Montage verslag Thundertiger's little tiger.

serge pot

Forum veteraan
Aangezie de man van wie ik de vorige keer zijn pipertje klaar had gemaakt ,nog wat had staan ;).

Gaan we door .
Het betreft een arf van een paar jaartjes terug .

100_1192.jpg

Helaas had de moeder van deze man dit toestelletje niet gezien en heeft ze haar indrukken er op achtergelaten :).

100_1181.jpg

100_1182.jpg

100_1185.jpg

Een beetje plak en snijwerk later is dit ook opgelapt.

100_1183.jpg

Dit ligt nu te drogen met het kunstof tipje er op geplakt.

Dan af naar het rompje .Tankje inbouwen .
dit doen we dus met foam waar het tankje netjes op en tussen komt te liggen en klemvast komt .klitterband houdt de tank vast .

100_1187.jpg

100_1188.jpg

100_1189.jpg

100_1190.jpg

100_1191.jpg

En dat was het voor vandaag .

Van het weekend pakte ik het rompje beet om deze op lijmverbindingen te testen aangezien deze een 10 jaar minimaal oud is ,en er toendertijd niet echt goed gebouwde arf toestellen werden geleverd .
Dit werd even schrikken met een lichte torsie beweging tussen neus en staart gingen er gelijk 2 spanten loszitten en zat ook de servo plaat los .
Ook heb ik het stabilo en kielvlak getst op de lijmverbinding , deze zaten ook maar half vast .Bij nadere inspectie kon dit ook wel kloppen als je een verbinding hebt van ;hout/folie/lijm/folie/hout.Hier hoeft dus maar 1 element weg om dat beter vast te zetten .De folie dus.

Het verlijmen van de spanten viel tegen .Balsa hout heeft de neiging om na verloop van tijd vet te worden ,waardoor de lijm niet goed meer pakt .
Ik heb dus na deze constatering het rompje opzij gelegd om te beraden wat ik ging doen .
Dit idee schoot me maandag binnen( ik kan rustig even wat bedenken over het verloop van een paar dagen ,aangezien ik geen haastwerk wil doen en het wel goed wil hebben) . Het hout heb ik op de te verlijmen plaatsen doordrenkt met aceton en schoon geveegd met een schone doek .Als dit niet werkt dan zou ik de eigenaar het trieste nieuws moeten brengen dat dit toestel dan enkelt goed is om aan een touwtje te hangen .
Maar we hebben succes bemerkte ik vanavond . De lijmverbindingen hielden stand bij de torsie test .

100_1194.jpg

Het stabilo heb ik opnieuw geplaatst en uitgemeten op recht zitten .
Afgetekend en daarna folie verwijderd op de te verlijmen vlakken .
Dit is ook gedaan met het kielvlak .En ook dit zit verlijmd met witte houtlijm .
Het rompje ligt nu te drogen .

100_1193.jpg

Serge.

Als Balsa rot, triplex zwelt en lijm sprok word en vergaat, heeft dit maar een oorzaak.
Nieuw slecht behandeld tegen brandstof indringing, als alles goed gedaan is vliegt zulks toestel 15 jaar later nog steeds.
Anders is het op een jaartje, misschien twee afgeschreven.
Hier heb je een goed behandeld toestel in je handen.

Tof, een oudje te zien.

Johan.

Back