Monoperm Vervangen welke motor?

Hallo iedereen,

Ik heb via mp de nordkap aangeschaft van bb
de boot is geheel vaarklaar, echter bij het testen bleek de motor
overleden.

De motor is een monoperm super van 6 volt een 5 polige motor met een vertraging van 3 op 1.
Mijn vraag is nu welke motor het dichtste bij de monoperm komt?
Of wie heeft er nog zon zelfde monoperm liggen die deze eventueel wil verkopen?
De monoperm zat mooi ingebouwd, en door de beperkte ruimte wil ik wel graag weer een monoperm terugzetten.

Wie o wie weet raad?

Groeten Dyon.
Ps ik heb me reeds sufgezocht maar ik zie door de bomen het bos niet meer
en heel veel verstand van dergelijke electronica heb ik niet.

Hallo Paul.
ook marktplaats had ik reeds bezocht met een bezoekje
Maar helaas zonder resultaat.
Mischien toch maar een graupner speed 500 oid inbouwen dan.

Groeten dyon.

Hallo dyon

Ik zelf heb onlangs nog 2 kunnen bemachtigen.
Heb geduld en blijf zoeken.

Gr martin

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Dyon,

In plaats van een Speed 500 zou je ook deze kunnen nemen, direct aangedreven zit je op 6V rond de 2400 toeren onder last bij vol gas:
Igarashi Igarashi motoren met 5-delig anker 12 V/DC stationair toerental 244478 in de Conrad online shop

Je zou ook eens kunnen kijken naar de ZonV. 03 Bühler 6-18 VDC Motor bij hobbyplaza.nl
Die heeft ook motoren met reductie, maar dan houdt je te weinig toeren over aan de prop op 6V.

Groeten, Jan.
Hobbieplaza is de juiste benaming. Geen aandelen in, maar wel goede ervaringen met deze Bühler motoren. Groeten, Klaas

Ascodan Bedankt,

Ik wist niet dat ze ook onder marx werden aangeboden
ik heb de middelste van je post een mail gestuurd dat is het motortje waar ik t over heb en wat ik zoek.

Als ik meer weet laat ik het hier weten.

Groeten Dyon.

Gaat het je het niet lukken om hem te repareren? Dat zou jammer zijn.
Hem te fixen is echt bijna een koud kunstje, tenzij er witte of zwarte rook uit is gekomen.
Een beetje oxidatie van het koper onder de borstels en op 6 volt al geen contact meer.
Kan een oorzaak zijn?

Heb je de motor uit het model gebouwd? Gaat het geheel wel rond met de hand?
Is de gearbox niet geblokkeerd?

Tja marx... "marx monoperm" Google is je grootste vriend...
De reductiekast heet Pile of Pilegetriebe...

Anders maar hopen op een wederberichtje van de verkoper.
Gr Bas

Bas,

De motor is echt naar zn grootje de spoel is verbrand of hoe dat ding ook heet.
gitzwart en sporen van smelten, nou ga ik de hele boot nakijken wat betrefd electra.

Jullie horen het van me

Groeten dyon.

Hoi! Ach, da's zonde te lezen.

Hoe je het noemt? Stator met wikkelingen (als een spoel). Maar het is duidelijk genoeg. Benamingen staan bij Wiki.

Opgesmookt = overbelast geweest.

Met nieuwe motor een zekering monteren. Dan brand het niet meer door, regelaar ook niet.

Bewaarde de onderdelen van het planeetje eventueel. Komt wellicht ooit wel weer van pas.
Zet anders maar wat plaatjes neer hier. Maakt het gruwelen voor meelezers wat inzichtelijker.

Vervangen en op naar voorjaarsvaarplezier.
Gr Bas

Laatst bewerkt:
hallo

vooral niet weg gooien deze motor
de rotor is naar de haaien maar de rest van de motor is nog goed
er zijn menige hier die een monoperm hebben waar de borstels van versleten zijn of de omkeer schakelaar defect
kan je nog steeds een paar euro voor krijgen en het is altijd zonde om een nog bruikbaar onderdeel weg te gooien ter wijl er iemand anders nog mee geholpen kan worden

zo ge hebt een pb
gr raf

Hallo Dyon,
Heb je de motor van 'alpenrail' op 'marktplaats' kunnen overnemen?
Wat Raf ook schrijft, ja, de oude goed bewaren. Onderdeeltjes komen altijd nog eens van pas, of kan je een ander mee blij maken. En Raf?... die wikkelt hem over... toch? :)
Groet Bas

@Paul.. die motor? Nee. 12V, 4 watt max. Het is geen type 'Super' en bovendien kan je daar net weer geen Pile reductiekast aan schroeven. De Super is iets krachtiger. 6V en 12V leveren maximaal 8 Watt.
Wil je het kunnen aansluiten, dan moet je over een draaibankje beschikken om het onderdeeltje te maken. De zeskant meenemer. (te verlijmen met Locktite)
Gr Bas

Laatst bewerkt:
hallo bas

nee niet over wikkelen dat wordt een zwarte ellende
het probleem is dat over de metalen anker plastiek zit en die is door de hitte gesmolten
al de wikkelingen er vanaf halen kan maar dan zit je zonder die plastiek bescherming op de anker wat weer resulteerd in kortsluitingen
ik heb nog een motor liggen waar een veertje van weg is en die anker past perfect in dat motor huis
ik heb deze motor van een jongen die hier eens met zijn bootje was en de motor het niet meer deed
dan heb ik een marx motor van mij gegeven om hem toch verder te helpen en deze defecte heb ik bewaart want ooit kom je dan wel eens een motor tegen met een ander defect en kan deze van die jongen terug hersteld worden en wachten op een volgende keer als er nog eens iemand iets defect heeft
zo heb ik nog een LRP blue liggen met een gesmolten end cap
eens kom ik ook weer zo eentje tegen wat gaat passen en dan is die motor ook weer goed om iemand verder mee te helpen

gr raf

Mijn broer wikkelde vroeger wel motortjes. (nog een electrotechneut met een c)
Hij lakte de ankers meerlaags met vernis. Nu zou je dat met epoxy kunnen doen of met kaptontape.
Heb je kwastbaar (siliconen)rubber. Dat spul wat om je tangetje zit, maar waarmee je ook deels gestript elektrodraad kunt herstellen. Plasti Dip, Liquid Tape...
Effe is er niet bij... je bent er wel even zoet mee... doe je dat alleen vanwege de grootste pret.

Back