Morelli M-200 ontwerp & bouw

In dit draadje zal het verslag verschijnen van mijn nieuwste project wat waarschijnlijk lang gaat duren... Het gaat om de Morelli M-200.

M200_kleuren_tekening.jpg

In een ander draadje kwam ik een oude bekende tegen die deze kist in het echt heeft gerestaureerd. Wat mij direct aantrok zijn een aantal dingen: de mooie lijnen, houtbouw, bijzondere opstelling van de 2 inzittenden, bijzondere verstoorders, etc. Een kist die je niet vaak ziet en met bijzondere kenmerken. Lijkt me erg mooi om die te gaan nabouwen.

En dan ontstaat de eerste uitdaging, welke schaal, ik weet het nog niet. En de tweede is tekeningen, ik heb ze nog niet gevonden. Betekent dat ik denk ik zelf tekeningen ga maken. Lijkt me geweldig om dat te kunnen. Tekentabletje heb ik al gescoord op Marktplaats en dit forum is natuurlijk een fantastische bron. Dus dat gaat helemaal goed komen.

Stap 1 is het origineel te gaan bezoeken. Eerste afspraak is helaas niet doorgegaan, maar nu ik vakantie heb gaan we eens een nieuwe poging wagen.

Groet,

Jacob Bos

3 foto's van de Morelli M200 tijdens Retroplane 2007.
Ik heb die kist in het echt gezien op de Retroplane 2005. Mooie kist , vliegt goed.

De eigenaar is Jean-Claude Bachetta. Woont in de buurt van Belfort (Fr) nabij drielandenpunt Fr-De-Ch.
Ik kan je met hem in contact brengen als je wilt, maar dan moet je wel Frans kunnen schrijven, want zijn Engels is minimaal tot nul.

Leuk project! :thumbsup:

Dirk.

Dirk,

Bedankt! Frans is niet mijn ding dus communiceren wordt lastig, tenzij jij er tussenin gaat zitten. Enige vraag die ik nu heb is hoe hij aan een tekening is gekomen en op welke schaal deze kist op de foto is.

Groet,

Jacob

Zo schat ik het ook in, 1:4 wordt ongeveer 4,5 meter. Die maat heb ik ook in mijn hoofd. Nog net lekker te transporteren, maar wel wat meer massa en ruimte.

Jacob

M-200

Prachtig project, Jacob! :D:D:D
Voor jou is het heel veel werk….. en voor mij wordt het genieten om dit verslag te volgen.;)

Wel gaaf dat je met de 1:1 kist mag meevliegen.

Schaal 1:4 lijkt mij ook prima.

Johannes

Vliegen

Dank je Johannes,

Dat meevliegen heb ik natuurlijk alleen nog maar in mijn dromen gedaan. De echte moet de maiden nog maken volgens mij.

Jacob

Dirk,

Bedankt! Frans is niet mijn ding dus communiceren wordt lastig, tenzij jij er tussenin gaat zitten. Enige vraag die ik nu heb is hoe hij aan een tekening is gekomen en op welke schaal deze kist op de foto is.

Groet,

Jacob
Ik heb hem een mailtje gestuurd, en gevraagd wat hij heeft en of hij dat wil delen.

Ik wacht op antwoord.

Dirk.

Gaaf dat je er nu echt vaart achter gaat zetten Jacob! Is echt een leuke en interessante kist, alleen al de manier waarop piloot en passagier schuin achter elkaar zitten.

Mocht je niet ''helemaal'' alleen naar die oude bekende(n) willen gaan, ik ga graag met je mee als je dat leuk lijkt;) Lijkt me leerzaam en bovenal gezellig!

Groeten Rick

Ik heb hem een mailtje gestuurd, en gevraagd wat hij heeft en of hij dat wil delen.

Ik wacht op antwoord.

Dirk.

Geweldig, dank je Dirk

Mocht je niet ''helemaal'' alleen naar die oude bekende(n) willen gaan, ik ga graag met je mee als je dat leuk lijkt;) Lijkt me leerzaam en bovenal gezellig!

Groeten Rick

Helemaal goed Rick, en dan heb ik volgend jaar misschien nog wel eens een CNC/Frees/Draai vraagje, kan ik nog wat van je leren en is ook gezellig ;)

Jacob

Stapje verder

Dankzij de hulp van Dirk Schipper ben ik in het bezit gekomen van scans van de ontwerptekeningen van Jean-Claude Bachette. Met deze schetsen is weer een stuk van de puzzel om een complete tekening te maken binnen. Vanuit een overzichtstekening kom ik denk ik heel ver. Enige wat ik niet heb zijn dwarsdoorsnedes van de romp. Nu heb ik schetsen van de spanten en zelfs een schets waarin de onderlinge afstanden van die spanten staan. Perfect! Dirk, nogmaals enorm bedankt.

Een voorbeeld van wat ik ontvangen heb:

M200%20spanten%20totaal%204.jpg

En even voor het idee, dit is wat het uiteindelijk moet worden:

normal_M200_Jean-Claude2.jpg

Zoals gezegd, kleine stapjes, en dit is er weer 1.

Groet,

Jacob Bos

Laatst bewerkt:
M200

Ha die Jacob,

Op mijn website staan een paar tekeningen onder het kopje drawings!
Ik zal kijken of ik een grotere versie naar je kan sturen.

Mvgr, Bas

P.S. we gaan over een week weer verder met de voorbereidingen voor de eerste vlucht.
Ik denk zelf dat het meevliegen pas volgend seizoen gaat plaatsvinden.

... Op mijn website staan een paar tekeningen onder het kopje drawings! Ik zal kijken of ik een grotere versie naar je kan sturen.

Mvgr, Bas

Hee Bas!

Wat leuk om je hier ook te 'ontmoeten'! Ja, mensen dit is de man met de kist die als voorbeeld gaat dienen voor mijn meerjaren-project, want dat zal de praktijk wel zijn...

Bas, je aanbod voor grotere (liefst digitale) tekeningen is natuurlijk super. In dank aanvaard.

En dat meevliegen zou fantastisch zijn, wel met mixed-feelings voor mij. Want tot nu toe ben ik na elke zweefvlucht in mijn leven hondsberoerd uitgestapt... Kon ik het evenwichtsorgaan maar omwisselen voor een goed exemplaar. Zorg eerst maar voor een perfecte maiden.

Groet,

Jacob

ik heb hier een aviator liggen met documentatie over deze zwever . deze is uit mei 2011.

hier wordt hij m200foehn genoemd .

hij ligt bij terence op zij kantoor.
dus nadat terence zaterdag klaar is met lezen ,mag jacob even kwijlen :D

Back