Moonraker

Thanks voor de info;]
De trim flaps zoals op de onderste foto zijn zoals op de Moonraker waar ik nu mee vaar, enkel gebruik ik ze niet .
Vandaag even de motor upgrade gaan testen. Bij de jets met sturing heb ik de brushed motoren vervangen door 1650kv buitenlopers, gevoed door elk een 3s lipo van 5200a, dat ging best goed.
Klaar voor de proefvaart ;


volgende fotos zijn met de telefoon gemaakt..
Hier vaart ie enkel op de buitenjets ;


Met de booster erbij, ongeveer het gas half open ;


kort filmpje,
 
Hoi waverunner ik zou graag in contact met u willen komen en graag met u ideeën willen uitwisselen, ik heb zins kort ook de Moonraker maar met best wat werk en mist ook wat onderdelen op het dek en heb geen tekeningen erbij gekregen en kan alle hulp gebruiken om het weer tot een mooi model te maken.
 
Hier wat foto’s van de Moonraker en de Azimut Atlantic Challenger
 

Bijlagen

  • 1600E1A8-60DC-4BB1-8E8B-57AC9DD888D0.jpeg
    1600E1A8-60DC-4BB1-8E8B-57AC9DD888D0.jpeg
    325 KB · Weergaven: 172
  • F7E45EBC-8445-4306-BEC9-DE96F308099C.jpeg
    F7E45EBC-8445-4306-BEC9-DE96F308099C.jpeg
    288 KB · Weergaven: 171
  • 9396EEDA-D51E-4CD7-BF92-9C99F76670FF.jpeg
    9396EEDA-D51E-4CD7-BF92-9C99F76670FF.jpeg
    212,1 KB · Weergaven: 174
  • A74002F3-B459-46D4-9566-D6DF447DA352.jpeg
    A74002F3-B459-46D4-9566-D6DF447DA352.jpeg
    206,6 KB · Weergaven: 165
Unusual RC ik zie dat u veel met water jet werkt in andere topics zijn er enige verbeter punten voor allebei de boten en eventueel nog onderdelen te krijgen, want ik mis nog wat onderdeeltjes en was benieuwd of ik de huidige motoren kan vervangen voor andere borstelloze motoren.
 
Verbeterpunten? Zeker.
Onderdelen? Voor deze vintage jets zul je geluk hebben.
Op de Duitse eBay kun je nog weleens iets vinden.

Dankzij de 3D printer kun je gewoon reserve of upgrade onderdelen printen, ook voor de oudere jets.

Borstelmotoren kunnen vrijwel altijd vervangen worden door veel efficiëntere borstelloze motoren.

De vraag is meer wat je dan wilt: identieke prestaties wat kracht betreft, of meer kracht!?
Bij gelijk vermogen zal de vaartijd fors toenemen. Zeker ook in combinatie met lipo accu's die veel stabieler stroom kunnen leveren en bij gelijke capaciteit lichter zijn dan ni-cad of ni-mh accu's van weleer.

Gevaar met de oude Graupner jets is dat ze echt ontworpen zijn in het borsteltijdperk waar een ni-cad accu het hoogst haalbare was technologisch gezien.
Er zit nu zoveel meer vermogen in borstelloze motoren dat kapot draaien van de jets een serieus gevaar is. Zeker met kunststof impellers en inlaatkanalen opgebouwd uit twee schalen ABS kunststof.

Bij gelijk vermogen is een borstelloze upgrade zeker een aanrader om langer te kunnen varen.
Vaak door het afgenomen gewicht van motoren en accu's ook zul je ook iets meer topsnelheid ervaren.

Wil je echt harder, dan zal de hele jet voor een steviger exemplaar vervangen moeten worden.

Wellicht is het zelfs mogelijk de tandriemaandrijving te vervangen door een buitenlopende borstelloze motor met vergelijkbaar toerental.
 
Verbeterpunten? Zeker.
Onderdelen? Voor deze vintage jets zul je geluk hebben.
Op de Duitse eBay kun je nog weleens iets vinden.

Dankzij de 3D printer kun je gewoon reserve of upgrade onderdelen printen, ook voor de oudere jets.

Borstelmotoren kunnen vrijwel altijd vervangen worden door veel efficiëntere borstelloze motoren.

De vraag is meer wat je dan wilt: identieke prestaties wat kracht betreft, of meer kracht!?
Bij gelijk vermogen zal de vaartijd fors toenemen. Zeker ook in combinatie met lipo accu's die veel stabieler stroom kunnen leveren en bij gelijke capaciteit lichter zijn dan ni-cad of ni-mh accu's van weleer.

Gevaar met de oude Graupner jets is dat ze echt ontworpen zijn in het borsteltijdperk waar een ni-cad accu het hoogst haalbare was technologisch gezien.
Er zit nu zoveel meer vermogen in borstelloze motoren dat kapot draaien van de jets een serieus gevaar is. Zeker met kunststof impellers en inlaatkanalen opgebouwd uit twee schalen ABS kunststof.

Bij gelijk vermogen is een borstelloze upgrade zeker een aanrader om langer te kunnen varen.
Vaak door het afgenomen gewicht van motoren en accu's ook zul je ook iets meer topsnelheid ervaren.

Wil je echt harder, dan zal de hele jet voor een steviger exemplaar vervangen moeten worden.

Wellicht is het zelfs mogelijk de tandriemaandrijving te vervangen door een buitenlopende borstelloze motor met vergelijkbaar toerental.

okay thx voor de info ik ga het op me gemak uitzoeken heb inmiddels 5 boten die allemaal een refit moeten ondergaan om het weer varend te krijgen.
 
Als jij de gegevens van de huidige aandrijvingen weet, dan is een modernere aandrijving zo gevonden.

Wat je moet weten:
- Op hoeveel cellen of voltage liep de motor volgas.
- Type motor (Speed 700,800BB, etc)
- Toerental maximaal onbelast.

Bij twijfel impeller diameter, spoed en diameter van de uitstroom opening van de jet, is voor mij genoeg informatie om toerental en aandrijving te kunnen berekenen.
 
Ik zal morgen even duidelijk foto’s maken van allebei de boten, het gaat mij niet om de snelheid maar meer dat ie mooi en efficiënt vaart. De snelheid is altijd mooi meegenomen maar niet prio.
 
Hier wat foto’s van de Moonraker en de Azimut Atlantic Challenger
Hoi Raymond, Dat zijn 2 mooie snelle boten ;) je mag me altijd contacteren op Facebook, Mullens Peter, met een roofvogel als profiel foto. De plannen zijn veel te groot om onder de scanner te leggen maar ik Kan er fotos van nemen en doorsturen als je wil?
 
Origineel houden wat betreft de jets etc. is toch wel leuk. Alleen bij defect en niet meer te repareren wellicht voor nieuwe jets gaan.

Alles omzetten naar borstelloos en lipo is prima mogelijk.
Waterjets lenen zich er helaas niet voor om zonder aanpassingen aan de impeller & nozzle (reduceer) van meer vermogen te voorzien.
 
Vb ombouwen naar kehrer jets, Dat zijn mooie dingen maar Dan moet je de romp wat gaan aanpassen (Ben ik ondertussen bijna klaar mee)
 
Met de kennis van nu waren 3D geprinte jets prima geweest. Die had je kunnen aanpassen aan de originele lengte. Evt. Kehrer impellers en onderdelen kunnen bestellen voor de KaMeWa keerkleppen. Kun je allemaal perfect passend maken.

Kort inlaatkanaal is altijd efficiënter, dus zeker een zinvolle operatie!
 
Hier nog wat foto’s
 

Bijlagen

  • 74DD1CCB-DBA7-4F2A-9E70-1063D2B88199.jpeg
    74DD1CCB-DBA7-4F2A-9E70-1063D2B88199.jpeg
    243,3 KB · Weergaven: 141
  • 11718648-77A4-4486-A752-81DCFE804BBA.jpeg
    11718648-77A4-4486-A752-81DCFE804BBA.jpeg
    179,1 KB · Weergaven: 137
  • 1D924C0A-9212-4162-9768-5DF6ADDC6A13.jpeg
    1D924C0A-9212-4162-9768-5DF6ADDC6A13.jpeg
    252,7 KB · Weergaven: 141
  • F8447141-1C58-41F1-B3AF-E7944B20B1E7.jpeg
    F8447141-1C58-41F1-B3AF-E7944B20B1E7.jpeg
    274,3 KB · Weergaven: 137
  • 6F031120-2090-46C3-8601-97B912BD0E8A.jpeg
    6F031120-2090-46C3-8601-97B912BD0E8A.jpeg
    279,7 KB · Weergaven: 141
  • C7B9F803-715B-41C8-BEBD-6D20ADA26661.jpeg
    C7B9F803-715B-41C8-BEBD-6D20ADA26661.jpeg
    282,3 KB · Weergaven: 144
  • E6E1CE07-EF11-4E54-9545-B89FF05EF4C9.jpeg
    E6E1CE07-EF11-4E54-9545-B89FF05EF4C9.jpeg
    253,8 KB · Weergaven: 140
  • C63F66AC-05C1-4BF7-8852-8E7B510B40C0.jpeg
    C63F66AC-05C1-4BF7-8852-8E7B510B40C0.jpeg
    146,8 KB · Weergaven: 161
  • 99654EAC-B91C-4465-BFB4-97A3DD1FD23D.jpeg
    99654EAC-B91C-4465-BFB4-97A3DD1FD23D.jpeg
    206 KB · Weergaven: 144
Hoi goedemiddag,
Het is al even geleden dat ik een update had geplaatst, maar door de drukte de laatste maand was er weinig tijd..
hierbij enkele fotos ;
Snijden in de Moonraker zag ik niet echt zitten, maar om de Kehrer jets te plaatsen zag ik niet direkt een andere oplossing om deze zo dicht mogelijk naar achter te plaatsen..



de verplaatsing naar achter toe was niet enkel de oplossing, de inlaten moesten ook wat ópgehoogd' worden ;



ik had de Jets vastgezet met stabillit, maar op er zeker van te zijn dat alles vast zit en water dicht is, heb ik er nog een laagje epoxi rond gegoten;



Het nadeel van de jet-verbouwing naar achter toe is dat het de oorspronkelijke oppervlakte van de trimvlakken gedeeltelijk weg nam,daarom heb ik er smallere versies van gemaakt ;


Voor de boegschroef heb ik Raboesch gekozen



tijd voor de watertest, nergens water naar binnen ;]


het verdere verloop...

picture hosting

the engine bay white painted

die slangen links en rechts met de kabeltjes in zijn de van de blauwe onderwater verlichting achteraan naast de Kamewa's



voorbereiding van de trappen die open kunnen

photo upload
het geheel rond de trappen moet ik nog afwerken en dan is het de beurt aan de dekplaten
 
Back
Top