Monoperm super 6V reparatie

Goedendag,
Ik heb een boot gekocht, met daarin een monoperm super 6V, zo af en toe hapert deze.
Nu heb ik het anker etc eruit, koolborstels zijn gelukkig nog goed, schoongemaakt etc en dan heb je achterop de omkeerschakelaar met de koolborstels, dit deel zit nog in elkaar (kan dat los zodat ik contacten vd schakelaar evt licht kan schuren of is contact spray genoeg-en tig x schakelen om te "schuren"), maar de hamvraag, hoe krijg ik hem weer in elkaar, zodat de as weer netjes tussen de koolborstels komt te zitten?

Meestal heb je weinig andere keus dan net zo lang te morrelen tot het weer in elkaar klikt.

Foto's zouden ERG handig zijn voor een beter advies.

Marx-Lüder monoperm motoren

Ziet de achterkant er zo uit?
Monoperm super achterkant.jpg

Zo ja, nu de zijkant nog.
Groet. Henk.

Hans, In deze link heb je foto's. Even naar beneden scrollen. Probeer de koolborstel naar buiten te fixeren met iets als een partystick en dan over de collector schuiven. Dan het plastic deel met de koolborstels fixeren met de pennetjes in het metalen motorhuis. Heb jaren zo'n ding gehad, maar weggegeven om in een Bugsier 3 te bouwen. Succes ermee! En luuster intussen lekker noar de Grunneger Doezend op RTV Noord. Gr. Klaas.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/monoperm-super-12v-vraag.78533/

Ja. Dit is de achterkant idd.
Hij zit inmiddels weer in elkaar, was een eitje, maar denk meer geluk..
Echter kwam er later achter dat het pertinax ringetje tussen achterkap en rood "dopje" er tussen uit gevallen is, nu twijfel ik of het echt nodig is of dat ik hem nog eens uit elkaar moet halen....
Daarnaast, weet ik nu dat het probleem hem zit in de omkeer schakelaar, 1 kant uit werkt niet goed, de andere kant op nu uitstekend, hapering is weg, maar kan die achter kap met omkeer schakelaar ook uit elkaar? Dat kreeg ik niet voor elkaar, dus kon niet bij die contacten..

Dat Pertinax ringetje zit er niet voor niets, dat dient om het anker, en daarmee de collector in het spoor te houden. Zonder dat ringetje kan de as wat verschuiven en dat leidt tot verhoogde borstel en collector slijtage.

Dat Pertinax ringetje zit er niet voor niets, dat dient om het anker, en daarmee de collector in het spoor te houden. Zonder dat ringetje kan de as wat verschuiven en dat leidt tot verhoogde borstel en collector slijtage.
Dat ringetje dient om de wrijving te verminderen tussen de kunststof achterkant en het rode dopje, ringetje is kleiner.
Maar denk/verwacht dat ik met dit schip weinig zal varen en vraag mij af of het de moeite is om hem weer uit elkaar te halen.

Maar denk/verwacht dat ik met dit schip weinig zal varen en vraag mij af of het de moeite is om hem weer uit elkaar te halen.
Ik had begrepen dat het in elkaar zetten makkelijker ging dan verwacht. Dan kan het nooit teveel moeite zijn.

1 kant uit werkt niet goed, de andere kant op nu uitstekend,

De omkeerschakelaar heb je bij de huidige snelheidsregelaars niet meer nodig.
De snelheidsregelaars kunnen de voeding op de motor omkeren.
De schakelaar in de goede stand laten staan, niets aan doen.
Succes. Henk.

Ik had begrepen dat het in elkaar zetten makkelijker ging dan verwacht. Dan kan het nooit teveel moeite zijn.
Heb inmiddels besloten om het ook te doen...

Ja, had verwacht dat het in elkaar zetten en dan met name zorgen dat de koolborstels uit elkaar blijven, een dingetje zouden zijn, maar had wat bedacht en dat ging wonderbaarlijk in 1x goed.
Namelijk al voor Klaas het schreef fixeren met 2 cocktailprikkers en die enigszins knikken.

Laatst bewerkt:
Dat zijn, vind ik dan toch, altijd de mooie dingen van hobby's zoals dit: Als je iets bedenkt en het blijkt goed uit te pakken, dat gevoel van voldoening....

Inmiddels motor weer uit elkaar gehad en pertinax ringetje er weer tussen.
Loopt weer als een zonnetje, zonder haperingen.

Inmiddels weer ingebouwd en gelijk de schroefas van oud vet ontdaan en voorzien van wat nieuwe.
Kan er hopelijk weer jaren tegen.

Back