Heb hier een bootje en daar zit nu een 10600 rpm 7.4 volt moter in. merk ongekend Nu zou ik een sneller moterke willen plaatsen , daar was de optie bruschless maar dan moet ik al snel naar een 2000kv moter en op 7.4v niet zo makkelijk optie zou kunnen zijn een graupner speed 500 met zen 17600 rpm wie heeft ervaring hiermee of beter voorstel wil een 5000rpm meer hebben dan wat ik nu heb. mvg pedro
Pedro, Waarom is brushless een probleem? Uiteraard heb je een andere regelaar nodig, maar dat hoeft de kop niet te kosten. Denk dat voor 20 Euro klaar bent. Een 30 A regelaar zal zwaar genoeg zijn. En brushless trekt veel minder stroom. Gr. Klaas. https://www.grandado.com/products/a...kHwU8tA1qzoDwGuf2KfqUqtFudpmG8TBoCDJYQAvD_BwE https://m.banggood.com/nl/Double-Si...y=NL&rmmds=myorder&ID=516805&cur_warehouse=CN
als ik op 7.4 volt wil varen dan moet ik naar een 2000 kv moter om een 15000 rpm te hebben en dan is assortimend klein als je rekening houd met de piek stromen 100a , dit is teveel ha met lion accu varen heb hier nu een bruschless liggen 880 kv maar die haalt maar 6600 rpm das al 4000 rpm minder dan de originele moter ik er nu in heb dus geen optie mis koop. als er opties zijn laad maar weten de regeleaar heb ik al een 60a quiqrun mvg pedro
Pedro, Dat is jouw beleving natuurlijk. In wezen bepaalt de schroef hoeveel ampère je motor vraagt. Er staat toch een 2.200 KV motor bij in de link? Kijk even in het bouwverslag van de Yarra. Die is uitgerust met 10 Amp. ESC's. De 750 KV motoren in die boot trekken dacht ik maar 2 Amp. Staat in het verslag. https://www.modelbouwforum.nl/threads/havensleper-yarra-van-deans-marine.236592/page-6 Kijk maar wat je ermee kunt. Zou op zijn minst de moeite eens nemen om het verslag door te lezen. Lex is een zeer kundig bouwer en gaat niet over één nacht ijs. Een andere zeer ervaren bouwer gebruikt de 20 A ESC's uit dezelfde serie van de link die ik je stuurde. Niks mis mee! https://www.modelbouwforum.nl/threa...tauratie-van-een-theodor-heuss.268191/page-40 Doe je voordeel met al deze info. Gr. Klaas.
Denk dat ik maar eens ha testen met verschillende props op men bruschless moter ampere meten en zien hoe de stuwing is. Uiteraard eerst efkes 3d printen
vermoed van ene twee props 35mm met 10600rpm naar en 4 of 5 props 40 met 6600 rpm dit toch sneller zal zijn? mvg pedro
Pedro, Dat hangt af van de spoed van de schroef. Dat is de afstand die een schroef aflegt tijdens 1 omwenteling. Vaak zie je dat tweeblads schroeven een hogere spoed hebben dan meerblads. en in zo'n geval is een 2 blads schroef sneller. Een grotere diameter levert een grotere stuwdruk en vraagt daardoor ook meer vermogen. De Engelsen noemen spoed pitch. Spoed wordt vaak uitgedrukt in een getal dat de verhouding met de diameter aangeeft. Even een paar rekenvoorbeelden. Slip van de schroef niet meegerekend. 2 blads prop 35 mm met een spoed van 1,6: 10.600 x 35 x 1,6 x 60 : 1.000.000 = 35,6 km/u 4 blads prop 40 mm met een spoed van 1,1: 6.600 x 40 x 1,1 x 60 : 1.000.000 = 17,4 km/u Formule is toeren per minuut x diameter in mm x spoed x minuten : aantal mm in een kilometer. Hoop dat het zo wat duidelijker is. Hieronder een link naar de Raboesch catalogus. https://raboeschmodels.com/product/catalog-2020-download/ Gr. Klaas
merci voor de opheldering denk dit toch hoge spoed schroeven zijn zoals op foto kwestie van wat te spelen met de end point om de ampere niet te hoog te laten komen of kleiner diameter
als ik logisch nadenk bereken je dit nu wel op een onbalast toerental. klopt toch in werkelijkheid is dit dus stuk minder
Inderdaad, maar er staat ook rekenvoorbeeld om je een idee te geven wat er gebeurt. Stel dat je motor, om welke reden dan ook, niet in staat is om het toerental te halen dan gaat het minder hard. Meer of minder slip heeft hetzelfde effect. Normaliter is de slip tussen de 20 en 50%, maar dat wordt voor een groot gedeelte bepaald door de rompvorm. Een verdringerromp gedraagt zich heel anders dan een (half)glijder. Dus is bij een verdringerromp de slip groter. Er zijn een hoop ingewikkelde(r) formules, maar die voegen op het moment niets toe. Belangrijkst is dat je je bij de basisbegrippen iets kunt voorstellen. En hier wilde ik het maar bij laten. Gr. Klaas.