Monoperm Super 12V Vraag!

• Topicstarter Topicstarter Maartje_karsten
  • Startdatum Startdatum
M

Maartje_karsten

Guest
Hallo mede-modelbouwers

ik heb even een vraagje.

ik heb een monoperm Super 12 V motor in mijn sleper staan.
ik heb er dit weekend er ook meegevaren.
het vaart goed maar niet zo veel snelheid,

er zit dus ook een soort schakeling op maar deze stond op I maar er staat ook een II op is dat voor de kracht of voor snelheid??

weet iemand antwoordt op deze vraag....

Mvg,
Karsten

het gaat om deze knop:

dat rode daar... achter op.

Hey dat zijn prima motoren, zo'n Permpower ;)

Gaat het om dat lipje/pal aan de achterzijde van de motor? Kan het de draairichting wijzigen als je omschakelt, dat is mijn suggestie....

Dat rode lipje is inderdaad om de draairichting om te keren. Aan de voorzijde van de motor zit een vertraging. Om te weten te komen welke overbrenging deze heeft, zul je 'm open moeten maken. Als het goed is, moet je bij de motor meerdere van deze vertragingen hebben gekregen met verschillende overbrengingen.

De ontstoorcondensatortjes hebben weinig nut als ze zó zijn gemonteerd. Die lipjes aan de zijkant zijn namelijk doorverbonden met de motoraansluitingen achterop.

Hoi karsten,

Midden is vrij links is de ene kant op en rechts de andere kant op. Ze hebben dit denk gemaakt vanwege de aansluiting op je regelaar als die niet andersom kan dan kan je de motoren andersom schakelen zonder dat je iets hoeft los te solderen. Maar ik zou ze niet gebruiken want ze vreten stroom maken herrie en zijn niet erg sterk dacht ik. je kan beter motoren kopen bij hobbieplaza.nl conrad igarashi motoren. dat is veel goedkoper en betere kwaliteit dan die plastic vertragingen.

tim

oke,

Dan haal ik hem uit mijn boot want hij vaart wel maar het is KNUDDE

de schroef draaid rond maar vooruit ga ik niet

het gaat om een boot van 1M en 5 cm

Mvg,
Karsten

ik doe er wel een Hectoperm motor in

is een stuk krachtiger ook.

Bedankt allemaal

De Monoperm Super 12 V staat trouwens te koop op Marktplaats

Laatst bewerkt door een moderator:
Maar ik zou ze niet gebruiken want ze vreten stroom maken herrie en zijn niet erg sterk dacht ik. je kan beter motoren kopen bij hobbieplaza.nl conrad igarashi motoren. dat is veel goedkoper en betere kwaliteit dan die plastic vertragingen.
Waar baseer je deze wijsheid op?
Monoperm motoren zijn prima motoren uit de Marx stal. Niet goedkoop maar met de juiste behandeling niet kapot te krijgen, een investering voor jaren!

ik doe er wel een Hectoperm motor in
is een stuk krachtiger ook.
Ook hier weer een zelf verzonnen wijsheid.
Kracht opzich is niet alleen afhankelijk van motor grote!
De combinatie van schroefdiameter, spoed en toerental zijn factoren die de trekkracht bepalen.
En goede schroef/vertragings combinatie met een Monoperm motor kan net zo krachtig zijn als een verkeerde combinatie met een Hectoperm!

Als u toch een nieuwe motor van formaat 'Hectoperm' overweegt, dan is deze mss een idee:

Een prijs van $419, dat dan weer wel..:shock:.De motor rechts in de afbeelding wordt vergeleken met Hectoperm, en heeft volgens de fabrikant een vermogen van 33Watt. Deze motoren worden o.a. gebruikt in Meccano constructie, zie de bevestigingsplaten die op de motor zijn geschroefd...

Laatst bewerkt:
Monoperm motoren zijn inderdaad duur. Dat was vroeger ook al zo. De mijne stammen nog uit 1978! Het waren indertijd de beste scheepsmotoren, die er waren. Ze hadden ook het hoogste rendement en ik denk, dat je tegenwoordig ook nog flink moet zoeken naar motoren, die energievriendelijker zijn. Wees er zuinig op!

Hoi Corrien. Groetjes uit Groningen. M'n Evo9-tje doet het nog prima! En de kast blinkt prachtig. Volg aandachtig het 2.4Ghz verhaal...

Dat Monoperm verhaal...HMBC.. nog op de Waterpartij... 1978!
Heb hier ook nog een doosje vol van... Verzameld in de loop der jaren.
Met Pilles en al. Ompoolschakelaar? Liever zonder. Monoperm Super Special.

De truck was... monoperm 6V! op 10 volt overspanning, Reductie 1:3. Speedschroef diameter 4.0 mm spoed 1,4 of 1,6. Aandrijfas 4 mm. Aandrijflijn volledig uitgelijnd.. maar dan ook echt! Marxx kruiskoppelingen.
(De 12v versie kwam niet meer voor in het verhaal... die had de puf niet.)

Dan hebben de motoren een prachtig rendement. Wel zekeringen tussen motor en regelaar. Je mag ze niet vast laten staan...anders worden het flitslampjes. Over en uit.

Ja ze kunnen er tegen. Zitten namelijk ruim bemeten koolborstels in.
Verder zeer dunne asjes. 2,14 mm. Die hebben nauwelijks weerstand in de lagers. Wel regelmatig een pietsie olie erop.
Zo een motortje trekt dan iets van 1,75 Amp zo uit mijn hoofd...

Waar ze niet tegen kunnen is brusk vooruit, achteruit jengelen. Dan slaat de collector los. Die moet je dan weer vast solderen. En dan doet de motor het meestal wel weer!

Zet je er drie in een Graupner Wiesel (Zobel klasse Nato torpedoschnellbooot)... Dan ging dat een uur lang heel hard.

Andere optie Robbe Navy met reductie 1:3,3. Zwaardere motor. Minimaal 1,5 Amp. Speedschroef 1,6 spoed. Diameter tussen 4,2 cm en 5 cm... 12volt.
Trekt stuk meer Amps... maar gaat dan zeer hard... met aangename vaartijd ook... afhankelijk van de aan boord zijnde capaciteit NiCad's.... motoren blijven handwarm...
Recept is niet voor slepers... semi-waterverplaatsers of glijders. Een sleper hoeft niet harder dan z'n rompsnelheid.... of slechts 10%...

Laatst bewerkt:
Hallo,
Wat u zegt dat ze meer dan 1,5 ampere trekken de navy motoren klopt niet. Ik heb het zelf nagemeten op 12v. Het was 1 ampere zeker geen 1,5 ampere of meer.

tim

Waarom schrijf je dan eerder, dat ze stroom vreten?

De Marx Monoperm Super is - als ik het goed heb - een motor met een vermogen van 9 Watt. Een 6 Volt type mag dus 1,5 Ampere opnemen en een 12 Volt type 0,75 Ampere. Minder mag, maar dan wordt de motor niet optimaal benut. Meer mag eigenlijk niet, want dan raakt-ie overbelast.

In mijn eigen Düsseldorf gebruik ik er drie stuks. Tussen de originele twee heb ik er nog eentje bijgeplaatst. De motor-schroef-combinatie volgens het recept van Herman Busman, indertijd dé publicist op scheepsmodelbouwgebied. Een soort Roel van Essen dus, maar dan van 30 jaar geleden en voor een ander modelbouwtijdschrift.
Het recept:
- drie stuks 6 Volt Monoperm met een vertraging van 1 : 3. Deze op 12 Volt laten draaien.
- schroefassen van Graupner.
- motoren 'elektrisch' uitlijnen, dus met de Amperemeter er tussen uitvogelen wanneer ze het minste stroom opnemen.
- 2-blads dubbelspoed raceschroeven van Graupner.
- middelste schroef met een diameter van 45 mm, buitenste twee 40 mm.
Stroomopname hiervan:
- boot tegen de kant, slechts één motor vol gas: 1 Ampere. De motor neemt nu 12 Watt, wat eigenlijk te veel is. De temperatuur loopt op tot zo'n 60 graden, wat de optimale werkingstemperatuur is.
- idem, maar nu alle drie de motoren vol gas: 2 Ampere. Per motor dus 8 Watt; keurig!
Snelheid van het schip: bijna-speedboot; indrukwekkende boeggolf.

Wat u zegt dat ze meer dan 1,5 ampere trekken de navy motoren klopt niet. Ik heb het zelf nagemeten op 12v. Het was 1 ampere zeker geen 1,5 ampere of meer.
En wat zat er dan aan vast Tim?
Of alleen de losse motor zonder koppeling en schroefas?
Of onder belasting in het water?

Hoi Jan,

Monoperm Super Specials waren die met de langere casings. Er zat geen schakelaar op. Borstels zaten binnen de caseing.
Schakelaar is er later weer bij gekomen. Dat kastje is tevens beschermkapje voor lager en borstels.

Volgen het recept Henk van den Bussche, HMBC (niet Herman Busman... dacht ik)
Bij 12V, iets van 11V op de borstels, was zo gesteld, kunnen ze 12,25 Watt leveren. Even naar de tabellen kijkend...van het recept...

De 1,75 Amp was dan volgas... ik lees hier 1,6 Amp
De 12V kwam bij die stroom niet verder dan 6 Watt.

Dus die Dusseldorf gaat spreekwoordelijk als de brandweer!

Je moet inderdaad oppassen met de term Navy bij Robbe (katalogus)
Ik ging uit van de Navy Getriebemotor, EF 76 II S. En...Tim... het klopt, die trekt 1Amp nullast. De motor is vergelijkbaar met de Mabuchi RS550-PS, drie polig, of met de zespolige Speed 600 BB 12v Turbo.

Ingebouwd in m'n boot trekken ze onbelast 1,5 Amp met reductiekast en schroefas gekoppeld.

2x Speed 600 BB 14.4v Turbo op 12V... Met de 12v Turbo's boot ging het te hard. Zelfs nu nog overspeed. De reductiekasten zijn zelfbouw. De kruiskoppelingen lopen onder langs. Dat kwam beter uit met de gewichtsverdeling, plaatsing van 2x 12v accupaketten.

full

full

Ik zat vanmiddag even te googlen op Monoperm en kwam deze site tegen:

http://users.cybercity.dk/~dsl327225/monoperm.htm

Deze mijnheer beschrijft een stukje geschiedenis van de Marx motoren. Op de 6e afbeelding staan de Monoperm Super (5) en Monoperm Super Special (4) gebroederlijk naast elkaar. De benaming 'Special' is mij nooit opgevallen, maar dit zijn wel de exemplaren, die ik zelf heb.

Ja dat klopt wel zo een beetje... Jan. De link heb ik direct in m'n favorieten gezet!

Maar even 'het doosje' uit de kast pakt voor wat voorbeelden.
De oudere motoren heb ik nooit aangeschaft... erg gericht op de 5 polige zijdezacht lopende... en schitterende planetaire reducties...

Marxx zat wellicht ook met met benamingen te strooien.
Beziet ook de doosjes... met extra tape er om. Super-Super-Super....

Ik heb destijds op aanraden van de heer van den Bussche de linker motor 3x aangeschaft. Ik meen voor 25 gulden per stuk in 1974 of 75 voor m'n reddingboot. Zonder planetair. De houders heb ik toen zelf gemaakt op de draaibank van m'n pa. Nog spijt van gehad.
Later heb ik met de opkomst van eBay een vooraad + Pile's voor in lengte van jaren aan kunnen schaffen. Daarbij heel veel geluk gehad hoor!

Dan een plaatje met een open getrokken motor. Die heb ik voor een habbekrats op eBay gekocht... stapeltje onderdelen. Daar waren de collectoren van los.
Wel... die heb ik weer vast gezet. Lopen weer prima.

Dan nog even een close up van twee verschillende producties. Nylon lagerhouders, en PVC lagerhouders (modernere). Had em net iets onder een andere hoek moeten schieten.

Dan een fotootje met wat varia. Mini Pile onderin en rechts nog een losse Pile-Getriebe.
Deze Piles heb je voor de decaperms en de Hectoperms, Maxi-Pile. Maar die trekken veel stroom en maken een takke herrie. (niet op de foto)

De motoren zijn prachtig, maar eigenlijk volledig achterhaald door de can-motoren van Mabuchi, Johnson en clonen.

full

full

full

full

@maartje karsten,
Keek net even bij je forumspecs. Heb je daar een decaperm liggen? 12v of 6v?
12v zou mooi zijn. Hmmm 6v... kijk of je em kan ruilen tegen een 12V.

Daar zit een standaard een reductie op van 2,75.
12 volt erop en een Graupner standaard schroef van 60 mm, aandrijfas 4 mm

Ik neem aan dat je een slepertje hebt? dat van je avtar? Dan komt die boot heel netjes voorruit.

Laatst bewerkt:
Ik heb in mn smit Denemarken 2x decaperm.

In mn smit Nederland (voor de restauratie, nu loop of sloop) staan 2 Monoperms, 6v. de donkere van de foto hierboven.
In mn nieuw verworven radarboot staat er 1, wel een grijze.

Wat is het verschil tussen de donkere en de grijze (voornamelijk leeftijd?)

Ik wil namelijk de 2 uit de nederland overzetten in de radarboot, zijn de vertragingen aan te passen?

Back