Montageverslag SebArt Angel S50

Discussie in 'F3A' gestart door nando, 3 apr 2009.

  1. hezik

    hezik Guest

    Nou ja, we praten dan ook onterecht over de 'gasstand'. Het gaat om de snelheid. Je gaat niet op topsnelheid een snap trekken, in geen enkel programma.
     
  2. gertje

    gertje

    Lid geworden:
    18 apr 2006
    Berichten:
    472
    Locatie:
    belgie
    je zei zelf dat men niet 'volgas' snapt.Je had het niet over de 'topsnelheid'!! :)

    terug on topic zeker :)
     
  3. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Met een shock doe ik wel maximale vliegsnelheid snaps, alleen ligt de maximale vliegsnelheid niet zo hoog.

    Vandaag nog niet kunnen bouwen vanwege de jury cursus, gister avond werd het half 4. dus ben al wel wat verder.
    Na de jurycursus nog bij utrecht wezen kijken, daar een element na de landing stuk zien gaan, word vast hier op het forum nog uitgebreider vermeld, maar daarbij ging ook 1 rollroer los. Die had gelijke ca scharnieren.

    Nu gebruik ik gloednieuwe roze ZAP(!) ca, en erg veel, beide kanten veel en als hij niet meer wil dan wacht ik even en dan doe ik er nog meer bij... goed, je kan niet zien waar het binnen heen loopt dus 100% weet je het nooit. Dus borg ik ook.

    Gister avond (niet bedoeld voor dit topic maar voor de club site) foto's genomen. En hoewel de f3a vliegers het allemaal wel kennen, en het grootste deel van de overige ook plaats ik het hier toch maar.

    Beginsituatie (alles is erg close up, met goede macro stand dus je ziet veel meer dan je in het echt zou zien)
    [​IMG]
    normale dunne speld
    [​IMG]
    eerst erin tot je niet verder kan met de vingers, tegen het scharnier aan
    [​IMG]
    dan met een tang een klein stukje verder en dan dichtbij afknippen
    [​IMG]
    met de punt van de tang doorduwen tot je hem niet meer ziet
    [​IMG]
    Aan de andere kant herhalen.
    Eindresultaat:
    [​IMG]

    Ik doe ze aan de uiteinde van het roer en eventueel bij de roerhevel in de buurt.

    Straks volgt de rest van de foto's.
     
  4. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Rechts even ver af
    [​IMG]

    Waarom nou, 1 f-íng mm... was wel snel gefixed.
    [​IMG]

    Rudder ready to go, let vooral op het mooie weggewerkte staartwiel staafje, folie terug, als nieuw. Vond het zo veel beter dan mijn vorige kistjes.
    [​IMG]

    :bad-words: staartwiel staafje scharniert niet op de scharnier lijst :bad-words: dan maar met 1 schroefje het krachten verdeel plaatje vastmaken zodat hij heen en weer kan. Als het later stuk gaar is het mijn schuld...
    [​IMG]

    Motor simpel ge monteert maar 7,iets te ver naar achter, mijn motor duidelijk breder en korter dan de bedoelde motor.
    [​IMG]

    Motor montage probleem simpel opgelost. Ik ga mooie lichte 10mm spacers zoeken, of zelf van wat multiplex of mdf oid maken. Tenzij iemand wat beters weet.
    [​IMG]

    Ga nu met rudder aansturing bezig, die koolstof staaf is trouwens ideaal om te bepalen hoe hoe hoog je servohevel moet. daarnaast is hij hol en kan je erg makkelijk de pull pull kabel ermee naar voren brengen. Zie trouwens ook het folie binnen in het toestel, voor warme lucht geleiding naar het mogelijke gat onder de romp. Ik ben er nog niet helemaal over uit hoe ik mijn warmte moet managen (en of ik mij uberhoubt druk over moet maken, bij de funtana was het niet nodig maar die vloog ik zonder spinner), en dat zal ook wat zijn dat hij het afstellen van de kist hoort, straks.
    [​IMG]

    Achteraan hooren de ball linkjes bovenop de hevel volgens de koolstof staaf.
    [​IMG]

    Erg leuke verhouding motor-spinner (en de rest)
    [​IMG]

    Nog geen foto van het landingsgestel, die is overigens volledig voorbereid, enkel schroeven en klaar, je kan maar weinig fout doen.
    Het enige dat kan is dat je de linker poot rechts doet en de rechter links, en natuurlijk deed ik dat. :hammer:
    Daar kwam ik achter toen ik die lift generators tijdelijk erop wou doen.
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2009
  5. hezik

    hezik Guest

    Het borgen van je CA scharnier op die manier, is naar mijn mening volslagen nutteloos. Het kan ook geen kwaad ofzo, maar het dient verder geen nut.

    Drenk maar eens een scharniertje in CA en laat 'm drogen zonder dat ie ergens inzit, prik er een speld door, en zet er eens wat kracht op. Met geen of marginale kracht trek je al die speld door je scharnier heen, als het in de lucht al loskomt, gaat die speld daar echt niets meer aan veranderen.
     
  6. Julius Monchen

    Julius Monchen

    Lid geworden:
    20 jan 2007
    Berichten:
    986
    Volgende keer Kavan scharnieren met Epoxy lijmen?

    Groet,

    Julius
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2009
  7. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Hezik, als jij het zegt... dan wil ik het eerst zelf uitproberen. Nu ga ik lekker verder op deze manier.
    Zal een scharnier zonder lijm met speld vast zetten dan kapot trekken, en een los scharnier met ca drijnat maken, laten drogen, speld erdoor en kapot trekken. Als hij beide faalt heeft het zeer waarschijnlijk geen nut.

    Maar ik heb nog nooit een op deze manier geborgd scharnier zien falen.
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2009
  8. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Nee.

    Dan zou ik naar kavan platte plastic gaan, met zoon pennetje erdoor. En die met epoxy lijmen.

    Overigens staat de handleiding eigelijk alles met ca gelijmd, in doe alles met epoxie, en dan terweil de lijm droogt fixeren met ca.
     
  9. hezik

    hezik Guest

    CA scharnieren lijmen met epoxy is natuurlijk not-done. En uiteraard moet je het testen, mss dat het bij jouw scharniertjes anders is. Hoe dan ook, die speld kan iig geen kwaad.
     
  10. Julius Monchen

    Julius Monchen

    Lid geworden:
    20 jan 2007
    Berichten:
    986
    Vanzelfsprekend bedoel ik ook met echte 'Kavan-scharnieren', meneer hezik ;)
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2009
  11. hezik

    hezik Guest

    Dan is het goed, Jonkheer Julius :)

    (alhoewel ik die gewoon met witte houtlijm zou lijmen, na iets opruwen)
     
  12. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    CA.
    [​IMG] [​IMG]
    'tis bijna kunst.

    Ik zat me bij Alexzzz z'n e-evolution montage topic te ergeren aan de sulivan kabels. "Weegt haast niks"
    Als je niet wilt dat de kabels langs elkaar schuren lijkt mij dit voldoende, 2 korte stukjes van een dun rietje, een kort stukje krimpkous en 2 mini drupjes ca.
    [​IMG]
    Maar ik moet eerlijk bekennen dat dit mijn 1e pull-pull is op iets boven de 150g

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik heb 1 bewegend roer!
    Het rudder heb ik wat heen en weer laten gaan, met een alu hevel iets kleiner dan de rode plastic hevel, veel uitslag heeft ie niet.
    Maar dit laat ik zo en verminder ik mss zelfs als ik het niet nodig heb voor het programma. Kan iemand wat graden noemen voor de roeren die hij gebruikt (en bij welke vliegstijl)?

    Daarnaast vind ik hem langzaam gaan, heeft natuurlijk ook met de kleine uitslag te maken icm max servo travel. Iemand een mening over 2s A123 1100 op de hitec servo's? Ik weet dat het volgens de spec's niet kan...
    Morgen wat berichten zoeken over hitec's die gebruikt worden op 2s a123.

    Verder wat kleine dingen gedaan, zit nu over de ontvanger plaatsing na te denken, R606FS zou beter uit komen, stekkers van bovenaf, kleiner en lichter...
     
    Laatst bewerkt: 6 apr 2009
  13. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Hoi Nando,

    mooi ding, ben benieuwd hoe hij er vliegend uitziet. Ik heb nog wel 10mm alu spacers van m'n hyperion over. Zijn 15g totaal. De a123 2s1100 ga ik ook niet gebruiken dus als je interesse hebt dan hoor ik 't wel een keer.
     
  14. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss

    CA schiernieren alleen in ingebouwde toestand lijmen , dus met roer er op . ;)

    Zo is je andere helft van het scharnier ook al volgezogen met CA en kan het CA niet meet tot het eind kruipen als je het roer er op lijmt .

    Mvg Johan
     
  15. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.404
    Locatie:
    Spijkenisse
    Klopt Johan; je zou denken dat als het scharnier omhoog wijst dat dan de lijm niet omhoog kruipt, maar dat doet het helaas wel......
     
  16. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.404
    Locatie:
    Spijkenisse
    Hoho, wacht even; dat waren geen sullivan kabels hoor; dat waren van die hele fragiele dunne stuurkabels met zo'n M2 kwiklinkje erop geperst en ijzerdraadje binnenin, die heb ik gesloopt en alleen het witte gedeelte genomen. Dat weegt toch echt maar ontzettend weinig hoor;)

    Trouwens; met die altijd vreselijke winden in NL, wil je je kist zeker niet te licht hebben itt indoor F3P....

    Morgen de maiden?
     
    Laatst bewerkt: 6 apr 2009
  17. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Daarom de naald, ik begin halverwege het scharnier. Je kan het trouwens goed zien als het bovenin komt. En het scharnier blijft mooi gecentreerd en recht. Aan de ander kant doe ik het zelfde voordat ik op het scharnierpunt begin.
    Moet ik deze methode echt veranderen?

    Die spacers wil ik graag even zien. Zal straks 8 moertjes wegen die er dan uit kunnen.

    Volgens mij kan ik zonder problemen 2s a123 gebruiken. En ondanks dat ik niet echt voor een losse ontvanger accu ben, als de servo's er daadwerkelijk sneller door gaan heb ik een beter vliegend toestel... straks maar eens bekijken met m'n 2300 pakket.
    Bec weegt zoon 10g, die kan eruit. Of ik neem een super simpel 70 ipv de plush 80. scheelt 28 g volgens hobbycity. Een 2s A123 1100 is zoon 85g?

    Beide ailerons hebben een stekker, en hebben bewogen. Uitslag is bijna maximaal.
    Dat zal zeker nog terug geschroefd worden.

    Vleugels zijn voor het eerst vastgeschroefd, dat ging aan 1 kant toch wel erg lastig, ik moest erg hard de vleugel tegen de romp aan duwen, de 1e kant dus de vleugelbuis is niet te lang.


    Nu een instelhoekmeter ophalen.
     
  18. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ik hoop morgen idd de maiden te doen, maar er moet nog een hoop gedaan worden.

    Het stabilo, hoogteroer en motorkap monteren. Regelaar en rudder servo solderen, motor echt monteren, zit nu tijdelijk. Regelaar en accu een plek geven, zwaartepunt bepalen. Lift generators plaatsen, eventueel wielkappen. (mss niet voor de 1e paar vluchten)
     
  19. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.404
    Locatie:
    Spijkenisse
    Pfuu, das niet mis, ik zou met de 2 meter Evolution zelfs met een 20 grams 2s360mah nog ruim genoeg hebben....... (50 mah per B vlucht, ongeacht de wind)
     
  20. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ja idd, dat is de overweging, 1100 is belachelijk veel. Maar de spanning is constant en net iets hoger van 6V.
     

Deel Deze Pagina