Monteren elektromotor, achterstevoren of niet?

freekt

Vriend van modelbouwforum.nl
Ik heb even een kort vraagje, maar toch wel erg benieuwd naar de meningen.

Tot nu toe monteer ik mijn brushless elektromotoren altijd zodanig, dat de "bel" meedraait met de propellor, oftewel, de propellor is aan de bel gemonteerd. Zie bv onderstaand plaatje.

full

Nu zie ik motoren ook wel aan de andere kant van de firewall geplaatst, aan de binnenkant, waarbij de prop op de een of ander manier aan de as is bevestigd. De "bel" draait dan aan de binnenkant van het vliegtuig.

Ik denk dat het voordeel zoals ik het tot nu toe doe, is, dat de motor vanzelf gekoeld wordt. Maar ik weet niet wat bijvoorbeeld effecten zijn op de balans?

Mijn vraag: wat zijn de voordelen van beide montage methoden en dus de afwegingen om de een of de ander te kiezen?

Alvast hartelijk bedankt!

Freek

EDIT: ik lees in een draadje dat een Trust 50 motor maar op een manier kan worden gemonteerd, hangt soms blijkbaar van de motor af.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb op mijn Charter een Turnigy c5055 zitten en heb na een serieuze crash de motor omgedraaid ( schroef zat eerst op de prop maar dit stuk was gebroken. Nu zit de schroef op een houder op de as gemonteerd.
Geen verschil merkbaar.
Kistje op foto ziet er leuk uit. Ook Charterachtig ?

Hi omacgeert,

Bedankt voor je antwoord en compliment, de bouw staat beschreven in dit draadje: depron-trainer-van-tekening

Lijkt idd een beetje op een charter, vliegt erg prettig, goedmoedig. Tekening komt van RCgroups. Motor blijft echter af en toe haperen, ben ik nog niet achter waar dat door komt.

Freek

Laatst bewerkt door een moderator:
Voordeel van achter motorspant montage: bij een onzachte aanraking met terra firma kan de as vrij door de kogellagers naar achteren bewegen, tot de propmeenemer tegen het spant knalt. De meenemer/prop vangt de klap op, minder kans op verbogen as of kapotte motor.

Koeling kun je verbeteren door motor op aluminium te monteren (buigt mooi weg bij een tik), gaten in het motorspant te maken ter hoogte van de gaten in de motor en door voor wind rond de motor te zorgen (aan- en afzuiging).

Haperen van de motor kan komen door slecht contact in de motor (b.v. het sterpunt) en in de rest van het elektrische traject. Slechte contacten/solderingen in de motor en tussen motor en regelaar kunnen je een regelaar kosten!

Laatst bewerkt:
Back