montage bajonet u-47

Discussie in 'Duikboten' gestart door ikke79, 14 dec 2011.

  1. ikke79

    ikke79 Guest

    hey

    ik heb een kleine foto reportage gemaakt van de montage van de bajonetdichting van norbert bruggen.
    Ik heb uhu 300+ endfest gebruik om de bajonet te verlijm op de buis, verder heb ik epoxy hars gebruik om de bajonet ring te sealen over de buis heen dit heb ik ook gedaan aan de binnenkant van de ring, ik heb 4 stifjes gebruik om de ring tegen de buis te verankeren voor meer stevigheid (zie foto met rode cirkel)
    verder verstand op nul en voorzichtig zagen maar zo recht mogelijk.:):)
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik hoop dat het wat duidelijker word voor iemand die met dit karweitje wil gaan beginnen want foto's zeggen meer dan woorden.
    binnenkort nadat ik wat spullen heb verzameld voor de bouw van een nieuw techrek wil ik dit stap voor stap gaan beschrijven met foto's

    groet mick
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    bedankt voor deze uitleg. :) weet ik wat me te wachten staat bij m'n bootje.
    Is het nog lastg lijmen met die lijm? of werkt dat spul wel prettig?

    Gr,
    Tim
     
  3. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Hallo ikke79,
    die bajonet doe je toch wel borgen in de romp he?
    Ik heb 3 messing stiftjes door de bajonet en romp heen, en vastgelijmd.
    Doe dit wel want hij gaat eens los met alleen lijmen.
    Op de foto dat gele puntje in de aluminium ring.
    Er is bij iemand hier al op het forum de ring al eens losgegaan.
    Lijmen gaat heel goed met UHU-Endfast.

    Hein

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 14 dec 2011
  4. tiger1gek

    tiger1gek

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    423
    Locatie:
    Almere
    Hoi Mick

    Hoe sluit je het gat af wat voorin de buis zit waar het schroefdraad doorheen komt die je op de oude manier gebruikt om de twee romphelften tegen elkaar te trekken .
    Ik wil dit zelf ook nog eens gaan doen
    mvg Fred
     
  5. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo fred

    een goeje dikke klodder stabilit expres er langs de binnen kant in laten lopen
    dit heb ik gedaan met een las baget waar ik een oogje aan had geplooid
    dit vol met stabilit gesmeert en dan heel langzaam juist mikken en dan dat gaatje dichten
    het is een lang stuk omlaag in die buis hoor
    en de zijkant raken is geen optie want dan moet je dat weer snel weg poetsen
    want daar blijft het tech rek later achter haken
    ook langs binnen de geleiding die robbe heeft voorgesteld(half ronde strip)deze moet je weg halen anders draait het tech rek niet bij het sluiten
    gr raf
     
  6. ikke79

    ikke79 Guest

    hey raf

    dat probleempje had ik idd toen ik de 2 helften in elkaar wou draaien ik vroeg me al af waarom hij niet dicht ging toen kwam ik er achter dat dat stom lipje er nog zat grrr maar was snel opgelost heb toen maar wéér de zaag voor de laatste keer gepakt en weg gezaagd, maar ben zeer tevreden met het resultaat nu het techrek nog.

    groet mick
     
  7. ikke79

    ikke79 Guest

    nieuw techrek u-47

    beste bouwers in de onderwaterwereld

    zoals beloofd een aantal foto's van het begin van de bouw van mijn nieuw techrek voor de u-47, het was een beetje passen en meten voor alles in het wtc te krijgen maar waar een wil is is een weg :D
    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    meer foto's zullen volgen!!!

    groet mick
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Dat ziet er goed en bekend uit zeg.

    Heb via hetzelfde idee mijn U-47 omgebouwd naar statisch maar dan zonder bajonetsluiting.

    [​IMG]

    Wat misschien wel een handige tip is: de draadeinden tussen de schotjes voorzien van alu buis. Dat komt de stevigheid van het frame ten goede.

    [​IMG]

    Want als alles er in zit is het toch nog een behoorlijk gewicht op zo'n lengte techrek.

    Succes met de vorderingen. Blijf het volgen :)
     
  9. ikke79

    ikke79 Guest

    hey jonkje

    ik zag een aantal foto's staan op internet, en vond het techrek op deze manier er zo goed en netjes uit zien dat ik dacht als ik met de ombouw ga beginnen wil ik het op deze manier maken, ik heb de technische dienst op het werk eens lief aangekeken en gevraagd voor wat plexieglas, draadstangen en ander matriaal en ben zo begonnen met een tevreden resultaat.
    maar nu nog het rc gedeelte inbouwen dat word het spannenste van alles maar heb al iets uitgedacht hoe en wat waar moet komen maar in theorie gaat alles nu nog de praktijk hihi

    groet mick
     
  10. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Hoi Mick,

    Ik kon voor het maken van de plexiglas schotten gebruik maken van de cnc freesmachine op de werf waar ik toen werkte. Mijn boot was dynamisch en moet zeggen dat het een hele toer was ( eerste duikboot en scratch ombouw) om de boot statisch duikend te krijgen maar vond het een leuk project. Trial and error :) Ben heel wat uurtjes bezig geweest voordat alles zat zoals ik het wilde hebben haha.

    Dit is een filmpje van de eerste duiktesten na de ombouw. De achtersteven had toen nog een tikkie meer drijfvermogen nodig.



    Groeten Merlijn
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. ikke79

    ikke79 Guest

    hey Merlijn

    ziet er goed uit ligt mooi op het water en doet wat hij moet doen, de u-47 is een mooi project om mee te beginnen in de onderwaterwereld.

    groet mick
     
  12. ikke79

    ikke79 Guest

    hey

    Hier een kleine update van de bouw van het nieuwe techrek voor de u-47 het is veel passen en meten om er alles in te krijgen wat de boot nodig heeft om te duiken.
    Ik heb de unipro samen met de lagerregelaar gemonteerd aan de voorzijde van de duiktank om plaats te sparen, ik hoop alleen maar dat duiktank op de goede positie staat ik heb het midden van de tank ongeveer gelijk met de
    brug geplaatst.
    [​IMG]
    [​IMG]
    de hall-sensor en de magneetjes gemonteerd op het middentandwiel, alleen moeten er 4 magneetjes zijn ipv 2 er zaten 2 te weinig bij de unipro
    [​IMG]
    alles netjes aangesloten, ik heb er voor gekozen om met kabelschoentjes te werken ipv solderen dat werkt wat beter als de tank er ooit een keer uit moet (hoop het niet :rolleyes:)
    [​IMG]
    de motorsteunen geplaatst en de stroomregelaar aan de onderzijde
    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]

    groet mick
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. Albertmobiel

    Albertmobiel

    Lid geworden:
    4 mrt 2008
    Berichten:
    415
    Locatie:
    amsterdam
    Hallo ikke 79,
    Ik ga ook bezig om in een U-47 de bajonet in te lijmen en zag jouw site hoe kan ik
    het x [ img] openen.
    Alvast bedankt.

    Albertmobiel
     
  14. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
    Niet meer, deze zijn verwijderd bij de bron.

    Hans
     
  15. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Hallo Albertmobiel,
    ga jij de bajonet ring ook lijmen mer U-300 endfast?
    Zou ik niet doen.
    Ik heb dat spul jaren geleden hier geintroduceerd, het was niet in Nederland te krijgen.
    Eerst de bajonet vastzetten met stiftjes en een 2 compenenten lijm.
    Als dat uitgehard is pas Endfest.
    Endfest is geen wondermiddel zoals sommige het prijzen.
    Endfest is een spleet vullende lijm.
    Dus eerst vastlijmen en dan opvullen de haarscheurtjes die er nog zijn met UHU Endfest 300.

    Hein
     
  16. Albertmobiel

    Albertmobiel

    Lid geworden:
    4 mrt 2008
    Berichten:
    415
    Locatie:
    amsterdam
    Hallo Hein,
    Kun jij mij aangeven met een foto/tekening waar de stiften moeten komen .
    Welke 2 componenten bedoel jij ?
    Alvast bedankt.
    Albert
     
  17. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Als je een cirkel hebt en je deelt die door 3 dan weet je toch ongeveer waar je die stiften, messing pinnetjes moet plaatsen.
    Deze zijn alleen om het draaien van de ring tegen te gaan.
    Met alleen lijm gaat de ring na verloop van tijd door de raaibeweging los.
    En daar heb je toch geen foto of tekening bij nodig he?

    Hein
     

Deel Deze Pagina