Moter vervanger gezocht op 7.4 volt

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door heli pedro, 14 dec 2020.

  1. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    Heb hier een bootje en daar zit nu een 10600 rpm 7.4 volt moter in.
    merk ongekend
    Nu zou ik een sneller moterke willen plaatsen , daar was de optie bruschless maar dan moet ik al snel naar een 2000kv moter en op 7.4v niet zo makkelijk
    optie zou kunnen zijn een graupner speed 500 met zen 17600 rpm
    wie heeft ervaring hiermee of beter voorstel
    wil een 5000rpm meer hebben dan wat ik nu heb.
    mvg pedro
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
  3. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    als ik op 7.4 volt wil varen dan moet ik naar een 2000 kv moter om een 15000 rpm te hebben en dan is assortimend klein als je rekening houd met de piek stromen
    100a ,
    dit is teveel ha met lion accu varen
    heb hier nu een bruschless liggen 880 kv maar die haalt maar 6600 rpm das al 4000 rpm minder dan de originele moter ik er nu in heb dus geen optie mis koop.
    als er opties zijn laad maar weten de regeleaar heb ik al een 60a quiqrun
    mvg pedro
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Pedro, Dat is jouw beleving natuurlijk. In wezen bepaalt de schroef hoeveel ampère je motor vraagt. Er staat toch een 2.200 KV motor bij in de link? Kijk even in het bouwverslag van de Yarra. Die is uitgerust met 10 Amp. ESC's. De 750 KV motoren in die boot trekken dacht ik maar 2 Amp. Staat in het verslag.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/havensleper-yarra-van-deans-marine.236592/page-6
    Kijk maar wat je ermee kunt. Zou op zijn minst de moeite eens nemen om het verslag door te lezen. Lex is een zeer kundig bouwer en gaat niet over één nacht ijs. Een andere zeer ervaren bouwer gebruikt de 20 A ESC's uit dezelfde serie van de link die ik je stuurde. Niks mis mee!
    https://www.modelbouwforum.nl/threa...tauratie-van-een-theodor-heuss.268191/page-40
    Doe je voordeel met al deze info.
    Gr. Klaas.
     
  5. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    Denk dat ik maar eens ha testen met verschillende props op men bruschless moter ampere meten en zien hoe de stuwing is.
    Uiteraard eerst efkes 3d printen
    131423873_5028735663833023_4215066485484598971_n.png
     
  6. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    vermoed van ene twee props 35mm met 10600rpm naar en 4 of 5 props 40 met 6600 rpm dit toch sneller zal zijn?
    mvg pedro
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Pedro, Dat hangt af van de spoed van de schroef. Dat is de afstand die een schroef aflegt tijdens 1 omwenteling. Vaak zie je dat tweeblads schroeven een hogere spoed hebben dan meerblads.
    en in zo'n geval is een 2 blads schroef sneller. Een grotere diameter levert een grotere stuwdruk en vraagt daardoor ook meer vermogen.
    De Engelsen noemen spoed pitch. Spoed wordt vaak uitgedrukt in een getal dat de verhouding met de diameter aangeeft.
    Even een paar rekenvoorbeelden. Slip van de schroef niet meegerekend.
    2 blads prop 35 mm met een spoed van 1,6: 10.600 x 35 x 1,6 x 60 : 1.000.000 = 35,6 km/u
    4 blads prop 40 mm met een spoed van 1,1: 6.600 x 40 x 1,1 x 60 : 1.000.000 = 17,4 km/u
    Formule is toeren per minuut x diameter in mm x spoed x minuten : aantal mm in een kilometer. Hoop dat het zo wat duidelijker is. Hieronder een link naar de Raboesch catalogus.
    https://raboeschmodels.com/product/catalog-2020-download/
    Gr. Klaas
     
    Laatst bewerkt: 15 dec 2020
  8. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    merci voor de opheldering
    denk dit toch hoge spoed schroeven zijn zoals op foto kwestie van wat te spelen met de end point om de ampere niet te hoog te laten komen
    of kleiner diameter
    131601791_440847423752813_2965274658699119393_n.png
     
  9. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    als ik logisch nadenk bereken je dit nu wel op een onbalast toerental. klopt toch in werkelijkheid is dit dus stuk minder
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Inderdaad, maar er staat ook rekenvoorbeeld om je een idee te geven wat er gebeurt. Stel dat je motor, om welke reden dan ook, niet in staat is om het toerental te halen dan gaat het minder hard. Meer of minder slip heeft hetzelfde effect. Normaliter is de slip tussen de 20 en 50%, maar dat wordt voor een groot gedeelte bepaald door de rompvorm. Een verdringerromp gedraagt zich heel anders dan een (half)glijder. Dus is bij een verdringerromp de slip groter. Er zijn een hoop ingewikkelde(r) formules, maar die voegen op het moment niets toe. Belangrijkst is dat je je bij de basisbegrippen iets kunt voorstellen. En hier wilde ik het maar bij laten. Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina