montage lichtbalk

Hallo allemaal,

Ik heb onlangs een lichtbalk van cheeta (Alwin). Nu zoek ik een manier om deze balk op mijn Actros te plaatsen. De lichtbalk heeft geen gesloten onderkant en dus zijn de componenten zichtbaar en steken uit. Ik heb geprobeerd om een kunststof plaat op maat te naken en uit te frezen, echter heb ik alleen een proxxon multitool, en het freezen lukt daar niet goed mee.
Wie heeft er een idee om dat een beetje mooi te monteren? Beugeltjes? een voetje of ...... Ik zit een beetje vast met de afwerking. De balk is recht echter de cabine is licht gerond met profielen in het dak.
indien er iemand ook zo'n balk geplaatst heeft, ik hoor het graag.

mvg

Dirk

Hallo Dirk,

ik zou een plaatje maken met een randje erop met de exacte hoogte als dat de componenten uitsteken.
Het plaatje plaats je dan weer op drie kunstof buisjes van een aantal mm. hoog net boven de dakronding van de Actros.

Op deze manier heb je geen last van de dakronding.;)

Gr.
Raymond.

Laatst bewerkt:
Raymond,

Dat heb ik geprobeerd, maar ik blijk toch niet zo handig te zijn als ik graag wil. Idealiter zou zijn om eenzelfde bodem als de kap, maar dan wordt het een beetje prijzig. Daarom heb ik geprobeerd om een plaatje uit te freezen, helaas. Ik zoek verder.

Dirk

hallo Dirk
Kun je een foto van die lichtbak maken ?,want ik vermoed dat ik dezelfde heb ,en ik heb het zeer eenvoudig opgelost

motormuis

de montage is echt niet moeilijk. En er steken wat zeer kleine dingen uit aan de onderkant ja dit is niet te voorkomen met deze compacte afmetingen. Echter zijn het componenten die nog minder dan 1mm hoog zijn.

5657.jpg

Ik heb het zelf opgelost met 2 M2 boutjes(tamiya). De kop zit aan de bovenkant, onder de print zitten 2 busjes (of ringetjes / moertjes) om de kap iets op te hogen.
En dan met 2 gaten van 2,4mm in het dak geboord en moertje aan de binnenkant gedraaid.

Per mail had ik je overigens al een paar andere voorbeelden gestuurd van andere gebruikers. Ik zal proberen vandaag nog een detail foto van mijn scania te maken hoe het daarop zit.

Alwin,

Ja, die heb ik bekeken, echter probeer ik zo weinig mogelijk componenten in het zicht te laten, vandaar mijn post hier op het forum, mss zijn er mensen die dingen op een andere manier bekijken en daar dan een mooie oplossing voor bedenken. Dus 'no blame', ik ben echt wel blij met de lichtbalk.

Bij deze 2 foto's

20131214_102759.jpg

20131214_102827.jpg

mvg

Dirk

Hallo Dirk
Het spijt me ,je hebt een andere dan ik heb .dacht je te kunnen helpen ,maar het gaat helaas niet door .

mvg Motormuis

Hoi Dirk

Je kan met een stukje karton je dak rondingen overnemen en dan de verdiepte stuken.
Er ook uit halen. En dan met styreen het frame om de licht balk maken. Met de contouren van je dak. Het is een hoop werk met passen en meten.

Groeten willem

hallo dirk,

Wil je de IC aan de onderkant kunnen zien moet je echt wel bijna onder de modeltruck gaan liggen. Onder normale omstandigheden zijn die praktisch niet zichtbaar. Of heb je plannen de balk heel hoog te monteren?

Een optie is om de afmetingen van de print te gebruiken en daar een dun randje wit abs omheen te maken. De print is van epoxy dus hier kun je tegen aan lijmen aan de zijkant. In de huidige versie steekt de print nog ca 0.8mm onder de behuizing van de kap uit.

8135.jpg

8136.jpg

8137.jpg

8138.jpg

8139.jpg

8140.jpg

Ja, met een randje da ik proberen, ik heb een plaat gehaald, maar om zo dun te snijden? Het plaatje is 3mm daar geraak ik diet doorheen met een cutter. Ik heb ook geen cirkelzaagje, alleen een lintzaag (low budget) en ik krijg voorlopig nog geen smalle stripjes gezaagd. Ik ga alvast monteren, dan kan ik nog altijd stripjes plaatsen.

Dirk

Back