morane saulnier parasol 1:1 schoolproject

even ter verduidelijking.

tijdens WOI is er hier in de geburen een gekende piloot neergestort.(Guynemer)
Vorig jaar zijn ze op de school waar ik les geef begonnen met een replica te bouwen van zijn toestel. De stermotor had de school al liggen,netzoals ze vroeger gebruikten...en hebben ze onlangs eens laten draaien.
Vorig jaar hebben ze het frame opgebouwd en dit jaar zijn de vleugels aan de beurt, en toevallig moet mijn klas(5de jaren beroeps houtbewerking)
Er zijn daarom enkel leerlingen en docenten naar Slovenie gereist om daar te leren hoe ze een vleugel moeten gaan opbouwen van rib tot bespannen vleugel. Onze leerlingen en leerkrachten hebben dan in slovenie geholpen met eenzelfde motor terug op te starten. Binnen enkele maanden komen de slovenen als uitwisseling naar belgie om de aansturing van de vlakken en aansluiting van de vleugels na te zien.

enkele vragen:
waar zijn er (liefst belgie of nederland) winkels of adressen waar we de juiste doeken kunnen vinden en spanlakken...
het is niet de bedoeling om er mee te gaan vliegen, wel taxien normaal...

foto's volgen nog.
ook word de propellor zelf vervaardigd, de ruwe vorm is er al...
 
Laatst bewerkt:
Wat een leuk idee.
Is het voor de kinderen niet ook leuk om er door een ervaren piloot eens mee te laten vliegen en een mooie foto in de lucht ervan te maken voor in de kantine ofzo?
 
Je kan het eens vragen bij de Sabena Oldtimers club:

"Sabena Old Timers" asbl/vzw
Aircraft Restoration Group
Sabena Technics facilities Hangar 8
Brussels National Airport
B-1930 Zaventem
Belgium
Telephone : +32.2.723.59.67 (Tuesday and Thursday) ; Fax : +32.2.723.47.99
Email: sabena.oldtimers@tiscali.be
 
ik heb zojuist de leerkracht gemaild die me het gevraagt had en zal eens zien waar ie al geinformeerd is...er zou een goedkeuring zijn om hem ergens te laten vliegen... maar ik betwijfel het, er zou wel al een ervaren piloot zijn, maar toch denk ik dat het wettelijk niet zal mogen, enneuhh, foto's nemen, hij word achteraf opgehangen in het grote gebouw op school...

ik hoop deze avond nog wat fotokes te krijgen...
 
het oorspronkelijke model van de morane saulnier parasol
a1%20(1).JPG

een klein model in luchtvaartmuseum parijs
a1%20(2).JPG

a1%20(3).JPG

de opbouw van de romp(alu frame)
a1%20(4).JPG

a1%20(5).JPG

a1%20(6).JPG

a1%20(7).JPG

de geleende prop van het museum, hier verkeerde prop, onze motor draait andere richting uit
a1%20(8).JPG

a1%20(9).JPG

dan maar zelf een fabriceren
a1%20(10).JPG

a1%20(11).JPG

a1%20(12).JPG

de mallen van de ronding en spoed overnemen
a1%20(13).JPG

het ruw zaagwerk
a1%20(14).JPG

vleugel ribben lijmen
a1%20(15).JPG

a1%20(16).JPG

a1%20(17).JPG

a1%20(18).JPG

a1%20(19).JPG

a1%20(20).JPG

a1%20(21).JPG

de knoop om de spanten onderling op te spannen
a1%20(22).JPG

hoogteroer indekken
a1%20(23).JPG

a1%20(24).JPG

a1%20(25).JPG

a1%20(27).JPG

a1%20(28).JPG

a1%20(29).JPG

a1%20(30).JPG

de motor (info volgt nog)
a1%20(31).JPG

a1%20(32).jpg


nu zou ik als er tijd is deze willen bouwen als rc model...

heeft er iemand nog foto's of plannen of bouwkits ofzo van dit toestel??? alle info ervan is welkom... vnvnd wat meer tijd
 
Mocht je er toch mee gaan vliegen let dan op het gyroscopisch effect van de motor, het toestel zal niet het eerste zijn dat daardoor crasht. Afhankelijk van de draairichting van de motor zal het toestel bij links- rechtsaf sturen omhoog of omlaag pitchen en bij up- of downinput zal het toestel naar links of rechts willen, en alle richtingen daartussenin natuurlijk ook in de gaten houden.

Super project.
 
Mocht je er toch mee gaan vliegen let dan op het gyroscopisch effect van de motor, het toestel zal niet het eerste zijn dat daardoor crasht. Afhankelijk van de draairichting van de motor zal het toestel bij links- rechtsaf sturen omhoog of omlaag pitchen en bij up- of downinput zal het toestel naar links of rechts willen, en alle richtingen daartussenin natuurlijk ook in de gaten houden.

Super project.

duuuuh, als je zo'n project hebt, is dat maar de basis hoor dat je moet weten...
zelf een gewone modelvlieger kent het gyroscopisch effect vande motor :p
 
een paar andere adressen,waar ze je verder kunnen helpen aan doek etc.
op het vliegveld van wevelgem en antwerpen zitten onderhouds bedrijven die oldtimers restaureren
Vroman Air Service

Straat: Vliegveld 77
Postcode/Plaats: 8560 Wevelgem
Land: BELGIEN
Telefoon +32 (0) 56/423678


Raymond Kuipers
Restaureert oldtimers
Raymonds Aircraft Restoration bvba - Antique & classic restoration of aircrafts - Expert wood & fabric work - Antwerp Airport


Erik Reynders
bouwt en ontwerpt Ulm's en gebruikt ook doek en spanlak en kan die waarschijnlijk ook leveren
Homepage Ultracraft

Diverse Zweefclubs waar ze nog met houten toestellen vliegen repareren die zelf en hebben daar ook doek en lak voor nodig.

Als ik me goed herinner zit er op Charleroi airport een Importeur van synthetische bespanningsdoek
 
haha,
eum normaal zouden we proberen hem af te hebben tegen de opendeurdag (2de sinksen)
we zien wel hoever we raken

er liggen in de carroserie normaal nog plannen van dit model maar rc uitvoering(hadden ze blijkbaar al aangekocht) dees week die plannen eens bezien:)
 
het maken van de gelammeleerde curves( wingtip)
IMG_3491.JPG

IMG_3492.JPG

het opspannen van de spanten
IMG_3494.JPG


IMG_3495.JPG


IMG_3496.JPG


IMG_3512.JPG

motor met de propellor zelfbouw(nog in aanbouw)
IMG_3598.JPG


IMG_3599.JPG


IMG_3600.JPG


IMG_3601.JPG


IMG_3602.JPG


IMG_3603.JPG


IMG_3604.JPG


IMG_3605.JPG
 
nu heb ik vrijdag de plannen gekregen(lagen al paar jaar op school) van de morane rc plane 185cm span.

vliegklaar zou deze met nicads op 2100gram komen. nu wil ik brushless gaan en op lipo's. welke (liefste van united hobbies) kan ik hiervoor best gebruiken. voor een 12/13/14inch prop. ik ben gewend van met overpowered toestellen te vliegen, dus weet ik niet wat ik mag nemen voor deze. ook weet ik dat hij hierdoor lichter word en dus staartlastig. maar ik kan het plan wat aanpassen zodat de accu verder naar voor kan.(momenteel is daar een grote "leegte" qua servo's in de vleugel gebruiken ze hitecs hs55. dus 2 9grams servo's. maar hoogte en richting zou ik mss 18/20gram metal gears nemen. regelaar mss de super simple 50amps??? het moet wat goedkoop blijven...:)

een bouwverslag op rcgroups gaat over hetzelfde plan.
AerodromeRC MS-L - RC Groups

a447469-70-1sm.jpg


ook hebben we nu de juiste serial en nummer van guynemer enzo:)

alle info is welkom
 
iemand enig idee welke motor er goed zou passe, of hoeveel watt ik nodig heb?? vliegklaar schat ik ongeveer 2kilo.
ook ben ik er nog niet uit, lifpo of lipo. lifpo omdat die wat kleiner zijn en iets zwaarder(beter voor het cg) groeten
 
Back
Top