freekt
Vriend van modelbouwforum.nl
Ik heb even een kort vraagje, maar toch wel erg benieuwd naar de meningen.
Tot nu toe monteer ik mijn brushless elektromotoren altijd zodanig, dat de "bel" meedraait met de propellor, oftewel, de propellor is aan de bel gemonteerd. Zie bv onderstaand plaatje.
Nu zie ik motoren ook wel aan de andere kant van de firewall geplaatst, aan de binnenkant, waarbij de prop op de een of ander manier aan de as is bevestigd. De "bel" draait dan aan de binnenkant van het vliegtuig.
Ik denk dat het voordeel zoals ik het tot nu toe doe, is, dat de motor vanzelf gekoeld wordt. Maar ik weet niet wat bijvoorbeeld effecten zijn op de balans?
Mijn vraag: wat zijn de voordelen van beide montage methoden en dus de afwegingen om de een of de ander te kiezen?
Alvast hartelijk bedankt!
Freek
EDIT: ik lees in een draadje dat een Trust 50 motor maar op een manier kan worden gemonteerd, hangt soms blijkbaar van de motor af.
Tot nu toe monteer ik mijn brushless elektromotoren altijd zodanig, dat de "bel" meedraait met de propellor, oftewel, de propellor is aan de bel gemonteerd. Zie bv onderstaand plaatje.
Nu zie ik motoren ook wel aan de andere kant van de firewall geplaatst, aan de binnenkant, waarbij de prop op de een of ander manier aan de as is bevestigd. De "bel" draait dan aan de binnenkant van het vliegtuig.
Ik denk dat het voordeel zoals ik het tot nu toe doe, is, dat de motor vanzelf gekoeld wordt. Maar ik weet niet wat bijvoorbeeld effecten zijn op de balans?
Mijn vraag: wat zijn de voordelen van beide montage methoden en dus de afwegingen om de een of de ander te kiezen?
Alvast hartelijk bedankt!
Freek
EDIT: ik lees in een draadje dat een Trust 50 motor maar op een manier kan worden gemonteerd, hangt soms blijkbaar van de motor af.
Laatst bewerkt door een moderator: