Bouwverslag morane saulnier L 1/2.5

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door eclipse86, 16 sep 2015.

  1. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Hallo,


    we hebben reeds een morane op 1/6 1/4 en de 1/1 gebouwd...
    nu zouden jasper en ik graag een 1/2.5 gaan bouwen met een wingspan van ongeveer 4.5meter.
    de constructie is vrij eenvoudig, en de elementen ga ik op school zelf vervaardigen(zagen, schaven,...)
    de enige ribben/spanten die gefreest moeten worden zijn deze voor de vleugel. nu twijfel ik hoe ik die vleugel ga maken...
    de echte ziet er zo uit:

    [​IMG]



    de contour van de vleugel ga ik in carbon buis van 10mm hol opbouwen, de vleugeltip gebeurt dan uit alu die ik in de juiste vorm zal plooien.
    de ribben worden opgebouwd uit 3mm multiplex met de cap strips" uit multiplex erop gelijmd.
    daarna schuif ik de ribben over de liggers.

    het probleem/ denkwijze van de liggers ben ik nog niet uit.
    ofwel bestaan de ribben uit 1 deel en voorzie ik uitsparingen voor carbon buizen/liggers van 14mm
    voordeel is makkelijk op te bouwen, licht, en je onderbreekt de ribben niet
    nadeel, je hebt extra liggers nodig over de 2 voorste buizen waar dan de bevestigingspunten komen voor de spankabels (dit kan plaatselijk ook gebeuren door een massief blokje)

    optie 2 is de vleugelrib/spant op te delen in 4delen(zoals de echte) en dan 2 triplex liggers over de volledige breedte van de vleugel. met dan in het midden een lat op gelijmd.

    [​IMG]
     
    Ariel vindt dit leuk.
  2. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    dit zou het mogelijks kunnen worden...
    [​IMG]
    de sterkte zit dan volgens mij wel in de vleugel, maar ze moet ook nog kunnen wingwarpen
    de carbon buizen lopen door de spanten/ribben heen. de blauwe sharewebs uit balsa zitten TUSSEN de spanten/ribben. deze dienen om ervoor te zorgen dat deze niet gaan knikken, en dat ze mooi recht blijven tijdens het folien.
    Ik denk op deze manier genoeg sterkte te hebben, maar ook nog genoeg plooibaar ben om de wingwarping erin te steken.
    de ophanging gebeurd toch dmv de spankabels.
     
  3. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    ja bezig met wat voorbereidend werk, maar tegen dat de bouw begint zal nog wel even duren...
    ik heb wel stabilo en rudder al uit vezelplaat gezaagd als mal, om later de 1mm strips balsa rond te buigen en vorm geven.

    een clublid die handig is met lassen en metaal zal alles eens bekijken om te helpen met landingsgestel en toren.

    de vleugel:
    zo kan het natuurlijk ook lukken hoe jij het aangeeft ( mooi vleugeltje)
    ,ik ging ervan uit dat de koolstof buizen als aanvalsboord een goed idee waren omdat deze dan al mooi rond zijn en niet geschuurd te hoeven zijn, en ook sterk genoeg...
    wat betreft de capstrips en ribben uit populierentriplex was ik ook al van plan...
    de 1/4 versie heeft gewoon beuken deuvels als liggers in de volledige vleugel, die heeft meer dan wingwarping genoeg, maar weegt wel een pak meer...

    ik bekijk het nog eens... hopelijk onder de 25kg...

    liggers voor de romp maak ik normaalgezien uit lariks (of als ik aan ceder kan geraken) dit zijn ook lichte houtsoorten, maar het voordeel is dat ze mooi rechte draad hebben, en weinig gebreken. ik zal ze zelf verzagen en schaven, dus perfect doenbaar op de gewenste lengtes zonder onderbrekingen...
     
  4. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    hier eens uitgetekend met lariks liggers...
    ribben uit populierentriplex (heb ook zitten denken om ze uit harde schuimplaat te laten laseren 1 a1.2 cm dik
    )
    [​IMG]
     
  5. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Ik ga wel eens hout halen bij de Arnhemse fijnhouthandel .
    Hier kan je op alle gemak iedere plank bekijken en uitzoeken.
    Ze hebben verschillende ceder houtsoorten maar ik denk dat onderstaan hout de beste keus is.

    ALASKA- OF YELLOW CEDAR
    Ook wel Nootka Cypress, Yellow Cypress en Alaska Ceder genoemd.Prachtige, zeer fijnjarige houtsoort van West Canada / USA. Het is licht van gewicht, zeer duurzaam, zeer veerkrachtig en erg sterk. Het werd door de Indianen al gebruikt voor peddels van kajaks, een betere houtsoort is voor dit doel niet te vinden. Ook is het geschikt voor houtsnijwerk dat gezien de hoge duurzaamheid van het hout ook buiten toegepast kan worden. (totempalen!)

    In West-Europa wordt het wel gebruikt voor buitenwerk op plaatsen waar men geen tropische soorten wil toepassen zoals brugdekken.
    Het is ook zeer geschikt als een Teakvervangende houtsoort voor scheepsdekken. Het kan verwerkt worden met rubber-nadenkit.

    De houtsoort heeft een zeer typische geur. Cederachtig maar wat zwaarder. Sommige mensen vinden het zeer aangenaam, ikzelf vind het naar sigarenas ruiken.

    Voor mijn Tiger Moth heb ik daar het hout voor de liggers gehaald.
    Ik heb gekozen voor sitka spruce. Dit hout werd vroeger veel gebruikt voor de vleugelliggers.
    Ik kon kwartiers gezaagde planken uitzoeken.

    SITKA SPRUCE
    (ook wel Sitca Spruce genoemd)
    Lichtgekleurde naaldhoutsoort van met name de Canadese westkust. Het komt van dikke, zeer lanzaam groeiende bomen en is daardoor in de regel zeer fijnjarig en recht van draad. Gerelateerd aan het gewicht is dit een van de sterkste houtsoorten.

    Botanisch is Spruce verwant aan het Europese Vurenhout.

    Spruce wordt gebruikt als klankhout in muziekinstrumenten en luidsprekerkasten. Ook worden er masten en gieken van gemaakt voor de scheepsbouw. In de tijd van de houten vliegtuigen werden de dragende delen vaak ook van deze houtsoort gemaakt. Dat was zo belangrijk dat de kap tijdens de eerste wereldoorlog door militairen werd verzorgd.

    Ton
     
  6. chickinox

    chickinox

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Keiem- Diksmuide, Belgie
    Hallo,
    Spruce hout wordt veel gebruikt in de homebuild aircrafts, en is relatief gemakkelijk te verkrijgen of te bestellen bij http://www.aircraftspruce.com/menus/wp/spruce.html
    In Europa is het is het moeilijk om goede kwaliteit te vinden. Het is harder en sterker dan cederhout.
    Als exotische plantenliefhebber heb ik geprobeerd om een stekje te krijgen van de sitka spruce, maar is niet gelukt. Men stuurde niet op naar Belgiƫ. In sommige arboretums kan je de boom wel vinden, hij staat oa. in Tervuren.

    Voor de rest ben ik ( denk ik ) betrokken in dit project als zijnde het 'clublid handig in lassen en metaal'.

    vriendelijke groet,
    Rudi
     
  7. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Dag Rudi,

    Toen ik het hout ,sitka spruce , ging halen kon ik door de hele stapel de geschikte plank uitzoeken.
    Toen ik het geschikte stuk gevonden had werd dit stuk afgezaagd.
    Of je nu 1 mtr of 3 mtr nodig hebt is geen probleem.
    De planken zijn kwartiers gezaagd.
    Ze hebben de volgende maten op voorraad.

    Lengte van 3 mtr tot 7,5 mtr.
    Breedtes van 150 tot 250 mm.
    Diktes van 26 , 40 , 52 en 80 mm.

    Ton
     
  8. chickinox

    chickinox

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Keiem- Diksmuide, Belgie
    Hallo Ton,

    Fijn te weten dat het daar te vinden is. Ik heb ooit een bestelling gedaan voor mijn vroeger werk, bij Aircraft spruce. Die bestelling
    was toen zeker 2 maanden onderweg en duur.
    Zeer goed alternatief, ook al moeten we van de Belgische kust komen.

    Dank voor de informatie.
    Rudi
     
  9. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Hallo rudi! welkom, super als jij het ziet zitten voor landingsgestel en toren te maken!
    als houtsoort zal ik eens informeren, maar de lariks kan ik makkelijk aan geraken, ceder is moeilijker.
    de kalibers voor rudder en stabilo zijn al uitgezaagd, de rest van de tekening moet ik nog wat aanpassen.
    dit weekend toch nog een laatste "tentoonstelling" gedaan in soisson frankrijk met de 1:1 en de 1:4 heeft de "historische" vlucht boven de boerderij over gedaan waar guynemer geland zou zijn na zijn eerste overwinning:

    [​IMG]
     
  10. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    de oorspronkelijke rompliggers zijn 50mm vierkant,
    als ik dit op schaal wil doen is dit 20mm vierkant, dit lijkt me wat groot, ik schat dat ik met 16mm meer dan voldoende sterkte kan hebben. wat gebruiken jullie zoal?

    een collega haalde ng populier boven, deze is ook licht en lijmt goed( had ik nog niet aan gedacht)
     
  11. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    De rompliggers van de Sopwith pup zijn 28 mm in het vierkant.
    Ik heb voor mijn Pup , schaal 1-3 , liggers van 8 x 8 mm gebruikt.

    Ton
     
  12. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    oke 16 int vierkant zou voldoende moeten zijn dan... de rompuiteinde waar dan stabilo op komt is op schaal ook 16mm hoog...

    qua gewicht en motor ben ik nog niet uit.... ik was aan het kijken naar een zg62 met de schlundt vertraging... zou 21kg trust hebben en nog kisten van 36kg de lucht in trekken... en dan met een 34x20inch prop (100%schaal is 37inch prop maar dat haal je nooit)
     
  13. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    even de rombasis uitgetekend, met enkele afmetingen (liggerafmetingen kunnen nog wijzigen, maar ik vermoed dat dit voldoende moet zijn, zeker als je gaat kijken naar sommige 3dbakken)

    de rode liggers zou ik uit populierentriplex 3/4mm maken, 4 lagen op elkaar, zeer sterk en op deze manier is de boogvorm netjes te verkirijgen zonder al te veel spanningen. de knik in de romp in bovenaanzicht zal hier wel een probleem opleveren. deze liggers zijn zo 16x16mm

    de gele spanten zijn 12x12 in het vierkant ( balsa is voldoende vermoed ik)
    de paarse is 12mm dik multiplex en dient later om de motor op te zetten

    de witte lijnen zijn een volle triplexplaat 3/4mm die aan de binnenkant gekleefd wordt( aan de buitenzijde niet te zien dus) de uitsparing vooraan zou ik doen net zoals de echte, zo kan ik simpel met een afneembaar paneel bij tank en accu's ( in bovenaanzicht groen te zien)

    de groene plaat achteraan is ook een volle beplanking die zorgt voor de sterkte en doorvoer van de stuurkabels

    over de volledige lengte van de witte triplexplaat komt beplanking onderaan en bovenaan de romp.

    [​IMG]

    indien goedgekeurd kan ik verder met landingsgestel en de toren op hun plaats te tekenen

    [​IMG]
     
  14. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    even wat zitten spelen met de aansluiting staartstukken, ik heb er enkele foto's bijgehaald van de morane H en G van le bourget museum, en me hierop grotendeels gebaseerd.
    ik zou graag het gele gedeelte op de romp laten zodat de aansturingen kunnen blijven en stabilo langs beide zijden erin kan geschoven worden ( ik moet nog een ondersteuning erop zetten ter hoogte van de rudderbuis) zo zijn er maar 26 spankabels te monteren ipv 30...
    4boutjes zorgen voor de verbinding tussen de buizen onderling zodat de roeren sturen.
    de ski wordt hierop nog verder getekend.
    de roze buis die in het stabilo gaat heeft een diameter van 8mm, de buis voor het rudder 10mm

    [​IMG]
     
  15. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    [​IMG]
    nog wat verder.
    de skid heeft natuurlijk nog niet de juiste vorm maar indien ik zoals in vorige post beschreven de 2 elevators zou kunnen verwijderen dan is het mss zelfs mogelijk om het rudder ook op de romp te laten(als de wagen het toelaat) indien niet kan de skid eraf en dan komt de groene scharnierbuis uit het roer en kan het roer eraf gehaald worden.
    bevestigingspunten aan de romp moeten nog getekend worden...
    rudi zie je het nog steeds zitten??
    zie je eventueel een 3voud zitten??
    de beugels waarin de bevestiging komen voor de elevator en rudderbuis zou ik eventueel wel kunnen laten uitlaseren uit 1mm plaat (alu of staal) maar dit moet ik navragen.
     
  16. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    iemand een idee waar ik deze kan vinden?

    [​IMG]
     
  17. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
  18. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    de plannen zijn gedrukt, mal motorkap gemaakt, en de vleugelspanten zijn gelaserd... indien ik volgende week tijd kan vinden begin ik met de bouw van de vleugels. echter moet ik nog uitvissen wat de lichtste en sterkste mogelijkheid is om de toren te bouwen.
    toni clark heeft ovale rvs buizen van 0,4 mm dik die eventueel wel zouden kunnen gaan ( zijn redelijk op de schaalafmetingen) maar zijn deze sterk genoeg,
    ook voor het landing gear zoek ik mogelijke oplossingen ( kan ook deels uit hout)
    maar de toren ja daar hangen de volledige vleugels aan + de vleugels steken zo elk ongeveer 15cm in de toren, dus dit is echt niet zo veel!

    ook bovenstaande adressen eens gemaild voor die buckles maar nog geen antwoord.
    nog tips hierover zijn altijd welkom, ook nog op zoek naar de "oogvijzen" voor in de vleugels, liefst met draad zodat ik aan beide kanten 1 kan opschroeven zodat die bevestiging aan de vleugel optimaal sterk is!
     
  19. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    niemand?
    zouden de buizen van toni clarck voldoende sterk zijn voor de toren?of heeft iemand deze al gebruikt?
    groeten
     
  20. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    een begin gemaakt aan de eerste vleugelhelft, vanavond de 2de op de plank leggen.
    morgen mss de tippen als ik tijd kan vinden:
    gewicht is nu 1,1 kg. hmmm zwaar? geen idee.
    [​IMG]

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina