Moray onderzeeer

• Topicstarter Topicstarter Harrie68
  • Startdatum Startdatum
H

Harrie68

Guest
Hallo Allemaal,

Ik zoek infomatie over onderzeeer type Moray,

Wie heeft deze al gebouwd waar ik eventueel contact mee kan zoeken en wie heeft hier meer info over eventueel bouwen tekeningen.

graag jullie reactie`s en vast bedankt daar.

@Raf,

Oke bedankt voor je links zal kijken wat ik er mee kan doen.

@Danny,

Ik heb er zelf maar èèn duikboot en tuurlijk alle info is welkom maar ik wil graag er nog èèn bij hebben maar weet nog niet wat misschien èèn bouwen samen met een andere persoon hier in emmen die is nogal gek op bouwen maar niet varen vindt hij gekken werk dus ik ben zoekt naar iets heb ook in gedachten om een Delta IV te bouwen samen met die persoon.

maar goed alles is goed aan info.

bedankt weer.

Hallo Raf,

Ben wat vergeten te vragen aan je,

maar heb je meer foto`s of andere info en meent te hebben gelezen ergens en een tijdschrift dat het een nederlandse onderzee boten is kan dat kloppen of is dat lariekoek.

graag u antwoord.

Moray onderzeeboten.

De Morya onderzeeboot zou gebouwd worden bij de R.D.M te Rotterdam.

Thaiwan en Egypte en zelfs Israel hadden belangsstelling.
Maar er ontstond een conflict met China over levering aan Thaiwan.
Daardoor kwam het hele project op losse schroeven te staan.

Wat heel jammer was,want wij hadden de laatse jaren bewezen dat wij wereldwijd een goede naam opgebouwd hadden wat betreft de now-howe
in de onderzeeboot techniek.
Zoals de Zwaartvis-Walrus,en deze techniek zou ook in de Moray worden gepropt.
Zelfs de Amerikanen waren wij met vlootoefeningen te vlug af,wat zij niet leuk vonden.

De R.D.M heeft toen wel de Zwaarvis class gebouwd voor Thaiwan,maar heeft dit in Thaiwan zelf gedaan.Ook de opleiding heeft de marine zelf verzorgt in Thaiwan.

Maar over de Moray.
Je zou toch op de site van de R.D.M moeten zoeken.
Zoek ook eens op http://www.dutchsubmarines.com/.
Of dat Jan Kraak weet waar je ordinaten en spantenplan te krijgen is.
Of Marine historie in (Den Haag )Rotterdam.

Harry.

hallo

ik denk dat googelen of yahoo je wat foto's verder kan brengen
dat chinees gedoe is nogal moeilijk dus ik denk dat de optie RDM meer kans op slagen kan hebben

helaas meer foto's heb ik van die chineese moray niet
groeten raf

Wat Harrie schrijft klopt volledig.
De Nederlandse regering moest zonodig aan het handje van de Franse, Duitse en Engelse regeringen lopen.
Die landen hebben wel geleverd wat wij niet mochten.
De RDM is weg, die is overgenomen door ik meen HDW in Duitsland.
En die zijn weer overgenomen door Amerika dus die zulen dit schip
nu gaan bouwen.
En dit bouwen gaat gebeuren met Nederlandse ingenieurs.
De Amerikanen kunnen geen kleine boten bouwen.
De Nederlanders hebben de "Beste" boten.
We hebben met de Walrus klasse 3 dagen onder naar ik meen de George Washington het vliegdekschip van Ameriks gevaren.
Zonder dat de Amerikanen het wisten.
Zijn wij goed of niet?

Hier is nog een foto van een model van de Moray, er waren 3 of 4 type's ontworpen.

Hein

Oke bedankt allemaal voor de info en de foto`s over de moray kan ieder geval er wat mee gaan doen als het wat wordt.

@Hein,

De moray die je laat zien op de foto waar kan ik die bouwkit kopen en hoe compleet wordt deze kit geleverd.

graag je reactie.

nogmaals bedankt allemaal.

Beste Harrie(68),

Een hoop dingen zijn waar die in dit draadje staan, sommige ook niet. Niet de RDM maar Wilton-Feyenoord heeft beide boten voor Taiwan gebouwd. In de nasleep van het RSV drama is een deal gesloten tussen RDM en WF, waar o.a. in besloten is dat RDM zich zou beperken tot onderzeebootbouw en WF zou haar know-how tegen een vergoeding onderbrengen bij RDM.

Ik werkte als planner bij de RDM in de tijd dat het grootste type Moray is ontwikkeld. De Moray klasse heeft inderdaad verschillende types, cq groottes. Ik moet het nog eens nakijken, maar zo uit het blote hoofd: een 1300, 1500, 1800 en 2400. De laatste is een verlengde 1800 omdat er een A.I.P. installatie in moest. In 1992 is de laatste studie (1800/2400) opgeleverd aan de Koninklijke Marine. In deze periode zijn vele voorstellen gepasseerd om toch onderzeeboten aan Taiwan te kunnen leveren, zelfs het bouwen van RDM-2 op Taiwan. Helaas, Youp die RDM voor slechts 60 miljoen guldens mocht overnemen van de Staat der Nederlanden heeft nog geprobeerd om onze afgedankte Zwaardvis klasse te slijten aan Taiwan, ook niet geslaagd.

Tekeningen van de Moray zijn zeldzaam.

groet, Paul

Hoi Paul,

Bedankt voor het laten zien van de tekening en je uitleg over de moray,heb zeker weer wat bij geleerd en misschien toch even met de beide benen op de grond blijven en mijn ambitie op een leeg pitje te zetten voor dat ik aan zo iets begin.

Ik dacht dus dat het wel mogelijk was om een bouwkit te kopen.

maar goed bedankt voor alles.

mdvn zei:
We hebben met de Walrus klasse 3 dagen onder naar ik meen de George Washington het vliegdekschip van Ameriks gevaren.
Zonder dat de Amerikanen het wisten.
Zijn wij goed of niet?

Dit is toch 1 van de sterkere verhalen denk ik, :bye:

Heb zelf 16 jaar op 3 klassen gevaren (dolfijn, zwaardvis en Walrus), hoe maak je het hard dat je met een D/E ozbt 3 dagen niet snuivert en een minimale vaart van zo'n 15 Kts moet aanhouden. :?:

Laten we het op een uurje houden, dit is lang genoeg uit eigen ervaring 8)

Gr.

Back