Morane Saulnier Parasol L 1:4

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door jasser222, 12 aug 2011.

  1. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    Deze vraag volgt wel wat snel op de andere, maar ik ga ze toch stellen:

    Van hk kan ik 2 carbonnen vleugelbuizen kopen met diam 14mm (op tek 15mm) en lengte 750 mm
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__6818__Carbon_Fiber_Tube_hollow_14x750mm.html

    Als je van die 750mm de lengte van het middendeel van aftrekt en door 2 deelt dan bekom je nog 315mm vleugelbuis in de vleugel.
    Volstaat dit voor een vleugelstuk van 1300mm, of moet die buis langer zijn dan 750mm?

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    hoi,

    bij zo'n model heb je geen buizen nodig !!!
    de spandraden houden de vleugels wel op hun plaats , alleen aan de wortelrib
    2 metalen /houten pennen om de vleugel op z'n plaats te zetten

    en daarbij als je buizen toepast hoe wil je dan wingwarping inbouwen , de vleugel moet zeer soepel zijn anders kom met een servo van bv. 20kg nog niet uit

    groet jacques
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
  4. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.432
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    ik heb hem op 1:72 ook nog in het doosje, ik zal eens kijken of er wat instaat greetz,
     
  5. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    nog iemand voorbeelden van het interieur?
     
  6. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    1.744
    Locatie:
    Boskoop
    [​IMG]

    Uit Windsock Datafile 16 (J.M. Bruce)
    Helaas is het "tableau de bord" (instrumentenpaneel) niet goed te zien, maar er lijken toch een aantal instrumenten op te zitten. De vrijstaande meter op de voorgrond is waarschijnlijk de toerenteller. Vaak waren er nog een hoogtemeter, een luchtsnelheidsmeter (IAS) en een oliedruk meter (van de olietank die onder druk gehouden werd) gemonteerd. Ook heeft waarschijnlijk ergens een ontstekingsschakelaar gezeten, aangevuld met een drukknop op de stick voor het z.g. "blippen". De brandstofregeling naar deze rotatiemotoren was erg grof, en ze konden dan ook niet erg langzaam stationair draaien. Daarom moest de piloot tijdens het taxiën en tijdens de landing de motor met deze drukknop in- en uitschakelen om het vermogen terug te regelen.
     
  7. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    geweldige foto,
    nu weet ik al hoe de stoel en het binnenwerk eruit ziet.

    Zijn er nog mensen die mij kunnen helpen?
     
  8. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.432
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    staat ook in de pdf boeken die ik op je usb gezet heb hoor... wij hebben die foto ook uitvergroot en geprint en gebruikt als basis voor het bouwen van de 1:1 versie...
     
  9. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    1.744
    Locatie:
    Boskoop
    @eclipse: ik had de links nog niet bekeken, geweldig project!

    @jasser: ik denk dat de mannen die een dergelijk 1:1 project ondernemen, zich er eerst van gewissen dat ze alle documentatie die er te vinden is hebben. Dus als je daar informatie van hebt, kun je waarschijnlijk nergens meer vinden.:)
     
  10. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    Kga eens proberen een bezoekje te regelen aan de 1:1 morane. Om alle details en dat scheluwsysteem eens goed te bekijken.
     
  11. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    Welk hout zou ik best gebruiken voor de ribben:

    [​IMG]

    3mm triplex of balsa (?mm)
    omdat het einde dun is, ben ik bang dat balsa niet stevig zal zijn.

    Mvg Jasper
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.122
    Locatie:
    rotterdam
    Gewoon vliegtuig triplex gebruiken!!

    Mvgr Hans
     
  13. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    balsatriplex vind je niet in de gamma van België!
    Dus heel moeilijk hier te vinden
     
  14. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.122
    Locatie:
    rotterdam
    Vliegtuig triplex is geen balsa triplex!!
    Dit soort triplex kan je alleen in de modelbouwwinkel of een gespecialiseerd bedrijf in hout kopen!
    Je zou het ook via het internet bij een modelbouwwinkel kunnen kopen als deze ook een webside heeft!
    Eén beetje modelbouwwinkel heeft het op voorraad.

    Mvgr Hans
     
    Laatst bewerkt: 29 aug 2011
  15. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    1.744
    Locatie:
    Boskoop
    Is het niet een idee om de constructie van de ribben net zoals de 1:1 te doen, met latten (6x3 of 8x4 vuren) boven en onder, en iets van 3 mm balsa of gewoon bouwmarkt triplex er tussen? Eventueel kun je dan het sterk gekromde voorste stuk van balsa met de volle dikte ( 6 of 8 mm) maken. Let op dat ik hier geen specifieke ervaring mee heb. (en Hans waarschijnlijk wel :))
     
    Laatst bewerkt: 29 aug 2011
  16. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    Plannen zijn afgedrukt, huge :p

    [​IMG]

    900mm me109 ter vergelijking
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.432
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    haha superr:p
     
  18. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    hallo,

    ja kan de ribben ook maken van 1 m/m triplex met 0,8 m/m cap strips.
    dit is sterk genoeg en ook flexibel i.v.m. de wing warping
    zie mijn draadje www.modelbouwforum.nl/forums/vliege...-rotarys-bij-phantasy-blue-7.html#post2130137
    dit is een model van de brik (eerste vliegtuig van de klu 1912)
    is meer een kopie van de farman hf20
    eventueel kan je iets dikker materiaal gebruiken
    bij vragen hoor ik het wel


    groet Jacques
     
  19. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    Prachtig hoe je die ribben en motor maakt.
    Maar ik heb geen cnc machine. En dat lijkt mij wel wat teveel werk om elke rib zo te maken. Ik hou het bij massieve ribben uit triplex met gaten voor liggers erin.
     
  20. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    1.744
    Locatie:
    Boskoop
    Oei, dan zat ik aardig naast met mijn gegokte houtdiktes. Verbaast me wel, met ribben van een halve meter lang.
     

Deel Deze Pagina