montageverslag piper super cub VQ models

Hallo,

Ik was al een hele tijd op zoek naar een piper cub, om mee te vliegen, zowel rustig als traag, maar ook wat basis acro enzo. een zwever slepen komt ook wel aan de orde, maar zeer sporadisch en geen grote zwevers (max 3m40).

Het idee is er om ook bush wielen onder te zetten ( zelf maken) of ergens kopen.
zodat ik ook leuke touch and go's, humptie bumptie,... enzo kan gaan doen, dus zuiver een fun kist.

Ik mag volgende week om de piper super cub van VQ models gaan 2m71 wingspan... in het burda schema.
hier zijn de gegevens van de kist:
super_cub_burda_staffel.jpg

VQ-ARF Piper Super Cub BIG Burda Staffel 2,71m ARF | Electric-motorplanes made of wood | Electric-motorplanes | Modelplanes | Models

Ik heb hier nog 2 motoren liggen 2x een 35cc motor
een roto engine 35VI rode kop( sterk maar zwaar)
een mvvs 35cc rode kop( nog geen ervaring mee, maar wel meer power vermoed ik en wat lichter) deze is wel met een cannister (of potje)

welke de beste keus is?? ik weet het niet, ik ga denk ik voor de mvvs. maar welke prop neem ik het best? ze schrijven een hele reeks voor tussen de 18 en 21inch. (van een clublid kan ik een mezjlik 20x10prop overnemen)
Ook qua servo's ben ik er nog niet uit. wellicht eind volgende week volgen er wel foto's...

Groeten Chris

Hallo,

ik zou 8inch wielen willen hebben onder de super cub... echter zijn deze moeilijk te vinden.
dubro heeft er wel, maar deze hebben een veel te groot vast gedeelte(niet echt balloon wielen) + ze zijn zwaar 680gram per wiel!!
nu zou ik ze zelf willen maken,(soort rubber, lagen op elkaar kleven en dan rond schuren ofzo op een draaibank,)
maar wie kan mij zeggen welk rubber ofzo ik het best neem??
ik kan ook uit hout de ballonvorm+ binnenste wiel draaien, en dan bv de laatste 2cm daar enkel een rubberlaag op kleven...

tips ofzo altijd welkom

voor de flaps heb ik nog 2 servo's 15kg liggen, sleephaak heb ik nog 1x 8kg liggen en rudder heb ik nog een 10kg liggen. rollen en hoogte moet ik nog voorzien...

De doos staat nu hier. eerste zicht zeer goed en zeer mooi materiaal.
het enige wat anders moet is het landingsgestel, dit is ver van schaal, en ik ben hiervoor op zoek naar een 1/4 schaal landings gestel die wel wat moet kunnen verdragen. tips hieromtrent zijn altijd welkom, of moest iemand nog wat liggen hebben??

de constructie ziet er goed uit, ik ga wel versteveging aanbrengen waar ik een sleepkoppel ga maken...

scharnieren zijn ook echte robart metalen scharniertjes enzo, en de cover is zeer zorgvuldig gedaan, ziet er gewoon goed uit.

qua motor... tja ik neem ze er vandaag eens bij...
foto's volgen

hier de foto's:

qua motor,

de zwarte is een roto 35cc motor draait een 19inch prop en heeft een compacte uitlaat. montagebeugels moeten wel eventueel nog gemaakt worden. gewicht zonder beugels 1490gram zoals op de foto

de mvvs (35 of 40cc, ik weet het echt niet, wie kan me helpen?) heeft als voordeel dat hij met montageplaat de perfecte afstand heeft(dus monteren en klaar) nadeel is het wegwerken van de uitlaat ( grote uitlaat, nergens plaats)

hier heb ik eventueel wel nog een cannister voor, maar dan moet ik wat verbouwen in de romp, is eventueel wel mogelijk...(deze past trouwens op de roto als op de mvvs denk ik)

de motor monteren, het best met de kop naar beneden vermoed ik, dan maak ik de cowl onderaan open, zodat de kop ook goed gekoeld kan zijn...
zijdelinks moet er anders een groot gat uit...

P1030435.JPG

P1030442.JPG

P1030444.JPG

P1030436.JPG

6050321036065178866

Toni Clark verkoopt een mooi landingsgestel. Mijn ZG 45 past geheel binnen de motorkap, dan zou de mvvs toch ook wel moeten passen?

a5umuqy2.jpg

zazytesu.jpg

de mvvs heeft een hogere cylinderkop vermoed ik... die van jou zit iets scheef op de foto te zien? dit kan ik ook nog doen(proberen) , dan moet ik het luik elimineren( is niet zo erg)

wel heeft een clublid morgen deze uitlaat mee, mss past deze wel goed:

201201949_3-mvvs-35cc-weinig-gedraaid.jpg

Laatst bewerkt:
Hallo,

ik ga idd de cannister in de romp plaatsen, wat verbouwingswerk, maar het zit net allemaal wat netter.

P1030455.JPG

P1030454.JPG

Hier zie je dat ik de cilinderkop eraf heb, dus daar moet toch een gat in de kap gemaakt worden ( maar er moet toch gekoeld worden...)

P1030456.JPG

mits wat knutsel en stuntelwerk moet dit wel lukken om de bocht te maken veronderstel ik...

zou het nodig zijn om echt een "tunnel" in de romp te maken, of mag hij ook gerust zo gemonteerd worden op een metalen steuntje ofzo...

Een ks mount. Is mooi.
Heb zelf in de speedster ook geen tunnel gaat prima let wel op dat er geen draden tegen aan komen

Hallo,
oke komt goed...

de sleephaak heb ik nog niet( zal zelf gedraaid worden de komende weken)
maar wat is nu de beste plaats??

ik heb 2 mogelijke plaatsen aangeduid... voor het zwaartepunt moet ik de voorste nemen, voor het sterkste punt in de romp de achterste...
maar zowiso zal ik wel ergens versterkingen moeten inbouwen...
er zal ook niet heel veel mee gesleept worden. sporadisch eens...

P1030457.JPG

P1030458.JPG

P1030459.JPG

Ik heb de sleepkoppeling zoals op de foto te zien is. Daar zit in mijn Piper ook een zware versterking voor de vleugelbevestiging. Slepen is voor mij geen prioriteit en had daarom geen zin om de boel te verbouwen voor alleen een koppeling. De kist sleept zo erg lekker, bevalt uitstekend.

4aqa4anu.jpg

HD

Laatst bewerkt door een moderator:
Dit is een linkje naar de koppeling.

Richter Schleppkupplung mit Spant | Zubehör f. Großmodelle | Zubehör

Ik had de koppeling via de Duitse ebay nieuw gekocht, scheelde bijna €10,00 op de prijs.

Voordeel van het spantje is dat de servo vlak onder de koppeling zit en je de hele set zo tegen een spant kan lijmen/ schroeven. Ik heb voor de zekerheid wel 2 carbon stangen gemaakt die van het spantje schuin naar voren lopen richting de voorste vleugelbouten om eventuele beweging van het plaatje tijdens het slepen tegen te gaan. Dit omdat de helft van het plaatje bij mijn piper vrij hangt doordat er geen dichte schotten in de romp zitten.

hallo
niet echt veel verder gedaan aan de piper ( eerst wat aan het huis gedaan) en crashtoestellekes van clubleden hersteld...

toch is de sleepkoppel al ingebouwd alsook tank en cannister

ik heb van een clublid mooie balloonwielen gekregen van 150mm diameter.
ik heb het landingsgestel van H9 besteld, maar is al een tijdje op weg...

nu vroeg ik me af, of er een mogelijkheid is om die wielen te remmen. zodat ik takeoffs kan doen zoals de bushplanes...

foto's volgen nog wel...

lang stil geweest, het H9 landingsgestel is er nooit geweest, bleef maar niet leverbaar... uiteindelijk heeft een clublid eentje gemaakt.
Mijn vraag was wat weegt zo een robart landingsgestel ongeveer.

dat van mij weegt nu zonder wielen en zonder de "beplanking" en assen 433 gram.
Ik kan het wel lichter maken, maar weet niet of het noodzakelijk is.

de wielen wegen samen 642 gram...

ik denk dat hij er klaar voor is...
morgen de motor eens proberen en kijken of er niets lost of lekt, dan de motorkap er terug op en als alles goed is vliegt hij zaterdag!

P1040727.JPG

P1040726.JPG

P1040729.JPG

Back