Monteren van de spinner

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Andre65, 5 mei 2018.

  1. Andre65

    Andre65

    Lid geworden:
    25 mrt 2014
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Amersfoort
    Ls,

    Ik wil de spinner monteren maar de adapter op de elec.motor past niet op de adapter van de spinner. De adapter die op de moter zit is het schroefdraad diameter groter dan die van de spinner. Zie foto.
    Ben ik wel goed bezig of zie ik iets over het hoofd. Daarbij is het gat van de spinner bevestiging plaat waar de prop op ligt kleiner dan de adapter die op de motor zit (dit kan op 20180505_131259.jpg 20180505_131259.jpg geboord worden natuurlijk) Snappen jullie het nog? Mijn vraag is hoe ik dit geheel moet afmonteren.
    Dank voor jullie hulp.
    Andre
     
  2. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Gat opboren zal nodig zijn, maar hoe je dat het beste kunt doen, zodat het gecentreerd blijft vind ik lastig te zeggen.
    [EDIT] had je vraag verkeerd begrepen over de te kleine spinner verloopmoer. Die zijn wel in allerlei maten verkrijgbaar her en der.
    HobbyKing noemt ze "brass nut for spinner"
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2018
    Trucker08 vindt dit leuk.
  3. Andre65

    Andre65

    Lid geworden:
    25 mrt 2014
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Amersfoort
    Dank je wel!
     
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Wat zijn de respectievelijke diameters van propdriveras en gat in de backplate?
    Want opboren, als het diameter verschil tussen boor en bestaand gat niet al te groot is, levert meestal te onnauwkeurige resultaten op.
    Wat wel werkt heb ik al lang geleden ontdekt.

    De eerste keer dat ik met dit probleem werd geconfronteerd was in 1972, toen ik mijn eerste 'grote' model bouwde.
    [​IMG] [​IMG]
    Motor FOX 35, krusas 1/4" x 28, Spinner Veco 1 3/4" buitendiameter, asgat 1/4" (~6,3 mm).
    Hier zo'n Veco spinner (als je heel goed zoekt, vind je er nog wel eens eentje):
    [​IMG] [​IMG]
    [​IMG] [​IMG]
    Om dat "spinnerneusje" met de krukas te verbinden en de spinner dus op zijn plaats te houden, zat er een stukje aluminium draadeind bij. Als je de propnut nou verving door een wat langer exemplaar, destijds "union nut" genoemd, kon je daar dat draadeind inschroeven:
    [​IMG]
    Dit zijn exemplaren met aan voor- en achterkant verschillend schroefdraad (5/16"-24 en 1/4"-28), zo was het systeem op iedere motor aan te passen. In de jaren '80 heef onze vriend en collegapiloot Erik eens verloopmoeren gemaakt van 1/4"-28 naar M6, om onze Tjechische spinners ( volgens het zelfde principe als de oude Veco's) op onze Super Tigre .46 en .60 te kunnen gebruiken

    Standaard is zo'n FOX 35 een heel korte motor,
    [​IMG]
    dus om die luchthapper een beetje mooi te krijgen moest de prop/spinner naar voren.
    Er ging daarom een, toen veel gebruikte, Veco of Fox "shaft extension" op, zeg maar een minatuur garenklosje maar dan in aluminium. Binnendiameter 8 mm, behalve het laatste stukje achterin, daar 1/4".
    Past daardoor speling- en slingervrij op de krukas
    Ongeveer zo:
    [​IMG]
    Die propnut is in feite een buisje (steekt tot minstens halverwege in de extension) met aan de binnenkant 1/4 x 28 draad en een zeskant uiteinde.
    Buitendiameter van het ronde stuk is vaak 8mm, zodat het gat in de prop moet worden uitgeboord.
    Veel makkelijker en preciezer gaat dit met een speciale ruimer die FOX ooit in het leveringsprogramma had:
    [​IMG]
    Omdat spinnerbackplate (net als bij jou) tussen de extension en de prop komt te zitten, moest die ook worden opgeruimd.
    En dat ging met hetzelfde gereedschap, vandaar dit uitgebreide verhaal...
     
    MicropropSport, Andre65 en doma vinden dit leuk.
  5. Andre65

    Andre65

    Lid geworden:
    25 mrt 2014
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Amersfoort
    Dank voor de reply
     

Deel Deze Pagina