Morane Saulnier Parasol L 1:4

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door jasser222, 12 aug 2011.

  1. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    Hallo iedereen,

    Ik kom van de 3D, acro wereld dus heel veel van schaal weet ik niet echt.
    Ik heb eigenlijk ook nog nooit iets moois gebouwd (kleine funflyers, shocks, arf's), maar ik denk dat ik het kan mits wat hulp.

    Ik zou graag de morane van Guynemer maken op schaal 1/4 omdat een clubgenoot een spad maakt van hem ook op 1/4 en misschien een Nieuport.
    spad-xiii-guynemer

    [​IMG]

    Ik kan aan de 1:6 (1m85 span) plannen geraken, maar die zal ik naar 1:4 veranderen (2m75 span, 1m65 lengte)

    Welke motor zouden jullie gebruiken, heb gehoord dat 20cc werkt op deze span? Benzine, methanol (2takt, 4takt), ster zou geweldig zijn maar is mij te duur.

    Dan moet ik nog een oplossing vinden voor dat scheluwsysteem, draaiende dummymotor, lewis machinegeweer, vleugels deelbaar maken, holle spanten, pilootje, ...

    Alle tips zijn welkom!

    Uiteindelijk moet de morane vliegen en waarschijnlijk voor 100 jaar WO1 tentoongesteld worden met de spad en nieuport van Guynemer.

    Het toestel dat ze een paar jaar geleden gemaakt hebben, de mijne wil ik hier wat op baseren:
    Morane Saulnier Parasol L

    groeten,
    Jasper
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  2. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.432
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    doorkijk mijn draadje nog es goed:
    RC Morane Saulnier Parasol (Type L) G. Guynemer

    het systeem van de wingwraping heb ik je normaal doorgemaild(staat er goed in uitgelegd normaal)
    de lewis gun kan ik je ook wel aan helpen aan tekeningen(alsook het systeem om hem te doen draaien)
    Pegasus Models
    deze kan ik ook wel wat goedkoper krijgen
    dummy le rhone maken:
    een-le-rhone-dummy-stermotor-zelfmaken

    ik schat je gewicht op 6,5kg ongeveer...
    uitgaande van de 1/6 =1800gram =1800cm wingspan

    de 3 guynemer toestellen op 1/4 zal de max zijn!
    succes met de bouw!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  3. strutter

    strutter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.264
    Locatie:
    Haarlem
    Mooi projekt heb je uitgekozen Jasper! :thumbsup:
    2,75m is een aardige lap vleugel.
    Met een kilo 0f 6-7 zal een ZG26 het wel trekken, beter lijkt mij een ZG38 omdat je waarschijnlijk toch wat extra lood in de neus zal moeten doen (kort neusje). Tip: bouw de staart licht.
    Verder kun je dan een grotere prop draaien, ziet er ook weer mooier uit en het geluid zal wat dieper/zwaarder klinken.

    Schaalprop op een 1/4 Morane zal zo rond de 24" liggen denk ik, dat haal je alleen maar met een vertraging.
    Deze heeft Zitz modelltechniek eventueel voor de ZG20.

    Zitz-Drehtechnik

    Succes met de bouw, gave kist, ik ga dit zeker volgen :D

    Groeten, Ralf
     
  4. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.432
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    idd met de spad zal het ook zoiets zijn van 24" schaalprop, dat haal je idd niet zonder vertraging... ik ga dan maar wat kleiner eropsteken om te vliegen... xoar heeft betaalbare schaalprops, maar ik heb nog enkele adresjes hiervoor dan...

    heb eens vlug het plan vergroot, diameter motorkap 22cm diepte motorkap 10cm...
    het moeilijkste in deze kist is denk ik bevestiging vleugels.
    maar je hebt een 1/6 en 1/1 als voorbeeld staan, komt wel goed dan.

    tja vleugelprofiel schaal hol of plat onderaan...
    lengte van een vleugelspant is 445mm dit geeft bij een hol profiel slechts een dikte van 22mm op het dikste punt
     
  5. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    Ga toch eerst eens proberen die holle spanten te maken, wil het echt eens schaal proberen, kan ze uit triplex maken zodat ze steviger zijn dan balsa.

    Dat probleem met die prop zou ik ook doen zoals chris het zei, gewoon vervangen voor het vliegen omdat die reductie wat te duur is voor mij.

    Zou het geen mogelijkheid zijn om er een elektro motor op te zetten? Hoeveel cellen zouden dat zijn? Maar dan zit je met het probleem om die lipo netjes op te bergen in je romp met een schaal uitzicht...
    Of van hobbyking zo'n 26cc turnigy motortje of dle20, maar dat rilt wel veel.
     
  6. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    2.999
    Locatie:
    Den Haag
    Een vleugelspant heet een rib. (Ook in België, toch?)

    "Build light to fly, not strong to crash!"

    We hebben het hier over ribben, toch? Bedoel je met hol de holle onderzijde van het profiel? Of de schaal gaten in de ribben?

    Als je de ribben met schaal gewichtsbesparings-gaten wilt maken, kan je wel dun triplex gebruiken. Anders toch echt balsa.

    Stevigheid verkrijg je door constructie, niet door stevig=zwaar materiaal te kiezen.
     
  7. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.432
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    rib, spant...
    hij bedoelt de ribvorm, niet de gaten erin...
    dus het vleugelprofiel....
     
  8. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    Ja, ik bedoel een rib sorry voor dit misverstand.

    Dit zijn die holle ribben met gaten erin (foto van de 1:1 replica)

    [​IMG]

    Dit is een foto van de ribben van de 1:6 morane

    [​IMG]

    het eerste profiel is meer schaal, dus ik verkies die. Is wel moeilijker te maken want ik heb geen cnc machine ofzo. Hij zal ook wat slechter vliegen met dit profiel heb ik gehoord.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.432
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    ze maken is geen probleem, je maakt er 2 van triplex of hard hout, en je steekt er de nodige ribben tussen (wat te groot) en je schuurt ze gelijk met de 2 buitenste( kan ik op school doen tegen schuurbandje zelfs)

    zoals je ziet op de 1/1 bestaat de rib feitelijk uit 4 delen. deze zitten tussen alle liggers. ze worden feitelijk aan elkaar gehouden door de latjes die over de rib zitten(met een gleuf erin de dikte van de rib)
    maar ik denk dat dit wat moeilijker wordt, ook zijn die vleugels een VOD, daarom werden die spankabels enzo erin gedaan om hem stevig te maken. ook.
    [​IMG]
     
  10. freekt

    freekt

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Den Haag
    Mooi project, ga ik ook volgen!

    Freek
     
  11. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.432
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    servo installatie:
    [​IMG]

    wingwrap onder de romp
    [​IMG]

    wingwrap boven de vleugel
    [​IMG]

    detail landingsgestel:
    [​IMG]

    electro is wel mogelijk denk ik hoor maar dan moet je denk ik een systeem proberen te voorzien dat je lipo's dwars in de romp kunnen direct na de dummy ster voor zoveel mogelijk gewicht vooraan...( zijpaneel wegnemen is een optie)
    de 1/6 vliegt met een 120grams motor en heb ik gevlogen op 1/4de gas denk ik, meer had ik niet nodig
     
    Laatst bewerkt: 13 aug 2011
  12. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.432
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.432
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    Heeft iemand een idee hoeveel kilo kracht aan servo ik nodig heb voor die wing warpin en hoogte en richtingsroer?

    En de 1:1 replica heeft een staartwiel... Had de echte een wiel of zo'n schuine 'stok' (weet de naam niet)
     
    Laatst bewerkt: 18 aug 2011
  15. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    hoi,.

    ik denk dat voor wingwarping zo´n 6/7 kg genoeg is
    voor hoogte / richting +/- 4kg

    ik had op een 1/3 scale bleriot 10 kg voor wing en 6kg voor richting / hoogte

    vliegt hier prima mee

    gr. jacques
     
  16. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.599
    Locatie:
    Heeze
    Het orgineel had inderdaad geen wiel maar een tailskid:

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt: 18 aug 2011
  17. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.432
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    jasper, de 1:1 heeft ook geen staartwiel hoor, het is een wiel op een wagentje, waar die tailskid inpast( voor gemakkelijker rond te rijden)
     
  18. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    ah zo, bedankt voor de info mensen
     
  19. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    Volgende week worden de plannen op A0 formaat afgedrukt.

    Hier een foto van het simpel instrumentenpaneel van de replica
    [​IMG]

    Heeft iemand enig idee of dit echt klopt? Want op het internet vind ik geen info over de echte.

    En voor wat dient alles? Linker knop, wijzers, rood licht(hier kan ik eventueel LED insteken voor ontsteking)


    En een foto van de zitplaats
    [​IMG]
    Had de achterschutter een zitplaats of moest die heel de tijd rechtstaan?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.432
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    in de replika is er een soort zitbankje voorzien voor de schutter. hebt binnenwerk van deze "replica " denk ik niet dat je als referentie mag nemen.
    instrumentenpaneel was gewoon om alles te doen werken van de motor.
    al denk ik dat het origineel niet veel raars was, ook was dat denk ik allemaal hout, net zoals de romp natuurlijk was. ik kan mss wel nog aan foto's van origineel geraken... het instrumentenpaneel...mss eens vergelijken met toestellen die toen ook vlogen.?
     

Deel Deze Pagina