Montage Verslag Sebart Sukhoi 50 in vergelijking met de EF 58" Extra

Hier zal ik een klein montageverslag doen van de Sebart Sukhoi 50 die ik bouw voor een kennis en wat vergelijkingen doen met de EF 58" Extra, die in dezelfde categorie valt. Deze vergelijkingen zullen enkel op feiten berusten. Deze kist is met de combo (Hacker Motor en regelaar) verkrijgbaar en zal met 5245Mg's uitgerust worden.

De box; Alles zit goed verpakt, en komt aan zonder enige beschadiging, de kwaliteit is te vergelijken met de EF Extra, ook de hardware zoals ball links etc is dezelfde.
Wel heeft deze kist geen vleugelzakken, carbon landingsgestel, en geen cockpit (piloot, dashbord vloer), wel net als de extra een carbon vleugelbuis.

Het kleurenschema is al oud, maar blijft prachtig. De kist is in oracover bespannen maar kan wel een strijkijzertje gebruiken na zijn lange reis.

box.JPG

5245Mg servo met metalen servoarm (standaard).

servo.JPG

De motor een Hacker A 50 S16 met X70 SB Pro regelaar

motorregelaar.JPG

Het viel onmiddellijk op dat deze motor heel wat groter was dan de Torque motor op de Extra en die heeft al heel wat power overkill. Even een foto ter vergelijking.
Ook te zien is dat de torque motor standaard met goudstekkers komt op de motor en regelaar, de hacker motor en regelaar komen zonder stekkers.

hackerTorque.JPG

hackerTorque2.JPG

Kleine vergelijking met de EF 58" Extra;
De romp van de extra is heel wat breeder. De canopy van de sukhoi staat enkel vast met magneten, de extra ook nog met een extra slotje

fuse.JPG

Binnenin ziet de romp er heel netjes uit. Voor de wingtube is er genoeg plaats voorzien voor de batterij en deze is ook heel makkelijk bereikbaar.
Achter de vleugelbuis kan je dan makkelijk de ontvanger kwijt. De vleugelschroeven moet je verticaal aanschroeven, een heel goed idee!
rompinside.JPG

De vleugels van de Sukhoi zijn iets dikker en hebben ook een groter vleugeloppervlak:
wings.JPG

Het bevestigen van de afrondingen aan de vleugels is het eerste wat eraan moet gebeuren voor het inlijmen van de rolroeren, het is een heel kort werkje, de grootste reden waarom ze dit nog niet doen in de fabriek is volgens mij domweg om de doos zo klein mogelijk te houden.

Even lijmen, en met het strijkijzer de folie op zijn plaats en klaar is kees.
afronding1.JPG

afronding2.JPG

De vleugels gaan gedeeltelijk in de romp, wat wel mooi is. Aan 1 kant is de passing echter toch niet 100% de afronding staat recht op de vleugel gelijmd maar gaat blijkbaar toch iets teveel naar beneden. Maar dit is slechts een detail.
vleugel1.JPG

vleugel2.JPG

Volgende keer ga ik verder met het lijmen van de rolroeren en monteren van de rolroer-servo's. Ik wacht nog even op de post met roze zap :-)

Laatst bewerkt:
Dat die motor wat groter is heeft dat ook te maken dat deze kist op 6S gevlogen moet worden ipv 5S? Ik heb de Sukhoi al een tijdje op mijn verlanglijstje staan maar ik denk dat ik toch voor de Katana 50 ga....die is wel op 5S te vliegen en dan kan ik dezelfde pakketten gebruiken als in m'n extra.

@Awol; Ja, dat zal waarschijnlijk wel de reden zijn. Wel raar, als je ziet dat de sukhoi niet echt veel groter is dan de extra (de romp zelf kleiner), en de extra echt overpowered is.
Misschien is de sukhoi toch wat zwaarder, we zullen het zien aan het einde van de bouw.

Ik denk qua dat je qua vlieggedrag wel beter zit met de sukhoi, zelf heb ik al met de katana gevlogen en die is heel wat minder dan de extra, de sukhoi is denk ik zeker beter dan de katana.
De sukhoi 30 waar ik al mee gevlogen heb, vloog allesinds wel goed.

Vind ze allebei top en heb ze beiden gevlogen. Zou niet direct durven zeggen welke beter vloog. Ik had wel 1 min. meer vliegtijd met de ef tegenover de sukhoi met dezelfde set-up. Heb het altijd op de ronde snoet van de sukhoi gestoken :-)
1 groot minpunt aan de sebart is de broosheid van de cockpit. Hierover hebben ze bij ef langer nagedacht.

ik vlieg sinds vorige week met de angel50, superkist, misschien de sukkie ook in huis halen als hij in het geel schema verkrijgbaar is, kwestie van eenvormigheid te hebben.

zijn de EF extra's nog ergens te koop ?

Hey Jens ga je er nog aan verder ?

Ik heb de Katana´S 30E echt n superkistje :p

Ben erg benieuwd hoe deze vliegt enz ;)

Grt.

eerste post: 11 november 2008.

Ik vermoed dat dit ARF-je al lang vliegt ;)

Ja wegens, het geen-tijd meer syndroom heb ik dit hier niet kunnen afwerken...
Sorry, ik zal vanaf nu proberen geen halve topics meer af te leveren lol :-)

Die sukhoi vliegt volgens mij super, net zoals de extra trouwens

Back