden, de tijd zal moeten uitwijzen hoe het verder gaat.
View media item 264255View media item 264254View media item 264253